Dominika Gracz-Moskwa

Jak przygotować sklep do świąt w mniej niż miesiąc?

Pewnie zastanawiasz się, czy jest sens, aby zaczynać działać ze swoim sklepem internetowym dopiero teraz. Sens, żeby działać, jest zawsze, istotne jest jednak to, abyś robił to z głową i nie rzucał się na wszystko naraz. Według raportu „Gemius E-commerce w Polsce 2019”, w 2019 r. zakupy przez internet robiło 16,5 mln Polaków i Polek. Co jednak jeszcze ważniejsze, trend jest wyraźnie rosnący, do czego z pewnością przyczyniła się także sytuacja pandemii.

Z kolei raport ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020” przeprowadzony w sierpniu ubiegłego roku wskazuje, że aż 11,2% osób robiących zakupy przez internet, robi to od niedawna (krócej niż 12 miesięcy).

Pojawia się jednak pytanie – czy to nie za późno? Czy początek grudnia to czas, kiedy możesz jeszcze coś osiągnąć? Jeśli sprzedajesz w sieci dłużej niż rok, to doskonale wiesz, że tak.

Ale nie będę gołosłowna – aż 20% klientów robi to dopiero na tydzień przed Bożym Narodzeniem (za raportem Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”). Nadal jest więc o co walczyć!

Muszę być jednak w tym miejscu z Tobą szczera. Najprawdopodobniej nie uda Ci się wykonać większości z tych działań. Dlatego ten poradnik traktuj raczej jak zestaw pomysłów i propozycji, z których możesz wybierać według potrzeb i możliwości. Z drugiej strony wszystkie te informacje są na tyle uniwersalne, że wykorzystać je możesz także przy innych okazjach i świętach (np. przy Black Week), w tym podczas przygotowań do przedświątecznej sprzedaży w przyszłym roku – i każdym kolejnym. Zatem jak przygotować sklep do świąt w mniej niż miesiąc?

e-commerce

Co jeszcze zdążysz zrobić?

Skupmy się na działaniach i zmianach, które w tak krótkim czasie są rzeczywiście osiągalne. Razem z całym zespołem MaxROY.agency przygotowałam dla Ciebie precyzyjne rady z zakresu SEO, content marketingu, Google Ads, social mediów i Google Analytics. Zdradzę Ci także, na co w grudniu nie warto już tracić czasu.

1 SEO

specjalista seo

Nie ma co się oszukiwać, na działania SEO przed świętami już za późno, ale to wcale nie oznacza, że powinieneś w przyszłości z nich zrezygnować! Przedstawione w artykule rozwiązania przydadzą się również na inne święta i okazje, takie jak walentynki, Wielkanoc, Dzień Babci, Dzień Dziadka itd.

Na początek potrzebujesz twardych danych, na podstawie których podejmiesz biznesowe decyzje. Przy użyciu Google Analytics będziesz mógł sobie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań.

  • Kiedy zaczyna się wzmożony ruch organiczny?
  • Jakie kategorie najchętniej oglądają moi klienci?
  • Jakie produkty najczęściej się sprzedają?
  • Jaki content najczęściej czytają moi klienci?
jak korzystać z google analytics

Odpowiedzi pozwolą Ci ustalić priorytety dla dalszych działań. Będziesz wiedzieć, jakie kategorie (URL-e) wzmacniać w pierwszej kolejności, dla jakich kategorii, produktów czy też contentu na blogu warto przeprowadzić optymalizację on-page.

Wiesz już, czego szukają Twoi klienci, kiedy to robią i w jaki sposób? Czas zabrać się za optymalizację. Co możesz zrobić, aby niskim kosztem podbić pozycje o kilka oczek i przygotować sklep internetowy na święta?

  1. Zadbaj o optymalizację meta danych – szczególnie ważny dla SEO będzie meta tag title, jednak nie zapominaj również o description – ten element wpływa wyraźnie na CTR Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Używaj encji HTML, aby zwrócić uwagę na swoją stronę.
  2. Zoptymalizuj linkowanie wewnętrzne – zadbaj o odpowiednie anchory, ale również o umieszczenie linków wewnętrznych do najważniejszych kategorii/produktów/contentu.
  3. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne z „najmocniejszych” podstron w swoim sklepie. W tym celu sprawdź, które podstrony mają najwięcej linków zewnętrznych (zazwyczaj jest to strona główna).
  4. Analizuj efekty – możliwe, że działania on-page będą niewystarczające do bicia się o topowe frazy, wtedy będziesz musiał wyjść poza on-page i pochylić się nad linkbuildingiem.

2 Content marketing

content marketing

Prace w zakresie contentu pod kątem świąt – tak jak i działania SEO – powinny zostać rozpoczęte na długo przed zimą, najlepiej jeszcze latem. Działania contentowe są czasochłonne: wymagają dokładnego researchu, sam proces powstawania tekstów jest długi, a po publikacji treści potrzebują czasu na wypozycjonowanie. Z drugiej strony dobrze przygotowane treści zwiększają widoczność strony w wyszukiwarce i zostają z Tobą także po świętach, więc możesz wykorzystać je za rok.

Ale powiedzmy sobie szczerze – w tym momencie nie ma sensu, abyś skupiał się na tworzeniu nowych treści. Nie tylko zajmie Ci to zbyt dużo czasu, ale też teksty nie zdążą się wypozycjonować. Co więc możesz zrobić?

  1. Postaw na recykling treści. Zobacz, co już masz – opisy najpopularniejszych w okresie świąt kategorii i produktów, świąteczny landing page, prezentowe poradniki z zeszłego roku. Zaktualizuj i ulepsz je.
  2. Jeśli nie masz NIC, skup się na stworzeniu jednej z dwóch rzeczy (lub obu, jeśli masz jeszcze czas) – świątecznego landing page’a oraz jednego, świetnego poradnika prezentowego. Po co, skoro i tak nie zdążą się wypozycjonować? Chodzi tu o nieco inny efekt. Landing page skieruje obecnych już na stronie sklepu klientów do produktów, na których sprzedaży najbardziej Ci zależy. A poradnik napisz po to, aby udostępniać i promować go gdzie tylko się da – w promowanym wpisie na Facebooku, na InstaStories (możesz dodać też link do wpisu w bio swojego konta na Instagramie), w mailingu wysyłanym do klientów – wszędzie, gdzie tylko możesz.
frazy kluczowe

Czy będzie Cię to kosztować więcej, niż gdyby taki wpis powstał odpowiednio wcześniej i dzięki temu zgarniał ruch organiczny? Tak. Dlatego za rok nie popełnij tego błędu i zabierz się do pracy o wiele wcześniej!

3 Google Ads

specjalista google ads

Jeżeli masz sklep internetowy, a nie wykorzystywałeś jeszcze narzędzia Google Ads, to grudzień jest absolutnie ostatnim momentem do założenia konta i wdrożenia kampanii Google Ads. Jeżeli już prowadzisz takie konto, skontaktuj się z osobą obsługującą je, pytając o możliwości reklamowe i potrzebne materiały.

Jeżeli nie robisz tego zbyt często i nie pamiętasz, kiedy ostatnio przeprowadzany był audyt Google Ads na Twoim koncie, warto, byś skontaktował się ze specjalistą i ten audyt przeprowadził – za pomocą darmowego szablonu lub zlecając to agencji marketingu online. Wskazówki, jak samodzielnie przeprowadzić audyt Google Ads, znajdziesz w artykule Anny Topczewskiej.

Szczególną uwagę w audycie zwróć na kampanie ograniczone budżetem – w grudniu ruch w Internecie jest dużo większy niż w wielu sklepach branży e-commerce na co dzień. Dodatkową zmianą, oprócz większej ilości ruchu, może być wzrost stawki CPC (bo podnosi ją konkurencja).

Jak wykorzystać sezon świąteczny w Google Ads jeszcze w grudniu?

  1. Jak najszybciej przygotuj promocje i oferty świąteczne. Na święta bożonarodzeniowe spróbuj przygotować pakiety produktów jako pomysły na prezent świąteczny, utwórz specjalną podkategorię na sklepie i kieruj tam reklamy. Możesz też przygotować kod rabatowy na święta.
  2. Skontaktuj się ze swoim specjalistą Google Ads. Zapytaj, jakich materiałów potrzebuje (poproś o dokładne wytyczne) oraz jakie budżety przewiduje na święta (i na jakie sieci reklamowe). Postaraj się jak najszybciej dostarczyć wskazane przez niego materiały.
  3. Upewnij się, że budżet konta nie jest wyczerpany lub że (w przypadku płatności automatycznych) na karcie płatniczej nie ma limitu budżetowego. W grudniu kampanie Google Ads mogą wydawać dużo więcej niż normalnie.
  4. Sprawdź, czy poprawnie mierzysz transakcje. Poprawne działanie modułu e-commerce jest kluczowe dla każdego sklepu internetowego. Upewnij się, że mierzysz zakupy nie tylko wewnątrz danych na swojej stronie, ale że poprawnie przekazujesz dane do narzędzia Google Analytics oraz Google Ads. Porównaj dane o przychodach z Google Analytics i ze swojego sklepu.
  5. Sprawdź, czy zbierasz użytkowników na listy remarketingowe. Na Twojej witrynie powinien być zainstalowany specjalny kod śledzący ciasteczka użytkowników, pozwalający na kierowanie reklam do osób, które odwiedziły Twoją witrynę bądź weszły w wybraną przez Ciebie interakcję ze stroną. Upewnij się, że taki kod jest umieszczony za pomocą wtyczki Tag Assistant lub zapytaj o to specjalistę Google Ads.

Dodatkowo przygotowaliśmy rady dotyczące specjalistycznych działań Google Ads w sezonie świątecznym, w przypadku gdy „budzisz się” dopiero w grudniu:

  • Utwórz rozszerzenia promocji z datą końcową.
  • Jeżeli jeszcze tego nie robisz, skonfiguruj listy remarketingowe w Google Ads i zaimplementuj je w kampaniach.
  • Jeżeli pojawi się konieczność dodania nowej kampanii produktowej lub jeszcze takiej nie masz, utwórz kampanię Standardową, która uruchomi się natychmiast, w przeciwieństwie do kampanii Smart, która potrzebuje ponad siedem dni na naukę.
  • Podnieś budżety w kampaniach, które są ograniczone budżetem oraz dobrze konwertują. Jeżeli są kampanie, które mają świetne wyniki ROAS i niski udział w wyświetleniach, również podnieś w nich budżety.
  • Uważaj ze wszelkimi zmianami w działaniach powodujących konwersje i przy zmianach celów automatycznych strategii ustalania stawek (takich jak docelowy ROAS czy docelowy udział w wyświetleniach) – duże zmiany w kampaniach z automatycznymi strategiami mogą spowodować przejście kampanii w tryb nauki, który może trwać do siedmiu dni.
kampania google ads

4 Social media

social media manager

Przed świętami każdy próbuje dotrzeć do użytkowników ze swoim contentem, także reklamowo. Ma to wpływ na czas akceptu kampanii w Ads Managerze, co trzeba uwzględnić w strategii działań marketingowych. Poniżej kilka przedświątecznych pro-tipów z zakresu zarówno organicznych, jak i płatnych działań w ramach SM.

Działania organiczne na Facebooku i Instagramie

  1. Wykorzystuj storytelling do opowiadania historii swojej marki. Nie skupiaj się tylko na czysto sprzedażowych postach.
  2. Wykorzystaj różne formaty postów: zapytaj swoich odbiorców, o jakim prezencie oni sami marzą na święta. Stwórz moodboardy z propozycjami prezentów dla konkretnych osób. Zrób animację, w której pokażesz, jak pakujesz na prezent produkty dostępne w Twoim sklepie.
  3. Wykorzystuj hashtagi – to dzięki nim masz szansę dotrzeć do nowych odbiorców.
  4. Zmień na Facebooku cover photo, zadbaj o odpowiednie CTA i informuj o aktualnych promocjach.
  5. Na Facebooku i Instagram Stories informuj o promocjach, wrzucaj zdjęcia inspiracyjne z oznaczonymi produktami, używaj ankiet i Q&A, by wzbudzić zainteresowanie i dowiedzieć się o planach zakupowych swoich klientów. Stwórz wyróżnione relacje poświęcone tylko Bożemu Narodzeniu, aby były one dla potencjalnych klientów dłużej dostępne.
  6. Jeśli dysponujesz feedem produktowym na Instagramie, to oznaczaj produkty wszędzie, gdzie tylko się pojawiają!
post na instagramie

Działania reklamowe

Wykorzystaj to, co wypracowałeś przez ostatnie miesiące. Twoi fani oraz klienci czyhają, aż pojawią się promocje. Wykorzystaj targetowanie do:

  • osób, które były na Twojej stronie w ciągu ostatnich 30–180 dni;
  • osób, które zareagowały na Twoje treści na FB/IG w ciągu ostatnich 30–365 dni;
  • bazy stałych klientów;
  • grupy lookalike.

W tym przypadku skorzystaj z celów „Konwersja” oraz „Sprzedaż z katalogu”.

Część budżetu przeznacz również na osoby nowe, które nie znają Twojej marki, ale które podczas „gorączki zakupów” mogą zdecydować się na spontaniczne nabycie Twoich produktów. Tutaj mogą dobrze zadziałać cele „Ruch”, „Konwersja” (skierowana na mikrocel, np. obejrzenie zawartości lub dodanie do koszyka) oraz „Sprzedaż z katalogu” z pokazaniem bestsellerów lub największych promocji.

Musisz liczyć się z tym, że akceptacja wydłuży się o kilka dni lub może zostać odrzucona. Żeby się przed tym uchronić, postaraj się jak najszybciej zaplanować wszystkie reklamy w Ads Managerze. Pamiętaj także, że koszty kampanii w tym okresie mogą wzrosnąć.

5 Co po świętach?

analityka internetowa

Święta, święta… ale co po świętach? Okres przedświąteczny każdego roku wiąże się z planowaniem i dopinaniem działań na ostatni guzik. Łatwo zapomnieć o podstawach zdrowego funkcjonowania sklepu online, a zwłaszcza o użyteczności tego okresu w kontekście przyszłych działań sprzedażowych.

Największe wyprzedaże wiążą się z ogromną ilością danych o:

  • źródłach pozyskiwania klientów online;
  • demografii użytkowników i ich zachowaniach na stronie;
  • kupowanych przez nich produktach;
  • przychodach za konkretny okres czasu.

Warto, byś zadbał o zbieranie tych informacji z jak najmniejszym marginesem błędu – kluczowym elementem jest tu prawidłowa konfiguracja narzędzi, które zagregują dane w jednym miejscu i pozwolą na dokładną analizę sprzedażową. Jednym z takich narzędzi jest Google Analytics, a raczej jego fragment, czyli konfiguracja mierzenia e-commerce.

Jeśli nie masz ustawionego e-commerce w GA, to wszystkie dane, które mógłbyś wykorzystać do podejmowania kluczowych dla biznesu decyzji w okresie poświątecznym (i przy okazji kolejnych okresów świątecznych), przepadną bezpowrotnie. Mało tego – przepadają wszystkie dane, które mógłbyś pozyskiwać już teraz.

Aby tego uniknąć i wyprowadzić swój biznes na wyższy poziom planowania koncepcyjnego – opartego na twardych danych i argumentacji statystycznej – warto, byś posilił się poradnikami (bądź poprosił o pomoc specjalistów, a w ostateczności zerknął do Supportu Google) i zażegnał problem jak najszybciej.

Jak jeszcze zadbać o zwiększenie sprzedaży?

e-commerce

Jak pokazuje raport ExpertSender „Zakupy online w Polsce”, najważniejszym czynnikiem zachęcającym do finalizacji zakupów online jest szybka i przewidywalna dostawa (19,4%). Zaraz za nią są: najniższa cena (15,5%), opinie o sklepie (13,83%), oferta dostosowana do potrzeb (13,52%) oraz dostępność wielu produktów (13,37%). Elementami przyczyniającymi się do porzucania koszyków są za to m.in.: zbyt częste, niedopasowane i wyskakujące reklamy, brak przewidywalnej lub darmowej dostawy oraz skomplikowana strona internetowa.

PORADA

W tym najgorętszym okresie skup się na dostawie. Jeśli możesz, ustaw pułap, od którego zaoferujesz klientom darmową dostawę, i pamiętaj, aby informacja ta była wyraźnie widoczna w koszyku (dodaj komunikat, ile brakuje do darmowej wysyłki). Dopychaj koszyki klientów, sugerując produkty, których dodanie do zamówienia umożliwi im skorzystanie z tej opcji. Jednocześnie zaoferuj im gwarancję dostawy przed świętami – oczywiście zaznaczając, do kiedy zamówienie musi zostać złożone i jaki sposób dostawy musi zostać wybrany.

W przyszłości sprawdź wydajność serwera i, jeśli trzeba, skontaktuj się z deweloperami strony. Większa niż zazwyczaj liczba użytkowników może bowiem wystawić prawidłowe działanie witryny na poważną próbę. Jednym z zalecanych działań przed tak poważnym okresem sprzedażowym jest również przeprowadzenie audytu UX pod kątem błędów i czytelności interfejsu. Na kilka tygodni przed świętami może być już na to zbyt późno – co nie znaczy, że z pomysłu należy kompletnie rezygnować. Możesz także poprosić o zakupy na swojej stronie osobę „nietechniczną” i obserwować, z jakimi problemami będzie się zmagać.

Podsumowanie

Nie jesteś w stanie przygotować swojego e-commerce na wszystkich w polach w trzy tygodnie i ważne jest to, abyś był tego świadom. Klucz stanowi ustalenie priorytetów i skupie nie się na tym, co zdążysz przygotować i co zdąży zadziałać. Na koniec ostatnia rada – w przyszłym roku nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. 😉

czytaj także

Branża e-commerce w Polsce po 2020 r. – wnioski, trendy, przewidywania

Dominika Gracz-Moskwa

O autorze

Dominika Gracz-Moskwa

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

    A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz