Korzystając z Facebook Analytics dowiesz się więcej na temat tego, jak ludzie wchodzą w interakcję z Twoim biznesem korzystając ze strony www (pixel), strony na Facebooku, aplikacji mobilnej czy Messenger bota. Dzięki tym wglądom, będzie Ci łatwiej zoptymalizować działania marketingowe, znaleźć nowe możliwości do wzrostu, lepiej zrozumieć swoim klientów.
Jaką wartość może wnieść Facebook Analytics do Twojego marketingu?
- Jest to narzędzie do analizy, które nie bazuje tylko na last click (atrybucja).
- Zobaczysz zachowanie / podróż ludzi po ekosystemie Facebooka, na którym obecna jest Twoja marka: Strona na Facebooku, strona www (pixel), Instagram, Messenger Bot lub aplikacja mobilna (SDK). Żeby móc połączyć te elementy w jedną całość gotową do analizy musisz stworzyć Source Group, dzięki czemu dokładniej się dowiesz, jakie kanały działają najlepiej dla Twojego biznesu.
- Będziesz bardziej świadomy tego, jak ludzie zachowują się w kontakcie z Twoim biznesem. Po jakim czasie decydują się wrócić do Ciebie lub dlaczego nie wracają.
- Możesz skupić się na konkretnych danych, które Cię najbardziej interesują np. grupa docelowa lub osoby, które wykonały daną czynność i uruchomiły specyficzny event. Atrakcyjne jest to, że oglądamy dane w oparciu o osoby, a nie samo cookies.
Zobacz 12 sposobów, które pozwolą Ci zyskać więcej wglądów na temat Twoich klientów / potencjalnych klientów. Co działa, co przynosi sprzedaż, a co warto zmienić?
1. Czy Twój strona na Facebooku (organic) / Instagram sprzedaje?
Dzięki Facebook Analytics możesz sprawdzić, czy interakcje ze Strony na Facebooku lub Instagramem miały wpływ na decyzje zakupową korzystając z funkcji Funnels.
Przykładowo, jak dużo osób, które polubiło / skomentowało na Twojej Stronie na Facebooku/ Instagramie (post reactions / likes events) przeszło na twoją stronę www(page view event) i dodało produkt do koszyka (add to cart event), by na końcu dokonać zakupu (purchases event).
Nawet jeśli zestawisz interakcje z ruchem na stronę www, to dowiesz się więcej o tym, jaką realną wartość mają Twoi fani, ilu z nich jest zainteresowanych ofertą. Nie jesteś zadowolony z wyników? Może jakość fanów jest niska lub warto popracować nad komunikatami.
2. Mierzenie skuteczności Instagram Stories
Stories są potężnym sposobem na komunikację z Twoją grupą docelową. Dowiedz się, jaki realny wpływ mają na Twój biznes.
Z Facebook Analytics możesz tworzyć różne wariacje (Funnels) żeby zobaczyć czy / w jaki sposób Stories wpływają na decyzje zakupowe Twoich klientów. Olbrzymią wartością jest możliwość zobaczenia tego bazując na impressions, a nie tylko na swipe ups (last click).
Jest to bardzo dobra informacja, bo dzisiaj coraz więcej reklam / treści bazuje na video. W przypadku video mierzenie efektów na podstawie last click jest nieefektywne.
Z doświadczenia wiem, że swipes up nie są aż tak popularne jako akcja. Użytkownik może obejrzeć film, zainteresować się treścią / ofertą, ale w danej chwili nie być zainteresowany opuszczeniem platformy Instagram (przejście na stronę www).
Dlatego sukces Stories nie powinien być mierzony tylko na podstawie swipe upów.
Dzięki FB Analytics jest dużo łatwiej zobaczyć, ile pracy powinno się wkładać w tworzenie Stories na swoje konto (ważne jest też jaką mamy skalę zasięgu na koncie) vs jaki jest realny zwrot z tego dla biznesu. To też dodatkowa informacja dla nas ile realnie powinniśmy tych Stories szykować pod działania organiczne lub jak bardzo powinniśmy je zmienić.
Jedną z decyzji może być większy focus na robieniu treści wertykalnych, które będą pasować i pod organic i pod adsy (treść / przekaz – dopasowana do osób, na konkretnym etapie Twojego lejka). Przekonaj się jakie proporcje będą najbardziej korzystne dla Twojego biznesu.
3. Revenue – dowiedz się więcej na temat sprzedaży
Facebook Analytics pomaga w spojrzeniu na sprzedaż w szerszej perspektywie.
Porównaj, ile sprzedajesz w wybranym odstępie czasu:
- W konkretnych godzinach
- Dziennie
- Tygodniowo
- Miesięcznie
Jaka jest liczba zakupów, unikatowi nabywcy, średnia liczba zakupów?
Możesz przeanalizować te dane na podstawie np. wieku, płci, device OS czy innych danych.
Jak to wykorzystać w praktyce? Przykłady:
a) zobacz, ile przychodu masz z osób, które kupiły w aplikacji vs z osób które dokonały zakupu przez stronę www,
b) zobacz, jaki przychód wygenerowały konkretne grupy wiekowe porównując np. 18-24 vs 25-35
4. Breakdowns – dowiedz się więcej o swoich najważniejszych użytkownikach
Korzystając z Breakdown dowiesz się więcej na temat osób, które uruchamiają najważniejsze eventy dla Twojego biznesu (pixel www oraz SDK w aplikacji). Ta wiedza powinna pomóc Ci np. z lepszym zrozumieniem Twoich klientów, osób odwiedzających www czy użytkowników aplikacji – kim są, z jakich urządzeń korzystają, jaki język mają ustawiony na kontach SM, w jakim kraju mieszkają i wiele innych.
Dzięki tej wiedzy, pozyskasz więcej wglądów do targetowania, tworzenia treści czy całościowego spojrzenia na to, kto korzysta z Twojego produktu (lub kto nie korzysta).
Jak to wykorzystać w praktyce – przykłady:
a) Event zakupu – kim są osoby, które kupują od Ciebie (płeć, wiek, device OS oraz inne)
b) Page view event – zobacz ile masz page view z konkretnych urządzeń (Device OS)
c) Instagram Story Impression Event – z jakiego kraju ludzie oglądali twoje Instagram Story, w jakim są wieku, na jakich urządzeniach (Device OS)
5. Funnels – zobacz, jak ludzie poruszają się z Punktu A do punktu Z
To jest jeden z moich ulubionych punktów. Tak, jak napisałem wcześniej, Funnels pomagają w zobaczeniu, jak konkretne kroki w lejku sprzedażowym mają wpływ na finalny cel np. zakup, czy to, jaki jest conversion rate. Znajdziesz również informacje na temat czasu, który potrzebny jest Twoim klientom na wykonanie konkretnej akcji.
It has three metrics, top 25% of users, top 50% of users, top 75% of users. For example, you can learn how much time it takes your top 25% of users to go from step 1 to step 2.
Jest to świetny insight, dla przykładu – top 25% użytkowników może zrobić zakup w 1 minutę, ale patrząc na top 75% użytkowników potrzebne są 2 dni (w zależności od produktu). To wartościowa informacja wskazująca różnice pomiędzy decyzyjnością Twoich klientów i tym ile potrzebują czasu na dokonanie zakupu. Zobacz, jak bardzo różnią się od siebie – nie zawsze zakup ma miejsce „tu i teraz”.
Jak to wykorzystać to w praktyce? Przykłady:
a) Może się okazać, że bardzo dużo osób odpada na jakimś konkretnym kroku na Twoim www lub aplikacji. Na początku sprawdź najbardziej klasyczną ścieżkę: page view -> ad to cart – > purchases.
b) Fanpage / Instagram engagement – zobacz, jaki jest potencjał zakupowy osób, które angażują się na Twoim Facebooku / Instagramie (z uwzględnieniem Stories – impression).
c) Ile osób po instalacji aplikacji, uruchomiło ją, rozpoczęło trial lub jakiś inny event, który jest dla Ciebie ważny
d) Zobacz, czy osoby, które korzystają z Twojej aplikacji masowo nie odpadają na jakimś jej etapie np. po osiągnięciu poziomu 3 ludzie opuszczają appkę i nie wracają – pytanie: dlaczego?
Jest za trudny, gra już się nudzi / poziom jest sam w sobie nudny? A może jest tam jakiś błąd, który utrudnia / obniża grywalność gry?
6. Kohorty – dowiedz się jaka jest zależność pomiędzy dwoma eventami
Kohorty to grupy osób, które w konkretnym odstępie czasu wykonały dwie wybrane przez Ciebie akcje (eventy). Facebook Analytics określa kohorty jako:
group of people who perform a certain action and then take another action during a specific time period.
Dowiedz się, ile czasu klient potrzebuje żeby podjąć konkretną decyzję – jest to ważne w szczególności przy produktach / usługach, które wymagają dłuższego czasu na podjęcie decyzji.
Przy Kohortach możesz zobaczyć retencje, co daje większy wgląd w to, jak zachowują się ludzie, którzy wykonują te wybrane przez Ciebie dwa eventy w konkretnym odstępie czasu np.:
a) dodali do koszyka, potem kupili,
b) zobaczyli produkt na www i dokonali zakupu
c) zainstalowali aplikację i dokonali zakupu.
7. Retencja – kiedy i dlaczego ludzie wracają / nie wracają do Ciebie
Retencję w bardzo prostym rozumieniu można określić jako “lag” (np. relacja: interakcja z komunikatem do dokonania zakupu) po stronie klienta w trakcie Twoich działań marketingowych.
Retention shows the percentage of people who return to your website, app, page or other channels after the initial interaction. An initial interaction can be the first web view for a website, an app install for an app or the first page view for a page.
Wśród Twoich klientów prawdopodobnie będzie duża grupa osób, która nie kupuje impulsywnie, od razu. Z jednej strony jesteśmy świadomi takiej sytuacji, ale z drugiej strony, jako marketerzy zbyt często skupiamy się i „wyciągamy wnioski” bazując tylko na bardzo wąskiej perspektywie.
Dzięki retencji można zobaczyć szerszy obraz, jak ludzie zachowują się od pierwszej interakcji przez kolejne dni czy tygodnie. Czy wracają do nas? Jaki procent, w jakie konkretne dni / tygodnie. Co ich sprowadza z powrotem do nas, co tego dnia się wydarzyło w naszych działaniach marketingowych, to też atrakcyjny wygląd żeby zobaczyć jak wartościowy jest ruch, który wpuszczamy na stronę.
Jak to wykorzystać w praktyce – przykłady:
- Zobacz, jak wygląda retencja ludzi w różnych przedziałach wiekowych
- Zobacz jak wygląda retencja, kiedy podzielisz ją na konkretne kanały lub Source Group. Dowiedz się więcej, jak ludzie zachowują się w Twojej aplikacji, Stronie na Facebooku, Instagramie czy stronie www
- Zobacz dlaczego tyle osób wróciło do Ciebie np. w trzeci tydzień od pierwszej interakcji
- Update produktu, duże promo – obserwuj jak to działa w kontekście retencji
- Teraz druga strona – Twoja retencja zaczęła regularnie spadać. Może zrobiłeś jakąś dużą zmianę? Update produktu był kiepski i zbugowany? Może zmieniłeś kierowanie pod adsy lub przeniosłeś budżety na inny kanał reklamowy?
8. Lifetime Value – nie myśl o kliencie tylko w kontekście jednego zakupu
Lifetime Value w Facebook Analytics daje Ci szerszą perspektywę. Widzisz wartość użytkowników produktu na podstawie przychodu, jaki generują w danym okresie.
Możesz zauważyć jak różnią się od siebie konkretne tygodnie lub miesiące i wyciągnąć wnioski ze swoich działań lub być bardziej świadomym jak konkretne okresy roku / dni mają wpływ na wartość Twoich klientów w kontekście przychodu.
Dowiedz się więcej na temat LTV dla różnych grup klientów:
Jak to wykorzystać w praktyce? Przykłady:
a) Zobacz, jak Twoje działania marketingowe czy launch nowych produktów wpłynęły na LTV
b) Dowiedz się, jak ważne są konkretne okresy w roku czy dni dla Twojego biznesu i jaki mają wpływ na LTV
c) Zobacz, jak prezentuje się LTV na konkretnych grupach wiekowych / płciach.
Może okaże się, że byłeś zbyt mocno skupiony na grupie 18-24, która kupuje sporo, ale długofalowo 34-44 dostarczają dużo więcej wartości do Twojego biznesu niż ci się wydawało.
9. Funkcja filtrowania
Dzięki filtrowaniu masz możliwość głębszego zanurzenia się w danych i przeanalizowania ich przez poszczególne narzędzia Facebook Analytics. Za pomocą tego filtra można uzyskać precyzyjnie konkretne dane, które nas interesują.
Znajdź nowe wglądy i możliwości pod stworzenie custom audience a potem wykorzystaj je w looklikes (w menadżerze reklam – grupy odbiorców).
Jak to wykorzystać w praktyce? Przykłady:
- Zobacz, ile sprzedaży masz od kobiet w wieku 25-35, które zakupu dokonały z konkretnych modeli iPhone’a.
- Web parameters – zobacz, kim są osoby, które przyszły z ruchu adsowego Facebooka (nawet kiedy masz wszystkie kampanie otagowane, to Facebook może mieć problem z zidentyfikowaniem wszystkich danych)
- Zobacz osoby, które dokonały zakupu częściej niż określony procent użytkowników
Zobacz osoby, które dokonały zakupu o wartości większej niż np. 95% innych kupujących
10. Porównaj swoje filtry
Stwórz dwa filtry z danymi i porównaj je ze sobą np. w kontekście dokonanych zakupów przez różne grupy wiekowe. Możesz tutaj zestawić dane, które najbardziej Cię interesują.
Jak to wykorzystać w praktyce? Przykłady:
- zakupy, które zostały dokonane z iOS vs Android
- kobiety vs mężczyźni – w kontekście zakupów
- zakup kobiety w różnym wieku np. 18-24 vs 25-36
11. Custom Audience
Stwórz custom audience z filtrów, co daje Ci nowe możliwości na zrobienie looklike lub jako element do wykluczania konkretnych grup w kampaniach / na wybranym etapie lejka.
Na początek:
- Zapisz filtr
- W Facebook Analytics custom audience nie mogą być tworzone jeżeli strona facebookowa jest uwzględniony w Source Group
12. Percentyle – dowiedz się więcej, jak różni są Twoi klienci
Percentyle dają wgląd w specyficzną część Twojego audience, która wykonuje konkretną akcję (uruchamiając event w pixelu Facebooka).
Możesz analizować te akcje na bazie różnych eventów np. page view, app launches, purchases lub jakikolwiek inny event, który wybierzesz.
Czego możesz się dowiedzieć:
- Jak top 25%, 50%, 80% użytkowników (lub inny %) wykonuje konkretną czynność uruchamiając przy tym konkretny event np. page views lub purchaeses
- Jak dużo zakupów / jaką wartość zakupów masz z top 25% użytkowników, którzy dokonali zakupu (lub jakikolwiek inny %)
Jak to wykorzystać w praktyce – przykłady:
a) Dowiedz się, jaką wartość zakupów dostarcza Ci top 5% Twoich klientów – na bazie purchase value
b) Użyj funkcji filtrowania (np. kobiety 25-35 ) i na tym konkretnym filtrze, a także wybranym evencie w Percentylach zobacz jak zachowuje się ta konkretna grupa np. W kontekście eventów Purchases w konkretnym odstępie czasu.
Bardzo ważne:
- Zanim zanurzysz się w dane, upewnij się, że pixel i eventy (strona www i aplikacja) działają poprawnie,
- Dodaj parametry wartości do swoich eventów np. Purchases czy Ad to Cart,
- Upewnij się, że masz otagowane wszystkie kampanie na Facebooku,
- Bądź świadom, że część danych opartych jest o próbę badawczą na Facebook Analytics.
- Bądź świadom, że Facebook Analytics przy bardziej szczegółowych analizach oznaczy część danych jako Unknown (i to nie tylko z powodu małej liczby danych do analizy).
- Stwórz Source Group z wszystkich swoich kanałów: strona na Facebooku, Instagram, App, Messenger bot, Pixel (www).
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!