Pinterest to cichy bohater mediów społecznościowych. Na rynku od ponad dekady, na polskim rynku od ponad siedmiu lat, ale dopiero w 2020 r. zrobiło się o nim głośno w kontekście biznesowo-marketingowym. Na pewno przyczyniły się do tego pandemia i rodzaj poszukiwanych przez internautów treści oraz stały rozwój funkcji e-commerce przez platformę.
Pinterest: co to jest?
Jak mówią sami twórcy platformy, Pinterest to medium społecznościowe, które stanowi wizualną wyszukiwarkę pomysłów. Platforma cały czas zyskuje na popularności – Pinterest tylko w ciągu miesiąca zdobył prawie 700 tys. nowych użytkowników! Tendencja ta utrzymuje się i obecnie Pinterest znajduje się na czwartym miejscu najpopularniejszych aplikacji społecznościowych w Polsce (w rankingu pod uwagę nie jest brany YouTube).
Troszeczkę gorszy wynik pokazuje raport „Digital In Poland 2021” w kontekście najczęściej wykorzystywanych aplikacji, ale Pinterest znajduje się nadal w pierwszej 10. najpopularniejszych social mediów. Co najważniejsze, stale rośnie jego potencjał reklamowy – zasięg reklamowy wzrósł w ostatnim roku w Polsce o prawie 20% (547 tys. odbiorców).
Jeden z ciekawszych raportów na temat jego odbiorców w Polsce w 2020 r. wydało OpenMobi („Użytkownicy Pinterest w Polsce 2020”).
Jak działa Pinterest i jacy są Polscy użytkownicy tego medium?
- Niezaprzeczalnie Pinterest jest użytkowany w Polsce głównie przez kobiety, stanowią one ponad 80% odbiorców tego medium.
- Czas na nim spędzany jest wysoki, a samo medium angażuje: 72% badanych sprawdzało aplikację kilka razy dziennie, a połowa z nich korzysta z Pinteresta ponad godzinę.
- Na Pintereście szukamy inspiracji dotyczących praktycznie wszystkich aspektów naszego życia. Stąd jego duże wzrosty w pandemii, kiedy uczyliśmy się nowych rzeczy, szukaliśmy nowego hobby, mieliśmy więcej czasu na rzeczy wykonywane w domu. Kategorie, które zdecydowanie królują, to moda, uroda, wnętrza oraz kulinaria. Aż 96% osób zrealizowało pomysł znaleziony na Pintereście w realnym życiu!
- Co ciekawe, według badania 57% użytkowników kupiło produkt, który znaleźli w tym medium. Jego wartość mieściła się w przedziałach do 100 zł bądź 101–500 zł.
Dlaczego Twoja marka powinna być na Pintereście?
Powyższe liczby robią spore wrażenie i w zasadzie mówią same za siebie. Ale dlaczego tak naprawdę warto być w tym medium? Tego, jakie korzyści może przynieść Twojej marce dobrze prowadzone konto firmowe na Pinterest, dowiesz się z dalszej części artykułu.
1 Sprzedaż
Widać ogromny potencjał zakupowy w użytkownikach Pinteresta nie tylko na początkowych etapach ścieżki, jak sądzono do tej pory (świadomość i zainteresowanie), ale zdecydowanie również w fazie rozważenia i zakupu. To wszystko m.in. dzięki wprowadzeniu reklam na konwersję oraz możliwości implementacji piksela na stronie www i działaniom remarketingowym.
2 Budowanie świadomości marki
Przemyślane pinowanie (czyli dodawanie postów własnych do stworzonych tablic na Pintereście, przypinanie ich bezpośrednio ze swojej strony www, bądź przypinanie ich z innych stron czy profili) i docieranie do odpowiednich odbiorców zdecydowanie wpływa na rozpoznawalność naszej marki.
3 Zaangażowanie
Użytkownicy poprzez natywne funkcje mogą współtworzyć tablicę z marką (user generated content), przypinać piny marki do swoich tablic, komentować czy „wypróbowywać pin” (dodawać zdjęcia zainspirowane pinem) oraz zapisywać go na później.
Ale to nie wszystko! Pinterest może również służyć jako portfolio marki czy moodboard, a także miejsce do wyszukiwania insightów na rynku czy inspiracji do kampanii. W kontekście inspiracji sam Pinterest wydaje co roku raport na ten temat.
Jak mówią twórcy platformy: „Ludzie używają Pinteresta, aby znaleźć pomysły na jutro”, w związku z tym przewidywanie trendów, a raczej predykcje dotyczące zainteresowań i zachowań użytkowników są dla niego „prostsze”. Podobno w 2020 r. sprawdziło się 8 na 10 takich przewidywań.
A jakie trendy Pinterest przewiduje na 2021 r. na bazie zachowań swoich użytkowników?
- Athlow w modzie, czyli połączenie stylu sportowego z elegancją. Trendujące słowa kluczowe: home dress women, oversized outfit, soft outfit czy cotton jumpsuit for women.
- Skinimalism w urodzie, czyli slow beauty i naturalne piękno. Trendujące słowa kluczowe: glowing skin how to get naturally, face yoga exercises, homemade skin care czy aloe vera face mask.
- Getaway car w podróżach, czyli miejsce parkingowe, to nowe miejsce na różnego rodzaju atrakcje, hobby czy prywatne aktywności. Trendujące słowa kluczowe: car date night, drive0in cinema, car man cave czy dog car seats.
- Bland is banned w gotowaniu, czyli sól i pieprz to za mało! Wszystko, co ostre w kuchni, jest w modzie. Trendujące słowa kluczowe: tomatillo enchilada sauce, cajun chicken pasta recipes, jalapeno pepper jelly recipe czy hot honey recipe.
- Modern mystic w wellbing, czyli wszystko, co związane z duchowością czy magią. Trendujące słowa kluczowe: protection crystals, manifestation techniques, fantasy map making czy visualize your highest self.
Więcej trendów na 2021 r. znajdziesz tutaj.
Uwaga! Słowa kluczowe: dokładna analogia do słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki Google’a. Tutaj wpisujesz je do wyszukiwarki na Pintereście:
Dlatego właśnie tak ważne jest pozycjonowanie: dodawanie słów kluczowych do opisów pinów, w tytułach tablic czy w tytułach samych pinów oraz samym opisie profilu.
PORADA
Jak promować się na Pinterest? Dobierając słowa kluczowe, przede wszystkim myśl jak użytkownik, czyli o tym, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę na Pintereście, chcąc trafić na konkretne produkty, usługi, grafiki czy zdjęcia. Zastanów się, jak Twoje treści mogą na tę potrzebę odpowiedzieć. Możesz również zbenchamarkować swoje działania, podpatrując, jak robią to inne profile w Twojej branży – również z zagranicy. Kolejnym pomysłem jest dobór słów przez autouzupełnienie czy wyszukiwanie. Wpisujesz w wyszukiwarkę konkretne słowo i sprawdzasz, co podpowiada Ci sam Pinterest.
Od czego zacząć?
Jak zacząć swoją przygodę z tym kanałem? Od bycia tam użytkownikiem. Zrozumienie tego medium, sposobu działania i poczucie się jak użytkownik jest kluczowe. Uwaga, to wciąga. Krok drugi to założenie konta. Jak założyć konto na Pinterest? Podobnie jak na Instagramie czy na Facebooku możesz założyć konto firmowe na Pintereście oraz logować się do kilku kont firmowych (oraz prywatnego) jednocześnie (tutaj znajdziesz instrukcję, jak to zrobić).
Kolejne elementy, o które powinieneś zadbać, to:
- Analogicznie do każdego medium (a jeżeli jeszcze gdzieś tego nie zrobiłeś, koniecznie zrób to po przeczytaniu tego artykułu) włączenie uwierzytelnienia dwuskładnikowego. Znajdziesz je w ustawieniach swojego konta, w sekcji „prywatność i dane”.
- Opisanie profilu przy użyciu słów kluczowych czy hasztagów. Przykłady dobrych opisów znajdziesz np. na kontach Kanlux_pl, Lidl Polska czy mindcoaching.pl.
- Dodanie zdjęcia w tle. Rekomendacje co do wielkości i proporcji zdjęć znajdziesz na samej stronie Pinteresta.
Teraz możesz zacząć tworzyć swoje pierwsze tablice i piny! Z rozwagą, umiarem, a przede wszystkim planem. Rozplanuj wcześniej, jakie tablice chcesz stworzyć, co w nich chcesz pinować oraz jak często.
W przypadku częstotliwości dobrze, jeżeli przynajmniej raz w tygodniu pojawia się coś na Twojej tablicy (wystarczy jednej), a z drugiej strony nie przypinasz wszystkich 30 zaplanowanych na dany miesiąc pinów w jednym dniu.
Wykorzystywanie hasztagów w opisach pinów zwiększa ich widoczność, a także ułatwia wyszukiwanie treści przez użytkowników.
Piny możesz linkować do swojej strony internetowej bądź przypinać je bezpośrednio z niej (lub dowolnej innej) do danej tablicy na Pinterest przy wykorzystaniu wtyczki.
Tablice na Pintereście, które tworzysz:
- mogą być publiczne bądź ukryte,
- mieć okładki,
- możesz scalić jedną tablicę z drugą,
- możesz również wybrać sortowanie tablic w swoim profilu.
Co ważne, Pinterest, podobnie jak Facebook czy Instagram, pozwala Ci również na tagowanie swoich zdjęć produktami. Nie zapomnij, aby otagować swój odnośnik do strony www odpowiednim UTM-em.
Dokładną instrukcję na tworzenie kolekcji pinów i tagowanie produktów znajdziesz tutaj. A jak dodawać piny na Pinterest? Poniżej znajdziesz listę dobrych praktyk.
Pięć rad dotyczących dobrego pina:
- Używaj pionowych zdjęć czy grafik: 85% użytkowników korzysta z Pinteresta na mobile. Optymalny wymiar pina to zachowanie proporcji 2:3 (szerokość obrazu wynosi 2/3 wysokości). Rekomenduję również, aby używać grafik o wymiarze 1000×1500 pikseli.
- Umieszczaj produkt czy usługę z przodu i na środku tablicy – kiedy najedziesz na pina myszką, pojawią się przyciski natywne od Pinteresta i zasłonią część zdjęcia/grafiki. Uwaga! Zdjęcia powinny być dodatkowe w charakterystycznej dla Twojej marki aranżacji. Na Pintereście nie przypinasz produktów, a tak naprawdę pokazujesz styl życia i aspiracje.
- Wybieraj zdjęcia i twórz takie grafiki, które pokażą Twój produkt w kontekście i zadziałają na wyobraźnię potencjalnego klienta.
- Umieszczaj logo na pinach! Ważne, aby było nienachalne. Pamiętaj, że prawy dolny róg zasłaniają przyciski.
- Twórz infografiki i krótkie formaty wideo.
Tworzenie pinów rozszerzonych (rich pin)
Do tworzenia swoich pinów możesz wykorzystać podstawowe narzędzia graficzne, gdzie znajdziesz od razu gotowe szablony, jak chociażby Canva czy Crello. Pójście o krok dalej to korzystanie z tzw. pinów rozszerzonych. Przy ich implementacji dobrze skorzystać z pomocy swojego deva. Jeżeli na Twojej stronie www znajduje się produkt, przepis (jedzenie) czy artykuł, możesz z nich korzystać, wykorzystując metatagi. Po dodaniu metatagów będziesz musiał zweryfikować swoją stronę przy pomocy Rich pins validador. Jeżeli znaczniki na zgłoszonej przez Ciebie stronie są poprawne, to pojawi się akceptacja.
Co dają Ci piny rozszerzone?
- Możesz tworzyć piny produktowe, których cena, promocje czy aktualny status aktualizują się wraz ze sklepem internetowym. Możesz wtedy również założyć sklep na Pinterest.
- W pinach przepisów możesz dodać tytuł, rozmiar porcji, czas gotowania, oceny i listę składników. Piny artykułów pozwalają na dodanie autora, tytułu czy nagłówka.
Statystyki i możliwości reklamowe
Pinterest pozwala Ci oczywiście również na dokładną analizę tego, co przypinasz, jak reagują na to odbiorcy i czy Twoje zasięgi oraz zaangażowanie rosną. Wszystko znajdziesz w sekcji statystyki na swoim profilu.
Co ciekawe, widzimy też pogłębioną analizę naszych odbiorców:
Możesz również korzystać z managera reklam, który dostarcza Ci takie cele reklamowe, jak świadomość marki, wyświetlenia filmu, rozważenie zakupu, konwersje, sprzedaż katalogowa. Daje też dość spore możliwości targetowania na: listy odbiorców (listy klientów, zaangażowania, osoby odwiedzające stronę, dynamiczne retargetowanie), dane demograficzne, umiejscowienie reklamy, słowa kluczowe i zainteresowania. Ale pogłębiona analiza statystyk i tworzenie kampanii reklamowych to doskonały temat na kolejny artykuł.
Podsumowanie
Zapewne udało Ci się zauważyć, że w tekście dość często pojawiały się odnośniki do innych materiałów. To nie przypadek! Pinterest ma jedną z najlepszych i najbardziej rozwiniętych baz wiedzy oraz sekcji pomocy. Skorzystaj z tego.
Spodobał Ci się artykuł? W takim razie nie przegap wystąpienia Anny Ledwoń-Blachy („Jak nas widzą, tak nas piszą, czyli o czym nie myślimy, tworząc komunikację social mediach?”) na konferencji I ❤️ Marketing, która odbędzie się już w przyszłym tygodniu, w dniach 21-24 września!
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.
Bardzo pomocny artykuł. Ale zupełnie nie przygotowany do tego, że ja chciałabym go przypiąć na swojej tablicy na Pinterest :) Przypięłam, ale jedyny sensowny obrazek jest mały i ma poziome ustawienie.