Emilia Borecka

Facebook Metaverse – przyszłość internetu

Pamiętasz film Powrót do przyszłości 2 z 1989 roku? Jeśli tak, to zapewne dawniej ciężko było ci uwierzyć w drony, płaskie telewizory, wideorozmowy i systemy identyfikacji po liniach papilarnych. A teraz wyobraź sobie, że jesteś wykładowcą na szkoleniu w sali pełnej… uczestników-hologramów. Brzmi jak abstrakcja, ale (może) właśnie takie zmiany czekają ludzkość w niedalekiej przyszłości. A to wszystko przez Facebook Metaverse. Ale po kolei…

Ariana Grande i Fortnite

Użytkownicy rozszerzonej rzeczywistości często zakładają na głowę specjalne gogle, które „teleportują” ich do nowego świata. Przenoszą się zwykle w abstrakcyjne miejsca, gdzie przy wykorzystaniu avatarów mogą spotkać się ze znajomymi, grać w gry, pracować, czy uczęszczać na eventy. Dosłownie kilka dni przed publikacją tego artykułu, Ariana Grande zagrała koncert w grze Fortnite. Dlaczego o tym piszę? Bo to między innymi ta gra video jest uważana za wczesną wersję metaverse – przyszłości internetu. Jeśli nie wiesz, czym jest Fortnite, już tłumaczę: to gra video zmuszająca użytkowników do interakcji między sobą. Gracze eliminują się wzajemnie aż do momentu, w którym na mapie pozostanie tylko jeden zwycięzca lub grupa zwycięzców. Twórcy Fortnite mogą pochwalić się zawrotnymi przychodami, a sama gra stała się świetną przestrzenią do reklamy – szczególnie w sferze popkultury.

Tęczowa lama

Uczestnicy wirtualnego koncertu Ariany Grande opisywali event jako coś ekstremalnie abstrakcyjnego. Avatary użytkowników mogły latać na tęczowej lamie i w kolorowych bańkach mydlanych, a to wszystko dookoła śpiewającej wokalistki, która m.in. wspinała się z wielkim młotem na antyczną budowlę. 🤯  To nie był pierwszy event tego typu – w kwietniu ubiegłego roku gracze mogli „bawić się” na koncercie Travisa Scotta. Zgromadził on około 12. mln publikę.

Warto dodać, że koncerty w Fortnite są przygotowane odpowiednio wcześniej. To najzwyczajniej w świecie oskryptowane animacje, których twórcy nie mają żadnych ograniczeń – w końcu tworzą wydarzenia wirtualne, a w tych mogą pozwolić sobie na wiele.

metaverse
Źródło: https://www.instagram.com/p/CSVIGjvL9wV/

Metaverse – co to jest?

Metaverse to następca mobilnego internetu. Można myśleć o nim jak o miejscu, którego jesteś częścią, a nie tylko obserwatorem. To coś podobnego do VR, jednak w przeciwieństwie do niego metaverse jest o wiele mniej abstrakcyjny i przypomina raczej strefę społeczną. Ma pomóc ludziom doświadczać. Interakcje między użytkownikami mają wydawać się hiperrealne, bez względu na to, w jakiej rzeczywistej odległości znajdują się oni od siebie. Kto wie, może kiedyś będę siedziała w formie hologramu naprzeciwko Ciebie i opowiadała Ci o kolejnych nowościach w marketingu? 😉

Facebook Metaverse Company

Oczekuję, że w nadchodzących latach ludzie przejdą od postrzegania nas (Facebooka – przyp. red.) przede wszystkim jako firmy mediów społecznościowych do postrzegania nas jako firmy metaverse. Pod wieloma względami metaverse jest najlepszym wyrazem technologii społecznej. Mark Zuckerberg

Metaverse jest potężnym narzędziem, które oprócz producentów gier docenił także prezes Facebooka – Mark Zuckerberg. Facebook od lat inwestuje w wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość.

Niedawno Zuckerberg zapowiedział poważne i ambitne plany wobec przyszłości swojej platformy – przestanie ona funkcjonować jako „Social Media Company”, a docelowo zamieni się w „Facebook Metaverse Company”.

Jak twierdzi Mark, ludzie są z natury przyzwyczajeni do bliskości, przebywania w pomieszczeniach z ludźmi i odczuwania przestrzeni. Zwykłe połączenie telefoniczne audio lub video w chwili obecnej tego nie zapewniają, bo patrzysz się na mały, płaski i prostokątny ekran – a to nie pozwala czerpać z tej relacji doświadczeń.

Co Facebook Metaverse oznacza dla pracowników firm?

Mark Zuckerberg przewiduje, że najprawdopodobniej za kilka lat połowa firm będzie pracować w trybie zdalnym, dlatego rozpoczął już przygotowania do zmian. Facebook pracuje nad nowym projektem, który został nazwany „nieskończonym biurem”. Dzięki temu rozwiązaniu, użytkownicy będą mogli skonfigurować idealne miejsce pracy za pomocą zestawu VR, bez względu na to, gdzie się znajdują. 

Co Facebook Metaverse oznacza dla przeciętnego użytkownika? 

Ta kwestia na chwilę obecną nie jest do końca jasna. Wiadomo jednak, że na Facebooku będziemy spędzać jeszcze więcej czasu niż dotychczas. Mark myśli o metaverse jako o wciągającym, wirtualnym świecie, w którym ludzie mogą się spotykać i „teleportować” się między różnymi doświadczeniami, takimi jak koncerty 3D. Tworzenie awatarów i obiektów cyfrowych będzie miało kluczowe znaczenie dla tego, jak użytkownicy będą wyrażać siebie w sieci. Jak opisuje to Prezes Facebooka:

W metaverse możesz być od chwili, gdy się obudzisz, do momentu, gdy pójdziesz spać. Wskakując w metaverse, będzie można zrobić prawie wszystko, co możesz sobie wyobrazić.

Co z wymaganiami sprzętowymi? 

Czy trzeba będzie posiadać sprzęt Facebooka? Według Zuckerberga nowe, „wirtualne środowisko” będzie dostępne ze wszystkich rodzajów urządzeń – nawet tych, które nie zostały stworzone przez platformę. Oznacza to, że wszystkie firmy będą miały równą szansę, by budować doświadczenia w tym cyfrowym świecie.

A reklamy w Metaverse?

Marketerzy nie powinni narzekać, ponieważ Zuckerberg zapowiedział, że reklama w nowej przestrzeni wirtualnej będzie ważną częścią strategii Facebooka. Można więc domniemać, że przestrzeni reklamowych pojawi się więcej. Pytanie tylko kiedy?

Potencjał Facebook Metaverse

Jak widzisz, przyszłość jest na wyciągnięcie ręki. Metaverse ma ogromny potencjał, szczególnie teraz, gdy podczas panującej wciąż pandemii, niektóre branże są nadal dotknięte obostrzeniami. Nie wszystkie firmy pracują w trybie stacjonarnym – wiele z nich funkcjonuje jeszcze zdalnie lub w modelu hybrydowym. Metaverse i doświadczenia, które ta rzeczywistość ze sobą niesie, mogą okazać się zbawienne.

A jaka jest przyszłość Facebooka? To pytanie, nad którym zastanawia się wielu ekspertów. Przeczytaj artykuł Bartłomieja Raka i dowiedz się, jakie są jego przewidywania na ten temat!

O autorze

Emilia Borecka

Social media ninja w sprawny.marketing. Swoją przygodę z mediami rozpoczynała w studenckim Radiu Afera, gdzie działała jako reporterka. Następni...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz