Zapytaliśmy ekspertów i ekspertki z branży o to, kto zasługuje na miano marketingowej osobowości roku 2024. Przeczytaj wpis i dowiedz się, kogo warto obserwować w social mediach, aby być na bieżąco z nowinkami marketingowymi i zyskać masę inspiracji do działania. Oto zestawienie marketingowych osobowości roku 2024!
Kama Kotowska
Trenerka wystąpień publicznych i pitchowania. Keynote speaker. Jako entuzjastka content i behavior-led marketingu szuka nieszablonowych pomysłów na rozwiązywanie problemów komunikacyjnych i budowanie strategii. Mówi o sobie Creative MacGyver.
Doceniam specjalistów, którzy potrafią opowiadać ciekawe i merytoryczne historie, a w tym roku, moim zdaniem, najbardziej wciągającą komunikację – choć w zupełnie różnych formatach (!) – prowadziły Sylwia Zabielska, Sylwia Królikowska, Natalia Bogdan, Róża Szafranek, Ola Sidorowska i Martyna Tarnawska.
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays.
Kogo wskazałabym jako marketingową osobowość roku 2024 i dlaczego? Jest kilka takich osób!
- Bartek Pucek – za najlepszy newsletter technologiczno-biznesowy w Polsce, poszerzający moje marketingowe horyzonty.
- Brandoholik (Maciek Sznitowski) – ekspert budowania marek, od którego chce się uczyć.
- Anna Wawszkiewicz – za odpowiedzialne, etyczne i spójne podejście do LinkedIna i budowania marki osobistej.
- Ewelina Podrez-Siama – za mówienie o SEO przystępnym głosem.
- Szymon Negacz – za łączenie biznesu z marketingiem.
- Tomasz Palak – za przybliżanie aspektów prawnych w marketingowym świecie.
Maciej Lewiński
Certyfikowany trener i partner Google. Ma za sobą ponad 200 wdrożeń Google Analytics. Współpracował z takimi firmami, jak Pizza Hut, Empik czy Allegro.
W mojej opinii na tytuł marketingowej osobowości roku zasłużył Michał Wrzosek. Jego podejście do tworzenia treści wideo to prawdziwa szkoła dla każdego marketera. Pokazał, jak produkować filmy hurtowo, tanio i skutecznie, co jest nie lada wyczynem w dzisiejszych czasach. Jego case studies to kopalnia wiedzy dla tych, którzy chcą rosnąć na filmach bez rozbijania banku. Polecam śledzić jego działania w social mediach – inspiracji tam nie brakuje.
Rafał Szymański
Ekspert sprzedaży B2B i B2C, którą zajmował się w Sanofi, Roche, Philips czy 3M. Pionier we wdrażaniu LinkedIn Sales Navigator w korporacjach.
Do mojej listy osobowości, które obserwuję, dopisałem w tym roku trzy osoby – z czego tylko jedna z nich zajmuje się stricte marketingiem. Tą osobą jest James Behr, który z roku na rok podejmuje coraz ciekawsze i trudniejsze tematy (silver generation, zdrowie psychiczne), i robi to w absolutnie mistrzowski sposób.
Kolejną osobą jest Monika Pakulska, która jako pierwsza w Polsce otrzymała aż trzy odznaki LinkedIn Top Voice, na co dzień prawniczka zarządzająca kancelarią White & Case. Zaczęła publikować treści na pograniczu leadership, HR-u i ESG, zaczynając od prawie zerowej listy obserwujących. Pokazuje, jak można pisać w przystępny i zabawny sposób, nie będąc ekspertem od social mediów.
Trzecią osobą jest Michał Wrzosek, którego znamy jako dietetyka z ogromnymi zasięgami na TikToku, YouTube i Instagramie. Zaś na LinkedIn Michał pokazuje zupełnie inną twarz – biznesmena uchylającego rąbka tajemnicy, jak buduje firmę, jak planuje i jest produktywny. Szalenie inspirujące i ludzkie, bez zadęcia. Michał zadebiutował też w tym roku na konferencji I Love Marketing & Technology – i zrobił to z ogromną klasą.
Dagmara Kokoszka-Lassota
Ekspertka w zakresie psychologii marketingu i sprzedaży. Prowadzi szkolenie Psychologia sprzedaży.
Według mnie marketingową osobowością roku 2024 jest zdecydowanie Justyna Bakalarska-Stankiewicz. Zasłużyła na to wyróżnienie przede wszystkim dzięki swojemu zaangażowaniu w rozwój języka inkluzywnego w komunikacji oraz eksperckiemu podejściu do copywritingu. Justyna pokazuje, jak ważne jest, by język używany w marketingu był otwarty, szanujący różnorodność i odpowiadający na potrzeby różnych grup odbiorców.
Jej publikacje i szkolenia pomagają markom budować przekaz, który nie tylko sprzedaje, ale także tworzy przestrzeń na dialog i autentyczność. To dzięki takim osobom jak Justyna firmy zaczynają rozumieć, że słowa mają ogromną moc – mogą budować relacje, inspirować, a jednocześnie być wrażliwe na kwestie społeczne. Śledzenie jej treści w mediach społecznościowych to doskonała okazja, by nauczyć się, jak tworzyć treści, które są zarówno skuteczne, jak i etyczne. Justyna łączy w sobie profesjonalizm i pasję, które inspirują do działania.
Mike Korba
CCO & co-founder w User.com.
Dla mnie marketingową osobowością 2024 jest Mariusz Serafin. Jeśli nie kojarzysz Lancerto – to ta marka, która ubierała selekcjonera polskiej reprezentacji i z sukcesem wskrzesiła Próchnika. Mariusz to ktoś, kto nie tylko rozumie marketing, ale świetnie wykorzystuje storytelling, łącząc emocje z biznesem.
Jego podejście do e-commerce i zdolność przekształcania tradycyjnych marek w nowoczesne, ale z duszą, to coś, czego warto się uczyć. Inspirują mnie ludzie, którzy nie boją się podejmować odważnych decyzji, a jednocześnie budują autentyczne relacje z odbiorcami. Warto śledzić jego działania, bo Lancerto to przykład, jak robić rzeczy dobrze – i z klasą.
Wojciech Żywolt
Regional Paid Social Senior Specialist w GroupM Poland, wykładowca i szkoleniowiec.
Od kilku lat z dużym zainteresowaniem obserwuję Annę Ledwoń-Blachę, Dagmarę Pakulską czy Adriana Gamonia – ogromnie imponuje mi ich wiedza z zakresu marketingu czy social mediów i zawsze zerkam z ciekawością na ich treści.
Osoby z mojego prywatnego „podwórka”, które są świetnymi ekspertkami i ekspertami w dziedzinie marketingu, to Maja Kaczor, Zuza Frydel, Maciek Sowa oraz Olek Czerniewicz. Posiadają szeroką, specjalistyczną wiedzę, są zaangażowani, a współpraca z nimi to po prostu czysta przyjemność.
Patrycja Kozioł
Marketing Specialist w DevaGroup.
Edukuje i inspiruje zacne grono ekspertek i ekspertów marketingu – a ich liczba zwiększa się z każdym miesiącem. Nie starczyłoby czasu, żeby wymienić wszystkich wartych obserwowania, dlatego ograniczę się do mojego osobistego TOP 3.
- Dagmara Pakulska – nowości i zmiany w mediach społecznościowych pokazuje jako jedna z pierwszych, a na swoim LinkedInie udowadnia, że ten portal nie musi być garniturem w socialmediowej garderobie. Jej wpisy często zostają w głowie na dłużej i inspirują do zmiany nie tylko sposobu pracy, ale też myślenia.
- Tomasz Palak – bo nie samym marketingiem marketer żyje i nawet jeśli nie interesuje się prawem, to prawo interesuje się nim i jego klientami. Tomek prostym językiem tłumaczy „z prawniczego na nasze” i dostarcza nam nowości z dynamicznego niczym zespoły w korpo świata ustaw i regulacji. Okrasza je przy tym komentarzem, żebyśmy nie musieli zadawać pytań, na które 90% prawników odpowie „to zależy”.
- Kama Kotowska – rozkłada na czynniki pierwsze wystąpienia publiczne z punktu widzenia naszych mózgów. Warto wpaść do niej po tipy, nawet jeśli nie obcujesz ze sceną na co dzień, a jedynie z feedem w social mediach albo klientami na spotkaniach biznesowych.
Mateusz Malinowski
SEO Director. Od 2016 roku prowadzi działania SEO w Fabryce Marketingu.
Robert Niechciał i Damian Sałkowski – za dzielenie się wiedzą w sieci i na szkoleniach.
Krzysztof Marzec
CEO w DevaGroup.
Jako marketingową osobowość 2024 wskazałbym osobę, którą śledzę już od jakiegoś czasu, ale swoim wystąpieniem na SERP Conf w Wiedniu potwierdziła, że nie tylko wymiata, jeśli chodzi o SEO, ale również udało jej się zdobyć realne dowody na wiele tez będących dotychczas tylko w teoretycznej sferze SEO. Mark Williams-Cook, bo o nim mowa, dostał nagrodę w wysokości 13337 $ za zgłoszenie błędu w ramach programu Bug Bounty w Google.
Błąd dotyczył podglądania pewnych zmiennych dotyczących stron internetowych, które Google zdecydowanie wolałoby ukryć przed szersza publicznością. Potwierdzenie istnienia takich parametrów, jak click_age_probability czy site_quality w tych danych, to coś, co w SEO zdarza się niezwykle rzadko. Dodatkowo Mark jest osobą, która bardzo często dzieli się nieoczywistymi podpowiedziami taktyk SEO na swoim LinkedInie oraz ma świetne narzędzie: AlsoAsked, które warto wypróbować!
Marketingowe osobowości roku 2023
A jak to wyglądało w ubiegłym roku? Jakie marketingowe osobowości roku 2023 wytypowali eksperci? Sprawdź!
Michał Sadowski
Założyciel Brand24 – narzędzia internetowego do ochrony reputacji w internecie, z tysiącami klientów z ponad 120 krajów.
Dla mnie tą osobą jest niezmiennie Janina Bąk, która dzięki charyzmie i humorowi potrafi skutecznie edukować – szczególnie na tematy, które historycznie marketerzy traktowali z dystansem, a dzięki Janinie zyskują na znaczeniu.
Aleksander Cierniewski
CEO Semcore. Pełen energii lider. Dba o kluczowe procesy, kulturę organizacyjną i współpracę ze wszystkimi zespołami w firmie.
Jeśli weźmiemy pod uwagę, że kolejny rok stać będzie mocno pod znakiem rozwoju sztucznej inteligencji, to moim zdaniem na miano osobowości roku 2023 zasługują osoby mocno wspierające szerzenie wiedzy – tak niezbędnej do odnalezienia się w świecie AI.
Taką osobą bez wątpienia jest Natalia Hatalska, CEO infuture.institute, ekspertka w dziedzinie przewidywania trendów i prognozowania ich wpływu na naszą rzeczywistość. Mapa Trendów, którą dostarcza infuture.institute, powinna być jednym z pierwszych dokumentów, po który sięga się podczas planowania działań marketingowych na nowy rok.
James Behr
Zarządza agencją AdFather, której działania obejmują takie obszary jak strategia, branding, social media, design oraz produkcja contentu.
Nie mam wątpliwości, że powinien to być poznaniak – Wojtek Ławniczak. Choć sam mówi, że nie jest marketingowcem, to w 2023 roku jego dwa zwycięstwa podczas I Love Marketing & Technology oraz aktywność zawodowa sprawiły, że zapracował na taki tytuł.
PS Wojtek Ławniczak, jako zwycięzca konferencji I Love Marketing & Technology, znalazł się również na okładce 23. numeru magazynu sprawny.marketing, w którym opublikowaliśmy artykuł powstały na podstawie jego wystąpienia.
Piotr Bucki
Od kilkunastu lat pomaga ludziom szlifować komunikację. Autor takich książek, jak „Porozmawiajmy o komunikacji”, „Life’s a pitch and then you die”, „Sapiens na zakupach. O tym jak i dlaczego wybieramy, oceniamy, kupujemy”, „Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści” czy „Prezentacje. Po prostu!”.
W mojej galaktyce zaistniał na powrót Wojtek Kardyś. Na powrót, bo go znałem i lubiłem wcześniej. Zaistniał, bo z dużą siłą wybił się ponad wiele innych głosów ekspertów. Cenią go za „odrębne zdanie”, autentyczność i dużą wiedzę. Wojtek to taki idealny kandydat na BROMANCE.
Kamila Kotowska
Head of Marketing w cux.io. Jako entuzjastka content i growth marketingu skupia się przede wszystkim na nieszablonowym podejściu do rozwiązywania problemów komunikacyjnych oraz budowaniu strategii kreatywnych.
Dla mnie niezmiennie królują niesamowicie mądre kobiety ze smykałką do dzielenia się wiedzą: Martyna Tarnawska (design thinking, identyfikacja trendów, digital marketing), Emilia Korczyńska (product marketing), Edyta Kowal (content i digital marketing, podcast) oraz Anna Ledwoń-Blacha (social media marketing).
Pasjonaci podcastów powinni natomiast śledzić Michała Kasprzyka, Andrzeja Tucholskiego czy Agatę Solecką-Zimmer.
Bartosz Walat
Creative Lead w Tears of Joy
Liczba postów, publikacji, webinariów i konferencji poświęconych sztucznej inteligencji, pokazuje, że rola jakiegokolwiek człowieka została w tym roku umniejszona. Tryumfowały maszyny, ewentualnie twórcy maszyn. Wyróżniał się każdy, kto robił swoje, zamiast codziennie podsuwać innym po dziesięć promptów na zaoszczędzenie czasu w marketingu.
Franciszek Georgiew
Owner of XXII Ventures: Tigers, Automation House, Huqiao 琥桥
Skoro strategia i analityka są według mnie kompetencjami przyszłości, to za taką osobę należy uznać moim zdaniem Wojtka Ławniczaka, który naprawdę dzieli się wysokiej jakości treściami i na pewno może czuć się bezpiecznie – jego praca długo nie zostanie zastąpiona przez AI. 😉
Dominik Karbowski
Wiceprezes i współzałożyciel firmy Selectivv
Uważam, że ten tytuł powinien zostać przyznany nie dla pojedynczej osoby, ale dla całego zespołu Fundacji SexEd.pl i ich marketingowego podejście do promowania swojej działalności. Fundacja założona przez Anję Rubik i zarządzana przez Martynę Wyrzykowską wyróżnia się swoją wyjątkową pracą nad tematami istotnymi dla dorastającej młodzieży.
To, co wyróżnia Fundację Sexed.pl, to sposób w jaki podejmuje istotne tematy dotyczące zdrowia psychicznego, fizycznego i relacji międzyludzkich. Informacje na stronie podzielone są na trzy sekcje: ciało, głowa i serce. Ich strona zawiera wartościowe artykuły, które odpowiadają na pytania, z którymi młodzi ludzie często nie wiedzą, gdzie się zwrócić lub o które wstydzą się pytać. Dodatkowo, promowanie akcji społecznych mających na celu walkę z przemocą czy hejtem w internecie jest niezmiernie ważne w dzisiejszym świecie online. To podejście wskazuje na zaangażowanie w kształtowanie pozytywnego i bezpiecznego środowiska dla młodych ludzi w sieci.
Janina Bąk
Statystyczka, blogerka, influencerka, autorka książek („Statystycznie rzecz biorąc. Czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla” oraz „Statystycznie rzecz biorąc 2. Czyli jak zmierzyć siłę tornada za pomocą gofra”)
Od kilku lat z zainteresowaniem i pozytywną zazdrością obserwuję to, co robi Wojciech Ławniczak. Jego wiedza, eksperckość, klasa i prezentacje dopracowane tak, jakby je sam Michał Anioł dłutem ciosał to coś, do czego chcę dążyć.
Wojciech Żywolt
Social media specialist, wykładowca i szkoleniowiec.
Wskażę kilka osób, które w pełni zasługują na taki tytuł! Są to Dagmara Pakulska, Martyna Tarnawska, Anna Prończuk-Omiotek oraz Adrian Gamoń. Dlaczego? Dzielą się swoją wiedzą z różnych obszarów i z ogromną przyjemnością wyczekuję ich wpisów.
Swoją działalnością wyróżnił się też Bartek Szczepaniak – twórca projektu edukacyjnego Talent Network, który ma zainspirować ludzi do działania!
Paweł Sala
Co-founder FreshMail. Ekspert e-mail marketingu. Podcaster i autor artykułów branżowych. Mówca na licznych konferencjach.
To pytanie z serii podchwytliwych. Więc pozwólcie, że odpowiem na nie tak: jeśli chodzi o osoby, które warto obserwować, to zdecydowanie nie da się wymienić tylko jednej czy dwóch. Całkiem dobrą robotę w tym obszarze zrobili Widoczni, publikując swój raport – i myślę, że warto obserwować każdą z wymienionych w nim osób.
Natomiast jeśli chodzi o kogoś, kto fajnie tworzy działania marketingowe i nie znajduje się w tym zestawieniu, to obserwowałbym pracę Dawida Szczepaniaka, Executive Creative Director w VMLY&R Poland, który ze swoim ponad 80 osobowym, kreatywnym zespołem przygotowują wyjątkowo kreatywne i przemyślane kampanie.
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays.
Według mnie nie ma jednej takiej osoby, a każdy autorytety i osoby do śledzenia powinien wybierać sobie sam. Ja na pewno cenię i podglądam: Alinę Sztoch, Kamilę Kotowską, Małgorzatę Wardaszkę, Annę Wawszkiewicz, Grzesia Miecznikowskiego, Martynę Tarnawską i wielu innych, ale ja nie mam pamięci do imion i nazwisk. 😉 Po prostu śledzę, podziwiam i się inspiruję.
Dominika Bucholc
Konsultantka i ekspertka w zakresie AI i strategii
Zdecydowanie moim marketingowym odkryciem 2023 roku jest Ilona Kliszcz, która zajmuje się social media marketingiem, a dokładnie specjalizuje się w Reelsach. Na swoim profilu zdradza triki i porady na lepsze rolki. Dodatkowo właśnie wybiło jej 100k obserwujących na Instagramie, co idealnie dowodzi, że to właśnie jest jej 5 minut.
Marketingowe osobowości roku 2022
A kogo wyróżnili prelegenci i prelegentki #ilovemkt za rok 2022? Sprawdź! 👇
Kamila Kotowska
Head of Marketing w cux.io. Od ponad 6 lat związana z branżą kreatywną. Prowadzi zajęcia ze studentami i szkolenia z efektywnej komunikacji. Jako entuzjastka content i growth marketingu skupia się przede wszystkim na nieszablonowym podejściu do rozwiązywania problemów komunikacyjnych oraz budowaniu strategii kreatywnych. Mówi o sobie Creative MacGyver.
Jestem pod nieustającym wrażeniem pracy Karoliny Kawskiej, CEO i co-ownerki Tigers. Jej umiejętność łączenia odwagi w działaniu, empatii i przemyślanych strategii jest niesamowita – co zresztą widać w ich biznesowych podsumowaniach. Warto śledzić!
Drugą osobowością tego roku jest dla mnie Rafał Szymański, który pięknie łączy ogromną wiedzę z bardzo fajnym, ludzkim podejściem do budowania relacji. Z przyjemnością stalkuję go na LinkedInie. 😉
Aleksander Cierniewski
CEO Semcore. Pełen energii lider. Dba o kluczowe procesy, kulturę organizacyjną i współpracę ze wszystkimi zespołami w firmie. Niekwestionowany autorytet z obszaru sprzedaży, który efektywnie realizuje cele biznesowe. Członek rady programowej w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Pasjonat e-commerce i podejścia Customer Success.
Anna Rulkiewicz – CEO Lux Medu – za odpowiedź na kryzys wojenny, budowanie marki Lux Medu oraz rozwijanie swojej marki osobistej jako liderki, bizneswomen. Co więcej, za aktywność marki w obszarze społecznym (m.in. sport paraolimpijski, wsparcie konferencji, stworzenie Indeksu Zdrowych Miast).
Wojciech Popiela
Specjalista UX i optymalizacji konwersji metodami badawczymi. Co-Founder agencji CRO/UX Webmetric. Ze swoim zespołem dostarcza wartość dla biznesu, zwiększając użyteczność i współczynnik konwersji stron www, sklepów oraz aplikacji. Prowadzi również kanał UX On the Way, gdzie w prosty sposób mówi o doświadczeniach użytkowników w biznesie oraz roli badań w procesie projektowym. Współpracował m.in. z takimi markami, jak Bauer Media, Komputronik, Neonail i Eurocash.
Wymieniłbym Tomka Graszewicza. Jego prezentacja na I Love Marketing zapadła mi w pamięć i mieliśmy okazję zamienić parę miłych słów. To na pewno osoba, o której usłyszymy jeszcze nie raz, i która pokaże nam zaskakujące, kreatywne projekty.
Jeśli również chcesz obejrzeć prezentację Tomka Graszewicza, którą wygłosił na ostatniej edycji konferencji I Love Marketing, kup dostęp do nagrań.
Martyna Tarnawska
Digital Innovation Lead w Socjomanii. Entuzjastka świata digital i nowych technologii, trener, facylitator i project manager. Od 2015 roku projektuje procesy rozwojowe, produkty i usługi. Przeprowadziła +1000 godzin szkoleniowych i warsztatowych z zakresu service design, design thinking, trendów w digitalu, content marketingu i marketingu internetowego.
Sylwia Zabielska – wzór marki osobistej i niebanalnego marketera, bo ekspertki od komunikacji i leadershipu. Publikuje bardzo regularnie wysokiej jakości posty na LinkedInie, dzieląc się wiedzą, doświadczeniami i dobrymi praktykami. Otwarta, szczera, a do tego skromna; świetnie przekazująca wiedzę i umiejętności. Odsłania inne puzzle marketingu i komunikacji.
Anna Ledwoń-Blacha
Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec – głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience. Była trenerka w agencji Socjomania, gdzie szkoliła z mediów społecznościowych, obecnie trenerka w IAB Polska. Współautorka kilku kursów e-learningowych. Ma międzynarodowy certyfikat DIMAQ PROFESSIONAL potwierdzający wiedzę i doświadczenie z zakresu digital marketingu.
Zawsze i wszędzie powtarzam, że Bartek Pucek. Na pewno też Alina Sztoch z Kuboty. Doceniam również Kamilę Kotowską, jej rozwój i wkład w promowanie analitycznego podejścia do biznesu. Ewelina Podrez-Siama, Agata Patoła, Piotr Bucki – to również osoby, od których się uczę i które podziwiam. W moim prywatnym, bananowym świecie na wyróżnienie zasługują Natalia Sikora i Wojtek Żywolt, którzy robią genialną robotę dla klientów i marketingu.
Anna Prończuk-Omiotek
Znana jako AnnaPRO, ponieważ uczy, jak robić PROfesjonalne webinary i prezentacje. Przedsiębiorca, marketer, certyfikowany trener szkoleń online. W branży od ponad jedenastu lat. Współpracowała m.in. z takimi firmami jak Allegro, Mercedes-Benz, TEDx, infoShare Academy. Autorka trzech kursów online, w tym kompleksowego programu „Webinar Master”, opartego na autorskiej metodzie WebinarPROTM.
Moja odpowiedź: Dagmara Pakulska. Dagmara od lat edukuje ludzi poprzez swoją marketingową #NibyPrasówkę, na LinkedInie i w salach szkoleniowych. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie jako przedsiębiorcza mama w ramach konkursu „Kobiety e-biznesu”, zajęła 7. miejsce w rankingu Widoczni, a jej profil na LinkedInie obserwuje prawie 17 tys. followersów. Czy trzeba dodawać coś jeszcze? 😊
Wojtek Kardyś
Ekspert do spraw komunikacji internetowej. Z wykształcenia filozof i scenarzysta. Z pasji PR-owiec, marketer, mówca konferencyjny, konsultant, szkoleniowiec i felietonista. Współzałożyciel agencji produkcyjno-konsultingowej Good For You. Zdobywca nagród branżowych (takich jak Brązowy Spinacz). Twórca pierwszej w Polsce audycji radiowej w całości poświęconej influencerom.
Pierwszym, kto mi przychodzi do głowy jeśli chodzi o polskie podwórko, to UOKiK i „zabranie się” za rynek marketingu influencerskiego. Najpierw zostały wydane rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. I to faktycznie się zadziało dzięki licznym publikacjom i głośnym karom. Influencerzy w końcu zaczęli oznaczać produkty lokowane, a obserwujący zaczęli to dostrzegać, a nawet ganić ich, gdy oznaczenia brakuje. Bez wątpienia to ogromna zmiana (na lepsze!). Od małych po dużych – nagle wszędzie zaczęły pojawiać się oznaczenia i hasztagi #reklama.
Teraz UOKiK zapowiedział zwalczanie scamu (i to nie tylko na Instagramie). I tak, lepiej późno niż wcale. Słyszałem o propozycjach samoregulacyjnych (influencerzy zwalczający scamerów, youtubowe lincze itd.). Całe szczęście nie zyskało to społecznej aprobaty. Lepiej, aby zajął się tym UOKiK – z rekomendacjami i oznaczeniem poradził sobie nieźle, więc mam nadzieję, że i scamy ogarnie. Trzymam za nich kciuki. 😉
Tomasz Stopka
Ekspert SEO. Prowadzi własną agencję SEO SEMURAI. Lubi grzebać w kodzie stron. Po godzinach, gdy ma czas, rozwija serwis VRnews.pl, gdzie pisze o wirtualnej rzeczywistości.
Na tytuł marketingowej osobowości roku 2022 zasługuję każda osoba, której udało się odnaleźć w tym roku i znaleźć dla siebie ścieżkę. Niezależnie od tego, czy jest to nowa praca, usługa, czy rozpoczęcie całego cyklu zmian w swoim życiu – jeżeli nie załamałeś/załamałaś rąk i walczysz, jesteś dla mnie osobowością roku. 😊
Dawid Bagiński
Posiada bogate 15-letnie doświadczenie w budowaniu biznesów, marketingu i sprzedaży. Prowadzi agencję marketingu w social mediach, Social Elite, która w latach 2018–2021 pomogła swoim klientom wygenerować ponad 1 mld zł sprzedaży. Swoje doświadczenie wykorzystuje, aby pomagać przedsiębiorcom w e-commerce w poukładaniu biznesu i przebiciu szklanego sufitu przychodów, a dyrektorom marketingu i sprzedaży w B2B w pozyskiwaniu większej ilości leadów poprzez wdrożenie nowoczesnego marketingu i automatyzacji.
Karol Dziedzic – moim zdaniem to jeden z najlepszych specjalistów od Google Ads w Polsce. Jego działania edukacyjne charakteryzują się wysoką jakością i dobrym poczuciem humoru. Zdecydowanie wyróżniająca się osobowość marketingowa. 😊
Witold Wrodarczyk
CEO w Adequate Interactive Boutique. Certyfikowany specjalista Google Ads, Analytics i Facebooka. Doradca inwestycyjny. Ekspert w zakresie optymalizacji profit-driven i modelowania atrybucji.
Ja, za konsekwentną ewangelizację kwestii prywatności i cookieless. 😉 A tak poważnie: dla mnie osobą, której postawa zasługuje na docenienie, jest Rafał Szymański. Jest on świetnym specjalistą LinkedIn, który od lat skupia się na tym, co w tej dziedzinie social media najważniejsze i jest dla mnie największym autorytetem w tej dziedzinie (choć pewnie są głośniejsi). Ale poza tym, mimo aktywności zawodowej, jest wzorem rodzica, który był w stanie sprostać trudnościom (problemy psychologiczne dzieci) i jest szczególnie zaangażowany nie tylko w sprawy swojej rodziny, ale generalnie psychiatrii dziecięcej, gdzie włącza się w organizację konferencji, filmów edukacyjnych z celem wywarcia realnego wpływu na opinię publiczną, zbiórki funduszy na wsparcie psychologiczne dla dzieci. To wszystko realnie oddziałuje na świadomość społeczną i w końcu na polityków, którzy mogliby wprowadzić zmiany, więc tym bardziej należałoby go wyróżnić. Myślę też, że dodałoby mu to siły! 😊
Magdalena Urbaniak
Założycielka agencji MaxTractor, specjalizującej się w agro marketingu i nowoczesnych technologiach. Strateżka i szkoleniowiec w obszarze komunikacji i budowania marek. Wykładowczyni na takich uczelniach jak Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu czy WSEI w Krakowie. Autorka bloga magdaurbaniak.com i tractormania.pl.
Według mnie tytuł marketingowej osobowości roku 2022 powinna otrzymać Edyta Kowal (do tej pory z Displate) – za kreatywne podejście do ogarniania komunikacji i marketingu marki globalnej. Za dojrzałe podejście do porządkowania struktury i budowania procesów, które usprawniają funkcjonowanie całej firmy.
Piotr Bucki
Od 17 lat pomaga ludziom szlifować komunikację. Autor książki „Porozmawiajmy o komunikacji” oraz „Life’s a pitch and then you die”. Współautor i redaktor merytoryczny Startup Manual, autor i opiekun serii BuckiAcademia.
Za działalność edukacyjną w obszarze ekologii i zero waste – Paulina Górska.
Za mówienie o rzeczach ważnych – Janina Bąk.
Za kreatywne inspiracje – Jakub Biel.
Krzysztof Marzec
CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics, prowadził szkolenia dla najlepszych agencji i domów mediowych bezpośrednio na zlecenie Google, szkolił w Akademii Google Partners. Autor dwóch książek z wyprzedanymi nakładami, ponad setki artykułów i wysoko ocenianych kursów online.
Przychodzi Google i mówi, że musimy zmienić Universal Analytics na GA4 i mamy na to bardzo ograniczony czas. Podnoszą się od razu: lament, ceny szkoleń i wdrożeń, a przy okazji wzmaga się poziom chaosu w danych. Wtedy wchodzi on, cały na biało, z darmowym (!) kursem przybliżającym analitykę i GA4 każdemu marketerów. Lekko, z humorem i bardzo jasno wyjaśniając podstawy. Przemek Modrzewski, bo o nim mowa, poświęcił masę swojego czasu, aby przybliżyć branży nowe narzędzie i uspokajał, kiedy wszyscy wieszczyli koniec świata. Zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie!
Są jeszcze inni bohaterowie bez peleryny i też warto o nich mówić – to wszystkie te osoby, które promują zdrowe podejście do work-life balance, otwarcie mówią o zdrowiu psychicznym i pomagają innym adresować swoje własne problemy. Druga grupa to wszystkie te osoby, które miały na tyle odwagi, że w niepewnych czasach organizowały branżowe eventy, dzięki którym w tym roku miałem wrażenie powrotu do normalności. Wiem, że zdecydowana większość osób robi to dla branży, propagowania wiedzy i wkłada to mnóstwo serca i swojego czasu.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.
Super !