Anna Topczewska

Jak przygotować e-commerce na Black Friday i Black Week? 53 wskazówki

Black Friday  staje się elementem polskiej rzeczywistości i nieoficjalnym otwarciem przedświątecznego szału zakupowego. I jest to wow wielkim stylu: Black Friday przynosi sklepom ogromne zyski. Jak skutecznie zaplanować Black Friday, gdy sprzedajemy przez internet?

Dlaczego musisz przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

Anna Orzechowska

Black Friday – Czarny Piątek – to każdego roku ostatni piątek listopada, dzień, w którym sklepy oferują bardzo duże obniżki cen swoich produktów. Ten piątek okazji wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, w Polsce na popularności zyskuje od ok. 9 lat. Tyle czasu wystarczyło, by BF zakorzenił się w świadomości Polaków. Według raportu ExpertSender „Polacy i Black Friday” aż 94,8% z nas wie, czym jest Black Friday.

jak polacy myślą o black friday

Black Friday to inauguracja sezonu przedświątecznej sprzedaży. Wiele osób czeka na niego, by kupić wtedy smartfony, tablety lub konsole w ramach prezentów pod choinkę. Czarny Piątek to prawdopodobnie najlepsza okazja na zakup takich kosztownych sprzętów, bo oznacza duże promocje na elektronikę. 

W tym roku Black Friday upłynie nam pod znakiem bardzo wysokiej inflacji. Nie znaczy to jednak, że Polki i Polacy z zakupów w Black Friday zrezygnują. 

Badania Klarny z 2022 roku wskazują na takie tendencje zachowań wśród kupujących online, jak: 

  • wcześniejsze planowanie zakupów (65% ankietowanych), 
  • czekanie na największe promocje (53 % ankietowanych), 
  • porównywanie cen (91% ankietowanych) 
  • oraz – co szczególnie ważne w kontekście sprzedaży w Black Friday – staranie się dokonywać większej części zakupów prezentów świątecznych w okresach wyprzedaży (66% ankietowanych). 

To, że Polacy porównują ceny i sprawdzają autentyczność promocji wskazuje na to, że u konsumentów wzrosła świadomość zakupowa. Tak duży procent ankietowanych sugeruje, że Polacy nie są już podatni na manipulację cenową, jaką posługują się niektórzy sprzedawcy. Wpływ na tę kwestię ma z pewnością wprowadzenie dyrektywy Omnibus, która nakłada na sprzedających m.in. obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ostatnich 30 dniach. Dyrektywa weszła w życie w Polsce dopiero w tym roku – Black Friday 2023 będzie więc pierwszym z wdrożonym Omnibusem. Jakie będzie bezpośrednie przełożenie dyrektywy na zachowania konsumenckie w listopadzie? Dopiero się przekonamy.

Stosunek Polaków do Black Friday

Wydawałoby się zatem, że przygotowanie się do Black Friday to dla Ciebie totalny must have. Tylko jak to zrobić, żeby było sensownie? Nie naśladuj innych i nie ufaj intuicji. Albo przynajmniej nie traktuj tego jako naczelnych wskazówek. Punktem wyjścia powinna być analiza, jak do BF podchodzą konkretnie Twoi odbiorcy.

Aby Ci w tym nieco pomóc, podrzucamy kilka wniosków ze wspomnianego wcześniej raportu „Polacy i Black Friday”. Jednym z ciekawszych naszym zdaniem jest ten dotyczący ogólnego podejścia do polowania na okazje. Tylko 22,4% badanych przyznaje, że woli robić zakupy podczas BF. Dla 44,5% osób Czarny Piątek to tylko jedna z wielu okazji do tańszego zakupu – ich zdaniem w różnych sklepach można wypatrzeć świetne okazje w różnych momentach w ciągu roku. Takie wnioski stawiają polski Black Friday w zupełnie innym świetle… Czy zatem nie opłaca Ci się poświęcenie czasu i innych zasobów na przygotowanie na ten dzień? Owszem, opłaca. Tylko że musisz zmienić podejście, które reprezentuje większość e-commerców w związku z promocjami na BF.

co polacy myślą o promocjach w internecie

PORADA

Zapomnij o „tygodniu obniżek”, „black weekendzie” i rabatach rzędu 10%. Postaraj się przygotować naprawdę wyróżniającą się ofertę – niech rabat będzie znacznie wyższy niż u konkurencji albo przynajmniej o wiele większy niż te, do których przyzwyczajeni są Twoi klienci.

Na potwierdzenie, że to sensowne, jeszcze jedna statystyka od ExpertSender – dla 78,1% respondentów obniżka ceny zakupów to najlepsza forma promocji. Nie dołożony do paczki gratis, nie darmowa przesyłka, punkty w programie lojalnościowym czy rabat na zakupy w przyszłości. 

źródła: https://black-friday.global/pl-pl/

Dlaczego musisz zacząć działać TERAZ?

Anna Topczewska

Z roku na rok zapytania o Black Friday pojawiają się coraz wcześniej – w 2022 już od września zaczęła rosnąć liczba zapytań (z dość dużym udziałem w październiku i szczytem w listopadzie – najwyższym wynikiem od 2019 roku) i tego samego możemy spodziewać się w 2023 – zatem działania planujące ten okres należy zacząć jak najszybciej.

Black Friday 2023 – kiedy przypada?

Harmonogram BF 2023 prezentuje się następująco.

  • 20 listopada (poniedziałek) – początek Black Week
  • 24 listopada (piątek) – Black Friday
  • 24-26 listopada (piątek – niedziela) – Black Weekend
  • 27 listopada (poniedziałek) – Cyber Monday

Analiza wyszukiwań fraz z „Black Friday” z 2022 roku pokazuje, że przygotowania do Czarnego Piątku musisz rozpocząć najpóźniej na początku października. Analiza zeszłorocznych działań, zbudowanie strategii marketingowej na obecny rok, wykonanie wszystkich zaplanowanych działań i ich wdrożenie – wymagają czasu. Dlatego zacznij działać już TERAZ.

kalendarz marketera na black friday

Przejdźmy zatem do przeglądu konkretnych działań z poszczególnych obszarów marketingu internetowego. Niżej syntetyczne zestawienie w formie checklisty i wskazówki od naszych specjalistów!

checklista marketera na black friday

Co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż w e-commerce w okresie Black Week? (perspektywa biznesowa)

Marek Kaczmarek

Niepewność gospodarcza z 2023 roku, która wyznacza nową rzeczywistość dla rynku e-commerce, wymaga od sprzedawców i przedsiębiorców innowacyjnego podejścia. Jednak nadchodzący Black Week to okazja, aby przeciwdziałać tym wyzwaniom i przyspieszyć sprzedaż. Oto kilka strategii, które pomogą Ci osiągnąć sukces w tym wyjątkowym okresie:

1. Zrozum potrzeby klienta w nowej rzeczywistości

  • Analiza danych: skorzystaj z narzędzi analitycznych, aby zrozumieć, jakie produkty są najbardziej poszukiwane i dostosuj swoją ofertę.
  • Elastyczność: wprowadź opcje płatności takie jak raty czy „kup teraz, zapłać później”, aby dostosować się do obecnych realiów finansowych.
  • Dostosowana komunikacja: personalizuj wiadomości i wprowadź empatyczne kampanie w odniesieniu do wybranych person, co może pomóc w budowaniu głębszej więzi z klientami.

2. Budowanie zaufania w niestabilnym klimacie

  • Transparentność: jakość komunikacji z klientem nigdy nie była ważniejsza. Informuj o wszystkich promocjach, dostawach i zniżkach w sposób klarowny.
  • Gwarancje: oferuj bezpłatne zwroty i rozbudowane gwarancje jako środek budowania zaufania.
  • Wartości: ustal je dla swojej marki i konsekwentnie przestrzegaj, a także dziel się nimi z klientami, aby pokazać, że jesteś godny zaufania. Taką wartością może być transparentność czy otwartość wyrażana poprzez bezpośredni dostęp do zespołu wsparcia z Twojej firmy.

3. Innowacje w odpowiedzi na zwiększoną konkurencję

  • Unikalne oferty: twórz zestawy produktów lub ekskluzywne promocje, których konkurencja nie oferuje.
  • Loyalty programy: wprowadź programy lojalnościowe lub kartę stałego klienta z dodatkowymi korzyściami dla tych, którzy wracają.
  • Sztuczna inteligencja: zoptymalizuj  wybrane procesy dzięki AI. W narzędziach tego typu jest ogromny potencjał do zbudowania przewagi na rynku.

4. Optymalizacja przepływów pieniężnych

  • Sprzedaż krzyżowa: zachęcaj klientów do dokupienia produktów komplementarnych, by zwiększyć średnią wartość koszyka.
  • Promocje na produkty o dużych marżach: skup się na promowaniu produktów, które przynoszą Ci największy zysk.

5. Inwestycje w technologie e-commerce

  • Sztuczna inteligencja (ponownie): wykorzystuj AI w wybranych procesach w firmie.
  • Mobile-first: niech Twoja strona będzie responsywna i zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
  • Szybkość i bezpieczeństwo: inwestuj w szybkość ładowania strony i zapewnij bezpieczeństwo transakcji.

6. Zadbaj o pracowników

  • Wsparcie dla pracowników:  szkól zespół w obsłudze klienta i w technologiach e-commerce, aby byli gotowi na wzmożony ruch.
  • Przepływ informacji: zaprojektuj proces informowania o zmianach w taki sposób, aby Twoi pracownicy podczas gorącego okresu Black Week byli na bieżąco z wszystkimi kluczowymi komunikatami.

Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w okresie Black Week, zwłaszcza w obecnych, trudnych czasach, jest elastyczność, innowacyjność i głębokie zrozumienie potrzeb klienta. Wykorzystaj te strategie, aby przekształcić wyzwania w szanse i zwiększyć swoją sprzedaż e-commerce.

SEO – przygotowanie sklepu internetowego na Black Week

Agnieszka Woźniak

Receptura SEO na Black Friday to kilka prostych praktyk, które możesz wdrożyć samodzielnie. To co ważne, to czas ich wdrożenia – 2-3 miesiące przed dniem największych okazji i wyprzedaży, po to, by dać Google czas na ich weryfikację i decyzję, czy zasłużysz na skok pozycji w wynikach organicznych. Wrzesień i październik to najlepszy czas na przygotowania do Czarnego Piątku (24 listopada 2023).

Plan działań SEO przed Black Friday krok po kroku:

1 Ustal listę podstron z produktami, kategoriami i poradnikami, które w zeszłym roku cieszyły się największą popularnością w okresie Czarnego Piątku

  1. Korzystając z Google Analytics — zakładka Raporty → Pozyskanie → Pozyskiwanie ruchu → Organic Search, ustal daty początku i końca wzmożonego ruchu w Twoim sklepie w okresie świątecznym i w nasze najgorętsze święto (24 listopada 2023).
  2. Przechodząc w Google Analytics do kolejnej zakładki Raporty → Zaangażowanie → Strony i ekrany, zawęź daty do ustalonych we wcześniejszym kroku i ustal dokładną listę istniejących podstron produktów, artykułów blogowych i kategorii najpopularniejszych w interesującym nas okresie.
  3. Powyższą listę podstron wzbogać o nowe podstrony, które warto będzie stworzyć z tej okazji, np. dedykowany landing page pod Black Friday, dodatkowe poradniki prezentowe czy nowe kategorie w sklepie, lepiej oddające ducha oferty wyprzedażowej. W ustaleniu takich nowości przydatne będą narzędzia takie jak Ahrefs.com → zakładka „Content Gap”, pozwalająca na wyszukanie nowych fraz, które ma konkurencja, a nie my, czy KeywordTool.io, dzięki któremu przeprowadzisz solidną analizę fraz kluczowych.Wynikiem powyższych działań powinna być lista dostępnych lub nowych podstron w Twoim sklepie, które będą wymagały utworzenia lub optymalizacji w celu zwiększenia ich ruchu i widoczności w Google. Zestawienie linków do podstron, które będą wzmacniane, możesz przedstawić w formie tabeli w Excel lub Google Sheets. Jakie informacje zawrzeć w takiej tabeli? Tu pomocny będzie pobrany skan wspomnianej listy URLi ze Screaming Frog wzbogacony listą fraz, na jakie rankują poszczególne podstrony. W tym zadaniu pomogą Ci takie narzędzia jak — Screaming Frog → skan listy podstron i Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka Organic Keywords.

2 Zoptymalizuj podstrony na Black Friday

1. Sprawdź sytuację bieżącą każdej z wyselekcjonowanych w pierwszym kroku podstron.

Ustal takie parametry jak:

  • Parametry danego URLa, w tym jego Title i Description;
  • Lista fraz, na jakie dana podstrona rankuje wraz z ich pozycjami z poprzedniego kroku.
  • Informacja o dokładnym ruchu i wartości, jaki generuje dany URL. Tu skorzystaj z Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „TOP Pages”.
  • Informacja o linkach wewnętrznych do danego URL i ich anchorach — zerknij do Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Best by links” + filtr „Internal”, kliknij w tabeli w liczbę w pozycji „Dofollow” – zobaczysz tu dokładną listę tych linków wraz z ich anchorami.
  • Linki zewnętrzne prowadzące do danej podstrony – sprawdź w tej samej zakładce Ahrefs co wyżej → ale z filtrem „External” + klik w liczbę linków „Dofollow”.
  • Jak wybrana strona wypadnie w teście wyników z elementami rozszerzonymi w Google czy PageSpeed Insights.
  • Jeśli masz dostęp do narzędzia SurferSEO, użyj zakładki SERP Analyzer. Wpisz kluczową frazę, na jaką powinien rankować Twój landing page i sprawdź w wynikach: którą pozycję zajmujesz, Score treści i siłę swoich Backlinków na tle konkurencji, liczbę zzs, jakie mają strony w TOP3 oraz wszystkie parametry, jakie warto poprawić na danej podstronie.

2. Ustal listę elementów do optymalizacji na wybranych podstronach

Z tak przygotowanym pakietem informacji z łatwością wychwycisz słabe punkty wszystkich kluczowych w kontekście Black Friday podstron. Wynotuj je w tabeli w Google Sheets lub Excel. Te wszystkie dane zawsze warto porównać sobie z analogicznymi danymi naszej realnej konkurencji z TOP5. Pomoże to wychwycić, prócz błędów, także nowe kierunki i taktyki, których wcześniej nie dostrzegliśmy.

3. Zoptymalizuj podstrony na Czarny Poniedziałek

Mierząc siły na zamiary i licząc się z czasem, skup się na najsłabszych punktach – te skoryguj – oraz na najlepiej rokujących podstron – te wzmocnij. Sytuacji linków zewnętrznych możesz nie poprawić tak od ręki, są jednak rzeczy, na których warto się skupić.

  • Title strony — zadbaj o to, by zawierał frazę dokładnie opisującą zawartość danej podstrony i z potencjałem w SERPach; zrób pod to analizę w KeywordTool.io.
  • Popraw performance swojego wyniku w Google, ulepszając treść Description na bardziej chwytliwą i zachęcającą do akcji. Stosuj atrakcyjne wizualnie encje HTML. Dodaj dane strukturalne Schema.org do swojej podstrony, dzięki czemu masz szansę na poszerzone wyniki, zawierające np. gwiazdki, dodatkowe linki do podstron, pytania z odpowiedziami z Twojej strony, zdjęcia i inne.
  • Skoryguj siłę i wartość linków wewnętrznych, jeśli na to wskaże wcześniej przeprowadzona przez Ciebie analiza. Popraw anchory w istniejących linkach, usuń zdublowane linki oraz te prowadzące stronę do samej siebie. Dodaj nowe linki do powiązanych tematycznie podstron i zasil swoją podstronę siłą linków z najmocniejszych podstron – tych najlepiej podlinkowanych, które znajdziesz w Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Best by links”. Prym wiedzie tutaj najczęściej strona główna.
  • Popraw jakość opisów wybranych produktów, podstron kategorii czy artykułów wspierających dany temat na Twoim blogu. Tutaj niezbędna będzie m.in. lista fraz, na jakie rankuje konkurencja, a Twoja strona nie. Skorzystaj z analizy porównawczej w Ahrefs → Site Explorer (wpisz badany URL) → zakładka „Content Gap”.
  • Podążając za coraz bardziej multimedialnym Google, pomyśl także, czy nie posiadasz contentu w innych formach jak wideo, podcast, infografika czy akcja w mediach społecznościowych. Zoptymalizuj je i stawiając na Rich Media, wzbogać nimi swoje podstrony. Sięgnij do Google Search, Google Images, Google Video.

3 Analiza efektów wdrożonych działań

Jak każdy poprawnie skonstruowany projekt, i ten wymaga weryfikacji prowadzonych działań. Sprawdzaj regularnie kluczowe parametry — pozycje na analizowane frazy, widoczność każdej ze zoptymalizowanych podstron, ruch, rodzaj danych generowanych przez podstrony.

Weryfikuj wygląd swoich wyników w Google – czy zindeksowały się feature’y, które dodałeś; czy wynik jest atrakcyjniejszy i poszerzony; czy dobrze zindeksował się nowy Title; czy widać opis i zastosowane encje HTML.

Przydatne do tego są narzędzia — Ahrefs, Senuto, Google Search Console czy Google Analytics.

Zatem? Do dzieła! Jedyne zasoby, jakie potrzebujesz do tego zadania to czas, cierpliwość, dostęp do kilku narzędzi, dobry plan określony w czasie.

Content – jak przygotować się do Black Weeku?

Dominika Gracz-Moskwa

Działania contentowe mające wspierać sprzedaż w okresie Black Friday i Cyber Monday powinieneś rozpocząć zanim opadnie pierwszy, jesienny liść. Samo tworzenie treści poprzedza bowiem analiza danych z roku poprzedniego i szczegółowe planowanie, a po publikacji treści potrzebują ok. 2-3 miesięcy na wypozycjonowanie. Czy to jednak znaczy, że gra jest niewarta świeczki? Absolutnie nie!

Liczby mówią same za siebie – według raportu Klarny z 2022 roku dotyczącego Black Friday i Cyber Monday 60% Polek i Polaków uważa, że kupi coś podczas BL – a jedna czwarta tej grupy jest tego pewna. Nie wspominając o tym, że raz stworzone treści możesz z sukcesem wykorzystywać w kolejnych latach. Przygotowania z zakresu content marketingu do Black Friday i Cyber Monday są nieco podobne jak w przypadku Świąt. Głównie dlatego, że podczas Czarnego Piątku klienci szukają świątecznych prezentów w dobrych cenach. Ale nie tylko. Podczas Black Weeku na swojej stronie będziesz mieć dwa typy klientów:

  • osoby szukające okazji dla siebie, zainteresowane Twoim asortymentem i orientujące się w nim – odpowiadają oni Twoim zakupowym personom;
  • osoby szukające prezentów dla bliskich, niezorientowane w asortymencie i jego specyfice – nie wpisujące się w Twoje persony.

Z tego powodu warto rozważyć stworzenie dwóch typów treści, odpowiednich dla każdej z tych grup konsumenckich.

Grupa 1 – kupujący dla siebie

Ten klient wie czego chce i właśnie dlatego jest na Twojej stronie. A przynajmniej powinien tam być. Co zrobić, aby tak się stało?

  1. Stary, dobry newsletter. Spraw, aby ludzie czekali na start promocji. Informuj z wyprzedzeniem, stopniuj napięcie i od początku jasno komunikuj, że nic nie trwa wiecznie, a tym bardziej najlepsze ceny. Twoi klienci nie zapisują się do newslettera? Zaoferuj im dodatkowy rabat w ramach Black Friday za subskrypcję mailingu i trąb o tym, gdzie tylko się da.
  2. Landing produktowy oraz banery i slidery na stronie. Klient jest już na Twoim sklepie, gdzie ma się teraz udać? Ułatw mu to zadanie i stwórz landing dedykowany najlepszym ofertom z listingiem produktowym i treścią zoptymalizowaną pod SEO.

Grupa 2 – kupujący dla kogoś

Ten klient trafił na Twoją stronę, ponieważ wie, że bliska mu osoba jest zainteresowana Twoją ofertą, ale on sam – nie. Dlatego kompletnie nie ma pojęcia, od czego w ogóle zacząć.

  1. Poradniki prezentowe. Dla niezorientowanych przygotuj listy najlepszych prezentów w formie poradników prezentowych. Możesz stworzyć wiele różnych list, bazujących na innych celach – „25 pomysłów na świąteczny prezent dla marketera”, „10 najlepszych prezentów dla ojca”, „15 wspaniałych prezentów do 50 zł”, „12 idealnych prezentów dla fanów Harry’ego Pottera” itd. Nie zapomnij „wypchnąć” tej kategorii na bardziej widoczne miejsce na stronie na okres Black Friday i świątecznych zakupów.
  2. Recenzje produktów. Zadbaj o to, aby produkty, zwłaszcza te, na których sprzedaży zależy Ci najbardziej zależy, miały pozytywne opinie klientów. Ten kupujący nie zna Twojego sklepu i Twojego asortymentu i może nie mieć do niego zaufania. Przekonaj go, że to najlepsze miejsce na dokonanie zakupu.

Działania ogólne

Oprócz wspomnianych pomysłów, istnieje cały obszar działań contentowych, który pomoże Ci zwiększyć sprzedaż w przypadku każdego klienta.

  1. Optymalizacja opisów najpopularniejszych/najważniejszych kategorii i produktów. Przygotuj priorytety na podstawie danych z poprzednich lat oraz sezonowości produktów i kategorii.
  2. Optymalizacja – raz jeszcze. Tym razem pod frazy „Black Friday” + nazwa produktu i „Cyber Monday” + nazwa produktu oraz „Black Friday” + Twój brand i „Cyber Monday” + Twój brand. Stwórz listę (najlepiej w Excelu lub arkuszu Google) wszystkich możliwych dla Twojego sklepu kombinacji tego typu i sprawdź w narzędziu, które z tych fraz są najpopularniejsze. Na tej podstawie stwórz listę priorytetów do optymalizacji. Pamiętaj, że narzędzia pokazują wyniki miesięczne, więc jeśli analizujesz wyniki np. we wrześniu, to nie będą one do końca odpowiadać stanowi z listopada. Niech więc nie zmartwią Cię niskie wolumeny wyszukań, ponieważ im bliżej Black Friday, tym będą one wyższe. 
  3. Inne formy contentu. Infografika z prezentową listą do wydrukowania, a może filmiki z recenzjami najpopularniejszych produktów? Infografika sprawi, że klient korzystający z Twojej listy zawsze będzie miał przed oczami nazwę Twojego sklepu. Filmy będą idealne dla bardziej złożonych produktów, które odznaczają się wieloma, często skomplikowanymi cechami, jak elektronika. O niektórych rzeczach po prostu łatwiej nam słuchać, niż czytać.

Ważna rada na sam koniec

Działania contentowe są czasochłonne i przez to kosztowne, dlatego nie zmarnuj swojej pracy i z dużym wyprzedzeniem przygotuj dokładny harmonogram działań contentowych. Zapisz: co musisz przygotować, kiedy chcesz to publikować, jakimi kanałami itd. Pamiętaj o redystrybucji treści, o ponownym wykorzystaniu tego, co już zrobiłeś. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Dystrybucja treści w internecie – jak skutecznie promować efekty content marketingu?

Google Ads – jak przygotować e-commerce na Black Friday?

Anna Topczewska

Reklamy Google Ads działają obecnie najlepiej na automatycznych strategiach ustalania stawek – a tych nie warto zmieniać z dnia na dzień, aby nie rozregulować kampanii.  Szykując się na większy ruch i sprzedaż z reklam Google Ads, warto skorzystać z opcji Korekty sezonowej, dostępnej w panelu Google Ads w zakładce „Tools & Settings” – „Bid strategies” – „Advanced controls”, i ustawić, o jaki % może się zmienić współczynnik konwersji – najlepiej sugerując się danymi historycznymi z ubiegłych lat.

korekta sezonowa google ads

Dodatkowo warto upewnić się, że reklamowany jest cały asortyment, który chcemy reklamować. Sprawdź następujące kwestie:

1. Czy kampanie z plikiem produktowym mogą wyświetlać wszystkie produkty.

2. Czy plik produktowy jest aktualizowany na bieżąco.

Uwaga – Podczas Black Weeku możesz oczekiwać 3, 4, 5-krotnego wzrostu w liczbie konwersji. Warto w tym czasie częściej aktualizować plik produktowy, aby nie reklamować produktów, które już wyszły z magazynu. Podczas dni najwyższej sprzedaży warto zalogować się do konta Google Merchant Center i ręcznie odświeżyć feed produktowy nawet kilka razy dziennie (z założeniem, że sam plik .xml również jest na bieżąco aktualizowany).

3. Czy kampanie remarketingu dynamicznego wyświetlają wszystkie możliwe produkty.

4. Czy są utworzone kampanie tekstowe na:  

  • brand, 
  • generyczne frazy związane z ofertą, 
  • (opcjonalnie) produktowe frazy związane z ofertą.

5. Czy jest uruchomiona kampania DSA, pokrywająca frazy, których brakuje w kampaniach Search.

6. Czy zbierane są listy użytkowników do remarketingu:

  • z całej witryny,
  • z kampanii/landingów Black Weekowych

7. Czy kampanie mają odpowiednie strategie ustalania stawek:

  • eCPC (brand),
  • maksymalizuj wartość konwersji (opcjonalnie: z docelowym ROAS) (kampanie zakupowe);
  • maksymalizuj konwersje (opcjonalnie: z docelowym CPA) (kampanie graficzne/video).

PORADA

W przypadku strategii z docelową wartością ROAS lub CPA, warto sprawdzić, czy cel ten nie ogranicza ruchu w kampanii, patrząc, czy wydaje pełny dzienny budżet – jeżeli kampania nie wydaje pełnego budżetu dziennie, a jej udział w wyświetleniach jest poniżej 90%, warto obniżyć cele ROAS / CPA, aby zwiększyć bezwzględnie sprzedaż.

Z działań dodatkowych, jakie warto wdrożyć na koncie Google Ads przed Black Week, można wymienić:

1. Zwiększenie budżetów reklamowych – podczas Black Friday obserwujemy duży skok w ilości kliknięć, a co za tym idzie – w kosztach. Warto przygotować się na ten okres i przeznaczyć nawet 2 lub 3 razy większy budżet niż w poprzednich miesiącach.

google ads przed black friday

2. Dodanie do produktów w feedzie produktowym Merchant frazy „black friday”:

  • w tytule,
  • w opisie,
  • w ścieżce typ produktu.

3. Wydzielenie produktów w feedzie produktowym za pomocą etykiety niestandardowej 0-4 oraz specjalnego parametru pod reklamy graficzne i video, który nazywa się „Ads Labels”:

  • tych objętych promocją na Black Friday  
  • lub tych, które chcemy promować podczas Black Friday.

Metoda ta pozwoli utworzyć kampanie graficzne i video z feedem produktowym, pokazujące tylko wybrane produkty.

4. Dodanie nowych reklam tekstowych z frazą „Black Friday / Black Week” i informacją o promocjach w nagłówkach:

  • (opcjonalnie) dodanie do reklam tekstowych licznika czasu do końca Black Weeku (funkcja „countdown”),
  • (opcjonalnie) utworzenie reklam display z licznikiem dni do końca Black Weeku w formacie html5 lub statycznych reklam z liczbą dni do końca, podmienianych codziennie regułami

Uwaga – Reklamy tekstowe, graficzne i video warto dodać na konto z kilkudniowym lub nawet kilkutygodniowym wyprzedzeniem – podczas Black Weeku wielu reklamodawców się „obudzi” i zacznie dodawać reklamy, przez co system weryfikacji reklam może mieć opóźnienia.

5. Dodanie rozszerzeń reklam:

  • promocji,
  • linków do podstrony,
  • obrazu,
  • objaśnień.

Social media – jak przygotować się do Black Friday w e-commerce?

Wiktoria Bilska

 

Wykorzystanie mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy Pinterest jest niezbędne, aby ugryźć swój kawałek tortu podczas Black Friday. To prawdziwa szansa dla marek na zwiększenie sprzedaży i budowanie świadomości. 

Oto kluczowe działania, które powinieneś/powinnaś wdrożyć, jeśli chcesz osiągnąć sukces podczas sprzedażowego szaleństwa.

1 Przeanalizuj poprzednie lata

Jeśli to nie Twój pierwszy Black Friday, przeanalizuj działania z poprzednich lat. Czasem nie warto odkrywać koła na nowo. 

Zastanów się, co przyniosło sukces? Co się nie sprawdziło? Ile wydałeś/wydałaś na reklamy? Jaki był koszt zakupu? Jakie treści wzbudziły największe zaangażowanie?

2 Stwórz plan działania

Stwórz plan działania, odpowiadając na powyższe pytania. Będziesz też potrzebować:

  • harmonogramu działań, 
  • określonej tematyki promocji,
  • chwytliwego hasła reklamowego,
  • różnorodnych materiałów promocyjnych: grafik, video, gotowych stories,
  • budżetu na działania płatne.

Pamiętaj, że okres promocji to nie tylko Black Friday. Weź to pod uwagę i zaplanuj działania odpowiednio wcześniej.

3 Zweryfikuj kody śledzące

Jeśli wykorzystujesz kampanie płatne, nie pozwól, aby uciekły Ci jakiekolwiek wyniki konwersji. Upewnij się, że kody śledzące, takie jak Facebook Pixel, TikTok Pixel czy Pinterest Tag są poprawnie zaimplementowane. Jeśli jeszcze nie masz Facebook Pixel na swojej stronie, to w tym artykule pomożemy Ci go wygenerować.

4 Zastanów się, kto u Ciebie kupi

W tym gorącym okresie płatne reklamy są koniecznością. Ustawiając kampanie, kluczowy będzie poprawny dobór grup docelowych. Nie masz czasu na testy i błędy. W pierwszej kolejności wykorzystaj grupy, których jesteś pewny/a. 

Zatem do kogo kierować kampanie? Oto kilka przykładowych grup:

  • osoby, które odwiedziły Twoją stronę w ostatnim okresie (np. 180 dni),
  • ci, którzy porzuciły koszyk na Twojej stronie,
  • grupa podobnych odbiorców do tych, którzy kupują na Twojej stronie.

Jeśli Twój budżet pozwala, skorzystaj również z szerszego targetowania docierając do nowych odbiorców. 

PORADA

W zestawach, w których  wykorzystujesz „zimny” ruch, wyklucz grupy odbiorców użyte w kampanii remarketingowej, by uniknąć nakładania się grup.

5 Ustaw konkretny cel

Nie skupiaj się na polubieniach czy aktywności pod postami. Postaw na cel „sprzedaż” i „sprzedaż z katalogu”. Optymalizuj reklamy pod kątem konwersji „zakup” lub „dodanie do koszyka”.

Stwórz kampanię remarketingową, by przypomnieć odwiedzającym naszą stronę o produktach, które oglądali/ dodali do koszyka, ale nie kupili. Kampanie zaplanuj z wyprzedzeniem w menedżerze reklam. Pamiętaj, że weryfikacja reklam potrzebuje czasu.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Meta Ads, rozważ wykorzystanie automatycznej Kampanii zakupowej Advantage+ na Facebook. Więcej na temat materiałów Advantage przeczytasz w tym artykule

6 Działania organiczne, czyli darmowa reklama

Nie zapominaj o organicznym zasięgu – to Twoja bezpłatna wizytówka w świecie online. Poinformuj swoją społeczność o nadchodzących promocjach z wyprzedzeniem.

Maksymalizuj obecność na każdej platformie społecznościowej:

  • opublikuj posty na wszystkich kanałach, które prowadzisz,
  • wykorzystaj stories, aby być w stałym kontakcie z fanami,
  • aktualizuj zdjęcie w tle na Facebooku z odpowiednim CTA, kierującym bezpośrednio na landing page z promocją,
  • dostosuj BIO na Instagramie, TikToku i Pinterest.

Zaplanuj posty organiczne na FB i IG  w terminarzu za pomocą Meta Bussiness Suite, żeby nie zaprzątać sobie nimi głowy w dniu promocji.

7 Skorzystaj z potencjału TikToka

TikTok to nie tylko źródło rozrywki, ale też miejsce poszukiwania inspiracji i opinii o produktach. W 2020 roku, 80% kupujących podczas Black Friday przyznało, że TikTok wpłynął na ich decyzje zakupowe, jak podaje TikTok For Business Blog. Platforma ta oferuje ogromne możliwości dla marek. Nie tylko w okresie Black Friday.

8 Stwórz automatyczne odpowiedzi na Facebooku i Instagramie

Nie pozostawiaj swoich odbiorców bez odpowiedzi – szczególnie w tym okresie. Stwórz automatyczne wiadomości na Messengerze oraz Instagramie. Dzięki chatbotowi zaoszczędzisz czas. W sam dzień promocji, zadbaj o regularną moderację komentarzy oraz wiadomości prywatnych. Dbaj o relacje z klientem – ma to ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie czasu.

9 Wykorzystaj regułę niedostępności

Nikt nie lubi pośpiechu, ale w tym okresie kluczowe jest szybkie i efektywne przyciągnięcie uwagi klienta. Podkreśl ograniczony czas i ograniczoną liczbę produktów. Niech odbiorcy poczują zakupowe FOMO (fear of missing out). Przypomnij o zbliżającym się końcu promocji na Stories. Nic bardziej nie przyspieszy decyzji o zakupie, niż odliczanie do końca wyprzedaży. 

10 Sprawdź, czy wszystko gra

Dzień przed promocją upewnij się, że posty są zaplanowane, a w dniu promocji, że zostały poprawnie opublikowane.

Wykorzystanie social mediów podczas takich okazji jak Black Friday jest niezbędne, jeśli chcemy osiągnąć sukces sprzedażowy. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia działań.

Design, czyli pokaż się w świetnej odsłonie

Arkadiusz Sieradzki

Identyfikacja wizualna to kluczowy element każdej kampanii reklamowej, a w szczególności podczas Black Friday, kiedy rynek jest nasycony różnorodnymi ofertami i reklamami. Co robić, by Twoja reklama przyciągnęła uwagę klientów?

  1. Jasne przekazanie oferty: Twoja oferta powinna być wyraźna i zrozumiała na pierwszy rzut oka. Upewnij się, że główne informacje (jak np. procent zniżki) są widoczne i czytelne.
  2. Zwróć uwagę na kompozycję kreacji, dbając o to, by nie była zbyt przeładowana i zachowywała odpowiednie odstępy między elementami.
  3. Wykorzystanie charakterystycznych dla Black Friday motywów: czarne tła, czerwone etykiety zniżek czy kontrastowe kolory mogą pomóc w kojarzeniu Twojej oferty z tym konkretnym świętem zakupów. Jednocześnie skup się na tym, czy grafika oraz kolorystyka kreacji wyróżnia się na tle innych reklam i pasuje do wizerunku Twojej marki.
  4. Wysoka jakość grafiki: upewnij się, że wszystkie obrazy są wysokiej jakości i odpowiednio zoptymalizowane do różnych platform (np. media społecznościowe, strona internetowa, e-mail marketing).
  5. Emocje: reklamy, które wywołują emocje (szczęście, ekscytację, napięcie), są często bardziej skuteczne. Pomyśl o kreatywnym sposobie na przedstawienie swojej oferty. Nie zapomnij o storytellingu, opowiedz historię.
  6. Zachęta do działania (CTA): każda reklama powinna zawierać wyraźne wezwanie do działania, takie jak „Kup teraz!” czy „Odkryj ofertę”. Warto też podziałać na polu zachęcania do interaktywności, np. przez animacje, efekty hover lub inne elementy interaktywne.
  7. Unikanie nadmiaru informacji: zbyt wiele informacji może przytłoczyć konsumenta i odwrócić uwagę od głównego przekazu. Skup się na najważniejszych punktach.
  8. Testowanie: przeprowadź testy różnych wersji reklam, aby dowiedzieć się, które z nich są najbardziej skuteczne.
  9. Aktualność: upewnij się, że wszelkie informacje dotyczące oferty są aktualne i dokładne, aby uniknąć nieporozumień.

Pamiętaj, że reklama ma sprawić, by konsument stwierdził „coś wspaniałego, biorę!”, więc niech Twoje kreacje będą proste, ale przemyślane i wpisujące się w ducha Twojej marki, jak i sezonu, o którym w tym artykule piszemy.

UX – jak przygotować sklep internetowy na Black Friday?

Anna Topczewska

Doświadczenie użytkownika na Twojej witrynie ma bardzo duży wpływ na współczynnik konwersji – im łatwiej jest znaleźć produkt, dodać go do koszyka i go zamówić, tym większa szansa na to, że klient wybierze nasz sklep.

Przed Black Friday warto przeprowadzić mini-audyt UX swojej strony. Audyt UX wskazuje najważniejsze błędy w użytkowaniu strony, a wprowadzenie poprawek znacznie wpłynie na jakość doświadczenia użytkownika.

Najważniejsze kwestie UX, o których warto pamiętać, to:

1. Czy użytkownik jest w stanie łatwo odszukać produkt?

2. Czy wyszukiwarka działa poprawnie (i uznaje literówki)?

3. Czy w przypadku braku produktów w wynikach wyszukiwania, strona proponuje inne, podobne (lub bestsellerowe, cokolwiek)?

4. Czy architektura kategorii w menu jest przejrzysta?

5. Czy na stronach z produktami są i działają poprawnie:

  • filtry,
  • sortowanie.

6. Czy można łatwo dodać produkt do koszyka:

  • z poziomu galerii produktów (w wynikach wyszukiwania / na stronach podkategorii),
  • z poziomu strony produktu.

7. Czy można łatwo złożyć zamówienie:

  • tuż po dodaniu produktu do koszyka (opcjonalnie – przycisk „kup teraz”),
  • z koszyka,
  • czy oferowane są najpopularniejsze formy płatności. 

8. Czy na stronie jest widoczna informacja o Black Week (nawet, jeżeli nie robisz żadnej specjalnej promocji, dodaj bannery informujące o tym, że trwa Black Week)?

9. Czy Twoja strona szybko się ładuje?

E-commerce w Google Analytics 4 – jak zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego podczas Black Weeku?

Jakub Bogdański

Google Analytics 4 sam w sobie sprzedaży nie zwiększy, ale działanie na podstawie wniosków wyciąganych z narzędzia – już tak. Jeśli konfiguracja jest wadliwa, nieważne, jak dobry masz zespół od analityki, bo i tak popełnisz błędy przez fałszywe lub niepełne dane. W przypadku biznesu E-commerce zawsze warto odpowiedzieć sobie na 3 pytania:

  • Czy ruch na stronie jest mierzony poprawnie?
  • Czy E-commerce jest dobrze skonfigurowany?
  • Czy konwersje są ustawione i mają odpowiednio skalibrowane wartości?

Jak ogarnąć te trzy tematy? Krótko o każdym z nich.

1 Czy ruch na stronie jest mierzony poprawnie?

W tym przypadku pożyteczne będzie narzędzie Tag Assistant. Dzięki niemu sprawdzisz testowo, czy Twoje kody GTM i Google Analytics 4 uruchamiają się prawidłowo. Ogólnie rzecz biorąc, na stronie polecamy umieścić kod Google Tag Managera (jeśli martwisz się przyszłością ciasteczek i RODO, możesz skorzystać z GTMa Server-side, mimo jego kilku ograniczeń). Co w tym GTMie warto umieścić? Szereg tagów do różnych narzędzi, między innymi:

Warto także rozważyć wdrożenie tzw. „Consent Mode”, czyli trybu uzyskiwania zgody użytkowników na ciasteczka statystyczne i reklamowe. Jest on stosowany coraz powszechniej na stronach internetowych. Warto zapewnić klientom takiej prywatności, na jaką zasługują. Rozważ to.

2 Czy e-commerce jest skonfigurowany poprawnie?

Ustawienia E-commerce w Google Analytics 4 to podstawa dla każdego sklepu internetowego, zaraz po skonfigurowaniu mierzenia ruchu. Może to zostać zrealizowane na kilka sposobów – bezpośrednio na stronie, przez wtyczkę czy przez GTM. Sposób instalacji nie ma większego znaczenia, bo liczy się to, co wynikowo zobaczysz w raportach.

W konfiguracji najlepiej posłużyć się rozpiską zdarzeń od zespołu Google – co w ogóle warto wdrożyć:

3 Czy cele są ustawione i mają odpowiednio skalibrowane wartości?

Oprócz ustawień E-commerce, warto przyjrzeć się także zdarzeniom zwanym czasem „mikrokonwersjami”. Są to kluczowe interakcje użytkowników ze stroną internetową, które niekoniecznie są włączone do procesu stricte zakupowego, ale wspierają sprzedaż. Mogą zawierać się w nich:

  • minimum X minut na stronie;
  • minimum X stron na sesję;
  • wejście na stronę oferty/kontaktu;
  • wysłanie formularza kontaktowego;
  • zapis na newsletter;
  • przewijanie strony o X%;
  • kopiowanie adresu e-mail / numeru telefonu;
  • rejestracja w witrynie;
  • pobrania plików ze strony;
  • rozpoczęcie konwersacji na czacie.

Zwiększ zyski ze swojego sklepu internetowego z Maxroy.agency

Chciałbyś wprowadzić proponowane przez nas zmiany i działania, które przełożą się na zwiększenie przychodów z e-commerce w okresie Black Friday, ale nie wiesz, czy zdążysz? Czujesz, że potrzebujesz pomocy? A może chciałbyś, aby ktoś dokładnie prześwietlił Twoje dotychczasowe działania i wskazał największe szanse i zagrożenia? W takim razie skontaktuj się z nami i zapytaj o indywidualny audyt Twojego sklepu internetowego. Krok po kroku przedstawimy Ci konkretne zmiany, które przełożą się na wyższy zwrot z inwestycji.

czytaj także

Automatyczne rozszerzenia reklamy Google Ads – jak nimi zarządzać? Poradnik krok po kroku

Anna Topczewska

O autorze

Anna Topczewska

W MaxROY.agency zajmuje się PPC - głównie obsługą Google Ads, jednak nie boi się szukania nowych rozwiązań dla klientów. Największą miłoś...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz