Natalia De la Peña Frade

Digital storytelling – czym są cyfrowe opowieści?

Digital storytelling – co to jest?

Digital storytelling, czyli cyfrowe opowieści to – jak sama nazwa wskazuje – opowiadanie historii za pomocą nowych technologii i mediów. Może on łączyć różne formaty, takie jak tekst, obraz, elementy interaktywne, filmy i materiały audio.

Jeśli chodzi o materiały audio, może to być muzyka, narracja głosowa lub jedno i drugie. Elementy interaktywne są kluczowym narzędziem wywierania wpływu na odbiorcę w digital storytellingu. Dzięki nim opowiadanie historii nie jest jednokierunkowym nadawaniem komunikatów, a staje się znacznie bogatszym doświadczeniem dla konsumentów… Dla twórców oznacza to zwiększenie uwagi i zaangażowania, a co za tym idzie – skuteczności prowadzonej komunikacji.

Digital storytelling może być nadawany za pośrednictwem mediów cyfrowych, takich jak strony internetowe i blogi, media społecznościowe i aplikacje mobilne. Magia cyfrowych opowieści polega na tym, że każdy w dowolnym momencie i w dowolnej sytuacji może tworzyć swoje treści i opowiadać swoją historię.

Siedem elementów digital storytellingu

Struktura digital storytellingu zawiera mniej więcej te same elementy co wszystkie narracje: jest odbiorca, narrator i fabuła. Oś tej ostatniej stanowi konflikt, w którym występuje jeden lub więcej bohaterów. 

Mówiąc o cyfrowym opowiadaniu historii, należy koniecznie wspomnieć o Joe Lambercie, prekursorze tej sztuki i założycielu projektu „The Digital Storytelling Workshop”, wspierającego i wzmacniającego dzielenie się cyfrowymi historiami.

Wyróżnia on siedem elementów cyfrowych opowieści:

  1. punkt widzenia,
  2. dramatyczne pytanie,
  3. ekscytująca treść,
  4. nagrywanie własnego głosu,
  5. oszczędność zasobów i elementów,
  6. rytm,
  7. ścieżka dźwiękowa.

Porozmawiajmy trochę o każdym z tych elementów.

1 Punkt widzenia

Według Lamberta wszystkie historie są osobiste. Cyfrowa narracja pozwala nam eksperymentować z osobistą ekspresją. Nowe technologie przyniosły nam więcej możliwości i form komunikacji niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej – są one w zasięgu każdego. Historie często są opowiadane w pierwszej osobie, a punkt widzenia tego, kto opowiada historię, jest jej kluczowym elementem.

2 Dramatyczne pytanie

Dramatyczne pytanie jest podstawowym elementem utrzymania uwagi odbiorców. Zazwyczaj jest postawione w subtelny sposób na początku opowieści, aby zaintrygować publiczność, a odpowiedź na nie pojawia się na końcu.

3 Ekscytująca treść

Wywołanie podekscytowania wśród odbiorców ma kluczowe znaczenie dla skutecznej narracji. To sposób na dotarcie do ich serc. Najlepszym sposobem na nawiązanie kontaktu z odbiorcami jest odwołanie się do najbardziej ludzkich uczuć, takich jak miłość, poczucie straty, wrażliwości, czyli uczuć, których wszyscy doświadczyliśmy i jesteśmy w stanie je zrozumieć.

4 Nagrywanie własnego głosu

Jak możesz uczynić swoją narrację tak osobistą, jak to tylko możliwe? Nagrywając własny głos! Warto to wcześniej przećwiczyć, aby efekty były bardziej naturalne i atrakcyjne. Cierpliwość jest tutaj bardzo wskazana. 😉 Co możesz zrobić, aby ułatwić sobie nagrywanie? Uśmiechaj się, aby uzyskać przyjazny ton głosu, lub udawaj, że z kimś rozmawiasz. Pamiętaj, że nie możesz mówić zbyt szybko i niewyraźnie.

5 Oszczędność zasobów

Nie chodzi tutaj o cenę, ale o maksymalne wykorzystanie dostępnych zasobów. Używaj jak najmniej tekstu, obrazów i nagrań wideo. Każdy element zawarty w Twojej cyfrowej opowieści powinien być jak najbardziej wyrazisty i skuteczny – dlatego właśnie jest to jeden z najbardziej kreatywnych etapów. 😉 Spróbuj stworzyć krótką opowieść, która będzie odzwierciedlała to, co najważniejsze.

6 Rytm

Rytm opowieści wpływa na niezwykle ważny element – utrzymanie zainteresowania Twoich odbiorców. Co należy zrobić na tym etapie? Zastanowić się, czy warto użyć wszystkich przygotowanych fragmentów i jak wykorzystać różne triki i efekty, aby wywołać w oglądających dokładnie takie emocje, na jakich Ci zależy. Przykładowo tempo przejść w wideo, dodatkowych efektów wizualnych lub użycie konkretnego światła może sprawić, że nagrany materiał stanie się o wiele atrakcyjniejszy niż gdyby użyć wyłącznie samych obrazów.

7 Ścieżka dźwiękowa

Ścieżka dźwiękowa to kolejny element digital storytellingu, który bardzo skutecznie prowokuje określone reakcje i wywołuje zamierzone emocje. Nie wierzysz? W takim razie obejrzyj swoje nagranie bez muzyki, a następnie dodaj odpowiednią, pasującą do snutej opowieści ścieżkę dźwiękową. O wiele lepiej, prawda? 😊

Digital storytelling – zalety i możliwości zastosowania

Cyfrowe opowiadanie historii będzie bardzo przydatne, np. gdy chcesz opowiedzieć swoją historię, przedstawić jakiś pomysł, przyciągnąć uwagę i wywołać emocje wśród odbiorców. Digital storytelling sprawdza się szczególnie w edukacji i marketingu.

Ważne jest to, aby zrozumieć, że opowiadanie historii nie jest tylko formatem treści, ale sposobem ich prezentacji, który zwiększa skuteczność przekazu. Storytelling może być elementem dowolnej treści, nawet jeśli nie jest to treść narracyjna – może funkcjonować jako wątek przewodni jednostki dydaktycznej, infografiki, filmu edukacyjnego itd.

Storytelling może być też skutecznym sposobem na sprzedaż produktów. Sprawdź trzy przykłady, które to potwierdzają.

Wykorzystanie digital storytelling w marketingu – case study

Jaki jest sekret digital storytellingu? Dlaczego tak dobrze sprawdza się w marketingu? Opowiadanie historii aktywuje wiele obszarów w naszym mózgu, które wpływają na sposób, w jaki postrzegamy markę, ponieważ wzmacnia reakcje emocjonalne, dzięki czemu historia bardziej zapada w pamięć. Wywoływanie emocji wśród odbiorców i zapadanie w pamięć jest dokładnie tym, czego szuka każda marka. Jako marketer nie możesz sobie pozwolić na zmarnowanie tej szansy. 😉

Jak wykorzystać digital storytelling w swoich działaniach marketingowych? Różne marki coraz częściej opowiadają swoją historię za pośrednictwem różnych kanałów online, pokazując w ten sposób bardziej „ludzką stronę” i dzięki temu nawiązują relacje z odbiorcami. Za przykład niech posłuży „The LEGO Story – How it all started”. Marka stworzyła animowaną historię powstania firmy, którą założył Ole Kirk Christiansen – stolarz z duńskiej miejscowości Billund. W latach 30. dotknął go wielki kryzys zawodowy i prywatny – jego warsztat spłonął, a żona umarła. Christiansen został sam z czwórką synów. Wtedy właśnie wystrugał im z drewna pierwszą zabawkę. To było impulsem do produkcji zabawek na większą skalę… Animowane wideo jest niezwykle przejmujące i wzbudza wiele emocji. Zawiera też wiele komunikatów dotyczących znanej na całym świecie marki i wartości przyświecającym ich twórcy. A o to właśnie chodzi w opowiadaniu historii – o wywoływanie określonych emocji.

Innym sposobem na zastosowanie storytellingu jest stworzenie takiej historii, dzięki której ludzie korzystający z produktów Twojej marki zobaczą w niej „swoje odbicie” czy poczują impuls do działania. Taką koncepcję wykorzystał Amazon, tworząc wideo pt. „The show must go on”. Zobaczymy w nim młodą tancerkę, która dostaje wielką szansę – ma zagrać główną rolę w spektaklu. Przygotowuje się do roli mimo przeciwności losu, jakim stała się epidemia koronawirusa i obostrzenia związane z treningami. To jednak nie przeszkadza jej walczyć o swoje – do momentu, kiedy spektakl zostaje odwołany. Ten moment kryzysu zostaje jednak przezwyciężony – występ dochodzi do skutku, choć w innych warunkach dostosowanych do „nowej rzeczywistości”, z którą od ponad roku musimy mierzyć się każdego dnia. Wideo wzbudza bardzo konkretne emocje – od współczucia z powodu sytuacji, która spotkała młodą tancerkę, po podziw dla wytrwałości w dążeniu do celu i radości, kiedy mimo wszystko udaje jej się wystąpić przed publicznością. Historia zadziałała – w końcu nie bez powodu ma blisko półtora miliona wyświetleń 😉.

https://www.youtube.com/watch?v=vzZ7Daapi4s

Jeszcze ciekawsze niż komunikowanie historii marki jest zachęcanie odbiorców do dzielenia się ich własnymi opowieściami. Była o tym mowa już wiele razy, ale powtórzmy: nie ma lepszej treści dla marki niż treść stworzona przez jej społeczność –słynne UGC (User Generated Content, czyli treści generowane przez użytkowników).

Przykłady? Proszę bardzo. 😉 Apple, korzystając ze sloganu #ShotoniPhone i zakładając, że każdy ma coś do udostępnienia, zachęca swoją społeczność do tworzenia treści, które są częścią profilu marki na Instagramie. W ten sposób sama społeczność pokazuje, jaką jakość mogą osiągnąć zdjęcia i filmy robione przy użyciu coraz bardziej zaawansowanych aparatów urządzeń Apple.

W historiach przechowywanych na profilu Apple na Instagramie znajduje się sekcja o nazwie „Student Films”. Pokazane tam filmy są tworzone przez studentów, a każdy z nich pokazuje wysoką jakość aparatów Apple bardziej wymownie niż jakiekolwiek treści, które marka mogłaby stworzyć. Wideo te dają świadectwo niesamowitym efektom, które można osiągnąć po prostu za pomocą kamery w urządzeniu mobilnym, bez profesjonalnego sprzętu.

Digital storytelling a Genially

Jakich narzędzi użyć, tworząc swoją cyfrową opowieść? W tym celu możesz wykorzystać np. Genially. Narzędzie to umożliwia integrację z innymi narzędziami i platformami, dzięki czemu ułatwia wstawianie różnych treści, takich jak obrazy, wideo, audio czy posty z social mediów. Genially pozwala też na nagranie swojego głosu wewnątrz aplikacji lub na przesłanie dowolnego pliku audio jako ścieżki dźwiękowej. A jeśli zabraknie Ci inspiracji na stworzenie własnej opowieści cyfrowej, możesz wykorzystać tysiące gotowych szablonów, takich jak infografiki, gamifikacje czy prezentacje – najciekawsze z nich przedstawiam w ramce poniżej. 😉 Gotową historię utworzoną w Genially możesz udostępnić na dowolnej stronie internetowej, a następnie udostępnić ją w mediach społecznościowych, zachowując wszystkie jej funkcjonalności.

Digital storytelling w marketingu – przydatne szablony

1 Professional Quiz

Użyj tego szablonu

2 Visual Thinking Presentation

Użyj tego szablonu

3 Chat Presentation

Użyj tego szablonu

4 Corporate Breakout

Użyj tego szablonu

Artykuł powstał przy współpracy z Genially.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak tworzyć skuteczne opowieści, które porwą Twoich odbiorców, sprawdź szkolenie ze storytellingu, które poprowadzi Paweł Tkaczyk! ❤️

O autorze

Natalia De la Peña Frade

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz