Sklep na Allegro to kolejny potencjalny obszar sprzedaży Twoich produktów. Nie wszyscy e-sprzedawcy widzą tam miejsce dla siebie i świadomie pomijają ten kanał generowania przychodów.
Jednak 1,5 mln przedmiotów sprzedawanych dziennie robi wrażenie (dla porównania w 2018 r. było to 1,2 mln). Już ta liczba pokazuje ogromny potencjał platformy. Dodatkowo, wg danych Gemius, Allegro odwiedza miesięcznie ponad 17 mln klientów. Jak zatem przygotować ofertę na wysoki sezon i zwiększyć przychody w Twoim sklepie na Allegro? Zaczynamy!
1 Przeanalizuj działania z 2019 roku
Jeśli jeszcze nie zajrzałeś do raportu sprzed roku, najwyższy czas to zrobić. Minimum to sprawdzenie własnej sprzedaży, ale warto również przeanalizować całe otoczenie konkurencyjne. Szczególną uwagę zwróć na to, co się sprzedawało, w jakie dni oraz w jakich cenach. Polskie społeczeństwo dzięki wielu programom się bogaci i w sprzedaży coraz częściej słychać głosy, że nie tylko najtańsze rzeczy się sprzedają. W gruntownej analizie pomoże Ci TradeWatch lub, jeśli korzystasz z abonamentu Allegro, jego odpowiednik – Trade Analytics. Takie rozpoznanie sektora pozwoli Ci efektywnie zagospodarować budżet marketingowy – będziesz wiedział, kiedy więcej środków dosypać na reklamy.
2 Automatyzacja procesów
Okres świąteczny to pora, kiedy na nic nie ma czasu. Tym bardziej warto więc zoptymalizować obszary, które są powtarzalne i pożerają zasoby. Idealnym narzędziem do tego jest Baselinker, a lista procesów, które możesz zoptymalizować, nie ma końca.
Poniżej kilka funkcji, których wdrożenie pozwoli Ci uwolnić moce przerobowe (a te w tym gorącym okresie będą potrzebne gdzie indziej):
- korespondencja z klientem,
- automatyzacja zwrotów prowizji,
- elastyczność pracy z zamówieniami,
- masowy druk dokumentów sprzedaży i listów przesyłowych,
- możliwość podpięcia serwera SMS i sprawniejsze informowanie klientów o zamówieniu/problemach z zamówieniem,
- automatyczne akcje,
- możliwość zarządzania wieloma kontami Allegro,
- możliwość powiązania stanów magazynowych z ofertami, sklepem www i systemem ERP.
3 Dobra logistyka to podstawa
Mimo niskiej temperatury za oknem, w magazynie w okresie przedświątecznym będzie gorąco. Pion logistyczny powinien zaplanować dostawy produktów oraz elementów niezbędnych do wysyłek paczek: kartonów, taśm, wypełniaczy itp. Istotną kwestią od połowy grudnia jest zamieszczenie na aukcjach (sekcje „Dostawa i płatność” / „O sprzedającym”) informacji o terminie złożenia zamówienia, w którym gwarantujesz, że paczka dotrze przed 24 grudnia.
Zjawisko, które w ostatnich latach mocno nasila się w e-handlu, to tzw. wyścig kurierów. Kupujący zamawia ten sam produkt od kilku sprzedawców za pobraniem, a odbiera tylko ten, który dotrze jako pierwszy. Najlepiej w tym czasie zwiększyć ceny za pobrania lub je wręcz wyłączyć – wszystko zależy od branży, wcześniejszych doświadczeń i polityki firmy.
4 Skuteczna oferta sprzedażowa
Jakość, nie ilość – takie podejście stanowi gwarancję sukcesu sprzedażowego. Dopieszczenie wszystkich elementów oferty to kolejny krok przybliżający klienta do zakupu. Opis, który nie będzie ścianą tekstu, uzupełniony o unikalne zdjęcia z wykorzystaniem wszystkich rodzajów formatowania (wypunktowania, pogrubienia, nagłówki) to podstawa dobrego contentu. Pierwsze linijki opisu aukcji na Allegro powinny zawierać najbardziej istotne informacje, których szuka klient, np. dla komputera będzie to system operacyjny, pojemność dysku i przekątna ekranu.
Opis powinien być niezbyt długi, ale wyczerpujący. Użytkownicy Internetu nie czytają treści – oni je skanują, dlatego grafiki ilustrujące korzyści produktu są tak ważne. Pamiętaj! Zaprezentuj graficznie najważniejsze elementy przedmiotu na każdej aukcji.
PORADA
Branżowi eksperci mają zwyczaj opisywać produkt bardzo specjalistycznym, branżowym językiem. Przysłowiowy Kowalski może jednak nie znać tych wszystkich trudnych pojęć, a opis w tej postaci może stanowić dla niego barierę. Dlatego kluczowe jest opisywanie przedmiotu bardzo prostym, zrozumiałym językiem. Poproś znajomych, aby podzielili się z Tobą opinią na temat treści zawartych w opisie produktu: czy nie są zbyt skomplikowane, czy czegoś nie brakuje lub po prostu czy nie mieli wrażenia „wodolejstwa”.
5 Działania prosprzedażowe
Platforma Allegro udostępnia wiele funkcji, dzięki którym konsument zdecyduje się na Twoją ofertę oraz po same brzegi wypełni koszyk sprzedażowy. Branżowe porzekadło mówi: „Darmowa dostawa zwiększa skłonność do zakupów online”. Obserwując dowolną kategorię na Allegro, szybko można się o tym przekonać.
W ostatnim roku w kategorii „Uroda” króluje Smart! (darmowa dostawa i darmowy zwrot) – ponad 70% klientów korzysta z tej metody. Obecnie to must have dla wielu branż. Dodatkowo w „Urodzie” bardzo dobrze sprawdza się opcja „Zapakuj na prezent”, która zwiększa szansę, że klient wyszukujący frazy „prezent”, trafi na Twoją ofertę. Podczas świątecznej gorączki bardzo dobrze sprzedają się zestawy. Na Allegro można stworzyć zestaw i wystawić go jako nową ofertę lub skorzystać z mechanizmu „Kup w zestawie”, który zwiększa wartość koszyka.
Z pozostałych możliwości oferowanych przez Allegro na pewno warto skorzystać z dwóch: wielowariantowości oraz cross-sellingu.
Reguły cross-sellingowe można ustawić w Menedżerze Sprzedaży i działają bardzo podobnie jak dosprzedaż w McDonald’s – w przypadku zamówienia zestawu obsługa zawsze pyta: „A może powiększone frytki?” Na Allegro wyskakuje komunikat z proponowanymi produktami, które można dołożyć do koszyka. Ważne, aby te produkty były w cenie nie większej niż 10-20% wartości przedmiotu podstawowego.
6 Bądź wiarygodny
Konsument w czasie przeglądania Allegro zwykle ma otwartych obok siebie kilka kart z tymi samymi produktami, ale od innych sprzedawców. Na tym etapie wygrywa wiarygodność firmy. Klient weryfikuje sprzedawcę na kilka sposobów: sprawdza, czy firma posiada status Super Sprzedawcy, czy umożliwia odbiór osobisty oraz jakie formy kontaktu ze sprzedawcą są dostępne.
W tym miejscu obalę odwieczny mit, który mówi, że kupujący nie czytają komentarzy. Czytają, ale niestety tylko negatywne. Dlatego warto merytorycznie odpowiadać na każdego negatywa. Taka odpowiedź świadczy o chęci rozwiązania problemu, zaopiekowania się klientem i szukania rozwiązań.
Przy tego typu przypadkach może pomóc metoda 5P (przeproś, powetuj, przygotuj się, przeciwdziałaj i popraw się).
7 Wyróżnij się
Dlaczego niektóre firmy potrafią sprzedać produkt w taki sposób, że konsument nie zwraca uwagi na cenę? To bardzo proste – budują doświadczenie, wyróżniają się na tle konkurencji i szukają relacji. Allegro, platforma kojarzona z zaciętą walką cenową, umożliwia Ci, byś na tle setek ofert był unikalny i zauważony. Wysyłka przedmiotu zamówionego po godzinie 20 tego samego dnia? Dokładnie o takie wyróżniki chodzi.
Coraz popularniejsze na w sklepach na Allegro jest stosowanie modeli na miniaturce. Ludzka twarz bardzo intensywnie przyciąga wzrok klienta. Social proof (dowód społeczny) w aukcji gwarantuje zwiększenie sprzedaży: skoro dziesięciu klientów kupiło towar i przesłało jego zdjęcie do sprzedawcy, to musi być on dobry. Ciekawym pomysłem jest również dołączanie do paczek personalizowanych ulotek z niestandardowymi komunikatami.
PORADA
Możesz też szukać wyróżników, np. do zakupionych butów dodać poradnik PDF z materiałem „Jak dbać o obuwie, by wyglądało jak nowe przez długi czas”, a do suplementów diety – e-book o odchudzaniu.
8 Doprowadź ruch do Twoich ofert
Zwiększenie zainteresowania Twoimi ofertami możesz zrealizować na kilka sposobów. Bardzo istotne jest to, aby był to jeden z ostatnich etapów projektowania sprzedaży. Jeśli od niego zaczniesz, a nie zbudujesz wiarygodności, nie dopracujesz oferty oraz nie wykorzystasz technik zwiększających wartość koszyka, to po prostu przepalisz swój budżet reklamowy.
Najczęściej wykorzystywane metody pozyskania ruchu na aukcję to promowanie ofert oraz kampanie sponsorowane Allegro Ads. Którą wybrać? Zależy to od kategorii oraz otoczenia konkurencyjnego.
Dobierając formę promocji, zwróć uwagę na dwa elementy: jak bardzo listing ofert jest przepełniony aukcjami promowanymi oraz czy fakt, iż aukcja posiada raty 0%, jest istotny dla kupującego.
Osobiście wyznaję zasadę, że jeśli jest „ciasno” w ofertach promowanych, korzystam z Allegro Ads. Warto również pokusić się o wypróbowanie promowania jednodniowego, ale dla większej liczby aukcji. Poniżej kilka wskazówek przydatnych przy tworzeniu kampanii Allegro Ads.
Kilka wskazówek przydatnych przy tworzeniu kampanii Allegro Ads:
- Ustal zwrot z inwestycji.
- Wybierz odpowiednie oferty. 20% produktów da Ci 80% obrotu.
- Sprawdź, kiedy potencjał zakupowy jest największy i emituj reklamy w tym okienku.
- Analizuj nie tylko konkurencję, ale również czynniki zewnętrzne, np. pogodę lub aktywność influencerów (jeśli zaprezentują produkt z Twojego asortymentu, powinieneś wzmocnić działania reklamowe).
- Prowadzenie kampanii nie kończy się na jej ustawieniu. Testuj i sprawdzaj wyniki dwa razy dziennie.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.