Google Webmaster Tools a Google Analytics – możliwość integracji

Od kilku dni Narzędzia dla Webmasterów dostarczają danych o najlepszych podstronach witryny. Dowiesz się, jakie słowa kluczowe odpowiadają za ruch na poszczególnych podstronach.

Ponadto Google ogłosił wreszcie długo oczekiwane pogłębienie integracji danych z Webmaster Tools i Analytics. Ściślej rzecz biorąc, dane prezentowane dzisiaj w Webmaster Toolsach będą dostępne dodatkowo także z poziomu Google Analytics. Zmiana została na razie tylko ogłoszona, nie jest na razie widoczna, ale ma zostać wdrożona jeszcze w czerwcu.

Jak monitorować słowa kluczowe odpowiedzialne za ruch na poszczególnych podstronach?

Jak to znaleźć? „Twoja witryna w sieci” -> „Wyszukiwane hasła” -> zakładka „Najpopularniejsze strony”:

webmaster tools top pages
(kliknij aby powiększyć)

Zobaczysz tam listę podstron twojego serwisu. Kliknięcie w podstronę wyświetli listę słów kluczowych odpowiedzialnych za ruch na tej podstronie:

gwt update

Jak widać powyżej, dla każdej podstrony wyświetlane są: liczba wyświetleń linku w wynikach wyszukiwania, liczba kliknięć, CTR, średnia pozycja i ukazane procentowo zmiany tych danych.

Kliknięcie słowa kluczowego wyświetli z kolei dane dla tego słowa kluczowego w skali całej witryny.

Jak widać, Narzędzia dla Webmasterów, poza właściwą funkcją kanalizowania komunikacji między Google a webmasterem, coraz mocniej wkracza w kompetencje Google Analytics. Oczywiście możliwości Analyticsów są wielokrotnie większe, a dokładność wyświetlanych tam danych – większa, niemniej jednak Narzędzia zaczynają dawać szybki dostęp do najważniejszych danych, co może być użyteczne dla osób przerażonych natłokiem danych i funkcji GA.

[źródło: Google Webmaster Tools Adds Page-Level Query Data]

Gdzie w Google Analytics znajdziemy dame z Google Webmaster Tools?

W zakładce „Traffic sources” („Źródła odwiedzin”) pojawi się nowa sekcja: „Search Engine Optimization”. Ta z kolei będzie składać się z sekcji „Summary” („Podsumowanie”), „Queries” („Zapytania”) i „Landing Pages” („Strony docelowe”) (tłumaczenia nazw sekcji od Redakcji). Oto zrzut ekranowy:

1 google-analytics-seo-reports

Google udostępnił też zrzuty kolejnych raportów:

Jeśli chcesz zobaczyć dane z GWT na twoim koncie Analytics wcześniej, niż inni, możesz zapisać się do programu pilotażowego (chociaż Google nie gwarantuje każdemu zgłaszającemu się udziału w programie).

[Na podstawie: Google Analytics To Add Search Query Data From Webmaster Tools]

Aktualizacja (styczeń 2011) – jak przeprowadzić integracją Google Analytics i Webmaster Tools?

Niedawno w Google Webmaster Tools (w polskiej wersji językowej: Narzędzia dla Webmasterów) pojawiła się możliwość integracji z Google Analytics. Nowa funkcja ułatwia szybkie przełączanie się między danymi z Webmaster Tools i Analytics – na razie w zakresie linków przychodzących do witryny. Integracja jest zatem dosyć skromna, ale należy się spodziewać, że zostanie pogłębiona (o czym od dawna się spekuluje).

Jak przeprowadzić integrację? Na głównym kokpicie wybierasz link „Zarządzaj”, a następnie „Profil w usłudze Google Analytics”:

GWT zarządzaj analytics

Następnie musisz wybrać, który profil z Google Analytics chcesz powiązać z GWT. Profile witryny w Google Analytics i Webmaster Tools są już połączone. Jeśli twoja witryna ma więcej niż jednego właściciela, każdy z nich będzie musiał przeprowadzić wiązanie kont osobno.

Jak skorzystać z integracji? Możliwości są na razie bardzo skromne, dotyczą danych o linkach przychodzących do witryny. Google Webmaster Tools – jak do tej pory – pokaże ci swoje namiary na linkujące do ciebie witryny. Integracja z Analytics polega na razie na umieszczeniu pod tymi danymi linku, prowadzącego bezpośrednio do analogicznych danych w Google Analytics (następuje przekierowanie do Google Analytics, dane nie są w żaden sposób „zaciągane” do GWT):

GWT link do analytics

Kliknięcie linku skieruje cię do Google Analytics, zakładka Źródła odwiedzin -> Witryny odsyłające:

GWT analytics witryny odsyłające

Dlaczego warto zestawiać ze sobą 2 raporty linków przychodzących, w dodatku pochodzące od tej samej firmy (Google)? Dane o linkach przychodzących w Google Webmaster Tools i Google Analytics zbierane są na zupełnie różnych zasadach (w największym uproszczeniu, GWT wykorzystuje informacje zgromadzone przez Googlebota w toku crawlowania sieci i tworzenia grafu linków, natomiast Analytics, za pomocą skryptu zainstalowanego na badanej witrynie, bada referrery przychodzącego na nią ruchu), mogą się więc wyraźnie różnić (i tak najczęściej jest). Dane z GWT powiedzą ci więc (przynajmniej w teorii) o wszystkich linkach, które kierują do twojej witryny, nawet o takich, które są martwe w sensie przesyłania do ciebie ruchu. Natomiast dane z Analytics pokażą ci tylko te linki, które faktycznie kierują do ciebie jakiś ruch. GWT poda ci także liczbę linków, jakie przychodzą do ciebie z danej witryny.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Adam Wencław

      Są 2 plusy tej wersji:
      – CTR, choć jest wyświetlany bez części ułamkowych (pewnie wydajność),
      – dane z opóźnieniem 3-dniowym, co jak na GWT jest niezłym wynikiem ;)

      Pozdr,
      AW

    • Noo tylko czekać aż rozbieżności będą z GA tak jak to jest z adwords…

    • "Od kilku dni Narzędzia dla Webmasterów dostarczają danych"? :D

      miałem to w PL od miesiąca już.

    • RoseQuitam

      Ja też od kilku już miesięcy u siebie to obserwuję, więc o jakich "kilku" dniach tu mowa? ;)

      • Maciej_Janas

        To tak zawsze jest, że Google najpierw jakąś funkcję testuje na ograniczonej grupie użytkowników, czasem nawet całkiem licznej, a potem, w którymś momencie oficjalnie udostępnia ją wszystkim. Więc jak piszemy o czymś nowym w Google'u to praktycznie zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie mógł powiedzieć "a ja to mam już od wielu tygodni" i nie ma w tym nic dziwnego.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *