Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

trendy-social-media

Trendy w Social Media w 2016 – 5 wniosków z SMMW2016

Już po raz czwarty ponad 3 tysiące marketerów, blogerów, influencerów i przedstawicieli największych firm spotkało się w San Diego na Social Media Marketing World. Celem była wymiana doświadczeń, nawiązanie nowych znajomości oraz dyskusja o najnowszych trendach i nowinkach ze świata social mediów. Ja z kolei już drugi rok z rzędu miałem przyjemność wziąć udział w tej konferencji. Oto 5 głównych wniosków z SMMW16.

1. Live-video to przyszłość

Wystarczy spojrzeć na nasze facebookowe feedy. Coraz więcej treści video pojawia się na platformie Zuckerberga, a  do tego coraz większy odsetek stanowi live-video. W chwili obecnej na Facebooku ogląda się więcej video niż na Youtube, a liczba dziennych wyświetleń filmów – zgodnie z informacjami udostępnianymi przez Facebook – przekroczyła już 8 miliardów. Co ważne dla firm i influencerów, w chwili obecnej Facebook priorytetowo traktuje treści live. Dzięki takiej polityce platformy Zuckerberga, więcej ludzi zobaczy tego typu treści na swoich tablicach (bez konieczności płacenia za dodatkowy zasięg) niż jakikolwiek inny post. Więc jeżeli wahasz się, czy to dobry moment, aby spróbować FB Live – teraz jest na to idealny czas!

Jak zauważył Mike Stelzner (CEO Social Media Examiner):

Live video to największy fenomen social mediów w ostatnim roku.

Zgodnie z najnowszym raportem, przygotowanym przez Social Media Examiner, 73% marketerów planuje inwestować więcej czasu i budżetu w video marketing w 2016 roku.

Przykład wykorzystania live video przez SprawnyMarketing.pl:

2. Snapchat – nie używasz? Powinieneś

Dzienna ilość odtworzeń video/zdjęć na Snapchacie wzrosła z 2 miliardów (w maju 2015) do 8 miliardów (w lutym 2016). W Stanach Snapchat nie jest już postrzegany jako platforma tylko i wyłącznie dla nastolatków i coraz większa liczba firm zaczyna dodawać Snapchata do swojej strategii social media (wiele z nich z dobrymi rezultatami). Moim zdaniem minie jeszcze trochę czasu, zanim dojdziemy do tego punktu w Europie, ale już teraz warto zaznajomić się z platformą i zacząć z nią eksperymentować. Stelzner przewidział także, że w 2017 Snapchat będzie wymieniany w jednym szeregu z Facebookiem i Twitterem (ew. Instagramem) jako jedna z 3 największych platform social media na świecie.

Zacznij działać już dziś na tej platformie – przeczytaj kompleksowy przewodnik po Snapachacie, opublikowany na SprawnyMarketing.pl

3. Content Marketing – planuj mądrze

Content marketing to gorący temat w online marketingu od kilku ostatnich lat. Na tegorocznej konferencji największy nacisk położony był na “content repurposing”. Oznacza to, że marketerzy powinni mądrze planować proces tworzenia, a następnie dystrybucji contentu. Przeanalizujmy to na przykładzie:

Live video może być udostępnione na Facebooku/Periscopie, następnie można je pobrać i dodać na YouTube, następnie film można dodać do postu na blogu, a jego krótkie części możemy wrzucić na Instagrama. Wersję audio dodać możemy jako podcast na SoundCloud. Stworzenie e-booka jako punktu wyjścia mógłbym podać jako kolejny przykład. Nie ma potrzeby codziennego wymyślania koła od nowa. Mądre zarządzanie treściami pomoże nam po pierwsze zaoszczędzić dużo czasu, a po drugie dotrzeć do innych segmentów naszych klientów (którzy np. preferują podcasty).

4. ROI i analityczne podejście do mediów społecznościowych

Analityczne podejście do mediów społecznościowych to jeden z głównych trendów 2016 roku. Jedne z najpopularniejszych prezentacji SMMW dotyczyły sposobów mierzenia efektów oraz ROI social media. Mark Schaefer wspomniał o tym w czasie swojego keynote, zaznaczając, że firmy nie powinny oczekiwać natychmiastowych efektów marketingówych z social mediów.

Wskazał on 3 etapy, które każda firma powinna przejść:

  • Awareness phase – etap budowania zainteresowania
  • Reach phase – etap budowania zasięgu
  • ROI phase – pierwszy etap, w którym powinniśmy skupiać się na sprzedaży

Każdy z tech etapów powinien mieć inne cele i inne środki do ich osiągnięcia. Co ważne, firmy powinny na bieżąco analizować wyniki i wyciągać wnioski.

5. Obsługa klienta w mediach społecznościowych jest niesamowicie ważna!

W 2016 roku liczba negatywnych recenzji i zażaleń w social mediach wzrosła o 800%. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest łatwość, z jaką obecnie możemy skrytykować produkt lub usługę. Ten trend z pewnością się nie zatrzyma i firmy powinny jak najszybciej zdać sobie z tego sprawę. Odpowiedź na każde pytanie, zażalenie, skargę w sposób personalny jest w chwili obecnej olbrzymim wyzwaniem dla dużych firm, ale jednocześnie powinna być priorytetem. Nie każda skarga lub negatywny komentarz to „głos hatera”. Tak naprawdę wiele z tych osób poświęca swój czas, aby powiedzieć, w jaki sposób ich zdaniem możesz się poprawić. Nie powinno to być ignorowane. Wiele firm w Polsce (ale nie tylko) spycha obsługę klienta na ostatnie miejsce. Jest także niesamowicie ważne, aby ustalić maksymalny czas na odpowiedź. W godzinach pracy nie powinno to być dłużej niż 2h (dla porównania: linie JetBlue mają ‘target response time’ na poziomie 8 min).

Te 5 punktów to Social Media Marketing World w pigułce. Na każdy z tych tematów chciałbym napisać jeszcze więcej i dać więcej przykładów. Być może przy następnej okazji.

 

Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej?

Już w czerwcu w Warszawie zapraszamy na szkolenia poruszające wszystkie powyższe zagadnienia!

Będzie też wiele ciekawych case’ów, a przede wszystkim omówienie nowości!

Youtube

 

Marketing-w-Social-Media

SEO (1)

 

 

 


 Share sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Krzysztof Szymański

CRM and Social Media Manager w Project A Ventures w Berlinie. Absolwent Aalborg Univeristy na specjalizacji Market Communication and Consumption, Od ponad 2 lat w Berlinie pracuje nad strategiami CRM i social media dla takich firm jak World Remit, Treatwell, Pets Deli, ZenMate, kfzteile24 i kilku innych. Od dwóch lat uczestnik Social Media Marketing World w San Diego.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Paweł Zieliński

      Dobrze jest wiedzieć jakie trendy obecnie są najlepsze, a jeszcze lepiej zastosować je w swoim biznesie :)

      Pozdrawiam mega pozytywnie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *