Paweł Mielczarek

Jak stworzyć skuteczną kampanię w Allegro Ads – poradnik

Duża konkurencyjność wśród sprzedawców sprawia, że musimy jeszcze aktywniej walczyć o uwagę konsumenta oraz kierować jego zainteresowanie w naszą stronę. Idealnym rozwiązaniem na pozyskiwanie nowych klientów jest kampania linków sponsorowanych Allegro Ads. Dla właścicieli sklepów internetowych model działania i zasady tworzenia kampanii mogą być proste, jednak dla sprzedawców Allegro to bardzo często zupełna nowość.

Co to jest Allegro Ads i jak działa?

Reklamy Allegro działają na bardzo przejrzystych zasadach – płacisz w momencie, gdy potencjalny konsument kliknie w Twoją reklamę (tzw. model CPC). Ten sposób rozliczenia jest bardzo przejrzysty i bardziej miarodajny niż np. wyróżnianie aukcji czy inwestycja w stronę działu.

Ile kosztuje Ads Allegro? Emisja reklamy zależy od dwóch parametrów: stawki CPC oraz jakości oferty (czy prezentowana oferta jest atrakcyjna – posiada SMART, jest w Strefie Okazji, ma odpowiedni tytuł, miniaturka budzi zaufanie, firma posiada status Super Sprzedawcy itp.).

Ponad 63% użytkowników Allegro rozpoczyna poszukiwanie produktów za pośrednictwem wyszukiwarki, a 20% transakcji dotyczy dwóch pierwszych pozycji listingu. Analizując tę informację można podjąć tylko jedną słuszną decyzję – zainwestować w to źródło pozyskiwania klientów. Zacząć można już od 3 zł dziennie.

Zapamiętaj! Allegro Ads sprowadza użytkowników na aukcję, a to oferta sprzedaje!

allegro
Rys. 1. Potencjał Allegro (źródło: ads.allegro.pl)

Modele prowadzenia kampanii Allegro Ads

Od samego początku możesz wybrać jeden z trzech sposobów realizacji kampanii Ads Allegro. Co prawda w jednym czasie możesz skorzystać ze wszystkich trzech, ale takie działanie doprowadzi jedynie do wysokich kosztów i braku wiedzy, który model działa najefektywniej.

Modele prowadzenia kampanii Allegro Ads:

  • Ads Express
  • Standardowe narzędzie Ads Allegro
  • Współpraca z agencją

1 Ads Express

Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Ads Express to bardzo proste narzędzia dla początkujących sprzedawców, którzy nie mają czasu na samodzielne tworzenie kampanii. Wystarczą trzy kroki do jej uruchomienia, a system automatycznie dobierze oferty. Wada? Pracując kilka lat w branży e-commerce nie do końca ufam wszelkim automatom.

Jak uruchomić kampanię Ads Express?

  1. Otwórz stronę:
  2. Określ budżet dzienny.
  3. Potwierdź uruchomienie kampanii klikając pomarańczowy buton „Zacznij się reklamować”.

2 Ads Allegro

Kolejny sposób to ręczne ustawianie i zarządzanie kampanią przy korzystaniu ze strony ads.allegro.pl. To najczęściej wybierana metoda z prostego powodu – sprzedawcy chcą mieć kontrolę nad budżetem, ofertami i czasem emisji reklamy, a to narzędzie im to umożliwia. Wykorzystując wiedzę o rentowności produktów, sezonowości, dostępności towaru czy trendzie, możemy efektywniej sterować sprzedażą. Niestety, trzeba to robić samodzielnie, co wymaga czasu.

3 Współpraca z certyfikowaną agencją

Ostatnim rodzajem realizacji kampanii linków sponsorowanych w Allegro jest nawiązanie współpracy z certyfikowaną agencją. Zlecenie prowadzenia działań promocyjnych wiąże się z nakładami finansowymi, ale z drugiej strony jest to wygodne rozwiązanie dla firm, które chcą oddać zarządzanie Ads Allegro doświadczonej firmie zewnętrznej.

Oficjalni partnerzy Allegro mają dostęp do dodatkowych funkcjonalności, takich jak reklama graficzna, darmowy planner słów kluczowych, wykluczenia i możliwość dodania fraz do kampanii, które pozwalają skuteczniej prowadzić reklamę.

Pierwsza reklama w Allegro Ads

W artykule skupimy się na samodzielnym uruchomieniu kampanii Ads, którą zaczniemy od odwiedzin na stronie ads.allegro.pl, logując się tymi samymi danymi, co na konto sprzedawcy. W prawej górnej części świeci się przycisk „dodaj kampanię”, który wprowadza nas do stworzenia swojej pierwszej reklamy sponsorowanej.

W zależności od potencjału sprzedawca może zobaczyć kilka typów kampanii:

  • oferty sponsorowane (najbardziej popularna forma reklamowa),
  • reklama graficzna (wersja beta, skierowana do marek, które chcą budować świadomość swoich produktów na platformie),
  • Google Ads (pozwala emitować reklamy poza serwisem Allegro, tzn. w wybranych miejscach wyszukiwarki Google),
  • Facebook Ads (umożliwia emisję Twoich ofert w serwisie Facebook każdemu użytkownikowi, który odwiedził je na Allegro, lecz nie zrealizował transakcji).
kampania Allegro Ads
Rys. 2. Panel tworzenia kampanii Allegro Ads

Zaznaczamy pierwszą opcję (oferty sponsorowane), która w dalszych krokach jest najbardziej rozbudowana. Nazwa powinna być na tyle zrozumiała i unikalna, aby pozwoliła nam optymalizować i zarządzać kampanią w przyszłości – kampania o nazwie „Obuwie męskie – wiosna 2020” będzie zdecydowanie bardziej intuicyjna niż „test123”.

Zasada, którą warto przyjąć od samego początku, to rozdzielenie kampanii według kategorii. Pozwala to zmniejszyć koszty związane z przeklikiem i dokładniej analizować statystyki kampanii.

Drugi etap konfigurowania kampanii to tworzenie struktury w podziale na grupy reklam. Jest kilka technik, które w tym miejscu są wykorzystywane:

  • podział ofert po cenie/marży,
  • podział ze względu na miejsce emisji,
  • podział po bestsellerach i pozostałych ofertach.

Moim największym „pewniakiem” jest stworzenie kampanii, która będzie emitowana wyłącznie w wyszukiwarce, z produktów, które w ostatnich 7 dniach sprzedawały się najlepiej. Zalecam ręczny i świadomy wybór produktów do każdej z grup i tym samym rezygnację z opcji reklamowania wszystkich produktów oraz korzystanie z bestsellerów (kolejny raz to algorytm będzie za nas decydował, które produkty reklamować).

Odpowiedni wybór aukcji to klucz do sukcesu. Oferty mało atrakcyjne, z krótkim opisem, z niekonkurencyjną ceną czy pojedynczym zdjęciem mogą sprawić, że karta produktu będzie szybko zamykana. Taka aukcja nie budzi zaufania i nie zaspokaja potrzeb informacyjnych klienta.

Ostatni etap to zadeklarowanie budżetu i wybór miejsc emisji. W zależności od możliwości finansowych mamy dwie szkoły:

  • „na bogato” – korzystamy z podpowiedzi Allegro, które sugerują, ile sprzedawca powinien zainwestować. W tym modelu zaznaczamy wszystkie cztery miejsca emisji. Warunkiem koniecznym jest późniejsze sprawdzanie, które formaty działają oraz wyłączenie reszty;
  • „na rozkręcenie” – dla firm, które chcą przetestować to narzędzie i dysponują mniejszym budżetem. W tym przypadku jeśli sugerowane CPC to 20 gr, rekomenduję ustawić 90% tej kwoty i sprawdzić, czy reklamy się wyświetlają. Na podstawie moich doświadczeń – w większości branż najlepiej działające miejsce to wyniki wyszukiwania, a w branżach, gdzie mamy do wyboru wiele wzorów (etui, obrazy), również strona oferty.

Jeśli pierwszy raz konfigurujesz kampanię, koniecznie ustaw „dwa bezpieczniki”. Mowa oczywiście o budżecie całkowitym i dacie końca emisji. Takie zabezpieczenie pozwala uniknąć marnotrawstwa pieniędzy. Następnie zapisz ustawienia i w ciągu kilku minut kampania zaczyna pracować.

Statystyki i optymalizacja kampanii Allegro Ads

Śledzenie wyników kampanii to nieodzowny element układanki. Wielu sprzedawców pomija ten punkt, zapominając o aktualizacji stawek CPC, wykluczeniach produktów bez sprzedaży czy wstrzymaniu kampanii w okresie urlopu.

PORADA

Dobrą praktyką jest określenie od początku, jaki zwrot z inwestycji jest dla nas interesujący, to znaczy ile chcemy uzyskać z każdej wydanej złotówki. Oczywiście jest to związane z marżowością, jaką osiągamy, dlatego ważne, by mieć ustaloną tę wartość i dążyć do jej uzyskania.

Dla potrzeb tego artykułu przyjmujemy, że zwrot z inwestycji na poziomie 10 zł jest tym, który chcemy osiągnąć. Analizując statystyki i klikając w zwrot z inwestycji otrzymujemy posortowane wyniki od największych do najmniejszych.

statystyki allegro ads
Rys. 3. Statystyki Ads Allegro

Z większą wnikliwością optymalizujemy kampanie i grupy reklam, które są poniżej wyznaczonego celu.

10 wskazówek, jak zwiększyć rentowność kampanii Allegro Ads:

  1. Analizuj produkty, których liczba odsłon jest nie mniejsza niż 1000.
  2. Mała liczba wyświetleń może sugerować zbyt małą stawkę CPC.
  3. Jeśli Twój CTR (stosunek liczby kliknięć do wyświetleń reklamy) jest poniżej 1,5%, popracuj nad lepszą miniaturką. To właśnie ona często decyduje o tym, czy klient kliknie w ofertę. Jak powinna ona wyglądać? Analizując oferty z dużą sprzedażą można zauważyć, że prezentowany przedmiot jest maksymalnie powiększony do granic krawędzi na białym, czystym tle. Uwagę użytkownika może przyciągnąć również zamieszczenie na miniaturce zdjęcia modela lub pokazanie produktu z dwóch perspektyw – np. sfotografować koszulę z przodu i z tyłu.
  4. Każdorazowo analizuj przynajmniej dwa parametry. Zdarzają się sytuacje, że oferta, która kosztowała 2 zł, przyniosła 3500 zł zysku – a liczba kliknięć to 3. W rezultacie widzimy, że był to jednorazowy „złoty strzał”, a z czasem ta grupa reklam może nie być tak rentowna.
  5. Rozbij wyniki na miejsca emisji, dzięki czemu sprawdzisz, które miejsce daje najsłabsze rezultaty i wymaga optymalizacji.
  6. Oferty, które mają 50-100 kliknięć, a nie zanotowały sprzedaży, wyłącz lub przenieś do grupy reklam z mniejszym CPC.
  7. Sprawdzaj, czy budżet kampanii nie wyczerpuje się pod koniec dnia. Może to spowodować, że w czasie największego szczytu zakupów reklamy nie będą emitowane (Wymiary -> Czas -> Jeden dzień).
  8. Jeśli Twoim codziennym środowiskiem pracy jest Excel, pobierz statystyki kampanii i wygodnie pracuj na arkuszu kalkulacyjnym. Wygenerowane raporty znajdziesz w zakładce Moje pliki.
  9. Zrezygnuj z reklamy ofert, które są bardzo tanie (prowizja od produktu w cenie 1 zł stanowi 25 groszy) oraz aukcji, które szybko się wyklikają, ponieważ budzą jedynie ciekawość, a nie zainteresowanie produktem.
  10. Jeśli zależy Ci na dużej intensywności w wyświetlaniu reklam pojedynczej oferty, stwórz odrębną grupę dla takiego produktu, ustawiając wyższy CPC i budżet dzienny. Da to gwarancję emisji, a inne produkty nie będą wyczerpywały budżetu z tej grupy.

Wnioski

Praca nad poprawianiem oferty wymaga od nas codziennego przeglądania wyników i edytowania obszarów (kampania, grupa reklam, oferta), które wymagają poprawy. Ads Allegro to narzędzie, które pozwala dotrzeć do szerokiego grona klientów, a udział w zyskach top sprzedawców stanowi nawet 40% całościowego obrotu na koncie.

Chcesz wiedzieć więcej na temat sprzedaży na Allegro? W takim razie sprawdź szkolenie, dzięki któremu dowiesz się m.in., jak stworzyć skuteczną ofertę i zwiększyć sprzedaż na tej platformie! ❤️

czytaj także

Jak przygotować sklep na Allegro do zakupowej gorączki?

Paweł Mielczarek

O autorze

Paweł Mielczarek

Entuzjasta sprzedaży na allegro.pl. Od 2004 roku aktywnie uczestniczy w rozwoju największej platformy sprzedażowej w Polsce. Wykonał już blisko 1...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz