Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
wykres-wzrostow-search-marketingu-sempo

Search marketing w 2010 roku

Nie jest pewnie zaskoczeniem dla nikogo zajmującego się search marketingiem, że branża doświadcza dwucyfrowych wzrostów, podczas gdy wciąż cięte są budżety na inne formy marketingu. Według corocznego raportu przygotowanego przez SEMPO, rynek wyszukiwarek w Ameryce Północnej poszerzy się tego roku o 14% – z poziomu 14,6 miliarda USD w 2009, do 16,6 miliarda na koniec 2010.


Raport ów, przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego on-line na 1500 marketingowcach pracujących u klienta i w agencjach, prowadzi też do wniosku, że największym wyzwaniem, z którym zmaga się branża jest mierzenie zwrotu z inwestycji (ROI) – dotyczy to wszystkich 3 obszarów, którego dotyczyło badanie, tj. SEO, PPC i marketingu w mediach społecznościowych.

Kolejny mało zaskakujący wniosek: Google rządzi. 97% przebadanych firm deklaruje reklamowanie się na Google, 71% płaci za linki sponsorowane, a 56% reklamuje się w sieci partnerskiej Google. Dla porównania, 50% firm używa Yahoo Search, 44% – Binga (w porównaniu do 54% deklarujących korzystanie z Microsoft Live w 2009 roku).

Marketingowcy skarżą się na „inflację słów kluczowych”. 56% reklamodawców i 62% agencji twierdzi, że słowa kluczowe podrożały w stosunku do poprzednich lat – chociaż owe wzrosty dotyczą głównie Google (tylko 32% marketerów skarży się na wzrost kosztów na Yahoo, a tylko 29% – na Bingu).

Inny ważny trend jest związany z rosnącym znaczeniem personalizacji SERP-ów. 31% marketingowców uznaje to zjawisko za mocno wpływające („highly significant”) na ich pracę, a kolejne 44% – za „wpływające” („significant”).

Social media

Chociaż poświęca im się wiele uwagi, na media społecznościowe przeznacza się wciąż niewielkie budżety, szczególnie w zestawieniu z budżetami na SEO i PPC. 73% firm przeznaczyło w 2009 na social media mniej niż 25 tys. USD.

Trzeba jednak przyznać, że budżety przeznaczane na social media coraz bardziej dostosowują się do poświęcanej im uwagi. 59% marketerów zamierza wydać w tym roku na nie więcej, a 37% zapowiada utrzymanie wydatków na zeszłorocznym poziomie. Tylko 4% deklaruje zmniejszenie budżetu na społeczności.

Mimo, że firmy nie wydają wiele na social media, 3/4 z nich promuje się na Facebooku (74%) i Twitterze (73%).

Co ciekawe, przedstawiciele agencji wyraźnie częściej (74%) potwierdzają duży wpływ mediów społecznościowych na ich działania marketingowe w wyszukiwarkach. Dla porównania, podobnego zdania jest zaledwie 52% marketerów pracujących „u klientów”.

Kto przegrał, kto wygrał

Liczba przebadanych firm, które działają w obszarze SEO (90%) pozostaje niezmienna, w porównaniu do roku 2007; jednocześnie liczba firm działających w PPC nieco wzrosła (81% teraz, 78% w 2009, 70% w 2008).

Trudno zauważalny gołym okiem, ale obecny w raporcie jest trend w kierunku prowadzenia działań SEO własnymi siłami firm, zamiast outsourcingu do wyspecjalizowanych agencji (liczba agencji robiących SEO dla klientów spadła teraz do 88%, w porównaniu z 89% w 2009 roku). Dla kampanii linków sponsorowanych różnica ta jest natomiast bardzo duża (86% teraz vs 76% w 2009).

Chociaż prowadzenie dużych kampanii PPC jest coraz bardziej złożone, większość firm (53%) robiących to własnymi siłami, nie korzysta z zewnętrznych narzędzi wspomagających, polegając raczej na interfejsach programów reklamowych i na Excelu. W zeszłym roku robiło tak 57% firm.

Uśredniając, firmy zamierzają wydać w 2010 roku na SEO o 43% więcej (w porównaniu do 2009), a na PPC – o 37%. Skąd przesuwają pieniądze? 49% firm zmniejsza budżet na reklamę drukowaną, 36% – z papierowych mailingów, a prawie 25% – z konferencji/wystaw i internetowej reklamy display.

Ostatnie prognozy wzrostu rynku wyszukiwarek robione przez SEMPO świetnie się sprawdzały, w porównaniu do tych publikowanych przez tę organizację jeszcze kilka lat temu, i to pomimo kryzysu ekonomicznego. Przykładowo, w 2006 roku raport The State of Search Engine Marketing 2006 przewidywał w 2011 wydatki na search marketing na poziomie 18,6 miliardów USD – i taka sama jest tegoroczna prognoza.

Możecie też pobrać pełny State of Search Engine Marketing Report 2010.

[źródło: The State Of Search Engine Marketing 2010]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *