Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Co ważniejsze: pozycjonowanie czy sprzedaż?

Niedawno w „Sprawnym” mogliśmy przeczytać tłumaczenie artykułu doktora Petera J. Meyersa Co ważniejsze: optymalizacja strony czy link building? Poszedłbym dużo, dużo dalej i zapytał co ważniejsze: pozycjonowanie czy sprzedaż? Wbrew pozorom odpowiedź wcale nie jest oczywista.

Jak szybko można zwiększyć liczbę leadów o 200%?

Kilka ostatnich miesięcy spędziłem na optymalizacji stron pod względem CTR-u. Jak długo opłaca się walczyć o każde kolejne 0,1 punktu procentowego CTR-u?

U mnie na początku szło świetnie. CTR momentalnie skoczył z 0,24% do 0,78%. Oznacza to, że o ile na początku lead był wykonywany przez 24 odwiedzających z 10.000, to po pierwszym etapie optymalizacji przy takim samym poziomie odwiedzin klientów było już 78.

Przychód z każdego tysiąca odsłon wzrósł o 200%!

Kolejny trzykrotny wzrost i CTR 2,52% były wciąż w miarę łatwe do osiągnięcia. Wszystko dlatego, że początkowe wskaźniki były słabe (ale nieodbiegające od standardu).

Jak długo optymalizować stronę?

Dojście do 7,5% zajęło już znacznie więcej czasu, ale też się udało. W każdym razie, cała ta zabawa oznacza 30 razy więcej leadów niż na początku przy takiej samej liczbie odwiedzin! Spróbujcie zwiększyć trzydziestokrotnie liczbę odwiedzin swoich stron. Nie o 30%, ale 30 razy.

Kolejne trzykrotne poprawienie wyniku i dojście do 20% – cel moim zdaniem całkiem realny – wymagają już paru miesięcy pracy i bardzo dokładnej analizy strony.

wykres - kiedy warto optymalizować stronę

Wzrost CTR-u w czasie wygląda mniej więcej tak jak na szkicu obok. Na początku następuje bardzo szybki wzrost, który później wyhamowuje by zbliżyć się do pozycji optymalnej. Nadal możemy go poprawiać, ale wzrost liczby leadów będzie powolny.

Dokładnie tak samo jest z pozycjonowaniem. 3 razy lepsza pozycja nie jest problemem, jeśli zaczynamy od TOP300. Wejście z TOP100 do TOP30 to również stosunkowo prost sprawa. TOP10 zwykle wymaga wysiłku, a TOP3 i TOP1 to przeważnie kilka miesięcy pracy.

Klientowi nie zależy na pozycjach

Pozycjonerzy powinni pamiętać, że klientowi nie zależy na pozycjach. Nie zależy mu nawet na ruchu. Jego strona ma sprzedawać. Można to osiągnąć albo przez wzrost ruchu na stronie, albo przez optymalizację układu pod względem liczby generowanych leadów.

To czy wybieramy optymalizację (pod względem leadów), czy pozycjonowanie powinno wprost wynikać z zasady 80/20:

  • jeśli CTR jest mały, wybieramy optymalizację pod względem leadów,
  • jeśli ruch z wyszukiwarek jest mały, pozycjonujemy stronę.

Kiedy zwiększanie sprzedaży przestaje się opłacać?

Dlaczego nie opłaca się optymalizować stron mających już wysoki CTR? Przy stronie z CTR-em równym 1% podniesienie tego wskaźnika o kolejny jeden punkt procentowy (do CTR=2%) daje dwukrotny wzrost leadów. Przy CTR równym 10%, kolejny 1 punkt procentowy (do CTR=11%) daje wzrost leadów tylko o 10%.

To jak z przypadkiem perfekcjonisty w artykule doktora Meyersa: co z tego, że strona jest świetnie zbudowana, skoro nie ma linków?

Analogicznie jest z pozycjonowaniem: może lepszy efekt niż wskoczenie z drugiej pozycji na pierwszą da poprawienie CTR-u?

Jak optymalizacja sprzedaży może uzupełnić pozycjonowanie?

Warto o tym pamiętać, a czasem nawet zaproponować klientowi optymalizację jego strony pod względem wykonywanych akcji jako uzupełnienie pozycjonowania.

Efekt będzie z pewnością szybszy niż dotarcie do czołowych pozycji, a dwu- czy trzykrotny wzrost liczby klientów przy takim samym ruchu doskonale uzupełni działania pozycjonujące i pozwoli klientowi znieść trudy czekania na wyniki pozycjonowania.

Jak to zrobić? O tym opowiem w kolejnych artykułach.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marcin Kosedowski

Marcin Kosedowski jest od kilku lat aktywnie związany z mediami. Aktualnie zajmuje się głównie zarządzaniem siecią witryn, a jednym z najważniejszych zajęć jest optymalizacja AdSense pozwalająca znacząco zwiększyć przychody ze stron o silnie stargetowanym ruchu. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Windows 7

      Artykuł to oczywista oczywistość, nikt myślący nie pozycjonuje dla samych pozycji jednak „Pozycjonerzy powinni pamiętać, że klientowi nie zależy na pozycjach.” nie jest do końca prawdą. Są setki firm ma potężną sprzedaż ale pozycjonuje się tylko dla wizerunki by być tam, gdzie jest konkurencja.

    • Cezary Lech

      Chyba nie przeczytałeś artykułu do końca…
      Teza, która stawia Marcin jest w dużym uproszczeniu następująca:
      – zamiast walczyć o wyższą pozycje w SERPach (napierd… linkami) pomyśl o umieszczeniu numeru telefonu i formularza kontaktowego na stronie głównej.
      – lub szerzej generlanie o optymalizowaniu konwersji na stronie klienta,

      P.S. Czasami należy zacząć od wyznaczenia celu działania witryny (konwersji) :)

    • shpyo

      W PL pozycjonowanie (w 90%) to napierd*** linkami. Koniec kropka :)

    • Jakub Sawa

      i dlatego jest miejsce dla agencji, która doradza klientowi a nie tylko napierd. linkami – że już nie wspomnę o wbijaniu do topów haseł o zerowej lub bardzo małej konwersji – po co mi top1 gdzie mam zero sprzedaży ?
      dla szpanu przed kolegami prezesami z branży ? ;)
      prosty przykład to hasło „pozycjonowanie” :D

    • Jakub Sawa

      ps.
      oczywiście zgadzam się z Marcinem – widać, że oprócz pozycjonowania pracuje też nad efektami w postaci $$$ :)

    • Szymon

      Analiza tego typu działań powinna mieć charakter analizy marginalnej/krańcowej – podstawy modeli mikroekonomicznych. Należy tak długo zwiększać nakłady na jednostkę (jakiegoś działania prosprzedażowego), jak długo zwrot z tego działania jest większy niż ów nakład… banał

    • Hubert Wilczyński

      Główne czynniki do optymalizacji w przypadku sprzedaży online są trzy:

      RUCH x KONWERSJA x ŚREDNI KOSZYK = DOM NA HAWAJACH

      Jakie parametry, taki dom ;-) Nie ma jednej recepty na wszystkie branże / strony. Każdy musi znaleźć swój złoty środek i tam poświęcać czas lub pieniądze. Ważne, żeby mieć świadomość tych danych i testować.

    • Klientowi zależy na pozycji strony, bo nikt nie wchodzi na drugą stronę wyszukiwarek! Po to korzystałem z usług firmy Premesso http://www.premesso.pl/, którą szczerze polecam! Moja strona miała się znaleźć na pierwszej stronie wyszukiwarki, o to mi głównie chodziło, bo naczytłem się, że na kolejne strony nikt nie wchodzi i tak jest, sam wiem po sobie jak czegoś szukam.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *