Justyna Mudło

W gąszczu wątków, czyli Twój przewodnik po Threads

Pamiętam, że kiedy aplikacja Threads zawitała do Polski (i reszty krajów Unii Europejskiej) w połowie grudnia 2023 r., wsiadałam akurat do pociągu. Po ciężkim dniu pracy marzyłam tylko o podcaście true crime w słuchawkach i odpoczynku od social media.

PS Ten artykuł o aplikacji Threads ukazał się w 24. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️

No i zgadnij, co się stało. Oczywiście zamiast usiąść i odpoczywać stwierdziłam, że szybciutko założę konto, napiszę jeden sytuacyjny post i uciekam.

aplikacja threads

Nie uciekłam, bo wpadłam… w otchłań coraz to nowych wątków i odkrywania Threadsów, które były niczym najprzyjemniejszy flashback z czasów licealnych, kiedy królował mikroblogging i niezobowiązujące „pisanie o pierdołach”. Dziś przedstawię Ci więc kilka obserwacji i wniosków z codziennego buszowania po wątkach z perspektywy zarówno użytkownika prywatnego, jak i brandu. Postaram się odpowiedzieć na nurtujące wielu pytania:

  • Jak działa aplikacja Threads?
  • Czy warto jako marka być na Threads?
  • Jakie cele można tam realizować?
  • Co publikować na Threads?
  • Jak budować zaangażowanie na Threads?

A jeśli czytasz to z dużymi wątpliwościami, czy warto w ogóle poświęcić czas na artykuł o aplikacji Threads (bo np. nie słyszałeś o niej jeszcze żadnej success story), to opowiem Ci ciekawostkę, którą błyśniesz jutro na pracowniczym Slacku.

Instagram Threads odnotował ponad 100 mln rejestracji w ciągu pierwszych pięciu dni od jej wprowadzenia na rynek, wyprzedzając tym samym ChatGPT. Liczba użytkowników Threads najszybciej pośród innych aplikacji osiągnęła 100 mln. Widzisz zatem – przepadać nie musisz, ale znać wypada. Lecimy!

Co to jest Threads?

Aplikacja Threads to platforma społecznościowa z ekosystemu Mety, której bazą są krótkie treści (wątki). Od samego początku typowana była jako przyszłościowa alternatywa dla X ze względu na bliźniaczy sposób funkcjonowania.

co to jest threads
Źródło: about.instagram.com

Jak założyć konto na Threads?

Wystarczy skorzystać ze swojego istniejącego profilu na Instagramie – aplikacja skutecznie przeprowadza przez cały (krótki) proces i po kilku chwilach można zacząć publikować wątki. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał aplikacji, na początek warto skupić się na kilku kluczowych funkcjach.

1. Limit 500 znaków

Dokładnie tyle znaków możesz wykorzystać! Mogą one być po prostu tekstem, a mogą opisywać zdjęcie, wideo, karuzelę (do 10 kafelków) gif lub 30-sek. głosówkę. Tak jak na platformie X, możesz też odpowiadać, cytować i udostępniać treści innych twórców.

co publikować na threads

2. Status konta

Podobnie jak w przypadku Instagrama, użytkownicy Threads mogą wybrać między kontem publicznym a prywatnym. Jeśli zależy Ci na budowaniu społeczności i zaangażowania, warto postawić na pierwszą opcję.

3. Udostępnianie wątków w Instagram Stories

Jeśli chodzi o funkcjonalności Threads, to w aplikacji nie ma specjalnej funkcji relacji, ale udostępnianie treści z Threads jest możliwe na Stories na Instagramie. Dzięki temu zwiększysz widoczność swoich treści i dotrzesz do szerszego grona odbiorców.

Ważne: jeśli chodzi o reklamy płatne, na ten moment opcja ta nie jest dostępna, więc Threadsy opierają się w 100% na starych, dobrych (i niestety umierających na innych platformach) zasięgach organicznych. Jest to na pewno dobra informacja dla użytkowników prywatnych, którzy od reklam stronią, natomiast dla marek – umówmy się – stanowi to pewne wyzwanie!

Jak działać na Instagram Threads, by to miało sens?

Skoro mamy już techniczną bazę, to przejdźmy może do konkretnych wskazówek. Wiadomo, że jeśli aplikacja w UE jest niespełna rocznym bobasem, to wszyscy trochę raczkujemy, ale jednak dobrze by było być jednym z tych bardziej „łebskich” brzdąców, prawda? 😉

Z pewnością nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli na początek wspomnę, że metoda prób i błędów jest najważniejsza, bo tak naprawdę żeby zrozumieć, jak działa Threads i odnaleźć tam swoje miejsce, trzeba dużo testować. Patrzeć, jak piszą inni. Notować, co się niesie. Szybko reagować – Threads wyróżnia to, że to dobre miejsce na kreatywny Real Time Marketing. Nie zrażać się, gdy na początku nie ma lajków. Chociaż wiem, że to ostatnie skutecznie potrafi ostudzić zapał.

Jak zdobyć zaangażowanie na Threads – porady

Aby by nie być gołosłowną, podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami i wnioskami z testowania aplikacji Threads na kilku kontach i w różnych branżach. Bo przecież najlepiej uczyć się na cudzych błędach.

1 Regularne postowanie

Jest to bardzo trudny w utrzymaniu, ale i szalenie ważny punkt. Przy zachowaniu regularności dużo łatwiej o utrzymanie Twojego contentu na powierzchni. Aplikacja Threads sama podbija nowe treści od twórców, którzy nie próżnują. Przekonałam się na własnej skórze, że Threadsy nie lubią leniuszków – trzeba postować dużo i często, aby nie zniknąć z feedów użytkowników.

2 Interakcje z innymi kontami

Punkt w sumie powiązany z poprzednim – jeśli myślisz, że wystarczy tylko publikować posty tekstowe, to jesteś w błędzie. Trzeba się też udzielać u innych. Aplikacja Threads uczy nas na nowo, czym jest platforma społecznościowa. Nie ma tu miejsca na monolog – króluje rozmowa, wymiana zdań, żywe komentowanie rzeczywistości i festiwal memów. Bardzo mi się ta wzajemność podoba, lecz również jest to punkt z kategorii trudniejszych, bo wymaga sporego zaangażowania czasowego.

3 Nie masz pomysłu na oryginalną treść? Zacytuj!

Patrząc na punkt 1, można czasem załamać ręce nad brakiem koncepcji na nowy content. Z pomocą przychodzi funkcja udostępnienie treści (repostu), z opcjonalnym autorskim cytatem. Zdecydowanie polecam zawsze dodać od siebie dwa słowa, bo w ten sposób zyskujemy na autentyczności.

4 Zadawaj pytania

Zauważyłam, że to jeden z ulubionych przez użytkowników formatów wątków. Na myśl od razu przychodzą mi znane i lubiane statusy tekstowe z Facebooka, które za każdym razem zaskakują mnie zaangażowaniem, jakie generują. Na Instagram Threads jest bardzo podobnie – proste pytanie powiązane tematycznie z marką lub post typu „Polub ten wątek, jeśli chcesz wypisać się z subskrypcji tego poniedziałku” ma realne szanse na sukces!

co publikować na threads

5 Korzystaj z ankiet

Szybko się klika, nie trzeba pisać żadnego komentarza – miód na uszy każdego specjalisty ds. social media marketingu. Dobra opcja na Threadsa rozruchowego po weekendzie, jeśli nie masz pomysłu na nic lepszego!

6 Używaj tagów

Zrób rozeznanie, jakie tagi (według nomenklatury Mety – „tematy”) są używane w Twojej niszy, i dodawaj je do pasujących kontekstowo wątków. Pełnią one funkcję hasztagów z Instagrama z tą różnicą, że tutaj użyć możesz tylko 1 zamiast 30. Może Ci to jednak realnie pomóc powiększyć zasięg Twojej publikacji i trafić do prawdziwych zajawkowiczów.

co publikować na threads

7 Reaguj na komentarze i cytaty

Być może jest to oczywiste, ale i tak to napiszę – nie zostawiaj żadnego komentarza czy cytatu bez lajka i odpowiedzi. Jak wspomniałam, aplikacja Threads traktuje „społecznościowość” bardzo poważnie i najbardziej ceni sobie dialog.

Im więcej komentarzy do Twojego wątku (a sam wygenerujesz sobie ich więcej, odpowiadając na wszystko, co się pojawi), tym łaskawiej spojrzy na Twój profil i kolejne publikacje algorytm Threadsa.

Wykorzystanie aplikacji Threads: czy to miejsce dla Twojej marki?

Wiesz już, co robić, aby rozwinąć swój profil na Threads. Przynajmniej w teorii! Jeśli jednak rozważasz również praktykę i zastanawiasz się, czy ta platforma społecznościowa to dobre miejsce dla Ciebie lub Twojej marki, odpowiedz sobie na jedno, acz bardzo ważne, pytanie: czy masz wystarczająco dużo czasu i zasobów, aby aktywnie uczestniczyć w rozmowach i tym samym spełniać oczekiwania algorytmu?

Wydawać by się mogło, że ze względu na prostotę działania i stosunkowo niewiele dostępnych funkcji, Instagram Threads to medium niepozorne i łatwe do wciśnięcia w strategie marketingowe. Ale czy rzeczywiście tak jest? To prawda, że w Threads daje możliwość publikowania krótkich aktualizacji i że świetnie sprawdzają się na nim krótkie komunikaty, ale:

  • muszą być one trafione, zaczepne, angażujące,
  • musi być ich dużo.

Aby spełnić oba te kryteria, potrzeba przede wszystkim czasu. Nie ma tutaj opcji na działanie na pół gwizdka, zwłaszcza że poza publikowaniem autorskiego contentu musimy znaleźć też czas na wymianę doświadczeń – bez otwartości na dialog na Threads długo nie zabawimy. A przynajmniej nie z sukcesem!

Aplikacja Threads – wskazówki: duplikacja contentu, serie tematyczne

„Co z duplikacją contentu?” – być może pomyślisz. Bywa, że sprawdza się to całkiem dobrze w przypadku Facebooka i Instagrama, a więc może i na Threads można wrzucić trzeci raz tę samą karuzelę o pięciu pomysłach na majówkę w Polsce.

PORADA

Moje doświadczenia i obserwacje są takie: powielanie contentu z innych platform na aplikacji Threads sprawdzi się średnio. To miejsce, gdzie najlepiej działają autentyczne treści z życia codziennego, skupione na budowaniu relacji z użytkownikami i wymianie doświadczeń. To idealna platforma do prowadzenia ożywionych dyskusji branżowych, dzielenia się wiedzą i publikowania interesujących faktów i opinii z danej niszy.

Dobrze sprawdzą się również tematyczne serie publikacji, czyli przywiązanie użytkowników do powtarzalnego, sprawdzonego contentu. Instagram Threads to też miejsce na relacje „od kuchni”, czyli pokazanie tego, czego nie ma w bieżącej komunikacji na Facebooku czy LinkedInie. Może się to okazać świetnym sposobem na budowanie pozytywnych skojarzeń z marką – zwłaszcza że, przypomnijmy, na ten moment nie ma tutaj opcji postów sponsorowanych.

Jest to platforma, na której masz szansę realizować głównie cele związane z budowaniem społeczności i zaangażowania. Publikując trafny content, wzmocnisz swój brand i przywiążesz do siebie użytkowników, masz też szansę dotrzeć do nowych.

Czy to wszystko brzmi jak plan dla Twojej marki? Jeśli tak, pamiętaj o jeszcze jednej (nieco zaskakującej) rzeczy – po założeniu konta na Threads, nie możesz go usunąć. To znaczy technicznie możesz, ale z pewnym przykrym skutkiem. Konto to jest bowiem złączone na stałe z Instagramem i żeby je usunąć, musisz pozbyć się też swojego profilu na Insta, czego raczej nie chcemy robić, zwłaszcza jeśli budujemy go od wielu lat. Moja wskazówka jest taka, że jeśli już konto mamy, to warto tam wrzucić chociaż kilka zapoznawczych wątków, aby nie stało ono puste. To w końcu kolejna nasza wizytówka w sieci!

Słówko od autorki

I nawet jeśli teraz, po lekturze artykułu, wciąż czujesz, że…

aplikacja threads

…to jednak mam nadzieję, że przynajmniej wiesz już, czego się po Threadsach spodziewać, nawet w kontekście działań konkurencji. Ja ze swojej strony obiecuję trzymać rękę na pulsie i śledzić nowe funkcjonalności w gąszczu wątków i w świecie mediów społecznościowych. Zwłaszcza, że socialowa intuicja mi podpowiada, że włączenie reklam na Threads to jedynie kwestia czasu, a wtedy „być albo nie być” na tej platformie z pewnością nieco się zmieni. Na ten moment pozostaje mi życzyć Ci więc…

post ikea

…nie tylko w poniedziałek. PS Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące aplikacji Threds lub Instagrama, przyjdź na moje najbliższe szkolenie Instagram marketing! ❤️

czytaj także

9 porad, które pomogą Ci rozwinąć Twój profil na Instagramie

Justyna Mudło

O autorze

Justyna Mudło

Senior Social Media Manager w Maxroy. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jak...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz