Mateusz Paszkiewicz

3 duże zmiany w działalności Instagrama

Swego czasu Instagram był miejscem, które odwiedzaliśmy, żeby zobaczyć trochę #foodpornu oraz zrozumieć, co to znaczy „być hipsterem”. Dzisiaj Instagram to socialowa maszyna, z której dziennie korzysta 400 milionów użytkowników i w której milion reklamodawców miesięcznie promuje swoje produkty i usługi.
Platforma w ciągu ostatnich 12-16 miesięcy przeszła poważne zmiany, dodając do swojego asortymentu nowe opcje oraz narzędzia.

Jeżeli nadal postrzegasz Instagram jako „aplikację do dodawania zdjęć”, to nie widzisz, jakie trendy obecnie dominują i w jaki sposób możesz wykorzystać te dynamiczne zmiany do promocji swojej marki.

Dlaczego tak dużo zmian?

Działania skupiają się wokół kilku głównych celów, w tym monetyzacji oraz wzrostu użytkowników, który wspierany jest przez przyrodniego brata Instagrama, Facebooka. Instagram zdał sobie sprawę, że potrzebuje nowych narzędzi, które sprawią, że użytkownicy będą częściej wracać, więcej tworzyć i konsumować, a co za tym idzie – spędzać więcej czasu na platformie.

Instagram ma bardzo zbliżone ambicje do Facebooka, by zbudować własny ekosystem.

Celem tej platformy jest utrzymanie użytkownika jak najdłużej za pomocą takich rozwiązań, jak możliwość dokonywania zakupów (aktualnie dostępne w Stanach Zjednoczonych) lub rezerwowanie wizyty u fryzjera bezpośrednio z poziomu aplikacji (zapowiadana funkcja).

Na Instagramie znajduje się olbrzymia liczba marek, które z powodzeniem wykorzystują ten kanał do dystrybucji treści oraz docierania do swojej grupy docelowej. Sporym wyzwaniem jest jednak to, że wciąż możemy umieścić w BIO tylko jeden link.

Trzy duże zmiany

E-commerce
Instagram przeprowadzał testy nad dodaniem możliwości zakupów na platformie, a w marcu 2017 wdrożył to rozwiązanie w Stanach Zjednoczonych dla marek, które sprzedają odzież, biżuterię oraz kosmetyki. Dzięki tej aktualizacji bezpośredni zakup za pomocą smartfona może być znacznie bardziej komfortowym doświadczeniem.

Jak to wyglądało wcześniej? Potencjalny klient, który zobaczył Twój produkt, musiał opuścić Instagram, szukać sklepu/produktu w Google, ewentualnie dana osoba mogła skorzystać z linku w BIO. To jednak nadal nie był link umieszczony bezpośrednio pod postem z produktem.
Dzięki funkcji Shop ścieżka klienta wygląda następująco:

  1. Użytkownik dotyka ekranu smartfona i wywołuje wszystkie dostępne produkty, które zostały umieszczone na zdjęciu. Pojawiają się nazwy produktów oraz ceny.
  2. Po wybraniu konkretnego produktu dana osoba jest przekierowana do nowego okna w aplikacji, gdzie całą przestrzeń smartfona zajmują wybrany produkt, cena oraz jego opis.
  3. Użytkownik klika w „Shop now” i zostaje przeniesiony do mobilnej wersji sklepu internetowego, bezpośrednio na podstronę z wybranym produktem.

Przykładowe marki, które wykorzystują potencjał funkcji sklepu na Instagramie:
Katespadeny, J.Crew, Warby Parker.

 

Podróż klienta zaczyna się od przykładowej stylizacji na Instagramie, następnie mamy okno z konkretnym produktem. By dokonać zakupu, użytkownik przechodzi do mobilnej wersji sklepu.

Instagram Stories

Stories na Instagramie odgrywa znacznie ważniejszą rolę, niż większość osób to sobie wyobraża.

To odpowiedź Instagrama na nowy format komunikacji, który został po raz pierwszy wdrożony na Snapchacie. Jest to połączenie mobile i internetu mobilnego – komunikacja „tu i teraz”.

Instagram Stories to dla marek nowa przestrzeń do storytellingu, która jest w wertykalnym formacie, co naturalnie pozwala na wyświetlenie treści na pełnym ekranie smartfona.

 

Przygotowanie treści jest bardzo intuicyjne, to narzędzie sprawdzi się najlepiej wśród firm, które:

a) Mogą cyklicznie dokumentować własną aktywność

O komunikacji „tu i teraz” warto myśleć jak o stałym dokumentowaniu wydarzeń, które są związane z naszą marką, działalnością lub influencerami, z którymi współpracujemy. Dla niektórych branż taka forma generowania treści jest czymś naturalnym i codziennym, bo dokumentujemy akcję, np. backstage, nową kolekcję odzieży, wydarzenie sportowe, proces przed i po (fryzjer, makijażystka), lub przekazujemy nasz kanał ambasadorom marki, a nie tworzymy każdego dnia nowy scenariusz. Warto sprawdzić, jak robią to:

  • Loreal Paris Makeup – firma kosmetyczna, która relacjonuje organizowane przez siebie eventy, angażując do tworzenia treści influencerów, lub pokazuje proces tworzenia różnych kosmetyków,
  • Redbull – firma współpracuje z wieloma sportowcami z różnych dziedzin, wspiera sportowe wydarzenia, co daje niesamowite możliwości na generowanie atrakcyjnej treści,
  • Legia Warszawa – klub piłkarski, który za pomocą Instagram Stories udostępnia treści z backstage’a, których nie zobaczymy w telewizji lub na portalach sportowych.

 

b) Mają zasoby, by wcześniej przygotować treść

Instagram Stories pozwala na dodanie przygotowanej wcześniej treści (nie później niż 24 godz. od stworzenia). Wykorzystują to głównie duże marki, które mają rozbudowaną społeczność na Instagramie oraz środki na wygenerowanie tego typu treści. Warto sprawdzić, jak robią to MTV, HBO lub BBC.

c) Nawiązują współpracę z influencerami (product placement)

Dla wielu firm generowanie treści „tu i teraz” może wydawać się kłopotliwe z powodu braku zasobów lub sytuacji, które są warte dokumentowania. Tutaj z pomocą pojawiają się influencerzy oraz możliwość product placementu z wykorzystaniem funkcji tagowania innych kont na Instagram Stories.

Z biznesowego punktu widzenia dzięki Stories Instagram zyskuje jeszcze więcej contentu i jej konsumpcji na platformie, a to oznacza dodatkowe pieniądze z tytułu reklam. Kolejny krok to nowa przestrzeń reklamowa, która została udostępniona na Instagram Stories i – co ciekawe – nadal jest mało chętnych na jej wykorzystanie. Skutkiem tego jest niskie obłożenie reklamą, a to daje nam znacznie niższą cenę CPM niż reklama na Instafeedzie.

Dlaczego warto pomyśleć na poważnie o reklamie na Instagram Stories?

1. CPM (1000 wyświetleń) nadal jest w bardziej korzystnej cenie niż reklama na feedzie.
2. Niska konkurencja po stronie innych marek.
3. Atrakcyjny format, jeżeli zależy nam na szerokim dotarciu do grupy docelowej z komunikatem naszej marki.
4. Reklama powinna być dynamiczna, tak by utrzymać uwagę odbiorcy (najważniejsze będą pierwsze sekundy), oraz zawierać napisy.

Wykorzystaj reklamową przestrzeń Instagram Stories, która jest jeszcze nieobłożona konkurencją i za 12 miesięcy będzie znacznie droższa niż dziś.

Augmented reality

Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality) staje się coraz ważniejszym elementem takich platform, jak: Facebook czy Instagram. To rozwiązanie pozwala na tworzenie efektownych i humorystycznych treści, wykorzystując lenses, czyli tzw. soczewki, które pozwalają nałożyć efekty wizualne na twarz lub nasze otoczenie.

czytaj także

Facebook Analytics – 12 sposobów na to, jak lepiej poznać Twojego klienta

Mateusz Paszkiewicz

O autorze

Mateusz Paszkiewicz

Pomaga firmom tworząc lub współtworząc strategie działania w zakresie digital oraz osiągać strategiczne cele w zakresie sprzedaży. Wyznaje z...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Witam, wie Pan jak wygląda z prawnego punktu widzenia taka sytuacja ?
    Powiedzmy że pracuje na etacie, w godzinach swojej pracy robie fotki na insta związane z tym co robię. Po jakimś czasie mam mnóstwo followersów. Zwalniam się z pracy i bawie się w prowadzenie insta. Kto ma w tym momencie prawa do konta, skoro jest ono związane z tym co robię i prowadzone jest w godzinach pracy ?

  3. Zapraszam do sprawdzenia oferty naszej firmy – skutecznego rozwijaniu instagrama dla klientów biznesowych – crazyfejm.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz