Justyna Mudło

Karuzela na Instagramie – 7 sposobów na jej wykorzystanie

Jeśli uważasz, że Instagramowe możliwości generowania wartościowych treści kończą się na standardowych postach, Reelsach czy też InstaStory, to mam dla Ciebie prawdziwego game changera. Wbrew pozorom, nie jest to żadna nowość czy też funkcja, na którą wszyscy czekali.

Mowa tu o specyficznym typie posta, jakim jest karuzela na Instagramie. Ale właściwie co to jest karuzela na Instagramie? Otóż to nic innego jak post składający się z więcej niż jednego zdjęcia lub filmu (od dwóch do dziesięciu), a dodanie go na profil to bułka z masłem. Jeśli więc zastanawiasz się, jak dodać kilka zdjęć na Instagram, czytaj dalej. 😉

Artykuł ten ukazał się w 17. numerze magazynu sprawny.marketing. ❤️

Jak zrobić karuzelę na Instagramie?

Jedyne, o czym musisz pamiętać, aby zrobić post karuzelowy, to ta mała ikonka widoczna tuż nad biblioteką zdjęć Twojego telefonu.

karuzela na instagramie

„No dobrze” – pomyślisz pewnie – „ale o co to całe halo?”. Zwłaszcza, że, jak już wspomniałam, to żadna nowość. No cóż, myślę, że to dobry moment na oddanie głosu statystyce.

Post karuzelowy a dane statystyczne

Na pierwszy ogień niech pójdzie znane i lubiane słowo klucz, którego nie powstydzi się żaden specjalista od mediów społecznościowych: zaangażowanie.

zaangażowanie
Rys. 2. Wskaźnik zaangażowania dla wszystkich typów posta, zdjęć, video oraz karuzel. Źródło: raport Kepios

Powyższe dane jasno pokazują, że karuzele mogą pochwalić się najwyższym wskaźnikiem zaangażowania ze wszystkich typów postów. Dlaczego tak się dzieje?

Jeśli wrzucasz klasyczny 1-slajdowego post na Instagramie, pojawi się on w feedzie każdego z Twoich followersów na podstawie algorytmu przypisanego do każdego z nich. W momencie kiedy obserwujący nie skupi swojej uwagi na Twoim poście, tylko przewinie dalej, nie pojawi się on ponownie na jego stronie głównej.

Z kolei jeśli wykorzystasz post karuzelowy, a Twój obserwujący przejdzie obojętnie obok postu z pierwszym widocznym zdjęciem, Instagram pokaże mu ten sam post po raz drugi (warto podkreślić, że będzie to drugi i ostatni raz) – tym razem ze zwykle drugim zdjęciem lub wideo z opublikowanej karuzeli.

To daje Ci podwójną szansę dotarcia do Twoich followersów, a więc jednocześnie zwiększenia zaangażowania wokół posta. A poza tym jest to dowód na to, że warto dopracować na 100% przynajmniej dwa pierwsze slajdy! Chociaż jeśli mówimy już o ich liczbie…

post karuzelowy statystyki
Rys. 3. Zaangażowanie użytkowników pod względem liczby slajdów w poście karuzelowym. Źródło: socialinsider.io

Jak widać, głód użytkowników rośnie w miarę konsumpcji Twoich treści i realnie opłaca się dokładać kolejne slajdy do postów karuzelowych – te z dziesięcioma slajdami osiągają najlepsze wyniki, jeśli chodzi o zaangażowanie. Jest to dość łatwe do wytłumaczenia, bo w końcu im więcej zdjęć czy wideo do obejrzenia, tym więcej czasu i uwagi nasz obserwujący musi poświęcić, aby w całości naszego posta „zjeść”.

Być może zastanawiasz się też, czy miksowanie zdjęć i filmików się w ogóle tutaj sprawdza. No i tak się składa, że odpowiedź jest krótka i konkretna: tak.

karuzela na instagramie
Rys. 4. Wskaźnik zaangażowania w zależności od formatu treści wykorzystanych w karuzeli. Źródło: socialinsider.io

Badania mówią, że przewaga „zmiksowanej” karuzeli na Instagramie jest dość znacząca – w idealnym układzie warto więc przygotowywać urozmaicone treści.

Karuzela na Instagramie – 7 pomysłów na jej wykorzystanie

Myślę, że kwestię danych ilustrujących temat mamy załatwioną. Czas więc na przykłady! Mam dla Ciebie aż siedem pomysłów na kreatywne karuzele na Instagramie i jestem przekonana, że znajdziesz wśród nich inspirację dla swoich działań. Ruszamy!

1 Ciekawostka z chwytliwym pytaniem na wejściu

Teraz, żeby napisać nieco dłuższy tekst na Instagramie, nie musisz obawiać się limitu znaków w poście – do dyspozycji masz 10 slajdów karuzeli, gdzie umiejętnie wpleciony opis z pewnością znajdzie swoich wiernych czytelników. Bardzo dobrze sprawdza się zaczepne hasło na pierwszym kafelku.

Miło też, jak autor informuje z góry o liczbie slajdów – dzięki temu odbiorca wie, ile mniej więcej czasu zajmie mu zapoznanie się z całością.

karuzela na instagramie przykłady
Rys. 5. Źródło: @michalkedziora

Last but not least – nie zapomnij o CTA! „Zobacz kolejne slajdy” czy też „Udostępnij znajomym” wspiera akcje nawigacyjne naszych followersów i pomaga w ciągłej walce o lepsze zasięgi posta.

A skoro mowa o swipowaniu kolejnych slajdów, to mam w zanadrzu jeszcze jeden wykres!

post na instagramie
Rys. 6. Źródło: socialinsider.io

Jak widać, niby proste wezwanie do działania, a podkręca zaangażowanie. Warto z tego skorzystać, więc gdy już się napracujesz nad wartościową karuzelą, to koniecznie zostaw bezpośredni zwrot w stronę odbiorców.

2 Cykl tematyczny

Tworząc merytoryczny cykl tematyczny, przyzwyczaisz odbiorców do tego, że dostarczasz wartość, na którą warto czekać. Taka karuzela może odróżniać się stylem od Twojej codziennej komunikacji – jeśli do tej pory na Twoim profilu były same zdjęcia produktowe, nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć ciekawy graficznie szablon nawiązujący do kolorów marki, ale jednocześnie wprowadzający powiew świeżości do komunikacji.

Aby zaprojektować estetyczny szablon karuzeli, nie potrzebujesz pro umiejętności graficznych – skorzystaj z pomocy darmowych narzędzi. Przykładem jest popularna Canva – wpisz w jej wyszukiwarkę „Carousel Instagram Post” i sprawdź, co się stanie.

canva szablony
Rys. 7. Źródło: Canva

A czego mogą dotyczyć takie cykliczne karuzele? Możesz pokazywać zastosowanie produktów dostępnych w Twoim sklepie, opisywać branżowe pro tipy albo zapraszać do swojego cyklu gości i robić z nimi miniwywiady, których skrócona wersja przedstawiona będzie na karuzeli, a pełna wrzucona w Instagram Video!

karuzela na instagramie
Źródło: @druzyna_b

3 Dla każdego coś miłego – segmentacja odbiorców

Być może mignęło Ci kiedyś, że Instagram jest świetnym narzędziem do zbierania feedbacku od odbiorców – wcale nie musimy się domyślać, który produkt jest ich ulubionym. Wystarczy zapytać w ankiecie na Insta Stories albo sprawdzić najczęściej zapisywane posty. Ale jest jeszcze jeden sposób – karuzela na zasadach minigierki. „Uczestnicy”, czyli Twoi odbiorcy, wybierają jedną z dostępnych opcji, szukając na kolejnych slajdach rozwinięcia tematu. Dzięki temu zachęcisz ich do swipowania karuzeli oraz podzielenia się swoimi spostrzeżeniami w komentarzu!

karuzela instagram
Źródło: @tolpa_mniej_wiecej

4 Efekt przed/po

Poczynając od metamorfoz mieszkaniowo-remontowych, przez medycynę estetyczną, aż po hodowlę roślin doniczkowych – mnóstwo branż czyni swoje success stories bardziej wiarygodnymi dzięki efektowi przed/po. Karuzela nadaje się do tego idealnie – nie zdradza kontrastu już na wejściu, ale zachęca do przesunięcia w bok i odkrycia wszystkich zmian.

post karuzela instagram
Źródło: Źródło: @our_old_to_new

5 Wyróżnij się z tłumu

A jeśli klasyczny układ zdjęć czy filmików w karuzeli Cię nie satysfakcjonuje, sięgnij po narzędzie, które umożliwi Ci stworzenie nietypowych kolaży, które podbiją serca Twoich odbiorców. Aplikacja, o której mowa, nazywa się Swipemix Carousel Collages i pozwala na stworzenie np. takiego efektu:

Swipemix Carousel Collages

Póki co jest ona dostępna tylko na telefony z iOS i jest bezpłatna w swoich bazowych funkcjach. Jeśli chcesz mieć dostęp do większej liczby szablonów, musisz wykupić dodatkowe opcje.

6 Wykorzystaj element zaskoczenia

Wspominałam wcześniej, że dobrze jest dodatkowo zachęcić odbiorców do swipowania karuzeli. Czasem jednak nie trzeba specjalnych słów, aby to zrobić – wszystko dzieje się za sprawą nuty tajemnicy, zagadki i czystej, ludzkiej ciekawości!

Jestem wielką fanką profilu Muzeum Narodowego w Krakowie, na którym karuzele wykorzystywane są do tworzenia pociesznych minikomiksów. Polecam Twojej uwadze każdy z nich! A nuż któryś zainspiruje Cię na tyle, że nie skończysz czytać tego artykułu, tylko pobiegniesz tworzyć swoją pierwszą karuzelę na Instagramie.

muzeum narodowe w krakowie
Rys. Źródło: @thenationalmuseuminkrakow

7 Branżowy słowniczek

W zależności od tego, jaki Twoja marka ma archetyp (lub jeden z archetypów), postawić możesz na dzielenie się wiedzą przekazywane w różny sposób. Słowniczek mówiący o branżowych smaczkach w formie karuzeli to przystępna forma zarówno wizualnie, jak i wiedzowo – aż chce się przesunąć palcem w lewo, aby poznać resztę przykładów!

karuzela na instagramie

Podsumowanie

Mam nadzieję, że za sprawą tego tekstu liczba kreatywnych karuzeli na Instagramie poszybuje w kosmos! Możliwości jest bardzo dużo, narzędzi wspomagających również, nie pozostaje mi więc już chyba nic innego jak życzyć frajdy z tworzenia i wysokich Engagement Rate’ów.

Porady w pigułce

  1. Pamiętaj, że chwytliwe pytanie na pierwszym kafelku to często połowa sukcesu i duża zachęta do obejrzenia całej karuzeli.
  2. Konkretny rodzaj karuzeli (cykl tematyczny) pojawiający się na Twoim profilu przyzwyczai odbiorców do wartościowych treści – będą do Ciebie po nie wracać.
  3. Angażuj przy pomocy ciekawych danych, minizabaw czy interesującemu efektowi przed/po – karuzela jest do tego idealna!
  4. Baw się formą – wykorzystaj to, że masz do zagospodarowania aż 10 plansz.

Potrzebujesz więcej porad, jak rozwinąć swój profil na Instagramie, tworzyć lepsze InstaStories i zdobywać followersów? Zapoznaj się z poniższymi artykułami! 😎

  1. 8 porad, które pomogą Ci rozwinąć Twój profil na Instagramie
  2. Jak stworzyć własnego GIFa – naklejkę na Instagram Stories
  3. 14 najczęściej popełnianych błędów na Instagramie
  4. 7 wskazówek, jak tworzyć lepsze InstaStories

A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak prowadzić profil na Instagramie, aby było spójne z marką i angażowało potencjalnych klientów, zapisz się na szkolenie z Instagram Marketingu! ❤️

czytaj także

W gąszczu wątków, czyli Twój przewodnik po Threads

Justyna Mudło

O autorze

Justyna Mudło

Senior Social Media Manager w Maxroy. Baczna obserwatorka ludzkich zachowań online i offline. Testerka nowinek, która zawsze ma do opowiedzenia jak...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz