Anna Topczewska

Jak przygotować e-commerce na Black Friday i Black Week? 53 wskazówki

Black Friday coraz mocniej osadza się w polskiej rzeczywistości, stając się nieoficjalnym otwarciem sezonu przedświątecznego szału zakupowego. I jest to otwarcie w wielkim stylu, przynoszące sklepom ogromne zyski. Jak więc nie zmarnować tej szansy, jeśli sprzedajemy przez internet?

Chcesz mieć wszystko w jednym miejscu? Pobierz wygodną, kompleksową checklistę marketingowych działań przed Black Weekiem!

POBIERZ

Dlaczego musisz przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

Anna Orzechowska

Black Friday – Czarny Piątek – to każdego roku ostatni piątek listopada, dzień, w którym sklepy oferują bardzo duże obniżki cen swoich produktów. Ten piątek okazji wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, w Polsce na popularności zyskuje od ok. 7 lat. Tyle czasu wystarczyło, by BF zakorzenił się w świadomości Polaków. Według raportu ExpertSender „Polacy i Black Friday” aż 94,8% z nas wie, czym jest Black Friday.

jak polacy myślą o black friday

BF traktowany jest jako inauguracja sezonu przedświątecznej sprzedaży. Nie tylko przez sprzedawców, ale także przez konsumentów. Wiele osób wyczekuje tego dnia, by dokonać w nim najważniejszych, często najdroższych zakupów związanych z bożonarodzeniowymi prezentami. Smartfon, tablet, konsola na prezent pod choinkę? BF to prawdopodobnie najlepsza okazja na zakup takich kosztownych sprzętów, zwłaszcza, że Czarny Piątek najbardziej kojarzony jest promocjami na elektronikę

W tym roku kolejny raz Black Friday upłynie nam pod znakiem pandemii koronawirusa. W roku 2020 sytuacja była dla nas nowa, ale też znacznie trudniejsza niż dziś. Według badań OVHCloud, aż 87% zapytanych Polaków planowało w trakcie Black Friday 2020 zrobić zakupy online, natomiast 48% pytanych zamierzało skorzystać z promocji wyłącznie przez internet. W tym roku możemy spodziewać się podobnych deklaracji. Sytuacja pandemiczna wciąż się zmienia i nie możemy mieć pewności, czy nie powtórzy się zeszłoroczny scenariusz z jesiennym lockdownem. Bezpieczniej jest więc planować zakupy online.

Potrzebujesz więcej argumentów, by lepiej przygotować swój e-sklep na BF? Może przekona Cię fakt, że co trzeci Polak uważa oferty sklepów internetowych za korzystniejsze niż oferty sklepów stacjonarnych (ExpertSender, „Polacy i Black Friday”). Tylko 8,2% badanych wskazało, że większe obniżki można spotkać podczas wizyty w stacjonarnym sklepie. Wniosek? Aby wiedzieć, gdzie jest korzystniej, trzeba odwiedzać różne sklepy i porównywać oferty. I Polacy to robią. Z dużym prawdopodobieństwem odwiedzą także Twój sklep. Czy znajdą tam ofertę przygotowaną specjalnie na Czarny Piątek?

Przeczytaj nasz analogiczny poradnik poświęcony Świętom Bożego Narodzenia: Jak przygotować e-commerce na Święta? 20 marketingowych działań, które musisz wdrożyć już teraz!

Stosunek Polaków do Black Friday

Wydawałoby się zatem, że przygotowanie się do Black Friday to dla Ciebie totalny must have. Tylko jak to zrobić, żeby było sensownie? Nie naśladuj innych i nie ufaj intuicji. Albo przynajmniej nie traktuj tego jako naczelnych wskazówek. Punktem wyjścia powinna być analiza, jak do BF podchodzą konkretnie Twoi odbiorcy. 

Aby Ci w tym nieco pomóc, podrzucamy kilka wniosków ze wspomnianego wcześniej raportu „Polacy i Black Friday”. Jednym z ciekawszych naszym zdaniem jest ten dotyczący ogólnego podejścia do polowania na okazje. Tylko 22,4% badanych przyznaje, że woli robić zakupy podczas BF. Dla 44,5% osób Czarny Piątek to tylko jedna z wielu okazji do tańszego zakupu – ich zdaniem w różnych sklepach można wypatrzeć świetne okazje w różnych momentach w ciągu roku. 

co polacy myślą o promocjach w internecie

Takie wnioski stawiają polski Black Friday w zupełnie innym świetle… Czy zatem nie opłaca Ci się poświęcenie czasu i innych zasobów na przygotowanie na ten dzień? Owszem, opłaca. Tylko że musisz zmienić podejście, które reprezentuje większość e-commerców w związku z promocjami na BF. 

PORADA

Zapomnij o „tygodniu obniżek”, „black weekendzie” i rabatach rzędu 10%. Postaraj się przygotować naprawdę wyróżniającą się ofertę – niech rabat będzie znacznie wyższy niż u konkurencji albo przynajmniej o wiele większy niż te, do których przyzwyczajeni są Twoi klienci.

Na potwierdzenie, że to sensowne, jeszcze jedna statystyka od ExpertSender – dla 78,1% respondentów obniżka ceny zakupów to najlepsza forma promocji. Nie dołożony do paczki gratis, nie darmowa przesyłka, punkty w programie lojalnościowym czy rabat na zakupy w przyszłości. 

źródła: https://black-friday.global/pl-pl/

Dlaczego musisz zacząć działać TERAZ?

Anna Topczewska

Z roku na rok zapytania o Black Friday pojawiają się coraz wcześniej – w 2020 już od września zaczęła rosnąć liczba zapytań i tego samego możemy spodziewać się w 2021 – zatem działania planujące ten okres należy zacząć jak najszybciej, najlepiej już od początku października.

google keyword planner
Źródło: Google Keyword Planner

Jeżeli chodzi o zachowania zakupowe, przedstawiamy wyniki badania konsumenckiego grupy Domodi przeprowadzonego przed Black Friday 2020:

jak polacy kupują w black friday

Black Friday 2021 – kiedy przypada?

Harmonogram BF 2021 prezentuje się następująco.

  • 22 listopada – początek Black Week
  • 26 listopada – Black Friday
  • 26-28 listopada – Black Weekend
  • 29 listopada – Cyber Monday

Analizując wykres wyszukiwań fraz z „Black Friday” z 2020 roku, możemy spokojnie zakładać, że przygotowania do Czarnego Piątku musisz rozpocząć najpóźniej w październiku. Analiza zeszłorocznych działań, zbudowanie strategii marketingowej na obecny rok, wykonanie wszystkich zaplanowanych działań i ich wdrożenie – wymagają czasu. Dlatego zacznij działać już TERAZ. 

kalendarz marketera na black friday

Przejdźmy zatem do przeglądu konkretnych działań z poszczególnych obszarów marketingu internetowego. Niżej syntetyczne zestawienie w formie checklisty i wskazówki od naszych specjalistów!

checklista marketera na black friday

Co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w e-commerce w okresie Black Week?

Piotr Jurgielewicz

Dużo, bo obszarów zainteresowania jest przynajmniej kilka. Oczywiście każde pojedyncze działanie może przynieść pozytywny skutek, ale żeby wyniki z 26 listopada 2021 wyglądały naprawdę spektakularnie, najlepiej jest podejść do zadania kompleksowo.

Jeśli zaczniesz od przygotowania strategii działań w związku z BF, wszystko, co zrobisz następnie, będzie ze sobą spójniejsze. Jednak zanim o konkretnych sposobach na przygotowanie sklepu internetowego do Black Friday, jeszcze kilka faktów o sytuacji e-commerce w dobie pandemii. Warto ustawić je sobie przed oczami i przez ich pryzmat wdrażać kolejne działania z zakresu UX-u, SEO, social media, Google Ads i innych.

  1. Bardzo duże znaczenie mają dziś płatności bezgotówkowe. Jeśli oferujesz niestandardowe formy w swoim sklepie, wyjaśnij pod każdą z opcji, na czym ona polega.
  2. Znacznie osłabła popularność osobistych odbiorów i zwrotów w sklepach stacjonarnych. Jeśli zrezygnowałeś z tych opcji także u siebie, może należy zaoferować klientom coś w zamian? Np. wydłużony okres zwrotu lub bezpłatne zwroty? 
  3. Choć może się wydawać, że konsumenci są już ślepi na komunikaty o zachowywaniu środków bezpieczeństwa w trakcie pandemii, nie warto rezygnować na stronie sklepu np. z informacji o bezpiecznym pakowaniu przesyłek i sposobach, w jakie można zwiększyć bezpieczeństwo odbioru paczki od kuriera. 
  4. Ogromne znaczenie ma dziś zakładka „Kontakt” na stronie Twojego sklepu. Okres około Black Friday to wzmożone zainteresowanie klientów, do tego dochodzi ogólne zwiększenie klientów online w związku z pandemią. Zadbaj nie tylko o udostępnienie różnych form kontaktu ze sklepem i jasne ich rozpisanie na stronie, ale też o zabezpieczenie czasu dodatkowych osób wśród załogi sklepu, które wspomogą obsługę klienta. Oczywiście im bardziej dopieszczony ux-owo będzie Twój sklep, tym zapytań będzie mniej. Ale o tym więcej w odpowiedniej części artykułu.   

Planowanie działań dla e-commerce na Black Friday – strategia

Czegokolwiek nie będziesz planował, pamiętaj o kilku ważnych elementach:

  1. Walka ceną – wszyscy oczywiście spodziewają się obniżki cenowej i nie warto iść w nic innego. Pamiętaj jednak, że walka ceną na dłuższą metę jest biletem tylko w jedną stronę. Wielokrotnie widzieliśmy sklepy, które zachwycone spektakularnymi wynikami promocji cenowej zaczęły to robić częściej. Aż przyszedł moment, że klienci nie chcieli kupować bez promocji i sprzedaż ruszała tylko w momencie jakiejś obniżki cen. Podsumowując – obniżki nie są złe, ale należy je stosować z głową. Są sklepy, które jasno komunikują, że dają rabaty np. tylko 1 czy 2 razy do roku. Dzięki temu mogą zrobić naprawdę dobrą promocję i wyróżnić się, a z drugiej nie przyzwyczajają klientów do ciągłych promocji.
  2. Oczywiście jest tak, że w ten dzień łatwiej jest o klienta. Koszt pozyskania takiego klienta jest wielokrotnie niższy – bierze się to chociażby z faktu, że ponad 3% wszystkich świątecznych zakupów dokonuje się w Black Friday (raport Delloite „Zakupy świąteczne 2019”). Warto więc sprawdzić koszty pozyskania klientów w zeszłych latach. Może się okazać, że warto zjechać trochę z marży kosztem dużego wolumenu sprzedaży.
  3. Uważaj również na fałszywe promocje, gdzie kilka dni przed Black Friday zwiększasz cenę, żeby następnie dać spory rabat. Zazwyczaj takie działania to strzał w kolano, który odbija się negatywnie. W internecie istnieją strony monitorujące ceny produktów przed Black Friday i w jego trakcie.

Jeżeli więc rzadko robisz promocje, ostatni piątek listopada może być świetną okazją do dotarcia do osób jeszcze niezdecydowanych lub takich, które wcześniej nie sądziły, że będą Twoimi klientami. Informacje o dobrych promocjach rozchodzą się szybko. Niewielki budżet reklamowy może pozwolić dotrzeć do sporej grupy.

PORADA

Samą kampanię zacznij planować już we wrześniu – razem z całym harmonogramem działań na cały ostatni, najważniejszy kwartał roku (tzw. Q4). Zastanów się, w jakich wydarzeniach weźmiesz udział. Czy interesuje Cię np. Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia) czy może coś innego. Plan warto zweryfikować z możliwościami logistycznymi. Tak, żeby nie zablokować działu wysyłki i szybkiego dostarczenia towaru do klienta.

SEO – przygotowanie sklepu internetowego na Black Week

Agnieszka Woźniak

Receptura SEO na Black Friday to kilka prostych praktyk, które możesz wdrożyć samodzielnie. To co ważne, to czas ich wdrożenia – 2-3 miesiące przed dniem największych okazji i wyprzedaży, po to, by dać Google czas na ich weryfikację i decyzję, czy zasłużysz na skok pozycji w wynikach organicznych. Wrzesień i październik to najlepszy czas na przygotowania do Czarnego Piątku (26 listopada 2021).

Plan działań SEO przed Black Friday krok po kroku:

1 Ustal listę podstron z produktami, kategoriami i poradnikami, które w zeszłym roku cieszyły się największą popularnością w okresie Czarnego Piątku

1. Korzystając z Google Analytics — zakładka Pozyskiwanie → Cały ruch → Kanały → Organic Search, ustal daty początku i końca wzmożonego ruchu w Twoim sklepie w okresie świątecznym i w nasze najgorętsze święto (27 listopada 2020).

2. Pozostając w GA w tym samym widoku, zawęź daty do ustalonych we wcześniejszym kroku, dodaj wymiar podst. „Strona wejścia” i ustal dokładną listę istniejących podstron produktów, artykułów blogowych i kategorii najpopularniejszych w interesującym nas okresie.

3. Powyższą listę podstron wzbogać o nowe podstrony, które warto będzie stworzyć z tej okazji, np. dedykowany landing page pod Black Friday, dodatkowe poradniki prezentowe czy nowe kategorie w sklepie, lepiej oddające ducha oferty wyprzedażowej. W ustaleniu takich nowości przydatne będą narzędzia takie jak Ahrefs.com → zakładka „Content Gap”, pozwalająca na wyszukanie nowych fraz, które ma konkurencja, a nie my, czy KeywordTool.io, dzięki któremu przeprowadzisz solidną analizę fraz kluczowych.

Wynikiem powyższych działań powinna być lista dostępnych lub nowych podstron w Twoim sklepie, które będą wymagały utworzenia lub optymalizacji w celu zwiększenia ich ruchu i widoczności w Google.

Zestawienie linków do podstron, które będą wzmacniane, możesz przedstawić w formie tabeli w Excel lub Google Sheets. Jakie informacje zawrzeć w takiej tabeli? Tu pomocny będzie pobrany skan wspomnianej listy URLi ze Screaming Frog wzbogacony listą fraz, na jakie rankują poszczególne podstrony. W tym zadaniu pomogą Ci takie narzędzia jak — Screaming Frog → skan listy podstron i Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka Organic Keywords.

2 Zoptymalizuj podstrony na Black Friday

1. Sprawdź sytuację bieżącą każdej z wyselekcjonowanych w pierwszym kroku podstron.

Ustal takie parametry jak:

  • Parametry danego URLa, w tym jego Title i Description;
  • Lista fraz, na jakie dana podstrona rankuje wraz z ich pozycjami z poprzedniego kroku.
  • Informacja o dokładnym ruchu i wartości, jaki generuje dany URL. Tu skorzystaj z Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „TOP Pages”.
  • Informacja o linkach wewnętrznych do danego URL i ich anchorach — zerknij do Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Best by links” + filtr „Internal”, kliknij w tabeli w liczbę w pozycji „Dofollow” – zobaczysz tu dokładną listę tych linków wraz z ich anchorami.
  • Linki zewnętrzne prowadzące do danej podstrony – sprawdź w tej samej zakładce Ahrefs co wyżej → ale z filtrem „External” + klik w liczbę linków „Dofollow”.
  • Jak wybrana strona wypadnie w teście wyników z elementami rozszerzonymi w Google czy PageSpeed Insights.
  • Jeśli masz dostęp do narzędzia SurferSEO, użyj zakładki SERP Analyzer. Wpisz kluczową frazę, na jaką powinien rankować Twój landing page i sprawdź w wynikach: którą pozycję zajmujesz, Score treści i siłę swoich Backlinków na tle konkurencji, liczbę zzs, jakie mają strony w TOP3 oraz wszystkie parametry, jakie warto poprawić na danej podstronie.

2. Ustal listę elementów do optymalizacji na wybranych podstronach

Z tak przygotowanym pakietem informacji z łatwością wychwycisz słabe punkty wszystkich kluczowych w kontekście Black Friday podstron. Wynotuj je w tabeli w Google Sheets lub Excel. Te wszystkie dane zawsze warto porównać sobie z analogicznymi danymi naszej realnej konkurencji z TOP5. Pomoże to wychwycić, prócz błędów, także nowe kierunki i taktyki, których wcześniej nie dostrzegliśmy.

3. Zoptymalizuj podstrony na Czarny Poniedziałek

Mierząc siły na zamiary i licząc się z czasem, skup się na najsłabszych punktach – te skoryguj – oraz na najlepiej rokujących podstron – te wzmocnij. Sytuacji linków zewnętrznych możesz nie poprawić tak od ręki, są jednak rzeczy, na których warto się skupić.

  • Title strony — zadbaj o to, by zawierał frazę dokładnie opisującą zawartość danej podstrony i z potencjałem w SERPach; zrób pod to analizę w KeywordTool.io.
  • Popraw performance swojego wyniku w Google, ulepszając treść Description na bardziej chwytliwą i zachęcającą do akcji. Stosuj atrakcyjne wizualnie encje HTML. Dodaj dane strukturalne Schema.org do swojej podstrony, dzięki czemu masz szansę na poszerzone wyniki, zawierające np. gwiazdki, dodatkowe linki do podstron, pytania z odpowiedziami z Twojej strony, zdjęcia i inne.
  • Skoryguj siłę i wartość linków wewnętrznych, jeśli na to wskaże wcześniej przeprowadzona przez Ciebie analiza. Popraw anchory w istniejących linkach, usuń zdublowane linki oraz te prowadzące stronę do samej siebie. Dodaj nowe linki do powiązanych tematycznie podstron i zasil swoją podstronę siłą linków z najmocniejszych podstron – tych najlepiej podlinkowanych, które znajdziesz w Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Best by links”. Prym wiedzie tutaj najczęściej strona główna.
  • Popraw jakość opisów wybranych produktów, podstron kategorii czy artykułów wspierających dany temat na Twoim blogu. Tutaj niezbędna będzie m.in. lista fraz, na jakie rankuje konkurencja, a Twoja strona nie. Skorzystaj z analizy porównawczej w Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Content Gap”.
  • Podążając za coraz bardziej multimedialnym Google, pomyśl także, czy nie posiadasz contentu w innych formach jak wideo, podcast, infografika czy akcja w mediach społecznościowych. Zoptymalizuj je i stawiając na Rich Media, wzbogać nimi swoje podstrony. Sięgnij do Google Search, Google Images, Google Wideo.

3 Analiza efektów wdrożonych działań

Jak każdy poprawnie skonstruowany projekt, i ten wymaga weryfikacji prowadzonych działań. Sprawdzaj regularnie kluczowe parametry — pozycje na analizowane frazy, widoczność każdej ze zoptymalizowanych podstron, ruch, rodzaj danych generowanych przez podstrony.

Weryfikuj wygląd swoich wyników w Google – czy zindeksowały się feature’y, które dodałeś; czy wynik jest atrakcyjniejszy i poszerzony; czy dobrze zindeksował się nowy Title; czy widać opis i zastosowane encje HTML.

Przydatne do tego są narzędzia — Ahrefs, Senuto, Google Search Console czy Google Analytics.

Zatem? Do dzieła! Jedyne zasoby, jakie potrzebujesz do tego zadania to czas, cierpliwość, dostęp do kilku narzędzi, dobry plan określony w czasie.

Pobierz naszą checklistę marketingowych działań przed Black Weekiem, a będziesz mieć wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu!

POBIERZ

Content – jak przygotować się do Black Weeku?

Dominika Gracz-Moskwa

Działania contentowe mające wspierać sprzedaż w okresie Black Friday i Cyber Monday powinieneś rozpocząć zanim opadnie pierwszy, jesienny liść. Samo tworzenie treści poprzedza bowiem analiza danych z roku poprzedniego i szczegółowe planowanie, a po publikacji treści potrzebują ok. 2-3 miesięcy na wypozycjonowanie. Czy to jednak znaczy, że gra jest niewarta świeczki? Absolutnie nie! Liczby mówią same za siebie – według strony Black-Friday.Global, w 2018 roku w czasie Black Friday w Polsce zanotowano wzrost sprzedaży względem normalnego dnia aż o 979%. Nie wspominając o tym, że raz stworzone treści możesz z sukcesem wykorzystywać w kolejnych latach.

Przygotowania z zakresu content marketingu do Black Friday i Cyber Monday są nieco podobne jak w przypadku Świąt. Głównie dlatego, że podczas Czarnego Piątku klienci szukają świątecznych prezentów w dobrych cenach. Ale nie tylko. Podczas Black Weeku na swojej stronie będziesz mieć dwa typy klientów:

  • osoby szukające okazji dla siebie, zainteresowane Twoim asortymentem i orientujące się w nim – odpowiadają oni Twoim zakupowym personom;
  • osoby szukające prezentów dla bliskich, niezorientowane w asortymencie i jego specyfice – nie wpisujące się w Twoje persony.

Z tego powodu warto rozważyć stworzenie dwóch typów treści, odpowiednich dla każdej z tych grup konsumenckich.

Grupa 1 – kupujący dla siebie

Ten klient wie czego chce i właśnie dlatego jest na Twojej stronie. A przynajmniej powinien tam być. Co zrobić, aby tak się stało?

  1. Stary, dobry newsletter. Spraw, aby ludzie czekali na start promocji. Informuj z wyprzedzeniem, stopniuj napięcie i od początku jasno komunikuj, że nic nie trwa wiecznie, a tym bardziej najlepsze ceny. Twoi klienci nie zapisują się do newslettera? Zaoferuj im dodatkowy rabat w ramach Black Friday za subskrypcję mailingu i trąb o tym, gdzie tylko się da.
  2. Landing produktowy oraz banery i slidery na stronie. Klient jest już na Twoim sklepie, gdzie ma się teraz udać? Ułatw mu to zadanie i stwórz landing dedykowany najlepszym ofertom z listingiem produktowym i treścią zoptymalizowaną pod SEO.

Grupa 2 – kupujący dla kogoś

Ten klient trafił na Twoją stronę, ponieważ wie, że bliska mu osoba jest zainteresowana Twoją ofertą, ale on sam – nie. Dlatego kompletnie nie ma pojęcia, od czego w ogóle zacząć.

  1. Poradniki prezentowe. Dla niezorientowanych przygotuj listy najlepszych prezentów w formie poradników prezentowych. Możesz stworzyć wiele różnych list, bazujących na innych celach – „10 najlepszych prezentów dla ojca”, „15 wspaniałych prezentów do 50 zł”, „12 idealnych prezentów dla fanów Harry’ego Pottera” itd. Nie zapomnij „wypchnąć” tej kategorii na bardziej widoczne miejsce na stronie na okres Black Friday i świątecznych zakupów.
  2. Recenzje produktów. Zadbaj o to, aby produkty, zwłaszcza te, na których sprzedaży zależy Ci najbardziej zależy, miały pozytywne opinie klientów. Ten kupujący nie zna Twojego sklepu i Twojego asortymentu i może nie mieć do niego zaufania. Przekonaj go, że to najlepsze miejsce na dokonanie zakupu.
research fraz kluczowych

Działania ogólne

Oprócz wspomnianych pomysłów, istnieje cały obszar działań contentowych, który pomoże Ci zwiększyć sprzedaż w przypadku każdego klienta.

  1. Optymalizacja opisów najpopularniejszych/najważniejszych kategorii i produktów. Przygotuj priorytety na podstawie danych z poprzednich lat oraz sezonowości produktów i kategorii.
  2. Optymalizacja – raz jeszcze. Tym razem pod frazy „Black Friday” + nazwa produktu i „Cyber Monday” + nazwa produktu oraz „Black Friday” + Twój brand i „Cyber Monday” + Twój brand. Stwórz listę (najlepiej w excelu lub arkuszu Google) wszystkich możliwych dla Twojego sklepu kombinacji tego typu i sprawdź w narzędziu, które z tych fraz są najpopularniejsze. Na tej podstawie stwórz listę priorytetów do optymalizacji. Pamiętaj, że narzędzia pokazują wyniki miesięczne, więc jeśli analizujesz wyniki np. we wrześniu, to nie będą one do końca odpowiadać stanowi z listopada. Niech więc nie zmartwią Cię niskie wolumeny wyszukań, ponieważ im bliżej Black Friday, tym będą one wyższe. 
  3. Inne formy contentu. Infografika z prezentową listą do wydrukowania, a może filmiki z recenzjami najpopularniejszych produktów? Infografika sprawi, że klient korzystający z Twojej listy zawsze będzie miał przed oczami nazwę Twojego sklepu. Filmy będą idealne dla bardziej złożonych produktów, które odznaczają się wieloma, często skomplikowanymi cechami, jak elektronika. O niektórych rzeczach po prostu łatwiej nam słuchać, niż czytać.
black friday

Ważna rada na sam koniec

Działania contentowe są czasochłonne i przez to kosztowne, dlatego nie zmarnuj swojej pracy i z dużym wyprzedzeniem przygotuj dokładny harmonogram działań contentowych. Zapisz: co musisz przygotować, kiedy chcesz to publikować, jakimi kanałami itd. Pamiętaj o redystrybucji treści, o ponownym wykorzystaniu tego, co już zrobiłeś. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Dystrybucja treści w internecie – jak skutecznie promować efekty content marketingu?

Google Ads – jak przygotować e-commerce na Black Friday?

Anna Topczewska

Reklamy Google Ads działają obecnie najlepiej na automatycznych strategiach ustalania stawek – a tych nie warto zmieniać z dnia na dzień, aby nie rozregulować kampanii.  Szykując się na większy ruch i sprzedaż z reklam Google Ads, warto skorzystać z opcji Korekty sezonowej, dostępnej w panelu Google Ads w zakładce „Tools & Settings” – „Bid strategies” – „Advanced controls”, i ustawić, o jaki % może się zmienić współczynnik konwersji – najlepiej sugerując się danymi historycznymi z ubiegłych lat.

korekta sezonowa google ads

Dodatkowo warto upewnić się, że reklamowany jest cały asortyment, który chcemy reklamować. Sprawdź następujące kwestie.

1. Czy kampanie Shopping mogą wyświetlać wszystkie produkty.

2. Czy plik produktowy jest aktualizowany na bieżąco.

Uwaga – Podczas Black Weeku możesz oczekiwać 3, 4, 5-krotnego wzrostu w liczbie konwersji. Warto w tym czasie częściej aktualizować plik produktowy, aby nie reklamować produktów, które już wyszły z magazynu. Podczas dni najwyższej sprzedaży warto zalogować się do konta Google Merchant Center i ręcznie odświeżyć feed produktowy nawet kilka razy dziennie (z założeniem, że sam plik .xml również jest na bieżąco aktualizowany).

3. Czy kampanie remarketingu dynamicznego wyświetlają wszystkie możliwe produkty.

4. Czy są utworzone kampanie tekstowe na:  

  • brand, 
  • generyczne frazy związane z ofertą, 
  • (opcjonalnie) produktowe frazy związane z ofertą.

5. Czy jest uruchomiona kampania DSA, pokrywająca frazy, których brakuje w kampaniach Search.

6. Czy zbierane są listy użytkowników do remarketingu:

  • z całej witryny,
  • z kampanii/landingów Black Weekowych

7. Czy kampanie mają odpowiednie strategie ustalania stawek:

  • eCPC (brand),
  • maksymalizuj wartość konwersji (opcjonalnie: z docelowym ROAS) (kampanie tekstowe i produktowe);
  • maksymalizuj konwersje (opcjonalnie: z docelowym CPA) (kampanie graficzne/video).

PORADA

W przypadku strategii z docelową wartością ROAS lub CPA, warto sprawdzić, czy cel ten nie ogranicza ruchu w kampanii, patrząc, czy wydaje pełny dzienny budżet – jeżeli kampania nie wydaje pełnego budżetu dziennie, a jej udział w wyświetleniach jest poniżej 90%, warto obniżyć cele ROAS / CPA, aby zwiększyć bezwzględnie sprzedaż.

Z działań dodatkowych, jakie warto wdrożyć na koncie Google Ads przed Black Week, można wymienić:

1. Zwiększenie budżetów reklamowych – podczas Black Friday obserwujemy duży skok w ilości kliknięć, a co za tym idzie – w kosztach. Warto przygotować się na ten okres i przeznaczyć nawet 2 lub 3 razy większy budżet niż w poprzednich miesiącach.

google ads przed black friday

2. Dodanie do produktów w feedzie produktowym Merchant frazy „black friday”:

  • w tytule,
  • w opisie,
  • w ścieżce typ produktu.

3. Wydzielenie produktów w feedzie produktowym za pomocą etykiety niestandardowej 0-4 oraz specjalnego parametru pod reklamy graficzne i video, który nazywa się „Ads Labels”:

  • tych objętych promocją na Black Friday  
  • lub tych, które chcemy promować podczas Black Friday.

Metoda ta pozwoli utworzyć kampanie graficzne i video z feedem produktowym, pokazujące tylko wybrane produkty.

4. Dodanie nowych reklam tekstowych z frazą „Black Friday / Black Week” i informacją o promocjach w nagłówkach:

  • (opcjonalnie) dodanie do reklam tekstowych licznika czasu do końca Black Weeku (funkcja „countdown”),
  • (opcjonalnie) utworzenie reklam display z licznikiem dni do końca Black Weeku w formacie html5 lub statycznych reklam z liczbą dni do końca, podmienianych codziennie regułami

Uwaga – Reklamy tekstowe, graficzne i video warto dodać na konto z kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym wyprzedzeniem – podczas Black Weeku wielu reklamodawców się „obudzi” i zacznie dodawać reklamy, przez co system weryfikacji reklam może mieć opóźnienia.

5. Dodanie rozszerzeń reklam:

  • promocji,
  • linków do podstrony,
  • objaśnień.

Social media – jak przygotować się do Black Friday w e-commerce?

Weronika Motyl

Bez względu na to, gdzie planujesz reklamować swoje produkty – na Facebooku, Instagramie, TikToku, czy Pintereście – zaplanuj swoje działania z wyprzedzeniem. W Black Friday miliony firm będą starały się przebić ze swoimi komunikatami, a akceptacja reklam w tym okresie może zająć nawet kilka dni. Jak więc w takim razie dobrze się do tego przygotować?

Po pierwsze postaw zarówno na działania organiczne oraz reklamowe. 

  1. Wybierz produkty, zaplanuj na czym będzie polegała promocja i postaraj się zaskoczyć nią swoich obecnych klientów.
  2. Rozpisz działania okołopromocyjne w harmonogramie promocji – postowanie jakiś czas przed Black Friday pozwoli na zbudowanie świadomości oraz wzbudzenie konkretnych potrzeb u Twoich klientów. Nie skupiaj się tylko na dniu promocji – czas przygotowawczy jest równie istotny.
  3. Zastanów się, jakie hasła reklamowe przekonają do zakupu produktów właśnie u Ciebie? Pamiętaj, że w Black Friday klient będzie atakowany promocjami ze wszystkich stron.
  4. Przygotuj grafiki reklamowe oraz organiczne z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. Zaplanuj posty organiczne na FB i IG za pomocą Creator Studio Facebooka https://business.facebook.com/creatorstudio/home, żeby nie zaprzątać sobie nimi głowy w dniu promocji.
  5. Zaplanuj w managerze reklam reklamy z wyprzedzeniem min. 3-dniowym, aby mieć pewność, że będą się one wyświetlały w dniu promocji.
  6. Ufaj i sprawdzaj, czyli w dniu promocji prześledź dokładnie, czy kluczowe posty na pewno zostały opublikowane – nie pozwól, aby niespodziewane bugi Facebooka i Instagrama przeszkodziły Ci w skutecznej promocji.
  7. Zaktualizuj automatyczne wiadomości na messengerze i zadbaj o regularną moderację komentarzy oraz wiadomości prywatnych.

Działania organiczne to nie tylko wrzucenie jednego postu w dniu startu promocji. Postaraj się, aby komunikat dotarł ze wszystkich stron do Twoich klientów, stwórz:

  • posty na wszystkie swoje kanały social media,
  • InstaStory, w którym pokażesz szczegóły promocji,
  • dedykowane cover photo na FB oraz o aktualizacji CTA pod nim (link niech kieruje od razu do landingu z promocją)
  • dedykowane BIO na Instagramie,
  • dedykowany landing page.

PORADA

Wykorzystaj wszystkie możliwe organiczne umiejscowienia w social media – to Twoja darmowa reklama do społeczności zgromadzonej wokół Twojej firmy.

To nie jest dobry moment na eksperymenty. Wykorzystaj dotychczas zgromadzonych odbiorców wokół swoje marki. Stwórz grupy niestandardowych odbiorców:

  • z osób, które w ostatnich 180 dni odwiedziły Twoją stronę internetową,
  • stwórz grupę look alike z osób odwiedzających Twoją stronę www,
  • z osób, które w ciągu 365 dni zareagowały na Twoje organiczne oraz reklamowe treści,
  • ze swojej bazy mailowej.

Cele reklamowe – na jakie warto postawić?

Odpuść z polubieniami strony czy aktywnością pod postami. Postaw na konwersję, sprzedaż z katalogu i ruch. Pamiętaj, żeby część budżetu przeznaczyć także na nowych użytkowników – na osoby, które tego dnia będą po prostu szukały promocji i przypadkowo trafią do Twojego sklepu. Tutaj może dobrze zadziałać cele „ruch”, „konwersja” (skierowana na mikro cel, np. obejrzenie zawartości lub dodanie do koszyka) oraz „sprzedaż z katalogu” z pokazaniem bestsellerów lub największych promocji.

Pamiętaj, aby przed uruchomieniem reklam sprawdzić, czy landing page, na który planujesz kierować reklamy, działa poprawnie – to jeden z często powielanych błędów.

Koniecznie zainstaluj kody śledzące i sprawdź, czy Piksel Facebooka jest poprawnie skonfigurowany. Jeśli jeszcze nie masz go na swojej stronie, to w tym artykule pomożemy Ci go wygenerować.

UX – jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?

Anna Topczewska

Doświadczenie użytkownika na Twojej witrynie ma bardzo duży wpływ na współczynnik konwersji – im łatwiej jest znaleźć produkt, dodać go do koszyka i go zamówić, tym większa szansa na to, że klient wybierze nasz sklep.

Przed Black Friday warto przeprowadzić mini-audyt UX swojej strony. Audyt UX wskazuje najważniejsze błędy w użytkowaniu strony, a wprowadzenie poprawek znacznie wpłynie na jakość doświadczenia użytkownika.

Najważniejsze zasady UX, o których warto pamiętać, patrząc na stronę:

1. Czy użytkownik jest w stanie łatwo odszukać produkt?

2. Czy wyszukiwarka działa poprawnie (i uznaje literówki)?

3. Czy w przypadku braku produktów w wynikach wyszukiwania, strona proponuje inne, podobne (lub bestsellerowe, cokolwiek)?

4. Czy architektura kategorii w menu jest przejrzysta?

5. Czy na stronach z produktami są i działają poprawnie:

  • filtry,
  • sortowanie.

6. Czy można łatwo dodać produkt do koszyka:

  • z poziomu galerii produktów (w wynikach wyszukiwania / na stronach podkategorii),
  • z poziomu strony produktu.

7. Czy można łatwo złożyć zamówienie:

  • tuż po dodaniu produktu do koszyka (opcjonalnie – przycisk „kup teraz”),
  • z koszyka,
  • czy oferowane są najpopularniejsze formy płatności. 

8. Czy na stronie jest widoczna informacja o Black Week (nawet, jeżeli nie robisz żadnej specjalnej promocji, dodaj bannery informujące o tym, że trwa Black Week)?

9. Czy Twoja strona szybko się ładuje?

E-commerce w Google Analytics – jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego podczas Black Weeku?

Jakub Bogdański

Google Analytics sam w sobie sprzedaży nie zwiększy, ale działanie na podstawie wniosków wyciąganych z narzędzia – już tak. Jeśli konfiguracja jest wadliwa, nieważne, jak dobry masz zespół od analityki, bo i tak popełnisz błędy przez fałszywe lub niepełne dane.

W przypadku biznesu E-commerce zawsze warto odpowiedzieć sobie na 3 pytania:

  1. Czy ruch na stronie jest mierzony poprawnie?
  2. Czy E-commerce jest skonfigurowany poprawnie?
  3. Czy cele są ustawione i mają odpowiednio skalibrowane wartości?

Jak ogarnąć te trzy tematy? Krótko o każdym z nich.

1 Czy ruch na stronie jest mierzony poprawnie?

W tym przypadku pożyteczne będzie narzędzie Tag Assistant. Dzięki niemu sprawdzisz testowo, czy Twoje kody GTM i Google Analytics uruchamiają się prawidłowo. Dodatkowo narzędziem GA Checker możesz zobaczyć, na ilu stronach Twojej witryny te skrypty faktycznie są.

Ogólnie rzecz biorąc, na stronie polecamy umieścić kod Google Tag Managera (jeśli martwisz się przyszłością ciasteczek i RODO, możesz skorzystać z GTMa Server-side, mimo jego kilku ograniczeń). Co w tym GTMie warto umieścić? Szereg tagów do różnych narzędzi, między innymi:

  • Universal Analytics,
  • GA4,
  • Konwersje Google Ads,
  • Facebook/Pinterest/Tiktok Pixel,
  • Hotjar/CrazyEgg.

2 Czy e-commerce jest skonfigurowany poprawnie?

Ustawienia E-commerce w Google Analytics to podstawa dla każdego sklepu internetowego, zaraz po skonfigurowaniu mierzenia ruchu na stronie. Może to zostać zrealizowane na kilka sposobów – bezpośrednio na stronie, przez wtyczkę czy przez GTM. Zasadniczo sposób instalacji nie ma większego znaczenia, bo liczy się to, co wynikowo zobaczysz w raportach. 

Istnieje kilka poradników od Google, w jaki sposób zainstalować E-commerce i Ulepszony E-commerce (który dodaje ciekawe dane o listingach i ścieżkach zakupowych) w Google Analytics.

3 Czy cele są ustawione i mają odpowiednio skalibrowane wartości?

Oprócz ustawień E-commerce, warto przyjrzeć się także celom, zwanym czasem „mikrokonwersjami”. Są to kluczowe interakcje użytkowników ze stroną internetową, które niekoniecznie są włączone do procesu stricte zakupowego, ale wspierają sprzedaż. Mogą zawierać się w nich:

  • minimum X minut na stronie;
  • minimum X stron na sesję;
  • wejście na stronę oferty/kontaktu;
  • wysłanie formularza kontaktowego;
  • zapis na newsletter;
  • przewijanie strony o X%;
  • kopiowanie adresu e-mail / numeru telefonu;
  • rejestracja w witrynie;
  • pobrania plików ze strony;
  • rozpoczęcie konwersacji na czacie.

Jeśli potrzebujesz dodatkowej instrukcji ustawiania celów w Google Analytics – jakiś czas temu przygotowałem poradnik ich konfiguracji. Warto zajrzeć!

Wszystkie nasze rady pobierz w formie wygodnej, kompleksowej checklisty marketingowych działań!

POBIERZ TERAZ

Zwiększ zyski ze swojego sklepu internetowego z Maxroy.agency

Chciałbyś wprowadzić proponowane przez nas zmiany i działania, które przełożą się na zwiększenie przychodów z e-commerce w okresie Black Friday, ale nie wiesz, czy zdążysz? Czujesz, że potrzebujesz pomocy? A może chciałbyś, aby ktoś dokładnie prześwietlił Twoje dotychczasowe działania i wskazał największe szanse i zagrożenia? W takim razie skontaktuj się z nami i zapytaj o indywidualny audyt Twojego sklepu internetowego. Krok po kroku przedstawimy Ci konkretne zmiany, które przełożą się na wyższy zwrot z inwestycji.

czytaj także

Nie przepłacaj za reklamy – audyt Google Ads wskaże Ci, co możesz robić lepiej

Anna Topczewska

O autorze

Anna Topczewska

W MaxROY.agency zajmuje się PPC - głównie obsługą Google Ads, jednak nie boi się szukania nowych rozwiązań dla klientów. Największą miłoś...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

    A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz