Dariusz Maćczak

SXO – co to jest i jak wejść na wyższy poziom pozycjonowania?

Pozycjonowanie to strategia marketingowa, która jest obecnie niezbędna do prowadzenia biznesu w sieci, jednak nie dostarcza recept na zwiększenie sprzedaży na stronie. Rozwiązaniem tego problemu jest SXO, zapewniające kompleksowe podejście do promocji online. Dlaczego warto się nim zainteresować?

SXO – co to takiego?

Search experience optimization to pojęcie, które powstało od połączenia pojęć SEO i UX. Obejmuje szereg działań, których głównym celem jest przyciągnięcie użytkownika na stronę, dostarczenie mu adekwatnej i wartościowej treści, a także zachęcenie go do pożądanego działania. Najczęściej jest to zakup, jednak tak naprawdę cele mogą być zróżnicowane.

Żeby zrozumieć ideę SXO, należy zapoznać się z trzema pojęciami:

  1. SEO (search engine optimization) – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych,
  2. UX (user experience) – doświadczenie użytkownika,
  3. CRO (conversion rate optimization) – optymalizacja współczynnika konwersji.

SXO to właśnie kompleksowa strategia, obejmująca działania oraz dobre praktyki związane z powyższymi pojęciami. W dalszej części artykułu znajduje się ich wyjaśnienie. A więc startujemy! 

Czym SXO różni się od SEO? Sprzedaż jako istotny element nowoczesnego pozycjonowania

Znalezienie się w TOP 10 na liście Google oraz znaczne zwiększenie ruchu na stronie to cel, do którego dążą wszystkie firmy inwestujące w pozycjonowanie. Na jego osiągnięciu kończy się w zasadzie to, co może zaoferować SEO. Ze sprzedażowego punktu widzenia to jednak dopiero początek procesu. Tutaj właśnie do gry wchodzą pozostałe elementy SXO. 

SXO – co to jest?

Najprościej mówiąc SXO stanowi rozszerzenie SEO. Pozwala zwiększyć ruch na stronie, ale odpowiada również na następujące pytania:

  1. Jak dostarczyć użytkownikowi dokładnie to, czego szukał?
  2. Jak zapewnić mu wygodę oraz intuicyjną obsługę?
  3. Jak zachęcić go do zakupu?

Jak widać, obydwie strategie nie stanowią osobnych pojęć, a tworzą spójną całość. Właśnie to kompleksowe podejście jest przyczyną przewagi SXO nad standardowymi kampaniami SEO.

SXO a optymalizacja konwersji

Conversion Rate Optimization (CRO) skupia się na poprawie współczynnika konwersji, a więc odpowiada bezpośrednio za zwiększenie sprzedaży na stronie. To jest główny i nadrzędny cel tej strategii. Oczywiście prowadzą do niego różne drogi, a nieodzownym elementem CRO jest analityka. Na podstawie dostępnych danych bada się miejsca do poprawy, a także punkty w lejku sprzedażowym, które charakteryzują się największym stopniem rezygnacji z drogi do konwersji.

SXO jest oczywiście pojęciem szerszym, lecz z optymalizacji konwersji czerpie pełnymi garściami. Analityka, testowanie rozwiązań, badanie zachowania użytkowników – wszystko to jest jego integralną częścią.

sxo

Składniki SXO – co robić i jak robić to poprawnie?

Aby podejść do tematu kompleksowo, należy oczywiście zadbać o wszystkie wymienione składniki SXO. Niezbędna jest więc optymalizacja SEO wraz z dostarczeniem wartościowego contentu, przygotowanie lub modyfikacja strony internetowej zgodnie z najlepszymi standardami UX oraz wdrożenie zaawansowanej analityki i testowania, mieszczących się w pojęciu CRO. Jakie konkretnie działania mieszczą się pod tymi pojęciami?

1 SEO – optymalizacja strony pod wyszukiwarki

Działania w ramach optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe obejmują trzy główne grupy:

  • Optymalizację techniczną strony – m.in. zadbanie o logiczną i nieskomplikowaną architekturę strony, implementację zoptymalizowanych meta tagów, wdrożenie danych strukturalnych, optymalizację pliku robots.txt i stworzenie mapy strony, przekierowanie błędów, likwidację duplikacji stron, stworzenie przyjaznych adresów url, sprawdzenie poprawności renderowania strony oraz jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  • Content marketing – jakościowa treść tworzona z wykorzystaniem fraz kluczowych jest istotna dla danego biznesu. Chodzi tutaj zarówno o treści informacyjne, marketingowe, opisy kategorii, produktów/usług, jak i wpisy blogowe, poradniki czy odpowiedzi na istotne pytania użytkowników (FAQ). Ważna jest nie tylko sama treść, ale również jej formatowanie, właściwy podział nagłówków, a także spójna strategia linkowania wewnętrznego. Wskazówki, jak tworzyć dobry content, znajdziesz tutaj.
  • Off-site SEO – pozyskiwanie linków zwrotnych z wartościowych źródeł (najlepiej z atrybutem dofollow), dbanie o optymalny profil linków zewnętrznych, zamieszczanie artykułów sponsorowanych na stronach internetowych z dużym ruchem organicznym.

2 UX – doświadczenie użytkownika

User Experience, jak sama nazwa wskazuje, to składnik SXO, który odpowiada za jak najlepsze doświadczenie użytkownika w obcowaniu z daną witryną. Co dokładnie jest potrzebne dla dobrego UX na stronie?

  1. Krótki czas ładowania witryny – to pierwszy i niezwykle istotny warunek pozytywnego doświadczenia odbiorcy. Wolno ładująca się strona może po prostu zniechęcić potencjalnego klienta do zapoznania się z ofertą lub doprowadzić do natychmiastowego wyłączenia okna i przejścia do kolejnego wyniku w Google.
  2. Przyjemny dla oka design i layout strony – kolejnym punktem, który wpływa na wrażenia użytkownika, jest wygląd witryny. Przejrzysta stylistyka oraz wygodne rozmieszczenie treści, banerów, okienek czy innych istotnych elementów, wpływa na ocenę całego portalu oraz pośrednio na proces zakupowy.
  3. Prosta, logiczna architektura – nie oznacza to oczywiście, że od teraz każdy sklep internetowy powinien mieć tylko kilka zakładek. Wspomniana prostota dotyczy w tym przypadku możliwości znalezienia interesujących produktów, usług lub informacji w jak najmniejszej liczbie kliknięć (najlepiej celować w odległość 1 lub 2 kliknięć od głównej strony). Logika architektury odnosi się do właściwego zagnieżdżenia kategorii i podkategorii, co pozwoli na łatwe znalezienie przez odbiorcę interesujących go miejsc.
  4. Intuicyjna obsługa witryny – logiczna architektura oraz właściwe rozmieszczenie kategorii nic nie dadzą, jeżeli użytkownik będzie musiał się domyślać, jak wykonać poszczególne akcje na stronie www i nie będzie to dla niego naturalne. 
  5. Czytelna treść – im wygodniejsze jest skanowanie treści na stronie, tym lepsze doświadczenia użytkownika. Treść powinna też jak najlepiej odpowiadać na pytania odbiorcy, a przejrzystość odgrywa w tym procesie ważną rolę.
  6. Wskazywanie poszczególnych kroków na podstawie projektowanych ścieżek użytkowników – aby proces sprzedaży był optymalny, trzeba maksymalnie ułatwić potencjalnemu klientowi podjęcie decyzji zakupowej. Projektowanie ścieżek użytkownika oraz uproszczenie poruszania się w ich ramach to niezwykle ważny element strategii SXO.

PORADA

Nie warto przedkładać designu nad wygodę użytkowania. Jeżeli strona wygląda naprawdę dobrze, ale wykonanie jakiejkolwiek akcji wiąże się z koniecznością przyzwyczajenia czy wręcz trudem ze strony użytkownika, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Portal internetowy może być nowoczesny i designerski, ale wyłącznie wtedy, gdy jednocześnie jest funkcjonalny.

Jak można zauważyć, niektóre działania z zakresu UX pokrywają się z wytycznymi SEO – to dlatego, że roboty Google biorą bardzo mocno pod uwagę wygodę odbiorcy, a także łatwość obsługi strony. Dlatego takie elementy jak szybkość ładowania czy logiczna architektura strony będą pomagać zarówno w poprawie pozycji, jak i w zwiększaniu sprzedaży na stronie.

3 CRO – optymalizacja konwersji

CRO to najbardziej analityczna część SXO, która pozwala zmonetyzować ruch uzyskany dzięki SEO oraz pozytywne doświadczenia uzyskane dzięki User Experience. Główne działania w ramach tej strategii to:

  • Zaawansowana analityka – chcąc poprawić współczynnik konwersji, trzeba najpierw dowiedzieć się, jak wygląda zachowanie użytkowników na stronie, stworzyć ścieżki, lejki sprzedażowe oraz wyznaczyć cele, włączając w to mikrokonwersje (np. subskrypcję newslettera, kliknięcie baneru). Na podstawie tych danych podejmuje się działania mające na celu poprawienie sprzedaży na stronie.
sxo co to jest
  • Poprawa elementów w newralgicznych miejscach – jeżeli na etapie analizy okaże się, że konkretny etap lejka sprzedażowego prowadzi do częstej rezygnacji z zakupu, jest to sygnał, żeby przyjrzeć się głębiej danej podstronie. Być może przyciski nie są dostatecznie widoczne, brakuje opcji zakupu bez rejestracji, użytkownik nie chce podawać konkretnych danych lub nie wie, jak przejść do kolejnego kroku – wszystkie te problemy mogą znacząco utrudniać proces sprzedaży.
  • Zachęta do działania oraz stosowanie przycisków z Call To Action – to bardzo ważny element, który pozwala zatrzymać użytkowników na stronie lub „pomóc” im w ścieżce wiodącej do sprzedaży.
  • Testy A/B – polegają na zmianie pojedynczego elementu na stronie (np. tekstu na banerze, treści CTA na przycisku, obrazka w sliderze) i badaniu efektów poprzez dostarczenie połowie użytkowników dotychczasowej wersji witryny, a drugiej połowie – wersji zmienionej. Na tej podstawie można dojść do ciekawych wniosków i stworzyć stronę, która będzie maksymalizowała sprzedaż. Doskonałym narzędziem do przeprowadzania takich testów jest Google Optimize.

PORADA

Analizę zachowań użytkowników najlepiej przeprowadzić w Google Analytics. Wyznaczając cele i badając konkretne ścieżki łatwo zidentyfikować miejsca, które wymagają poprawy. Dla większych możliwości warto założyć Google Tag Managera, w którym można śledzić takie zdarzenia jak np. najechanie na przycisk, kliknięcie dowolnego elementu czy nawet scrollowanie witryny. Bezpośrednie zachowanie użytkowników można natomiast zbadać w programie Hotjar, który zapisuje i nagrywa pojedyncze sesje na stronie.

Czy SXO rzeczywiście jest potrzebne?

Kompleksowe podejście do optymalizacji strony to coś, co może dać znaczną przewagę nad konkurencją. SXO bierze pod uwagę wszystkie istotne czynniki, które prowadzą ostatecznie do wzrostu sprzedaży. Dbając o doświadczenie użytkownika, można osiągnąć zadowalające efekty nawet przy mniejszym ruchu na witrynie.

Optymalizacja wszystkich istotnych składników SXO pozwala na większą kontrolę procesu zakupowego – od przyciągnięcia użytkownika na stronę internetową, aż po ostateczną konwersję. Dlatego jest to coraz popularniejsza strategia, zarówno wśród sklepów internetowych, jak i stron usługowych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z tymi artykułami:

  1. Jak stworzyć stronę internetową? Praktyczne porady z zakresu UX, UI i SEO
  2. SEO w 2022 roku – 6 ważnych czynników, czyli jak Simba pokonał Skazę
  3. Ważne czynniki rankingowe – co wpływa na pozycję w Google’u?

A jeśli nadal odczuwasz niedosyt, zapoznaj się z naszym szkoleniem SEO: pozycjonowanie i link building! ❤️

O autorze

Dariusz Maćczak

Specjalista SEO w agencji Empressia. Karierę w marketingu online rozpoczynał jako copywriter, obecnie rozwija się w dziedzinie SXO oraz optymalizac...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę magazynu sprawny.marketing

    A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!

    Jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę Premium.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wpisz imię
Napisz komentarz