Ewa Dudek

Jak działa sieć afiliacyjna?

Mówią Ci coś hasła: marketing afiliacyjny, sieć afiliacyjna czy program partnerski? Jeśli nie, to koniecznie musisz nadrobić zaległości! Dlaczego? Bo to świetny pomysł na działania marketingowe. Żeby nie być gołosłowną: w USA już prawie 80% sklepów korzysta z afiliacji, a jednym z prekursorów marketingu afiliacyjnego na świecie jest sam Amazon, który z sukcesami prowadzi swój program partnerski już od ponad 25 lat.

W Polsce marketing afiliacyjny pojawił się dopiero pod koniec pierwszej dekady XXI wieku i ma przed sobą wciąż ogromny potencjał rozwoju. Z tej formy promocji korzysta co najwyżej 10% reklamodawców z branży e-commerce. I to oni są na wygranej pozycji, bo mają szansę przyciągnąć do siebie najlepszych wydawców. 😊

Marketing afiliacyjny – co to jest?

Zastanawiasz się, co to jest marketing afiliacyjny? Już spieszę z odpowiedzią. 😊 Marketing afiliacyjny (affiliate marketing) to jeden z rodzajów marketingu internetowego, polegający na współpracy reklamodawców z wydawcami, w której wydawca otrzymuje wynagrodzenie za dostarczenie efektów, czyli sprzedaży polecanych produktów lub innych akcji (np. zapis do newslettera lub wypełnienie formularza). Dlatego właśnie marketing afiliacyjny określa się też jako marketing efektywnościowy.

Po raz pierwszy idea marketingu afiliacyjnego została wykorzystana przez założyciela PC Flowers, jednego z pierwszych amerykańskich sklepów internetowych. Firma płaciła sieci Prodigy Network prowizję za każdą wygenerowaną sprzedaż już w 1994 roku. Natomiast w 1996 roku swój program partnerski uruchomił Amazon i jest on z sukcesami rozwijany aż do dziś!

Co to jest sieć afiliacyjna?

Sieć afiliacyjna to narzędzie marketingu afiliacyjnego, zapewniające odpowiednie zaplecze technologiczne reklamodawcom i wydawcom, do podejmowania współpracy na zasadach marketingu afiliacyjnego.

Sieć afiliacyjna to wirtualne miejsce w sieci, w którym reklamodawcy uruchamiają swoje programy partnerskie, a wydawcy dołączają do tych programów w celu promowania ich na swoich powierzchniach online.

Przykład:

Właściciel sklepu internetowego chce uruchomić program partnerski, aby płacić wydawcom tylko za efekty reklamy. Przystępując do sieci afiliacyjnej, ma zapewnione zaplecze technologiczne do prowadzenia programu oraz dostęp do wydawców, którzy chcą współpracować w zamian za prowizję od sprzedaży.

Jednocześnie wydawcy, po rejestracji w sieci, mogą niezwłocznie rozpocząć działania promocyjne dla tego sklepu. Im również sieć afiliacyjna zapewnia narzędzia umożliwiające taki sposób zarabiania. Jednocześnie otrzymują dostęp do wielu (często setek) programów partnerskich w jednym miejscu.

Reklamodawca uruchamia program partnerski w sieci afiliacyjnej i określa w nim warunki wynagradzania wydawców: wysokość prowizji za dostarczoną sprzedaż lub stałą stawkę za inną akcję. Przed przystąpieniem do współpracy wydawca wie, na jakich warunkach może współpracować z danym reklamodawcą.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Na czym to właściwie polega i jak działa sieć afiliacyjna? Już tłumaczę. Sieć afiliacyjna zlicza ruch i transakcje generowane przez wydawców na rzecz reklamodawców, dostarcza szczegółowych statystyk, nalicza odpowiednie wynagrodzenie dla wydawców i zbiorczo je rozlicza. Umożliwia przepływ informacji i materiałów reklamowych pomiędzy reklamodawcami a wydawcami, optymalizuje działania i czuwa nad poprawnością współpracy zaangażowanych stron.

sieć afiliacyjna zalety

Sieć afiliacyjna – zalety

Sieci afiliacyjne umożliwiają sprawne wdrożenie działań afiliacyjnych i wspierają wzajemną współpracę. Reklamodawcom zapewniają dostęp do wydawców, a wydawcom do reklamodawców, bo mają wspólny cel – zwiększać sprzedaż dzięki dostępnym narzędziom i podzielić się zyskami.

Sieć afiliacyjna – kto jest kim?

Sieć afiliacyjna umożliwia współpracę reklamodawców z wydawcami i odwrotnie, gdyż afiliacja to przede wszystkim dobrowolna współpraca, w której każdy podmiot może zapracować na swoje zyski. Kto jest kim w systemie jakim są sieci afiliacyjne?

1 Reklamodawca

Sprzedawca internetowy, który reklamuje swoje produkty lub usługi poprzez sieć wydawców afiliacyjnych i rozlicza się z nimi za dostarczone efekty, takie jak:

  • sprzedaż w sklepie internetowym,
  • wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie,
  • zapisanie do newslettera,
  • pobranie aplikacji itp.
jak działa sieć afiliacyjna

2 Wydawca

Użytkownik zarejestrowany w sieci afiliacyjnej, posiadający powierzchnię online, na której poleca produkty lub usługi reklamodawcy. Wydawcami są właściciele tematycznych stron i portali internetowych, blogerzy, YouTuberzy i influencerzy, użytkownicy mediów społecznościowych, serwisy rabatowe i cashbackowe, właściciele baz mailingowych czy specjaliści SEO.

wydawca w sieci afiliacyjnej

3 Użytkownik

Każda osoba, która dzięki poleceniu wydawcy trafia na stronę reklamodawcy i dokonuje zakupu.

Sieć afiliacyjna – podstawowe modele współpracy

Główną zaletą marketingu afiliacyjnego są efektywnościowe modele rozliczeń. Reklamodawcy płacą za efekty, dzięki czemu unikają ryzyka ponoszenia kosztów za reklamy, które okazują się nieskuteczne. Sieci afiliacyjne oferują kilka modeli rozliczania, a najpopularniejsze z nich to Cost Per Sale (CPS) oraz Cost Per Lead (CPL).

Cost Per Sale (CPS)

Jest modelem najczęściej wykorzystywanym w branży e-commerce. Rozliczanie z wydawcą polega na wypłaceniu prowizji za doprowadzenie do sprzedaży w sklepie reklamodawcy.

Przykład 1:

Sklep internetowy, który sprzedaje części samochodowe, chce zwiększyć sprzedaż swoich produktów i uruchamia program partnerski w sieci afiliacyjnej. Tomek prowadzi blog o motoryzacji i chce na nim zarabiać poprzez polecanie części samochodowych. Tomek jako wydawca w sieci afiliacyjnej dołącza do programu partnerskiego wcześniej wymienionego sklepu, pobiera linki afiliacyjne do produktów ze sklepu i umieszcza je na swoim blogu.

Jeśli czytelnik bloga wejdzie na stronę sklepu internetowego poprzez link afiliacyjny i dokona zakupu, to Tomek otrzyma prowizję od wartości tego zamówienia. Sklep cieszy się ze zwiększonej sprzedaży, a Tomek zarabia prowizję, bez konieczności posiadania produktów, które polecał.

Model Cost Per Sale jest bardzo korzystny zarówno dla reklamodawcy, jak i wydawcy. Reklamodawca płaci wyłącznie za reklamę, która doprowadziła do sprzedaży, czyli ponosi koszty, gdy sam zarabia. Z perspektywy wydawców to również opłacalny model współpracy, choć nie jest łatwo doprowadzić użytkownika do transakcji.

Jednak afiliacja daje możliwość bardzo precyzyjnego dopasowywania polecanych produktów do publikowanych treści, dzięki czemu wydawca osiąga wysokie konwersje sprzedaży, co przekłada się na zarobki wyższe niż w innych modelach rozliczania reklamy.

Przykład 2:

W programie partnerskim sklepu z biżuterią prowizja za sprzedaż wynosi 9%. Blogerka modowa dołączyła do tego programu i poleca biżuterię z tego sklepu w swoich postach jako uzupełnienie proponowanych przez nią kreacji. Jej czytelniczki są bardzo zaangażowane i w ciągu tygodnia dokonały w sklepie ponad 500 transakcji na łączną kwotę 10 000 zł. Blogerka w ciągu 7 dni zarobiła 900 zł.

Cost Per Lead (CPL)

Model, w którym reklamodawca płaci wydawcy za dostarczenie określonych akcji, czyli leadów sprzedażowych. Cost Per Lead jest często wykorzystywany w przypadku polecania kursów, kredytów, kont bankowych, szkoleń, aplikacji mobilnych czy budowania bazy mailingowej.

Przykład:

Program partnerski banku X oferuje 50 zł wynagrodzenia za każdy poprawnie wypełniony i wysłany formularz internetowy o założenie konta oszczędnościowego. Podcaster finansowy dołączył do tego programu, gdyż przygotował odcinek analizujący konta bankowe w wybranych bankach. W opisie odcinka umieszcza linki do analizowanych banków, jak również link afiliacyjny do formularza banku X. W ciągu miesiąca wniosek do banku X wysłało 30 słuchaczy podcastu, dzięki czemu zarobił on 1500 zł.

Lead sprzedażowy to dane osoby lub firmy, pozostawione przez nią na dedykowanej stronie (landing page), które umożliwiają późniejszy kontakt z nią w celu przedstawienia oferty sprzedażowej.

Poza podstawowymi modelami system afiliacyjny oferuje również hybrydowe rozwiązania, gdzie na różne sposoby łączone są modele CPS, CPL i CPC (Cost Per Click). Ponadto sieci afiliacyjne posiadają narzędzia, które umożliwiają różnicowanie stawek na wybrane produkty, a także wynagradzania najlepszych wydawców stawkami premium. Dzięki temu reklamodawca może optymalizować koszty, przyznając niższą prowizję na produkty z niską marżą własną i jednocześnie wypłacać wyższe wynagrodzenie wydawcom, których zaangażowanie i skuteczność jest najbardziej wartościowa.

Afiliacja – jak zacząć?

Dla reklamodawcy proces uruchomienia programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej nie jest skomplikowany, gdyż sieć dostarcza pełne oprogramowanie, przeprowadza reklamodawcę przez proces uruchamiania programu oraz zapewnia panel administracyjny do rozwijania współpracy z wydawcami.

PORADA

Aby uruchomić program partnerski w sieci afiliacyjnej, reklamodawca musi:

  1. podpisać umowę,
  2. określić warunki wynagradzania wydawców,
  3. zaimplementować kod śledzący na swojej stronie.

Po podpisaniu umowy, określeniu warunków wynagradzania i poprawnej implementacji kodu śledzącego, reklamodawca otrzymuje dostęp do panelu administracyjnego w sieci afiliacyjnej. W panelu reklamodawca zarządza uruchomionym programem, akceptuje zgłaszających się wydawców i zaprasza tych, z którymi chciałby współpracować, przegląda statystyki ruchu i transakcji, jakie generują wydawcy i przede wszystkim akceptuje prowizje do wypłaty. Reklamodawca może również dodawać własne banery oraz kody rabatowe, z których mogą korzystać wydawcy. Panel reklamodawcy umożliwia również zbiorcze rozliczanie z wydawcami.

sieć afiliacyjna przykłady

Największą wartością współpracy z siecią jest fakt, że wraz z uruchomieniem współpracy, jaką są programy partnerskie, reklamodawca otrzymuje również dostęp do bazy wydawców, zarejestrowanych w sieci afiliacyjnej, gotowych do współpracy w modelach efektywnościowych.

Sieć afiliacyjna – korzyści dla reklamodawców

Aby prowadzić program afiliacyjny, reklamodawca nie musi współpracować z siecią afiliacyjną. Samodzielne prowadzenie programu jest możliwie, niesie natomiast za sobą szereg zadań do wykonania. Przede wszystkim reklamodawca musi sam zadbać o techniczne uruchomienie programu, następnie wyłącznie samodzielnie pozyskiwać wydawców do współpracy, wyszukiwać ich w sieci i zapraszać do współpracy. Nie ma możliwości zbiorczego rozliczania z wydawcami, z każdym musi rozliczyć się osobno.

Bardzo ważny jest również stały kontakt z wydawcami i dostarczanie im informacji o aktualnych akcjach prowadzonych w serwisie reklamodawcy czy kodach rabatowych. Trzeba też mieć na uwadze, że większość wydawców dopiero uczy się zarabiania na afiliacji. Dlatego szybkie odpowiadania na ich pytania i sprawne rozwiązywanie problemów technicznych to podstawa, aby program partnerski mógł rozwijać się i przynosić oczekiwane efekty.

Współpraca z siecią afiliacyjną bardzo przyśpiesza uruchamianie i rozwijanie programu partnerskiego i znacznie obniża koszty samodzielnego prowadzenia programu. Ale oprócz tempa i niższych kosztów niesie ze sobą wiele dodatkowych korzyści.

Baza wydawców

Reklamodawca otrzymuje dostęp do wielotysięcznej bazy wydawców, zarejestrowanych w sieci afiliacyjnej, którzy potrafią współpracować w rozliczeniu za efekty. Wydawcy, widząc nowy program dostępny w sieci, samodzielnie do niego dołączają, a tych, którzy tego nie zrobili, można zaprosić poprzez system afiliacyjny. Reklamodawca nie musi własnoręcznie poszukiwać wydawców do współpracy, co jest procesem długim i kosztownym.

Szereg narzędzi afiliacyjnych dla wydawców

Wydawcy zarejestrowani w sieci afiliacyjnej mają dostęp nie tylko do wielu programów partnerskich w jednym miejscu, ale również do szeregu narzędzi afiliacyjnych, które umożliwiają im współpracę i wspomagają sprzedaż. Wszystkie narzędzia są darmowe i korzystanie z nich nie wymaga od wydawców żadnej dodatkowej wiedzy specjalistycznej.

Najpopularniejsze i dające najwięcej możliwości są linki afiliacyjne, ale oprócz nich wydawcy mają do dyspozycji: widgety produktowe, pliki XML, rotatory banerów, kody rabatowe i inne narzędzia, w zależności od możliwości danej sieci afiliacyjnej.

Zbiorowe rozliczanie z wydawcami

Sieć afiliacyjna przejmuje wszelkie obowiązki reklamodawcy w kontekście rozliczeń z wydawcami. Dzięki temu reklamodawca nie musi wypłacać wynagrodzenia każdemu wydawcy z osobna. Opłaca tylko raz w miesiącu fakturę zbiorczą, a sieć afiliacyjna zajmuje się rozdysponowaniem środków pomiędzy poszczególnych wydawców.

Pomoc affiliate managerów w rozwijaniu programu

Sieć afiliacyjna, a dokładnie account manager, przeprowadza reklamodawcę przez proces uruchomienia programu partnerskiego. Ale na tym nie kończy się pomoc w budowaniu i rozwijaniu programu partnerskiego. Reklamodawca w każdej chwili może zwrócić do affiliate managera, który wspomoże go w budowaniu sieci wydawców i podpowie, co robić, aby zyski ze współpracy były coraz większe.

siec afiliacyjna korzyści

Sieć afiliacyjna – korzyści dla wydawców

Dołączenie do sieci afiliacyjnej to także szereg korzyści dla wydawców. Proces rejestracji jest prosty i zajmuje około 30 sekund. Niezwłocznie po rejestracji wydawca otrzymuje darmowy dostęp do wielu funkcji i narzędzi.

Setki programów partnerskich w jednym miejscu

W sieci afiliacyjnej wydawca ma dostęp do setek programów partnerskich w jednym miejscu. Bez problemu znajdzie takie, które korespondują z jego działalnością online i w których chce działać. Może szybko porównać ofertę produktową i warunki oferowane przez poszczególnych reklamodawców.

Darmowe narzędzia afiliacyjne i szczegółowe statystyki

Narzędzia afiliacyjne, takie jak widgety produktowe, pliki XML, rotatory banerów, kody rabatowe, nie tylko umożliwiają współpracę i promowanie produktów na powierzchniach wydawców, ale jednocześnie zliczanie ruchu i transakcji, jakie wydawca dzięki nim generuje. Dzięki temu sieć afiliacyjna dostarcza szczegółowe statystyki, które są niezbędne do optymalizacji prowadzonych kampanii.

Brak formalności i dowolność w działaniu

Dzięki sieci afiliacyjnej wydawcy mogą nawiązać współpracę z różnymi markami bez zbędnych formalności. Dołączenie do programu nie wymaga podpisywania dodatkowych umów o współpracę, wystarczy rejestracja w sieci i zaakceptowanie warunków programu partnerskiego. Jednocześnie wydawcy sami decydują, co, komu i w jaki sposób reklamują przy pomocy narzędzi afiliacyjnych. Nie muszą osiągać wyznaczonych progów efektywnościowych i mogą zrezygnować ze współpracy w każdym momencie, bez podawania przyczyny.

Współpraca długofalowa

Program partnerski to nie szybka kampania, ale współpraca długofalowa, najczęściej na miesiące i lata. Dlatego wydawcy mogą podchodzić do niej perspektywicznie i spokojnie testować swoje działania, aby finalnie prowadzić te najbardziej dla siebie opłacalne. Mogą również współpracować z wieloma reklamodawcami jednocześnie, dołączać do dowolnej liczby programów i swobodnie dobierać polecane produkty do publikowanych treści.

wydawcy w sieci afiliacyjnej

Sieci afiliacyjne w Polsce

Sukces w afiliacji powiązany jest z wyborem sieci afiliacyjnej, która gromadzi dużą liczbę reklamodawców i wydawców z określonej branży. Dołączenie do sieci afiliacyjnej, która specjalizuje się w produktach bankowych, nie przyniesie optymalnych korzyści sklepowi motoryzacyjnemu. Oczywiście taki reklamodawca może dołączyć do tej sieci, ale musi się liczyć z tym, że ciężko mu będzie zbudować sieć odpowiednich wydawców, bo będą oni bardziej zorientowani na tematykę finansową niż motoryzacyjną.

Na polskim rynku działa już kilkadziesiąt różnych sieci afiliacyjnych. Przed wyborem sieci warto zorientować się, w jakich branżach się specjalizują.

Podział popularnych sieci afiliacyjnych ze względu na branże:

  • e-commerce: webePartners, Awin, TradeTracker, AdmidAd, MyLead
  • finanse i ubezpieczenia: ComperiaLead, Money2Money, Bankier.pl, eBroker Partners
  • gry online: Game Media House, Bluepartner, LeadNetwork

Sieć afiliacyjna – jak wybrać najlepszą sieć do współpracy?

Nawiązując do poprzedniego akapitu, wybór sieci afiliacyjnej należy rozpocząć od sprawdzenia branży, w jakiej dana sieć się specjalizuje. Z perspektywy reklamodawcy ważne jest to, by sieć afiliacyjna oferowała liczną bazę wydawców, z której będzie mógł korzystać do promocji swoich produktów. Dla wydawców ważna będzie szeroka oferta reklamodawców i obecność wśród nich dużych sklepów i znanych marek, proponowane modele rozliczania i oczywiście wysokość oferowanych stawek wynagradzania.

Dla właściciela sklepu internetowego najlepszym wyborem będzie sieć afiliacyjna dedykowana e-commerce. Dla twórcy internetowego, który pisze o finansach osobistych, najlepiej będzie dołączyć do sieci afiliacyjnej, w której znajduje się wielu reklamodawców z sektora bankowego.

Sprawna komunikacja pozwala na zbudowanie zaufania i dobrych relacji, a to przekłada się pozytywnie na wyniki współpracy. Przy wyborze sieci afiliacyjnej warto więc sprawdzić, jak wygląda komunikacja z biurem obsługi klienta. Czy możliwy jest kontakt telefoniczny, czy może tylko mailowy? Czy pracownicy chętnie odpowiadają na pytania reklamodawców i wydawców? Jak szybko można liczyć na rozwiązanie zgłoszonego problemu? Afiliacja to współpraca, więc dobry kontakt i wymiana informacji między reklamodawcami, wydawcami i siecią afiliacyjną są kluczowe.

Wiesz już, jak działa sieć afiliacyjna, kto jest kim w programach partnerskich i jakie korzyści może to przynieść Twojemu biznesowi. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat affilitate marketing, przeczytaj ten artykuł. 🙂

Artykuł powstał przy współpracy z webePartners.

O autorze

Ewa Dudek

W 2009 roku stworzyła webePartners.pl – jedną z pierwszych w Polsce sieci afiliacyjnych, która swoje rozwiązania dedykuje rynkowi e-commerce. Od...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

    A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz