Mateusz Malinowski

Kompletny przewodnik po link buildingu w 2024 roku

Link building to fundamentalna taktyka pozycjonowania, której skuteczność potwierdzają zarówno liczne case studies, jak i doświadczenia ekspertów SEO. Na przestrzeni lat – w związku z ewolucją algorytmów najpopularniejszej wyszukiwarki – charakter tych działań znacząco się zmienił. Konkurujące o uwagę użytkowników witryny muszą spełniać coraz to nowsze kryteria, by dostosować się do zmian i pokazywać na wysokich pozycjach w SERP-ach.

Materiał partnerski został stworzony przez Fabrykę Marketingu.

Nasuwa się więc pytanie: czy w 2024 roku link building nadal ma sens? Jakie rozwiązania stosować i na co uważać, by działania były maksymalnie opłacalne i efektywne? Sprawdź nasz kompletny przewodnik po link building i poznaj odpowiedzi na te pytania!

Link building to nazwa ogółu działań, których celem jest zdobycie linków zewnętrznych kierujących do danej witryny. Wszystko po to, by zwiększyć jej autorytet w oczach algorytmu wyszukiwarki. To z kolei przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i gwarantuje większą liczbę odwiedzin.

Czy w 2024 roku nadal musimy linkować?

W ostatnich latach bez wątpienia waga linkowania w całym procesie pozycjonowania ulegała zmianie. Strategia link buildingu skupiła się na jakości linków, a nie na ich ilości. Przy planowaniu działań SEO istotność zyskał również content, jednak nie był on w stanie wyprzeć działań mających na celu pozyskanie linków.

Jedno jest pewne: link building wciąż jest podstawą w działaniach SEO i będzie tak jeszcze przez długi czas. W końcu to właśnie jakość i liczba odnośników przychodzących do Twojej witryny pozwalają algorytmom ocenić jej autorytet i umieścić ją na odpowiedniej pozycji pośród konkurencyjnych serwisów.

Dzięki złożoności robotów Google’a strony internetowe nie istnieją w próżni – łączy je sieć wzajemnych powiązań. To z kolei pozytywnie wpływa na wyniki wyszukiwania, kierując użytkowników w najwyżej cenione miejsca w internecie. 

W idealnym świecie link building byłby niepotrzebny. Wartościowa treść przyciągnęłaby odbiorców, którzy chętnie zamieściliby u siebie odnośnik do Twojej witryny, zapewniając Ci uznanie i wysokie miejsca w SERP-ach.

Niestety, jeśli Twoja firma nie jest wielką marką, o której się mówi – i to głośno – będzie to bardzo trudne. Nawet najlepszy content potrafi zaginąć pośród tysięcy konkurencyjnych postów, wpisów czy infografik.

Według badań przeprowadzonych przez Ahrefs ponad 90% treści w internecie nie trafia do żadnych odbiorców. Pierwszym z domniemanych powodów takiego stanu rzeczy jest właśnie brak odnośników przychodzących – aż 66% domen nie ma nawet jednego backlinka, a do 26% pozostałych linkuje od jednej do trzech zewnętrznych witryn.

Udowodniona we wspomnianych badaniach zależność jest prosta – im więcej linków, tym wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Niezwykle istotną kwestią jest także ich jakość, która wyraźnie zyskała na znaczeniu wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów. Właśnie dlatego powinieneś pozyskiwać odnośniki o wysokiej wartości, nie licząc jedynie na ich naturalny przyrost.

Kiedy linki są wysokiej wartości? Wtedy, gdy pochodzą ze stron o wysokim autorytecie wg. Google. Jeśli jesteście ciekawi, jak to sprawdzić, zapoznajcie się z dalszą częścią artykułu – „Jak wyselekcjonować „dobre” odnośniki?”.

PORADA

Skąd pozyskiwać linki? Otóż w sieci istnieją popularne platformy, które ułatwiają kontakt z właścicielami witryn. Dzięki Whitepress oraz Linkhouse możesz odpłatnie uzyskać link czy to po napisaniu bądź zamówieniu artykułu sponsorowanego, czy też w istniejącej już na stronie treści. Jednak czy są to jedyne opcje?

Pewnie, że nie. Do dyspozycji masz naprawdę wiele źródeł – od tych darmowych, po rozwiązania płatne lub te na mocy barteru. Chcąc zapewnić swojej stronie naturalny, zróżnicowany profil linkowania, warto wykorzystywać każde z nich.

1 Artykuły sponsorowane


Są to treści publikowane na zewnętrznej stronie, które zawierają odnośnik do pozycjonowanej witryny. Najlepiej byłoby, gdyby dotyczyły zakresu tematycznego obu portali, w naturalny sposób je ze sobą wiążąc. Dobry artykuł sponsorowany powinien być atrakcyjny nie tylko dla robotów Google’a, ale także dla użytkowników – to spowoduje napływ organicznego ruchu do Twojej witryny.

W sieci znajdziesz wiele stron świadczących możliwość opublikowania artykułu sponsorowanego wraz z Twoim linkiem – oczywiście za odpowiednia opłatą. Jest to dobre rozwiązanie dla mniejszych graczy w branży, którzy dzięki takim praktykom są w stanie pozyskać linki od wyżej notowanych stron, co byłoby niemożliwe na zasadzie wymiany odnośników.

2 Guestposting

Tak zwane artykuły gościnne to barterowa forma zdobywania linków. Jeśli – jako ekspert w swojej branży – stworzysz artykuł, który ma szansę przyciągnąć liczną publikę, pokrewne strony chętnie go opublikują, umieszczając odnośnik do Twojej witryny. Ich właściciel otrzyma wówczas wartościową treść oraz ruch, zapewniając Ci w zamian dodatkowy link, który zwiększy pozycję Twojej strony w SERP-ach. Możesz także umówić się na wymianę takich artykułów z innym specjalistą – na czym zyskają obie strony.

3 Zaplecza SEO

Są to zazwyczaj serwisy contentowe tworzone wyłącznie w celu zwiększania autorytetu „głównej” witryny. Pomimo tego, że jedynym założeniem ich istnienia jest linkowanie do podstron pozycjonowanej domeny, warto, by zaplecza posiadały przynajmniej przeciętnej jakości treść. Im wyżej są oceniane w oczach robotów Google’a, tym korzystniej wpływają na skuteczność link buildingu.

4 Strony powiązane/satelitarne

To strony umieszczone na oddzielnych domenach, ściśle związane z pierwotną witryną, a także inne marki należące do danej firmy. Te pierwsze działają niezależnie, promując konkretną kategorię produktów lub usługę. Ich zaletą jest możliwość dotarcia do liczniejszej grupy odbiorców dzięki bardziej precyzyjnemu profilowaniu.

Strony powiązane kumulują zatem ruch ze źródeł, do których nie może trafić witryna–matka. Dla link buildingu stanowią one istotne źródło odnośników, nad którym właściciel ma pełną kontrolę.

Witryny innych brandów także mogą się wzajemnie wspierać, pozytywnie działając na swoje profile linkowe – nawet jeżeli niezupełnie pokrywają się tematycznie. W takiej sytuacji warto umieścić link w sekcji „partnerzy” – czego przykładem może być informacja w stopce na stronie otomoto.pl.

przewodnik po link building

5 Linki partnerskie/sponsoring

Skorzystanie z programów partnerskich to doskonała opcja na pozyskanie wartościowego ruchu. Linki afiliacyjne gwarantują współpracującym z Tobą influencerom czy blogerom pewny zysk, a Tobie dodatkową klientelę. Linki umieszczane na stronach partnerów rzutują też na ogólny profil linkowania Twojej witryny.

Nie należy zapominać również o możliwościach, które zapewnia sponsoring wydarzeń i akcji społecznych. Na ich stronach warto umieścić link w formie graficznej – logo firmy z odnośnikiem dofollow kierującym do strony głównej.

6 WOMM

Marketing szeptany, znany także jako Word Of Mouth Marketing, przybiera w internecie różne formy. Najbardziej popularna z nich – rekomendacje na forach i blogach – może być źródłem cennych linków do Twojej strony. Musisz jednak pamiętać o tym, by dodawane tam wpisy odznaczały się wysoką wartością merytoryczną oraz były umieszczane w miejscach tematycznie powiązanych z Twoją witryną.

7 Social media

Pozyskiwanie linków przy pomocy mediów społecznościowych zakłada przede wszystkim nawiązanie relacji z przedsiębiorstwami, blogerami i influencerami działającymi w Twojej branży. Reagowanie na ich treści, dyskusje i dzielenie się wiedzą po pewnym czasie może zaowocować nowymi możliwościami. Znając Cię, branżowi liderzy dużo chętniej rozważą Twoje propozycje – to z kolei pomoże Ci w uzyskaniu wartościowych odnośników.

Własne profile firmowe w social mediach to także dobre miejsce do publikacji blogowych artykułów oraz informacji w serwisie. Linki z mediów społecznościowych nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie (nie przenoszą mocy). Są jednak dodatkowym źródłem ruchu i popularyzują Twoją stronę. 

Jak wyselekcjonować „dobre” odnośniki?

Czasy, gdy liczba linków górowała nad ich jakością, bezpowrotnie odeszły. Mówi się, że jeden link wysokiej jakości znaczy więcej niż 10 mniej wartościowych. Jednak w jaki sposób ocenić, czy dana strona może być dla Ciebie źródłem odnośników, które skutecznie wesprą autorytet Twojej witryny? W tym pomogą Ci wskaźniki z wielu narzędzi SEO. Niektóre sprawdzisz za darmo, inne wymagają inwestycji, jeszcze inne zaś pomogą Ci ocenić potencjalny link na podstawie doświadczenia i intuicji.

1 Domain Rating

To wskaźnik z narzędzia Ahrefs, który odzwierciedla ogólną wartość witryny w zakresie od 0 do 100. Ocenia przede wszystkim jakość i liczbę linków zwrotnych kierujących do danej strony – jest więc niezwykle istotną informacją przy selekcji pożądanych odnośników. Rzecz jasna najlepiej wybierać odnośniki z domen o jak najwyższym DR, ponieważ zazwyczaj gwarantują one najwyższy wpływ na pozycję Twojej strony.

domain rating

2 URL Rating

Podobnie jak poprzednia pozycja na liście, UR pochodzi z narzędzia Ahrefs. Ocenia on wartość pojedynczej podstrony danej domeny w zakresie 0–100. Zbiera też informacje zarówno o wewnętrznym, jak i zewnętrznym linkowaniu, co ma na celu odwzorowanie algorytmów używanych przez Google.

URL Rating

3 Trust Flow i Citation Flow

To wskaźniki z narzędzia Majestic, za pomocą których ocenisz jakość i wiarygodność (TF) oraz liczbę (CF) linków prowadzących do danej witryny. Zestawienie obu tych wartości da Ci obraz profilu linkowania danej strony – np. niskie TF przy wysokim CF może wskazywać na dużą liczbę niskiej jakości odnośników.

Trust Flow i Citation Flow

4 Authority Score

To kolejny wskaźnik próbujący naśladować algorytmy Google, stworzony przez Semrush i oceniający witryny w skali od 1 do 100. Pomoże Ci zdecydować, czy pochodzący z danej domeny odnośnik będzie dla Ciebie korzystny.

Authority Score

Siła domeny mierzona jest w dwóch krokach:

  1. Algorytm wykorzystujący machine learning przeszukuje sieć w poszukiwaniu najpopularniejszych i najbardziej wartych zaufania witryn. Drugi algorytm ocenia daną stronę za pomocą zestawienia linków przychodzących i wychodzących, liczby i jakości linkujących do domeny stron oraz proporcji linków nofollow do dofollow.
  2. Informacje te przeliczane są na wartości punktowe w odniesieniu do bezpośrednich konkurentów domeny – witryn o podobnym zakresie Authority Score.

5 Profil linków

W poszukiwaniu odpowiedniego źródła, z którego chcesz pozyskać odnośniki, warto zwrócić uwagę na ogólny profil linków przychodzących danej domeny. Czy są to linki od tematycznie spójnych witryn, czy raczej do wielu stron o różnych tematach? Linki pochodzące z witryn zorientowanych wokół jednej branży lub zagadnienia wydają się dużo bardziej naturalne i warto ubiegać się o odnośnik ze strony o takim właśnie profilu.

PORADA

Gdzie je sprawdzić? Narzędzia Ahrefs, MajesticSEO czy Semrush pozwalają na przegląd profilu linków. Warto również zwrócić uwagę na linki z domen zewnętrznych zarejestrowanych przez Google Search Console.

6 Linki wewnętrzne i wychodzące

Struktura strony to bardzo ważny czynnik przy ocenie jej przydatności pod względem link buildingu. Spójna witryna, której właściciel zadbał o linkowanie wewnętrzne do podstron, to źródło dużo bardziej wartościowych odnośników niż „upstrzone” linkami wychodzącymi fora.

Ważne jest również, by link nie pojawił się na tzw. orphaned page, czyli osieroconej podstronie, do której nie kierują linki wewnętrzne. Tego typu podstrony są bezużyteczne z punktu widzenia pozycjonowania. Strony takie jak główna są najmocniejsze w obrębie serwisu ze względu właśnie na dużą liczbę linków wewnętrznych.  

Warto także zwrócić uwagę na to, jak wiele odnośników wychodzi z tej witryny i czy są to linki site-wide (linki umieszczone na wszystkich podstronach). Nawet domena z wysokimi wskaźnikami jakości może rozmienić się na drobne, linkując do wielu zewnętrznych witryn, a każdy kolejny link wychodzący będzie mieć coraz mniejszą wartość.

7 Estymowany ruch

Jest to element często pomijany lub pobieżnie sprawdzany przy wyborze domeny do link buildingu. Szacowanie ruchu organicznego pozwala ocenić widoczność strony w wynikach wyszukiwania – dzięki temu widzisz, czy nie ma na niej blokady lub filtra. Dosyć dokładną estymację ruchu na danej witrynie, wraz z możliwością sprawdzenia, z jakich fraz on pochodzi, umożliwiają narzędzia:

  • Ahrefs,
Estymowany ruch Ahrefs
  • Semrush
estymowany ruch semrush
  • i Senuto
estymowany ruch senuto

Informacja o organicznych słowach kluczowych jest niezwykle istotna – w końcu to one przynoszą domenom najwięcej ruchu organicznego. Warto sprawdzić, czy rzeczywiście są związane z tematyką strony. W sieci funkcjonuje obecnie sporo domen, które w sposób spamowy poprawiają ten parametr, wyświetlając się wysoko na często wyszukiwane frazy o nikłej konkurencyjności, np. tytuł filmu + cda.

8 Ciągłość historii domeny

Historia domeny jest szczególnie istotna przy zakupie tych już istniejących w internecie, ale stanowi także istotny walor w procesie link buildingu. Google lubi długowieczne strony i docenia ten fakt w wynikach wyszukiwania. Często wykorzystuje się to przy budowie stron zapleczowych, gdzie domeny są przechwytywane i później odbudowywane.

Musimy jednak wiedzieć, że takie linki mogą (nie muszą) być bezwartościowe – zwłaszcza gdy przechwycona strona zmienia swoją tematykę. W takiej sytuacji statystyki wyglądają dobrze, ale sam link nie niesie już takiej wartości. Warto więc sprawdzić to w połączeniu z estymowanym ruchem. W jaki sposób? Na przykład za pomocą serwisu web.archive.org, który pokaże nam historyczne informacje dotyczące zawartości serwisu – jakie były tam dostępne treści, czy jaki miał design.

webarchive

9 Ocena serwisu

Prześledzenie strony z perspektywy potencjalnego czytelnika pomaga ocenić, czy pochodzące z niej linki są wartościowe. Zwróć uwagę na aspekty techniczne, czytelność, aktualność oraz częstotliwość publikacji. Zdaję sobie sprawę z tego, że to dosyć subiektywny element oceny, jednak może być jak najbardziej użyteczny.

Musisz pamiętać, że wiele wspomnianych tu wskaźników może zostać sztucznie napompowanych. Odkupione domeny po zmianie tematyki oraz strony pozycjonujące się na często wyszukiwane frazy o niewielkiej konkurencyjności mogą „oszukać” algorytmy kierujące podliczaniem wskaźników. To sprawi, że osiągną one zadowalające wyniki, lecz prawdziwa wartość pozyskanych odnośników będzie dużo niższa, niż zakładano.

Tylko dokładna analiza przy użyciu wielu narzędzi pozwoli wybrać satysfakcjonujące źródło linków.

Jakich narzędzi używać do link buildingu?

Do dyspozycji masz naprawdę szeroki wachlarz dostępnego oprogramowania – od rozszerzeń przeglądarki, aż po programy w chmurze. Wiele zależy od Twojego budżetu – niektóre z usług są płatne, a comiesięczne opłaty abonamentowe mogą znacząco go obciążyć. Narzędzia mają jednak darmowe wersje próbne, dzięki którym uzyskasz istotne informacje bez konieczności inwestycji. To z pewnością ułatwi pierwsze kroki w świecie link buildingu.

1.    Ahrefs

Cena: od 99$ /msc.

Ahrefs, dedykowany zawodowym pozycjonerom, ułatwia przede wszystkim ocenę autorytetu witryny. Pozwala także znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, przeprowadzić audyt strony; pokazuje też, jakie odnośniki ma Twoja konkurencja, a których brakuje w Twoim profilu linkowania.

Na początek warto skorzystać z jego darmowych funkcji: Website Authority Checker oraz Backlink Checker. Wersja trial jest jednak płatna. Warto więc rozważyć alternatywne opcje, takie jak Moz oraz Majestic, zapewniające podobną funkcjonalność z darmowym okresem próbnym.

2.    Majestic

Cena: od 46,99$ /msc.

Narzędzie, znane wcześniej jako MajesticSEO, umożliwia dokładną analizę profilu linków danej witryny. Gwarantuje dostęp do dużej bazy danych oraz wykaz odnośników przychodzących, uszeregowanych pod względem autorskich współczynników. Dzięki Majesticowi pozyskasz istotne informacje na temat stron z odnośnikami do Twojej konkurencji. Dzięki temu zaoszczędzisz czas potrzebny na wyszukiwanie adekwatnych źródeł. Narzędzie jest płatne, jednak warto skorzystać z okresu próbnego.

Bazy narzędzi Ahrefs i Majestic różnią się od siebie, dzięki czemu ich działanie może się uzupełniać.

3.    Semrush

Cena: od 129,95$ /msc.

Semrush to zestaw narzędzi pozycjonerskich, które posłużą Ci do działań SEO na naprawdę wielu polach. Wspomniany już Authority Score ułatwi ocenę wartości potencjalnego linku, a zakładka Backlinks dostarczy Ci niezbędnej wiedzy na temat struktury linków, profilu konkurencji czy linkowania wewnętrznego. Funkcja audytu toksyczności linków oceni linkowanie Twojej strony, sugerując usunięcie odnośników o negatywnym wpływie na domenę.

4.    Senuto

Cena: od 99zł /msc.

Jest to narzędzie wielofunkcyjne, dające Ci dostęp do istotnych danych, zaprezentowanych w niezwykle przyjaznej i użytecznej formie. Zapewnia analizę widoczności w wyszukiwarce, udostępniając frazy kluczowe i szacując ich liczbę w TOP3, TOP10 oraz TOP50.

5.    SurferSEO

Cena: od 89$ /msc.

To narzędzie ułatwia analizę linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Audyt Twojej strony poinformuje Cię między innymi o tym, jakich często pojawiających się u konkurencji linków Ci brakuje – podając na tacy nowe źródła pozyskiwania linków.

6. Webarchive

Cena: darmowe narzędzie

Darmowa strona pod adresem web.archive.org daje dostęp do historii witryny, pozwalając odwiedzić jej wcześniejsze wersje zachowane w „archiwum Internetu”. Przydaje się to w sytuacji, gdy potrzebujesz informacji na temat tego, czy domena nie została zakupiona i przerobiona na stronę zapleczową. Jeśli znacząco zmieniła swoją tematykę, takie linki mogą być mniej wartościowe. Ciągłość historii domeny gwarantuje, że pozyskany z niej odnośnik wzmocni profil Twojej strony.

W jaki sposób linkować pozycjonowaną stronę?

Istotne znaczenie dla link buildingu ma częstotliwość publikacji odnośników. Warto rozłożyć ją w czasie, ale także ciągle ubiegać się o nowe domeny referujące. To imituje naturalny przypływ linków związany ze wzrostem popularności Twojej strony.

Ponadto, jak już wspominałem wcześniej, naturalny profil linkowy to zaleta, która premiuje Twoją domenę w algorytmach wyszukiwarki. By go osiągnąć, korzystaj z odpowiednich anchorów.

Anchor to fraza, pod którą ukrywa się odnośnik do Twojej strony. Wyszukiwarka sczytuje go jak zapowiedź zakresu tematycznego witryny, co jest pomocne przy pozycjonowaniu na konkretne słowa kluczowe.

Jakie rodzaje anchorów są najpopularniejsze?

  1. Exact match – sprzedażowe, odpowiadają w całości głównej frazie kluczowej, np. „sukienki letnie”;
  2. Partial match – z nimi mamy do czynienia wtedy, gdy przynajmniej jedno słowo kluczowe występuje w zakotwiczonej frazie, np. dla frazy „sukienki letnie” byłby to anchor „sukienki dla kobiet na ciepłe dni”;
  3. Brand – anchor to nazwa marki, np. Zalando;
  4. Zero match – anchory w stylu „kliknij tutaj!”;
  5. Czysty URL – .

Te najczęściej stosowane anchory pozwalają zwiększyć autorytet domeny czy marki, jak i wypromować ją na konkretne frazy kluczowe.

Gdy dopiero rozpoczynasz link building, warto zdecydować się na te brandowe oraz czyste URL – są bezpieczniejsze i nawet spora ich liczba nie powinna wzbudzić podejrzeń Google’a. W późniejszej fazie dobrze jest zwiększać częstotliwość stosowania silniejszych exact match i partial match, by jeszcze bardziej wpłynąć na autorytet strony – nie ryzykując przy tym zaburzenia naturalności linkowania oraz bycia posądzonym o spamerskie praktyki.

Link dofollow czy nofollow?

Tu trochę teorii… Roboty wyszukiwarki Google co jakiś czas skanują zaindeksowane witryny, poszukując m.in. nowych treści oraz zmian w ich strukturze. Crawlery – bo tak również zwykło się na nie mówić – chętnie podążają za umieszczonymi w treści linkami, co rzutuje na autorytet linkowanej strony.

W 2005 roku Google wprowadziło podstawowy podział odnośników, rozróżniając linki dofollow oraz nofollow:

  • linki dofollow obligują Googleboty (to kolejna nazwa robotów wyszukiwarki) do udania się za odnośnikiem na linkowaną stronę, przesyłając jej tzw. link juice – cząstkę swojego autorytetu;
    • linki nofollow – wcześniej uniemożliwiały robotom wyszukiwarki podążanie za linkami; od niedawna stanowią jedynie wskazówkę, by tego nie robić.

Które z nich wybrać? Linki dofollow mają największy wpływ na pozycjonowanie i powinny stanowić trzon profilu linków, jednak ważne jest także jego zróżnicowanie. Warto więc pamiętać o tym, że linki nofollow również odgrywają rolę w procesie link buildingu.

Efektywne strategie link buildingu na 2024 rok – 4 propozycje

Techniki, które dają dobre efekty, zakładają przede wszystkim stworzenie naturalnego profilu linków oraz dokładną ewaluację jakości źródeł linkowania.

1 Synergia linków wewnętrznych i zewnętrznych

Prowadząc link building, nie można zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Odnośniki kierujące do innych podstron w obrębie Twojej witryny pomagają zarówno użytkownikom, nawigując ich po stronie, jak i robotom Google’a, które oceniają witrynę pod względem przejrzystości budowy. Pozyskiwanie linków zewnętrznych powinno być poparte odpowiednią aranżacją linkowania on-site, co zagwarantuje zróżnicowany i naturalny przepływ link juice przez Twoją domenę.

2 Data-Driven Link Building

To podejście zakłada podejmowanie decyzji o źródłach i sposobie linkowania tylko na podstawie dostępnych danych. Liczne narzędzia SEO pomagają wybrać odpowiednie domeny referujące poprzez możliwość weryfikacji wskaźników ich autorytetu oraz pozycji na daną frazę kluczową. Podobnie działa algorytm Google, który nie kieruje się emocjami i intuicją, ale przede wszystkim dostępną bazą danych.

Strategia Data-Driven Link Building gwarantuje Ci więc skuteczny link building zarówno w krótkiej, jak i dłuższej perspektywie. Wymaga to jednak dużego budżetu oraz utrzymania licencji wielu narzędzi SEO, o czym warto pamiętać, decydując się na taki krok.

3 Ręczna weryfikacja źródeł linków

Podobnie skuteczną techniką może być zdanie się na własną wiedzę, doświadczenie oraz intuicję. Narzędzia SEO w tym przypadku pełnią rolę doradców, a ostateczną decyzję podejmuje pozycjoner. Nie wymaga to więc tak dużego budżetu – w końcu dane możesz pozyskiwać z mniejszej liczby źródeł, w dużej mierze kierując się własnymi przeczuciami w oparciu o dostępne wskaźniki.

4 Cross marketing

Cross marketing zakłada współpracę z inną stroną bądź wieloma domenami działającymi w podobnym kręgu tematycznym, niestanowiącymi jednak bezpośredniej konkurencji. Marketing krzyżowy działa dobrze, jeśli produkty bądź usługi proponowane przez oba podmioty wzajemnie się dopełniają, np. warsztat samochodowy i sklep z częściami do aut. To ułatwia link building, ponieważ obie witryny mogą w kontrolowany sposób dzielić się wartościowymi odnośnikami, wzajemnie zwiększając swoje pozycje w SERP-ach.

Jakie linki nie mają sensu oraz czego nie warto robić?

Wiesz już, czym jest link building i jak linkować, znasz narzędzia oraz techniki budowania linkowego profilu, by był on naturalny i pomagał w pozycjonowaniu… Teraz czas na przestrogi.

  1. Przede wszystkim: jeżeli ktoś obiecuje Ci kosmiczną liczbę odnośników za stosunkowo niewielkie pieniądze, uwierz mi – nie warto. Unikaj także masowego ich pozyskiwania w sposób zautomatyzowany. Linki będą niskiej jakości, z niezbyt wartościowych źródeł i mogą wyrządzić Ci więcej krzywdy, niż przynieść korzyści. Algorytmy Google są wyczulone na tego typu działania, w efekcie czego ranking serwisu może zostać obniżony. Link building to proces długotrwały i żmudny, i naprawdę trudno tu o drogę na skróty. W dłuższej perspektywie dużo lepiej sprawdzą się rzetelne działania.
  2. Nie warto pozyskiwać linków z katalogów, które już dawno zatraciły wartość w oczach algorytmu wyszukiwarki. Nieopłacalne stały się także systemy wymiany linków, które dostarczają odnośniki wątpliwej jakości – to prosty sposób na karę od Google’a i niższe pozycje, a domniemane zyski nie są warte podejmowanego ryzyka. Ponadto linki w sekcjach stron, które się nie indeksują, nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie – zdobywanie ich jedynie przepali Twój budżet.
  3. Uważaj na nadmiar anchorów exact i partial match, szczególnie na początku swojej przygody z link buildingiem. Może to sugerować skrajną nienaturalność linkowania, czego Google nie lubi i stara się wyłapywać takie praktyki. Dużo lepiej sprawdzi się naturalny, zróżnicowany profil linków, który nie prowadzi tylko do jednej podstrony.
  4. Nie spamuj linkami na social mediach. Ze względu na oznaczenie nofollow nie mają one tak dużej wartości dla pozycjonowania Twojej witryny; mogą co najwyżej rozzłościć pozostałych użytkowników mediów społecznościowych. Miej jednak na uwadze, że subtelne linkowanie w SM pomoże zdywersyfikować źródła odnośników – to z kolei jest bardzo przydatną opcją.
  5. Pamiętaj także o tym, że link building – podobnie jak inne techniki pozycjonowania – nie przyniesie natychmiastowych efektów. Skuteczna praca nad profilem linków do Twojej witryny to jednak gwarancja sukcesu w dalszej perspektywie. Nie spiesz się i dokładnie analizuj swoje działania.

Podsumujmy…

Link building to proces, który wymaga dokładności, doświadczenia oraz wiedzy. Jest on jednak istotną częścią działań SEO i zgłębienie jego tajników z pewnością pomoże Ci w pracy nad pozycjonowaniem Twojej witryny.

Mam nadzieję, że ten przewodnik po link building był dla Ciebie przydatny i dzięki niemu wiele kwestii stało się jasnych i bardziej zrozumiałych. Wierzę też, że garść skutecznych strategii na 2024 rok pomoże Ci w pozyskiwaniu wartościowych odnośników. Powodzenia!

A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat link buildingu, zapisz się na nasze szkolenie SEO: Pozycjonowanie i Link Building! ❤️

O autorze

Mateusz Malinowski

SEO Director Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu. Specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii SEO (rynek krajowy i ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Zastanawiam się, czy linki z profili silnych domen zaindeksowane indekserem faktycznie potrafią pomóc stronie w działaniach SEO. Także, czy spamerskie linki do serwisu podpinane regularnie przez agencje konkurencji / roboty ? warto wykluczać funkcją disavow narzędzia search console.

  3. Michał

    Od ostatniego update google linkowanie w jakiejkolwiek formie wzajemnie jest stanowczo przez wyszukiwarkę zabronione. Wszystkie pozyskiwane sponsorowane linki do witryn mogą narazić się na bana w google. Jedyny typ jaki google w miarę dopuszcza to linki z rel=’nofollow’ i rel=’sponsored’ wszystkie inne linki nawet te z pozoru wartościowe narażone są ma karę od googla. Ogólnie to google sam sobie przeczy tą ich polityką. Bo niby nie można linkować ale ludzie i tak to robią. Moim zdaniem od linków powinno się jak najszybciej odejść. To czy strona jest wiarygodna liczy się ilość jej udostępnień w mediach społecznościowych przez grono czytelników oraz cicha poczta pantoflowa, dodatkowo jak najmniejszy procent odrzuceń i czas spędzony na danej witrynie przez użytkownika. Czym jest on dłuższy tym strona raczej jest przydatna. Linkowanie to błędne koło bo jak można mówić o naturalnych linkach jak się za nie płaci i to często sporą kasę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz