Szymon Florczak

5 protipów social media na 2023 rok

Oto zbiór moich przemyśleń i spostrzeżeń dotyczących poszczególnych zmian w obrębie social media w 2023 roku. Mam nadzieję, że znajdziesz coś dla siebie i zastosujesz w praktyce.

Ten artykuł ukazał się w 21. numerze magazynu sprawny.marketing. Sprawdź ofertę i zamów swoją prenumeratę! ❤️

Wprowadzenie do tematu zacznijmy od szybkiego przeglądu danych za ostatni rok. W lutym ukazał się coroczny raport DataReportal, z którego wynika, że Facebook nadal jest 3. najpopularniejszą stroną odwiedzaną w Polsce według rankingu Semrush (wzrost z 261 mln do 322 mln w porównaniu do 2022 r.) oraz ulubionym kanałem społecznościowym naszych rodaków.

social media 2023

Chociaż z drugiej strony, patrząc na zestawienie od NapoleonCat, widzimy pewien spadek odbiorców Facebooka w 2022. Styczeń rozpoczął się z 24 915 200, a rok zamknęliśmy z 24 201 800 użytkowników.

Jeżeli chodzi o giełdę, widać odbicie. Akcje Meta zyskały 20% równo rok po katastrofalnym tąpnięciu. Jak stwierdził Mark Zuckerberg: „Głównym naszym motywem na 2023 rok jest Rok Wydajności i skupiamy się na tym, by być silniejszą i bardziej zwinną organizacją”.

Skupienie się na zarabianiu z reklam, a nie inwestowaniu w studnię bez dna – Metaverse może być dobrym rozwiązaniem na niepewne czasy. I właśnie o wcześniej wspomnianej „wydajności” będzie ten artykuł. Co takiego wydarzy się na przestrzeni najbliższych miesięcy i w którym kierunku warto podążać? Zapnij pasy, startujemy! 👇

1. Automatyzacje: Advantage oraz Advantage+

Osoby związane z ekosystemem reklamowym Meta mogły od pewnego czasu zaobserwować pojawiający się dodatek Advantage+ przy niektórych funkcjach menedżera reklam.

Co on oznacza i czy należy się go bać? Już wyjaśniam. Advantage to pakiet automatyzacji wprowadzony przez Meta w celu zwiększenia skuteczności reklam. Jak to w przypadku Facebooka, automatyzacja ma na celu uproszczenie optymalizacji kampanii. Finalnie reklamodawca ma poświęcać mniej czasu na zarządzanie kampaniami, a skupić się na strategii czy kreacjach.

W pakiecie mamy podział na dwa rodzaje: Advantage i Advantage+. Advantage (bez „+”) ma na celu lepsze określenie aspektu ręcznej konfiguracji kampanii. Spotkasz go m.in. w zestawie reklam pod wyborem zainteresowań. Z kolei Advantage+ pozwala zautomatyzować cały przebieg kampanii lub ma wpływ na budżet czy automatyczne umiejscowienie reklam.

Według założeń Meta nowe funkcje Advantage mają na celu zapewnienie reklamodawcom następujących korzyści:

  • optymalizacji (osiąganie lepszych wyników kampanii i utrzymanie ich w czasie),
  • personalizacji (dopasowanie do właściwych osób reklamy w odpowiednim momencie),
  • a także wydajności (oszczędzanie czasu na przygotowanie reklam).

Automatyzacja ma na celu ułatwienie reklamodawcom podejmowania decyzji, tworzenia i optymalizacji reklam.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chodzi o Advantage?

  • Lookalikes Advantage i Advantage Detail Targeting (obecnie znane jako rozszerzenie lookalike oraz szczegółowe targetowanie kierowania) to dwa produkty, które pozwalają reklamodawcom optymalizować kampanie pod kątem konwersji i poprawiać skuteczność poprzez poszerzanie grona odbiorców. Drugi punkt dostępny jest pod szczegółowymi opcjami targetowania (funkcja po aktywacji sprawia wrażenie jakby pomijała wybrane „szczegółowe opcje targetowania” i ograniczała się tylko do lokalizacji, wieku i płci – bardzo powiększa szacowaną wielkość grupy odbiorców, zmniejszając CPM, CPC, ale niekoniecznie koszty konwersji…).
advantage
  • Kampanie Advantage+ (obecnie znane jako automatyczne reklamy) znacznie upraszczają panel tworzenia kampanii. Zdaj się na algorytmy, jeżeli chodzi o targetowanie. To trochę taki przycisk „promuj post” bądź kampania Performance Max, którą znamy z Google’a. Testując omawiane rozwiązanie w naszej agencji, faktycznie zobaczyliśmy polepszenie niektórych wyników.

Uwaga! Musisz dać sobie czas i budżet na naukę kampanii Advantage+ (ok. 3–4 dni minimum), pogodzić się z faktem, że część reklam kierowanych będzie do rozgrzanych odbiorców (remarketing czy osób, które zareagowały na Twoje treści).

  • Umiejscowienia Advantage+ to nic innego niż automatyczne umiejscowienia. Wybierając tę opcję, Meta zapewnia, że znajdzie najskuteczniejsze miejsce docelowe dla danej reklamy, dając reklamodawcom dodatkowe możliwości maksymalizacji wyników. Jeżeli mamy przygotowane odpowiednie formaty pod dane umiejscowienie, na pewno warto rozważyć tę opcję. Szczególnie jeżeli chodzi o kampanie zasięgowe czy budujące świadomość (1200 x 1200 px, 1080 x 1920 px, 1200 x 628 px).
advantage+
  • Kreacje Advantage+ – jak podaje pomoc Facebooka, ulepszenia standardowe w materiałach reklamowych Advantage+ firmy Meta przeznaczone są dla reklam z pojedynczym obrazem lub filmem. Funkcja ta automatycznie tworzy wiele wariantów reklamy i wyświetla każdemu odbiorcy spersonalizowaną opcję, która ma największe szanse do niego przemówić. Można tworzyć reklamy z ulepszeniami standardowymi z celem Ruch lub Konwersje z miejscem docelowym w witrynie.
advantage+

Zmiany, jakie Facebook może zrobić za Ciebie, to:

  1. ulepszenia multimediów – poprawa jakości i atrakcyjności przesłanego obrazu lub filmu pod kątem preferencji użytkowników, dostosowywanie jasności i kontrastu obrazu, stosowanie filtrów artystycznych, zmienny współczynnik proporcji, dodawanie szablonów do obrazu Aktualności;
  2. zmiany zawartości na poziomie reklamy – dostosowanie wyglądu i rozmieszczenia komponentów w reklamie lub jej otoczeniu na podstawie materiałów, na które odbiorcy reagują najczęściej;
  3. wybrane przykłady – dodawanie etykiet, połączenia tekstu.

Nie jestem za bardzo zwolennikiem tego rozwiązania. W niektórych opcjach Facebook prosi o dodanie muzyki do zdjęcia statycznego, tworząc samodzielnie Reelsy (za ich jakość nie odpowiada).

Meta informuje: „Gdziekolwiek zobaczysz nazwę Advantage, możesz mieć pewność, że otrzymujesz naszą najbardziej zaawansowaną technologię automatyzacji i uczenia maszynowego, zaprojektowaną, aby pomóc Ci w tworzeniu i realizacji najbardziej efektywnych kampanii”.

To stwierdzenie można traktować raczej jako zapowiedź całkowitej automatyzacji niż panaceum na słabe wyniki kampanii. Podchodź z głową do tego, co robisz, sprawdzaj na małych budżetach i nie daj się zmylić.

2. Formularze kontaktowe z dodatkowymi opcjami

Marketer, który miał za zadanie pozyskać leady, wie, jak przydatnym narzędziem są formularze kontaktowe w menedżerze reklam Mety. Zmiany zaczynają się już na samym starcie przy tworzeniu kampanii. Nawiązując do punktu drugiego w artykule, możesz wybrać kampanię automatyczną (warto sprawdzić, gdy obecna ręczna przestaje dostarczać leadów).

Kolejna zmiana dotyczy optymalizacji. Poza standardowym „Pozyskiwaniem leadów” możesz wybrać opcję „Kontakty prowadzące do konwersji” – czyli możliwość pozyskiwania leadów, które prawdopodobnie lepiej konwertują (do tej opcji potrzebujesz integracji CRM z API konwersji).

W ostatnim etapie tworzenia kampanii (reklamach) dzieje się najwięcej. Przy tworzeniu formularza błyskawicznego do tej pory miałeś do wyboru dwa warianty:

  1. Większy wolumen (odpowiadał za autouzupełnianie danych),
  2. Mocniejszy zamiar (użytkownik samodzielnie musiał uzupełnić pola wskazane w reklamie).

Od niedawna została wprowadzona trzecia opcja: Niestandardowy – posiadająca znacznie bardziej rozbudowaną kartę wprowadzenia.

formularze kontaktowe na facebooku

Czym ta wersja różni się od pozostałych? Na pewno możliwością wydłużenia formularza, a przez to dodaniem dodatkowych pól, które pozwolą na lepsze zaprezentowanie Twojej oferty/produktu. Widać wyraźny podział na cztery segmenty.

formularze kontaktowe na facebooku

W karcie wprowadzenia, poza dodaniem zdjęcia i nagłówka, możesz opowiedzieć odbiorcom, co wyróżnia Twoją firmę. Masz na to 81 znaków. Poza tym pojawia się opcja dodania korzyści (opcjonalnie), które będą oddzielnie wypunktowane.

Ważne! W całym formularzu unikaj dodawania emoji. Będą one wyświetlane jako znaki zapytania.

Druga, obszerna sekcja nosi nazwę „Stwórz historię”. W niej zawierają się cztery podkategorie:

  1. Jak to działa – wymień korzyści płynące z korzystania z Twojego produktu lub usługi.
  2. Produkty – opowiedz użytkownikom o swoich produktach, usługach, kursach lub planach (gdzie możesz umieścić zdjęcia w formie karuzeli obrazu w rozdzielczości 1200 x 803 px).
  3. Dowody społecznościowe – dodaj opinie klientów lub dowolne artykuły prasowe, akredytacje lub certyfikaty (również w formie karuzeli zdjęć i opisów).
  4. Korzyści – zmotywuj użytkowników do przekazania Ci swoich danych, oferując im nagrodę, np. bezpłatną wersję próbną lub konsultację.

Dział „Pytania” oraz „Zasady ochrony prywatności” pozostał bez zmian. To, co uległo zmianie, to dodatkowa bardzo przydatna opcja na ostatnim etapie „Wiadomość dla kontaktów”. W rozwijanym polu „Przycisk wezwania do działania” możemy skorzystać z opcji „Wyświetl plik”. Nareszcie! Funkcja ta to nic innego jak możliwość bezpośredniego zaprezentowania odbiorcom materiału, który promowaliśmy w reklamie (np. e-booka). Nie ma więc konieczności wysyłania PDF-a na maila.

CTA
formularze kontaktowe na facebooku

Bardzo się cieszę, że Meta rozwija formularze błyskawiczne. Mam ogromną nadzieję, że nowe możliwości pozwolą pozyskiwać leady jeszcze lepszej jakości.

3. AI zrobi to za Ciebie!

To temat, który nie schodzi z ust większości marketerów: w jaki sposób wykorzystać podstawowy ChatGPT w codziennej pracy jako social media manager? Pomysłów jest wiele. Możesz zatrudnić go w roli contentowca do przygotowania pomysłów na posty w danym miesiącu.

ChatGPT w pracy social media managera
Kalendarz publikacji przygotowany przez ChatGPT

Inne pomysły do rozważenia:

  • przygotowanie scenariusza do nagrań Reelsów,
  • rozpisanie struktury kampanii do wybranego sklepu,
  • przygotowanie zdarzenia do Twojego Pixela,
  • poproszenie o podsumowanie wygenerowanych komentarzy pod Twoim postem.

Te możliwości imponują i przerażają jednocześnie…

4. Nie ograniczaj się tylko do tego, co znasz

Jeżeli do tej pory nie wychodziłeś poza ekosystem Mety, to spory błąd. Świat social mediów 2023 rozwija się szybciej niż kiedykolwiek. Nie lubię, gdy danej platformie przypisuje się łatkę. Przykład: „Nie pasujemy do TikToka, tam są tylko głupie filmiki. Nie ma tam klientów z poważnej branży B2B”.

Bzdura! Klientem nie jest branża, a człowiek. Zawsze kontakt sprowadza się do osoby. On tak samo jak Ty posiada wiele mediów społecznościowych, na których możesz złapać z nim kontakt. Obecnie w agencji jesteśmy pod wielkim wrażeniem tak (z pozoru) mało popularnej platformy w Polsce, jaką jest Pinterest. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z ogromu potencjału, jeżeli chodzi o budowanie widoczności oraz jak dobra jakościowo jest tam grupa odbiorów.

social media 2023
Źródło: Dynata, US, 2021 shoppin in fashion and beauty among weekly Pinteres users and people on other platforms

Nie mamy tam typowego komunikatora. Piny i tablice zyskują na mocy miesiącami, a nawet latami – a nie jak w przypadku np. Facebooka zaledwie kilka dni. A jeżeli chodzi o reklamy? Supermożliwości targetowania po frazach kluczowych, ogólnych zainteresowaniach czy klasycznie z użyciem tagu. Stawki CPC oraz CPM zachwycają.

PS. Jakiś czas temu zdałem certyfikat Pinteresta, a MaxROY.agency dołączyło do grona patronów, więc jeżeli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w tym zakresie – pisz śmiało, pomożemy. 🙂

5. Mierzenie danych

Mądrze analizuj dane. To właśnie one doprowadzą Cię do obranych celów. Na przestrzeni miesięcy, a nawet już lat Meta nauczyła nas, że analizowanie wyników było sukcesywnie utrudniane. Na początku wyłączyli Facebook Analytics, by następnie zabrać kolejne opcje. Możliwe, że Facebook, patrząc na konkurentów i ich przewagi pod względem raportowania (znacznie szersze okna atrybucji np. na TikToku czy Pintereście), stwierdził, że obecna strategia to droga donikąd.

Ostatnie miesiące dają nam małe światełko w tunelu. Jednym z pozytywów jest przywrócenie możliwości porównywania atrybucji bezpośrednio z panelu oraz powrót śledzenia niektórych podziałów. Pozwoli to znacznie lepiej i szybciej interpretować dane.

Tipy social media 2023 – zapamiętaj:

  1. Sprawdzaj proponowane nowości w danych ekosystemach i wybieraj te rozwiązania, które się u Ciebie sprawdzą.
  2. Nie lekceważ AI – to ogromna rewolucja, która dopiero raczkuje.
  3. Analizuj to, co promujesz, i wyciągaj świadome wnioski.

A jeżeli chcesz porozmawiać bądź dowiedzieć się więcej na temat prezentowanych zmian, najszybciej złapiesz mnie na LinkedInie! Powodzenia!

PS Jeszcze więcej trendów social media 2023 znajdziesz w TYM WPISIE.

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak skutecznie promować się na Facebooku, weź udział w dwudniowym szkoleniu Facebook Marketing + Ads & Facebook PRO! ❤️

czytaj także

5 porad dla social media managera na 2024 rok

Szymon Florczak

O autorze

Szymon Florczak

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.

    Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz