Ewa Dudek

Program partnerski – co to jest i co możesz dzięki niemu zyskać?

Program partnerski w e-commerce to sposób na zwiększenie sprzedaży online i budowanie sieci wirtualnych handlowców (wydawców) w zamian za prowizję od sprzedaży. To jeden z najefektywniejszych sposobów promocji. Jest też bezpieczny, bo reklamodawca ponosi koszty dopiero wtedy, gdy sam zarabia, dzięki czemu chętnie dzieli się zyskami z wydawcami.

Największy wpływ na popularność programów partnerskich miał Jeff Bezos. Właściciel i założyciel Amazona już w 1996 r. wdrożył program partnerski w swoje działania marketingowe. Influencer Marketing Hub podaje, że Amazon to obecnie największy sklep internetowy, a majątek Jeffa Bezosa według magazynu „Forbes” wynosi ok. 170 mld dol.!

Programy partnerskie – co to takiego?

Zacznijmy od początku, a więc od definicji… Zastanawiasz się, co to są programy partnerskie?

Program partnerski, zwany również programem afiliacyjnym, to wirtualne miejsce w sieci, które umożliwia partnerską współpracę reklamodawców z wydawcami w modelu cost per sale (prowizja od sprzedaży) lub cost per lead (stała stawka za dostarczenie określonej akcji).

Który z modeli współpracy wybrać? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w drugiej części tekstu. Na ten moment wystarczy Ci informacja, że efektywnościowe modele rozliczania współpracy są podstawowym czynnikiem odróżniającym program partnerski od innych działań marketingu online.

Pierwszy program partnerski uruchomił sklep internetowy Amazon ponad 25 lat temu. Wydawcy mogli promować książki z platformy Amazon za pomocą banerów lub linków afiliacyjnych kierujących bezpośrednio do strony sklepu. Amazon nie był pierwszym reklamodawcą, który uruchomił program partnerski. Jednak jako pierwszy stał się powszechnie znany i służył jako wzór do naśladowania dla kolejnych programów.

W przypadku programu partnerskiego w e-commerce reklamodawcami są sklepy internetowe, wydawcami wszelkie serwisy, które chcą promować te sklepy w zamian za prowizję od sprzedaży.

W praktyce program partnerski to narzędzie, które umożliwia tworzenie własnej sieci wydawców. Do sieci wydawców może dołączyć każdy podmiot mający powierzchnię online lub  działający w social mediach:

  • blogerzy,
  • youtuberzy,
  • użytkownicy wszelkich mediów społecznościowych (Instagram, TikTok, Facebook),
  • serwisy tematyczne, rabatowe i cashbackowe,
  • porównywarki i wyszukiwarki produktów,
  • właściciele baz mailingowych,
  • specjaliści systemów marketingowych i SEO.

Program partnerski – sieć wydawców największą wartością reklamodawcy

Tworząc program partnerski, reklamodawca musi zdawać sobie sprawę, że współpraca afiliacyjna z wydawcami to działanie długofalowe. Ze względu na efektywnościowy model rozliczania program partnerski to przede wszystkim strategia działania, a nie szybka kampania. Efekty nie przychodzą w dniu uruchomienia programu, ale dopiero w momencie pozyskania wydawców do współpracy.

Im większa i bardziej efektywna sieć wydawców, którą udało się nakłonić do współpracy, tym większa sprzedaż bez ryzyka przepalenia budżetu reklamowego.

Sieć wydawców zaangażowana w program partnerski to ogromna wartość dla reklamodawcy. To nic innego jak grono zaufanych właścicieli serwisów, którzy znają potrzeby i wymagania reklamodawcy, dzięki czemu zapewnia mu skuteczną promocję przez długi czas.

Silna i skuteczna sieć wydawców stanowi największy udział w sukcesie programu partnerskiego. To właśnie ich działania decydują o tym, czy reklamodawca odniesie zysk z kampanii, czy nie.

Jak budować sieć wydawców?

W programie partnerskim ryzyko niepowodzenia kampanii pozostaje po stronie wydawców, ponieważ jeśli ich działania nie doprowadzą do oczekiwanej akcji, to nie otrzymają swojego wynagrodzenia.  Dlatego budowanie efektywnej sieci wydawców, którzy będą chętni przejąć to ryzyko na siebie, nie jest procesem łatwym. Reklamodawca musi najpierw stworzyć bazę serwisów, z którymi chciałby współpracować, skontaktować się z nimi, zaoferować współpracę i przedstawić jej warunki. Następnie doprowadzić wydawcę do rejestracji w programie, zaznajomić go z technicznymi aspektami współpracy i poczekać, aż wydawca rozpocznie promocję jego produktów.

Pomimo tego, że proces jest czasochłonny i długotrwały, to inwestycja we własną sieć wydawców opłaca się z wielu powodów:

  • reklamodawca ponosi koszty tylko w momencie akcji/sprzedaży zakończonych sukcesem;
  • prowizyjne rozliczanie gwarantuje stałe koszty reklamy;
  • brak ryzyka przepalenia budżetu reklamowego bez osiągnięcia efektów;
  • produkty są reklamowane na różnorodnych serwisach jednocześnie;
  • wydawcy sami tworzą treści i materiały reklamowe dostosowane do swoich działań;
  • reklamodawca nie ponosi kosztów, gdy nie ma sprzedaży, otrzymuje więc kampanie wizerunkowe jako wartość dodaną.

Program partnerski w sieci afiliacyjnej

Jest sposób na przyspieszenie procesu pozyskiwania wydawców do współpracy w programie partnerskim. Dołączając do sieci afiliacyjnej, reklamodawca automatycznie otrzymuje dostęp do wydawców, którzy są zarejestrowani w sieci. Dzięki temu efekty z programu partnerskiego można osiągnąć dużo szybciej.

Dostęp do bazy wydawców, którzy znają programy partnerskie i potrafią współpracować na ich zasadach, to nie jedyny plus z prowadzenia programu partnerskiego w sieci afiliacyjnej. Reklamodawca zyskuje również:

  • dostęp do systemu komunikacji z wydawcami;
  • zbiorcze rozliczanie z wydawcami raz w miesiącu, nie musi rozliczać się z każdym indywidualnie;
  • rozbudowany system afiliacyjny z darmowymi narzędziami dla wydawców, które wspomagają sprzedaż;
  • możliwość dystrybucji kodów rabatowych do wszystkich lub wybranych wydawców;
  • szczegółowe statystyki ruchu i sprzedaży generowanych przez wydawców i optymalizację działań na każdym etapie współpracy.

Zarejestrowani wydawcy w sieci afiliacyjnej są odpowiednio pogrupowani i mają jasno określony profil działania. Reklamodawca może zapraszać do swojego programu wydawców, biorąc pod uwagę tematykę, w jakiej się poruszają, i sposób komunikacji, jaki prowadzą ze swoimi odbiorcami.

Programy partnerskie – jak zacząć?

Omówmy, jak uruchomić program partnerski krok po kroku na podstawie sieci webePartners. Sieć afiliacyjna webePartners umożliwia reklamodawcom uruchomienie programu partnerskiego z pomocą account managera.

  1. Wszystko zaczyna się od spisania umowy papierowej oraz integracji sklepu internetowego reklamodawcy, która polega na implementacji kodu trackującego na stronie sklepu.
  2. Dopiero po poprawnej integracji account manager ustala z reklamodawcą warunki programu partnerskiego.
  3. Po ustaleniu warunków programu wydawcy mogą już do niego dołączyć, generować linki afiliacyjne i zacząć polecanie produktów reklamodawcy.

Niedawno została dodana jeszcze jedna ścieżka uruchamiania programu partnerskiego w sieci webePartners. Mowa o platformie webeAds, na której reklamodawca szybko i bez formalności może utworzyć program partnerski. Obowiązuje miesięczny abonament, a program partnerski staje się aktywny już po rejestracji i samodzielnym stworzeniu go w intuicyjnym kreatorze. Reklamodawca sam ustala warunki programu partnerskiego, a jakichkolwiek zmian na Koncie Reklamodawcy może dokonać bez konieczności kontaktu z account managerem.

Program afiliacyjny – podstawowe modele rozliczania

Wyjątkowość programów partnerskich polega na tym, że bazują na efektywnościowych modelach reklamy, są to więc najbardziej opłacalne kanały promocyjne bez ryzyka straty. Dlaczego? Ponieważ reklamodawca ponosi koszty reklamy tylko wtedy, gdy otrzyma efekty w postaci akcji, które wcześniej określił:

  • sprzedaż w sklepie internetowym
  • inna akcja, którą można w 100% zweryfikować: rejestracja w serwisie, pobranie e-booka, zapisanie do newslettera, wypełnienie formularza zgłoszeniowego itp. 

1 Cost per sale – prowizja od sprzedaży w sklepie internetowym

Cost per sale jest modelem najczęściej wykorzystywanym w marketingu afiliacyjnym dla e-commerce. Warunkiem wdrożenia tego modelu jest posiadanie na swojej stronie koszyka zakupowego, czyli możliwości sfinalizowania zakupu przez kupującego.

Cost Per Sale

Wydawca poleca produkty reklamodawcy na swojej stronie lub w social mediach. Jeśli użytkownik kliknie w nośnik reklamowy (link afiliacyjny, baner, widget produktowy) umieszczony na stronie wydawcy, przejdzie do sklepu internetowego reklamodawcy i dokona dowolnego zakupu w sklepie reklamodawcy, to wydawca otrzyma procentową prowizję od sprzedaży. Sytuacja win – win – sklep zwiększa sprzedaż, a wydawca zarabia prowizję.

Warto przeanalizować, jaką prowizję w swoich programach partnerskich oferują inne, konkurencyjne sklepy internetowe. Przeciętna wysokość prowizji w programach partnerskich waha się od kilku do kilkunastu procent. Zdarzają się również prowizje powyżej 20%. Wszystko zależy od branży. Korzystając z usług sieci afiliacyjnej, reklamodawca może liczyć na rekomendacje stawki prowizyjnej, które pomogą mu w ustaleniu odpowiedniej wartości.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że marża w sklepie odzieżowym X wynosi średnio 40%. Średnia wartość koszyka zakupowego w internetowych sklepach z ubraniami wynosi ok. 200 zł. Wydaje się, że przy każdej transakcji o wartości średniego koszyka właściciel sklepu X otrzymuje 80 zł czystego zysku, jednak trzeba wziąć jeszcze pod uwagę koszty sprzedaży czy koszty utrzymania firmy. Prowizję dla wydawcy można zaklasyfikować jako koszty sprzedaży i wtedy obliczyć, jaka wysokość prowizji nie uszczupli znacząco przychodów firmy.

2 Cost per lead – stawka za dostarczenie określonej akcji

Model CPL polega na wypłacaniu przez reklamodawcę określonej stawki, jeśli wydawca dostarczy konkretną akcję, czyli leada sprzedażowego. Akcje są dokładnie określone w warunkach programu partnerskiego. Może to był wypełnienie przez użytkownika formularza na stronie, rejestracja do serwisu czy zapis do newslettera. Model ten najlepiej sprawdza się przy sprzedaży takich usług, jak szkolenia, kursy, ubezpieczenia, konta bankowe czy kredyty.

Program partnerski – największe atuty

Programy afiliacyjne mają wiele zalet. Jakie są największe z nich?

1. Inwestycja bez ryzyka straty

Bez wątpienia największą zaletą posiadania własnego programu partnerskiego jest fakt, że jest to działanie nastawione wyłącznie na zysk. Reklamodawca płaci wyłącznie za reklamę, która doprowadziła do sprzedaży. Wszelkie ryzyko niepowodzenia kampanii bierze na siebie wydawca. Jeśli jego działania nie przynoszą konwersji, to nie otrzyma prowizji, a tym samym reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów.

2. Łatwość w nawiązywaniu współpracy

Wydawca może błyskawicznie dołączyć do programu partnerskiego reklamodawcy bez zbędnych formalności. Nie jest konieczne sporządzanie bezpośrednich umów z reklamodawcami. Wystarczy, że zarejestruje się w sieci afiliacyjnej i wyśle prośbę o dołączenie do wybranego programu partnerskiego.

3. Dostęp do darmowych narzędzi afiliacyjnych

Każdy wydawca, który zarejestruje się w sieci afiliacyjnej, otrzymuje dostęp do bezpłatnych narzędzi wspomagających sprzedaż. Mowa o linkach afiliacyjnych, banerach, widgetach produktowych czy plikach xml. Wydawca umieszcza wybrane kreacje na swojej powierzchni online, a użytkownik, który w nie kliknie, zostaje przekierowany na stronę sklepu internetowego reklamodawcy. Bez tych narzędzi nie jest możliwe śledzenie transakcji, a co za tym idzie – zliczanie i naliczanie prowizji od wygenerowanych sprzedaży.

program partnerski

Podsumowanie

Podsumowując wszystkie informacje dotyczące programu partnerskiego, warto podkreślić, że jest to inwestycja bez ryzyka. Reklamodawca, który uruchamia program afiliacyjny, ponosi koszty reklamy tylko wtedy, gdy wydawca doprowadzi do sprzedaży. To najbezpieczniejszy sposób rozliczania za reklamę w internecie, dlatego program partnerski powinien znaleźć się w strategii marketingowej każdego sklepu internetowego.

Artykuł powstał przy współpracy z webePartners.

czytaj także

Jak zbudować efektywną sieć wydawców w marketingu afiliacyjnym?

Ewa Dudek

O autorze

Ewa Dudek

W 2009 roku stworzyła webePartners.pl – jedną z pierwszych w Polsce sieci afiliacyjnych, która swoje rozwiązania dedykuje rynkowi e-commerce. Od...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz