Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Poszukiwanie długiego ogona w internecie

Podczas  XI Poznańskiego Festiwalu Nauk  i Sztuki na Politechnice Poznańskiej, miałem okazję wygłosić wykład Poszukiwanie długiego ogona w internecie. Na blogu temat długiego ogona poruszaliśmy kilkukrotnie, głównie w odniesieniu do marketingu w wyszukiwarkach. Tym razem w wykładzie koncentruję się na aspektach biznesowych, zwracając uwagę m.in. na to, jak świadomość istnienia długiego ogona wpłynęła na model biznesowy Amazon i prawdopodobne zwycięstwo Baracka Obamy w wyborach prezydenckich w USA.W biznesach opartych na internecie zasada Pareto 80/20 często nie funkcjonuje. Zastępuje ją tzw. koncepcja długiego ogona (ang. the long tail), lepiej charakteryzująca właściwości internetu. Czy każdy z nas współtworzy długi ogon? Jak zauważenie charakterystyk długiego ogona wpłynęło na media, marketing i modele biznesowe firm.

[googlevideo]http://video.google.pl/videoplay?docid=3646387064429072917[/googlevideo]

Poniżej prezentacja i kilka uwag.

  • najkrócej długi ogon można opisać następująco (slajd 2):
    • Pareto 80/20 – koncentruję się na małej liczbie asortymentu i sprzedaję w dużych ilościach ten asortyment;
    • długi ogon – koncentruję się na dużej liczbie asortymentu i sprzedaję pojedyncze sztuki;
    • mało vs dużo — chodzi o takie zestawienie: mało, czyli tyle ile jest do wyboru płyt CD w salonie typu Empik vs dużo, czyli wszystko lub prawie wszystko co do tej pory zostało nagrane;
    • mało – dużo w odniesieniu do mediów: telewizja vs internet, wytwórnie muzyczne vs MySpace;
  • slajd 5 –czyli jak ewoluował model biznesowy Amazon. W dobie upadków polskich sklepów internetowych dyskutuje się, jak minimalizować koszty magazynów, gdy tymczasem Amazon jest na etapie intensywnego rozwoju sprzedaży produktów cyfrowych. Dzięki temu nie ma magazynów i może sprzedawać ogromny asortyment w pojedynczych sztukach;
  • w internecie w zabawach z długim ogonem udaje się tym, którzy stworzyli platformy: Google platformę reklamową, Allegro platformę handlową a MySpace platformę dla niszowych artystów;
    • po wykładzie od studentów padło ciekawe pytanie o długi ogon i powstawanie monopolu.  Z jednej strony platformy typu Google czy Allegro zmonopolizowały rynek, trudno przebić się konkurencyjną platformą. Ale ciekawe przykłady pokazują, że specjalizacja może być rozwiązaniem, np. platforma do aukcji i zarządzania kolekcjami win niszowych winnic (Vinfolio.com – 70% sprzedaży pochodzi z długoogonowych winnic);
  • Barack Obama i jego strategia zbierania środków na kampanię (slajd 14) — nie zbieral dużo, ale zbierał od wielu. I zebrał więcej od konkurencji, koncetrował się też na internecie w kampanii. Czy będzie pierwszym długogonowym prezydentem? ;)
    O Obamie i długim ogonie:  Barack Obama and the Long Tail of Politics;

———————–

Ilustracja w nagłówku zaczerpnięta z Kunstformen der Natur Ernsta Haeckela

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Bardzo ciekawy wykład, który wyłuszcza bardzo istotne zagadnienie jakim jest długi ogon.

    • Hmm szkoda, że nie w Warszawie :-( , Przypisali Ci Czarek gługi ogon :-)

    • Ten gościu to jedna tragedia: ciągle eee aaa yyyy w czasie przentacji, 5 powtarza to samo, zamiast dynamicznie prezentować coś nowego, słowem szkoda czasu.

    • Cezary Lech

      @Grejf:
      Wykład był prowadzony przez Tomka Frontczaka… ;)

    • Cezary Lech

      Teraz mamy w głowie „Szkolenia z Reklamy w Google”…
      Grupy Dyskusyjne przeglądam jednak często a na tematy już są rozwinięte nie ma sensu odpowiadać ;).

    • @ Czarku, ale pierwszy Ty prowadzies…sie juz tak przyjelo, ale Tomek rowniez brawo.

      . Czarku, Kaspar i Ja pytamy gdzie jestes?
      Grupa dyskusyjna Google dla ‚webMarów’ :-)

      Pozdrowienia.

    • Rozumiem ;-) w sumie to masz rację, choć ja lubię pomagać tym co im szatan ogonem oczy przysłonił i są przekonani o czymś innym.
      Aha mam pytanie, odnośnie szkoleń, jacy odbiorcy przeważnie trafiają na owe szkolenia, właściciele firm, zieloni, czy Ci ze świata SEM, którzy chcą się dokształcić. Albo jaka jest największa grupa na szkoleniach.

      pozdrawiam.

    • Cezary Lech

      @Grejf: Właściciele małych firm, którzy dotychczas prowadzili kampanie samodzielnie… Po mailingu na PiO jest też trochę pozycjonerów :).

    • Jarek Żeliński

      Wykład pokazuje znaną od dawna w marketingu i badaniach systemowych prosta zasadę: liczba transakcji sprzedaży w czasie jest odwrotnie proporcjonalna do ich wartości. Powodem jest rosnąca łatwość podejmowania decyzji zakupowej wraz z maleniem wartości transakcji a więc także jej ryzyka. Wykres, który na osi poziomej ma liczbą transakcji w czasie a na pionowej ich wartość jest znany od lat i nie stanowi niczego nowego, w środowisku systemowych badań nad rynkiem. Pojawienie się internetu spowodowało, że zjawisko tego „ogona” widać jak na dłoni, to samo spotkać jednak można na każdym bazarze czy centrum handlowym: zakupy świąteczne a sama zasada nie jest żadnym nowym odkryciem.

    • Hej,
      świetna prezentacja, dużo ciekawych informacji.

      Pozdrawiam.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *