Nowości na rynku azjatyckim za okres wrzesień–grudzień 2020
1. Użytkownicy WeChat Moments mogą usuwać komentarze od znajomych
Najnowsza aktualizacja WeChat na iOS (7.0.15) wprowadza zmianę w aplikacji, która umożliwia użytkownikom usuwanie komentarzy dodanych przez znajomych do ich postów Moments. Po usunięciu komentarza osoba publikująca komentarz będzie mogła zobaczyć, że jej komentarz został usunięty przez znajomego.
Moments to funkcjonalność aplikacji WeChat, która umożliwia użytkownikom udostępnianie zdjęć, linków lub aktualizacji z podpisami. Oś czasu Moments to kanał, który jest nieco podobny do osi czasu na Facebooku, gdzie znajomi mogą komentować wyświetlane posty.
2. WeChat Mini Programs docierają już do 829 mln aktywnych użytkowników miesięcznie
WeChat znalazło się ostatnio w słabszej sytuacji, gdyż wyraźnie ucierpiało z powodu konkurencji ze strony platform videostreamingowych – Douyin i Kuaishou. WeChat góruje jednak nad innymi platformami społecznościowymi w Chinach ze względu na dynamiczny rozwój WeChat Mini Programs.
Miesięczna liczba aktywnych użytkowników WeChat Mini Programs wzrosła z 743 mln do 829 mln w okresie od czerwca 2019 r. do czerwca 2020 r. To wzrost wyraźnie szybszy od ogólnego wzrostu liczby użytkowników WeChat.
Wzrosła nie tylko liczba użytkowników WeChat Mini Programs, ale także ich współczynnik zaangażowania. Liczba Mini Programs, z których korzysta każdy użytkownik każdego miesiąca, wzrosła z 8,7 do 9,8 w ciągu roku.
Większość WeChat Mini Programs jest wykorzystywana do zaspokajania „usług codziennego życia” (np. użytkownicy mogą używać ich do udostępniania lokalizacji pobliskiej restauracji). Mobilne zakupy to jeden z kolejnych podstawowych sposobów zastosowania Mini Programs.
Popularność tej formy aktywności plasuje WeChat Mini Programs w pierwszej trójce największych ekosystemów składających się z usług dostępnych na platformach WeChat, Alipay i Baidu. Według QuestMobile, WeChat Mini Programs są nadal używane do stosunkowo niewielkich zakupów, a tylko 20% użytkowników wydaje ponad 1000 RMB (ok. 150 USD) miesięcznie.
3. Poziom wykorzystania Internetu w Chinach powrócił do poziomu sprzed pandemii COVID-19
Według raportu QuestMobile, codzienny czas wykorzystania Internetu przez chińskich użytkowników wrócił do poziomu sprzed wybuchu pandemii COVID-19. Podczas niej nastąpił gwałtowny wzrost korzystania z sieci: z 6 godzin dziennie w grudniu 2019 r. do 7,3 godziny dziennie w marcu 2020 r.
Obecnie sytuacja wróciła do poprzedniego poziomu – w czerwcu tego roku Chińczycy używali Internetu 6,1 godzin dziennie. To bardzo obiecująca statystyka dla chińskiej gospodarki. Spadek obecności użytkowników online pokazuje, że chińscy klienci powrócili do działań offline (wizyty w sklepach, restauracjach i centrach rozrywki) po okresie izolacji domowej podczas lockdownu.
4. Tencent traci impet w stosunku do ByteDance
Od czasu premiery platform Toutiao i Douyin, Tencent toczy bezwzględną wojnę z ByteDance. Wiele wskazuje na to, że firma, która stworzyła WeChat, przegrywa rywalizację z największym rynkowym konkurentem. W ciągu ostatniego roku statystyki ukazujące popularność platform mierzoną udziałem procentowym czasu użytkowników spędzających na poszczególnych aplikacjach pokazały, że wynik Tencent zmniejszył się o 4,3 punktu procentowego, podczas gdy ByteDance i Kuaishou wzrosły odpowiednio o 3,3 i 2,7 punktu procentowego w tym samym okresie.
5. WeChat umożliwia teraz wykorzystywanie kuponów promocyjnych
Sprzedawcy mogą teraz oferować kupony promocyjne WeChat za pośrednictwem wyszukiwarki WeChat. To kolejny zabieg platformy, aby zwiększyć liczbę zakupów w e-commerce, kosztem konkurencyjnego serwisu Alibaba.
Kupony pojawiają się podczas wyszukiwania określonych słów kluczowych związanych z marką (np. Starbucks), a następnie kierują użytkowników do WeChat Mini Programs w celu sfinalizowania zamówienia.
W przeciwieństwie do Taobao WeChat nie jest jednak ekosystemem opartym na wyszukiwaniu. W związku z tym wątpliwe jest, czy takie kupony będą miały rzeczywisty wpływ na zakupy użytkowników końcowych.
6. Bilibili dodał bezpośrednie linki do Taobao
Bilibili w końcu umożliwiło autorom dodawanie linków do handlu elektronicznego przenoszących użytkowników do serwisu Taobao. Użytkownicy mogą kliknąć link do produktu Taobao znajdujący się u dołu sesji wideo lub transmisji na żywo.
7. Marki nie muszą już rejestrować oficjalnego konta WeChat, aby wyświetlać reklamy WeChat Moments
Tencent uruchomił nową platformę reklamową łączącą reklamy WeChat i zasoby Tencent Display Network. Nowa platforma to https://ad.qq.com/. Wcześniej reklamami WeChat zarządzano pod adresem https://a.weixin.qq.com/. Z kolei reklamami w sieci reklamowej Tencent zarządzano pod adresem https://e.qq.com/ads/, obejmującym wszystkie inne zasoby sieci reklamowej Tencent, takie jak QQ, QQ News, Tencent news oraz setki innych aplikacji i witryn.
Oto kilka aktualizacji dotyczących nowej platformy:
- Marki mogą teraz zasilać to samo konto, aby wyświetlać reklamy we wszystkich witrynach reklamowych Tencent.
- Marki nie muszą już tworzyć oficjalnego konta WeChat, aby wyświetlać reklamy WeChat Moments. Obsługiwane reklamy obejmują reklamy WeChat Moments, reklamy Mini Programs, reklamy oficjalnego konta.
- Marki mogą używać tej samej grupy kierowania do wyświetlania reklam zarówno na WeChat, jak i na innych platformach.
Nowości na rynku azjatyckim za okres kwiecień–sierpień 2020
1. Kolejny rekord sprzedaży e-commerce w Chinach
Festiwal 618, odbywający się 18 czerwca, to drugi co do wielkości festiwal zakupów w Chinach po Dniu Singla (11 listopada). Festiwal, zainaugurowany przez JD.com, pobił w tym roku nowe rekordy popularności, na co wpływ miała pandemia COVID-19.
JD.com ustanowił w tym roku nowy rekord z całkowitą wartością 269,2 mld juanów (ok. 38 mld dolarów), na jaką złożono zamówienia podczas festiwalu zakupów, który trwał od 1 do 18 czerwca. Całkowita wartość wolumenu towarów brutto (GMV) wzrosła o 33% rok do roku, co oznacza przyspieszenie wzrostu w porównaniu z zeszłorocznym festiwalem.
JD.com wykorzystało w trakcie wydarzenia swój rozbudowany system dostarczania zamówień, który pomógł platformie zyskać na znaczeniu podczas epidemii COVID-19. Pierwsze zamówienie podczas Festiwalu 618 zostało dostarczone w zaledwie 8 minut i 21 sekund. Firma w informacji prasowej ujawniła także, że niektóre kategorie, takie jak „JD Supermarket”, wzrosły o 500% rok do roku, pobudzone wzrostem zainteresowania sklepami spożywczymi online podczas pandemii.
Także konkurencyjne platformy zyskały w okresie trwania festiwalu. Tmall zanotował 698,2 mld juanów GMV (ok. 98,65 mld dolarów), czyli ponad dwa razy więcej niż JD.com. Większość pozostałych platform handlu elektronicznego odnotowała znaczny wzrost rok do roku podczas Festiwalu 618: Pinduoduo poinformowało, że sprzedaż w kategorii „Matka i dziecko” gwałtownie wzrosła o 510%, Suning ogłosił, że ich sprzedaż omnichannel wzrosła o 129%, a sprzedaż FMCG o 230%.
2. Alibaba i Tencent zyskały na pandemii COVID-19
Alibaba i Tencent opublikowały niedawno wyniki finansowe za I kwartał 2020 r. To dobra okazja, aby ocenić, w jakim stopniu COVID-19 wpłynął na chińskie platformy internetowe. Alibaba osiągnęła bardzo dobre wyniki ze względu na dużą odporność sektora e-commerce. Przychody spółki Alibaba z handlu elektronicznego wzrosły o 19% rok do roku, podczas gdy Tmall Online Physical Goods GMV wzrosły o 10%. Konkurenci tych serwisów, czyli Pinduoduo i JD.com, również utrzymywali stałą wydajność podczas epidemii COVID-19.
Ciekawym wnioskiem jest fakt, który pokazuje, że – gdy mieszkańcy Chin utknęli w domach – sektor gier online rozkwitał. Wskazują na to również dane finansowe. Przychody Tencent z reklam i gier online wzrosły odpowiednio o 32% i 31% rok do roku. Warto zauważyć także, że nawet dojrzałe aplikacje, takie jak WeChat, zostały pobudzone przez użytkowników pozostających w domu. WeChat odnotował największy wzrost kwartalny od lat: przybyło mu o 3,2% więcej aktywnych użytkowników miesięcznie.
3. Czas spędzany na platformach społecznościowych przez użytkowników mobile
Jeden z ostatnich raportów dotyczących chińskiego rynku mediów społecznościowych pozwala na dokonanie ciekawych analiz i porównań z danymi historycznymi. W 2016 r. ekosystem Tencent reprezentował ponad 50% czasu spędzanego przez chińskich użytkowników na urządzeniach mobilnych (źródło: raport Mary Meeker). Teraz Tencent zajmuje tylko 42,9% czasu użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych.
Tencent stracił udział w rynku na rzecz Toutiao, która obecnie może pochwalić się 14,5% udziałem w czasie użytkowania serwisu na urządzeniach mobilnych. Krajobraz chińskiej technologii stał się dużo bardziej zróżnicowany w ciągu ostatnich 5 lat. W 2016 r. Baidu, Alibaba i Tencent (BAT) posiadały 71% spędzonego czasu mobilnego. Teraz 70% czasu użytkowników przypada na 5 firm: Baidu, Alibaba, Tencent, Toutiao i Kuaishou (BATTK).
4. Efektywność Alibaby w generowaniu przychodów z reklam
Opublikowane ostatnio dane pokazują, że Alibaba jest najbardziej efektywna w generowaniu przychodów z reklam internetowych. To zaszczytne miejsce spółka wywalczyła dzięki rezultatowi około 50 juanów w przeliczeniu na kwartał na aktywnych dziennie użytkowników (DAU). Tuż za nią znalazło się Bytedance (Toutiao) z wynikiem około 43 juanów/kwartał/ DAU.
Obie firmy ściśle kontrolują reklamę i marketing KOL (Key Opinion Leaders). Platforma KOL firmy Bytedance pobiera 5% prowizji od wszystkich kampanii. Wszelkie treści promocyjne, które nie przeszły przez oficjalną platformę, mogą być narażone na ograniczenie ruchu.
5. Ile czasu dziennie w chińskich social mediach?
Użytkownicy Douyin spędzają 88 minut dziennie w aplikacji, o 6 minut dłużej w porównaniu z WeChatem. Użytkownicy Bilibili są również niezwykle lojalni, spędzając 83 minuty dziennie w aplikacji. WeChat, z najwyższymi statystykami DAU (Daily Active Users), jest również jedyną platformą o malejącej liczbie DAU rok do roku. Jest to także platforma o najwyższym współczynniku retencji użytkowników: 7-dniowy współczynnik retencji osiągnął prawie idealny wynik 98,3%.
6. Koniec chronologicznej osi czasu na WeChacie
Niektórzy użytkownicy Androida w Azji testują wersję beta opartej na algorytmach osi czasu na kontach platformy WeChat. Nowy algorytm umieści konta oznaczone jako „Ulubione” lub o wyższym współczynniku zainteresowania wyżej na osi czasu. Do tej pory oś czasu na koncie użytkownika była czysto chronologiczna. WeChat może być ostatnim kanałem społecznościowym, który zrezygnował z chronologicznego kanału informacyjnego.
Wraz z rozwojem Douyin i Toutiao użytkownicy spędzają coraz mniej czasu na WeChacie. Jednocześnie wielu użytkowników WeChata obserwuje już 997 kont oficjalnych WeChat, czyli maksymalny dostępny limit. Specjaliści zauważyli, że w godzinach szczytu nowe artykuły przygotowywane przez konta oficjalne są wysyłane średnio co minutę. W ten sposób użytkownicy mogą łatwo przegapić odpowiednią treść. Ten ruch może nie wystarczyć do odzyskania ruchu z Douyin i Kuaishou, może jednak spowolnić trend opuszczania WeChata przez użytkowników, poprawiając ich komfort czytania i interakcji z ulubionymi profilami.
Nowości na rynku azjatyckim za okres styczeń–marzec 2020
1. Większe możliwości optymalizacji na platformie WeChat
Allen Zhang, założyciel WeChat, chce dać możliwość zwiększenia ruchu z wyszukiwania, poprzez optymalizację wyników wyszukiwania. Obszary, które zostaną objęte optymalizacją to:
- lepsze wyświetlanie zawartości stron Mini Programu w wynikach wyszukiwania;
- marki mogą mieć wyższy ranking wyszukiwania;
- wyniki wyszukiwania zostaną zoptymalizowane według lokalizacji, treści, kręgu społecznościowego (Mini Programy używane przez więcej kontaktów będą miały wyższą pozycję);
- ulepszenia wyników wyszukiwania z długimi ogonami.
Obecnie wyniki wyszukiwania WeChat wciąż są dalekie od ideału. Na przykład – jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie „jak ugotować jajko?” to WeChat Search nie jest w stanie wybrać odpowiedniego Mini Programu. Właśnie taki rodzaj zapytań WeChat próbuje ulepszyć. W rzeczywistości w przypadku niektórych typowych kluczowych funkcji, takich jak pogoda, wyszukiwanie zostało już zoptymalizowane.
2. Popularne memy stały się emoji na WeChat
WeChat ucieszył swoich użytkowników i wprowadził nowe emoji – zostały one stworzone na podstawie popularnych memów. Nowe ikony obejmują między innymi emoji jedzące arbuzy (z ang. a watermelon-eating emoji) i uśmiechniętą Shibę Inu (z ang. Doge).
W odróżnieniu od emoji Unicode, WeChat i Weibo mają własne zestawy emoji. Nowy zestaw wzbudza duże emocje w Chinach ze względu na popularność internetowych memów. „Jedzenie arbuza” to internetowe wyrażenie, które pochodzi od „mas jedzących arbuzy”, co opisuje ogólną mentalność użytkowników Internetu – nie mają pojęcia, co się właściwie dzieje, ale wciąż komentują lub śledzą historię online dla przyjemności. Naszym zachodnim odpowiednikiem może być zatem mem z widzem wcinającym ze smakiem popcorn.
3. Kto korzysta z live streamingu w Azji?
Youku, platforma do wideo live streamingu, opublikowała raport wykazujący silne zaangażowanie użytkowników urodzonych po 1990 roku. To właśnie ci użytkownicy odpowiadają za znaczną część całkowitego czasu spędzanego na platformie.
Użytkownicy wychowani w latach 90. XX wieku stanowią bardzo dużą część populacji na platformie: niektórzy z nich mają wkrótce skończyć 30 lat. Co ciekawe, Youku nie segmentowało do tej pory swojej bazy użytkowników, co może świadczyć o braku zaangażowania w stosunku do użytkowników urodzonych po 1995 lub 2000 r. Użytkownicy ci prawdopodobnie przerzuciliby się na platformy takie jak Douyin lub Kuaishou. Youku twierdzi również, że 100 mln użytkowników platformy spędza średnio godzinę dziennie na oglądaniu filmów innych użytkowników.
4. Boom popularności platform live streamingowych w Azji
Azjatyccy internauci oszaleli na punkcie platform live streamingowych. Sukces Taobao przebił się już do mediów na całym świecie, a niektórzy streamerzy stali się prawdziwymi symbolami masowych zakupów dokonywanych pod wpływem impulsu.
Transmisje na żywo nie ograniczają się jednak tylko do Taobao. Youzan, popularna platforma e-commerce, ujawniła dane pokazujące współczynnik konwersji 21,2% z transmisji na żywo. Kategorie urodowa i dotycząca opieki nad dziećmi również notują dobre wyniki komercyjne podczas transmisji na żywo WeChat. Istnieją również kategorie, które są mniej podatne na zakupy pod wpływem impulsu użytkowników. Należą do nich produkty edukacyjne, wypieki oraz owoce i warzywa. Zauważalny jest spadek liczby transakcji podczas live streamingów.
Raport Youzana wykazuje również mniej pozytywny trend na chińskim rynku. Prawie dwie trzecie (63,8%) kupujących odzież damską nie zakupiło jej dwa razy w tym samym sklepie. Wynik ten najprawdopodobniej wynika z impulsywnego charakteru zakupów „społecznościowych”.
5. WeChat pracuje nad zwiększeniem zaufania klientów
WeChat ogłosił podjęcie kroków w celu zwiększenia zaufania klientów do sklepów WeChat Mini Program. WeChat zapewni m.in. usługę weryfikacji dla tych sklepów – w zweryfikowanych sklepach pojawi się oficjalny znak, który będzie swoistym certyfikatem jakości. Ponadto oficjalne sklepy Mini Programu będą miały wyższy ranking podczas wyszukiwania. WeChat dostarczy również wtyczkę, która pomoże w śledzeniu statusu wysyłki i zaoferuje oficjalne wsparcie w sporach dotyczących zamówień i w rozpatrywaniu skarg klientów.
Chociaż zarządzanie i rozwój sklepu WeChat pozostaną niezależne, dodatkowe wsparcie poprawi komfort zakupów konsumentów. Będzie to szczególnie korzystne dla marek, które są nowe w ekosystemie sklepów Mini Program.
6. WeChat chce więcej krótkich treści
WeChat traci ruch na rzecz platformy Douyin z powodu braku krótkich treści wideo. Twórcy WeChat chcieliby uruchomić nowy ekran, który promowałby „krótkie zawartości”, aby poprawić wrażenia i spełnić oczekiwania użytkowników. Nie ujawniono żadnych informacji na temat tego, które treści w krótkim formacie będą dostępne w WeChat w przyszłości.
W ubiegłym roku WeChat uruchomił funkcję wideo podobną do historii na Instagramie, zachęcając użytkowników do udostępniania filmów, które będą dostępne przez najbliższe 24 godziny. Dla WeChat było to postrzegane jako krok w kierunku promowania większej ilości treści wideo. Na ten moment bardzo niewielu użytkowników korzysta jednak z tej funkcji.
7. Ponad 60% chińskiego transgranicznego rynku e-commerce w rękach dwóch firm
Według raportu Analysys, w trzecim kwartale 2019 roku Tmall Global nadal dominował w transgranicznej sprzedaży e-commerce z 34,1% udziałem w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Netease Kaola z 26,2% udziałem w rynku. Dwóch liderów opanowało w ten sposób ponad 60% chińskiego rynku transgranicznego handlu e-commerce.
Udział Xiaohongshu w rynku jest stosunkowo stabilny. Chociaż aplikacja służąca do handlu społecznościowego znacznie powiększyła swoją bazę użytkowników, nie przekształca tego zaangażowania w sprzedaż.
Nowości na rynku azjatyckim za okres październik–grudzień 2019
1. Zmiany regulaminu WeChat, dotyczące motywowanego udostępniania treści i publikowania linków zewnętrznych
WeChat wydał właśnie – jak dotąd najbardziej rygorystyczną – politykę regulującą zachęty do udostępniania treści i publikacje linków zewnętrznych. Zasady zakazały jednych z najczęstszych taktyk kampanii marketingowych.
Oto niektóre z najważniejszych nowych zakazów:
- ścisła regulacja zakazów grupowych,
- treści i mechanizmy zachęcające do pobierania aplikacji,
- edycja lub ponowne wykorzystanie zdjęć profilowych lub informacji dotyczących użytkownika,
- udostępnianie linku zawierającego zdjęcie profilowe i nazwę użytkownika,
- świadczenie usługi podobnej do funkcji WeChat.
Chociaż celem tego rozporządzenia jest poprawa komfortu użytkowników serwisu i ochrona ich prywatności, może być to śmiertelna pułapka dla firm, które starają się pozyskać leady marketingowe za pomocą tego portalu.
Jaka może być kara w przypadku naruszenia powyższych zasad? Na przykład zablokowanie strony internetowej lub adresu IP, ograniczenie lub zablokowanie ruchu do treści w WeChat Moments, częściowe lub całkowite ograniczenie funkcji konta oficjalnego, tymczasowe zablokowanie lub trwałe usunięcie konta, nałożony na firmę zakaz korzystania z ekosystemu WeChat. Najcięższa kara może zostać zastosowana już przy pierwszym naruszeniu regulaminu.
2. Nowa funkcja „in-video search” na TikTok
W aplikacji TikTok wprowadzona została funkcja „in-video search”. Dzięki niej użytkownicy będą mogli łatwiej znaleźć (i kupić!) odzież, torebkę, a nawet przekąskę z filmu. Pomaga ona także szybko znaleźć inne filmy, w których pojawia się dana celebrytka. To dodatkowa funkcja, która pozwala użytkownikom przewijać i robić zakupy w aplikacji – tym samym zwiększając w niej ruch – tak długo, jak to tylko możliwe.
Funkcja „in-video search” na TikToku działa w zupełnie inny sposób niż w konkurencyjnych aplikacjach. Nie wymaga od użytkowników skanowania ani przesyłania zdjęcia. Daje to nam pewną wskazówkę, jak tego typu wyszukiwanie wizualne będzie wyglądało w przyszłości.
3. Dzień Singla 2019 bije nowy rekord
Z roku na rok chińskiemu gigantowi Alibaba udawało się bić swój własny rekord podczas Dnia Singla – największego festiwalu zakupów na świecie. Istniały obawy, czy firma ponownie osiągnie sukces w tym roku. Odpowiedź brzmi: tak! Wolumen towarów brutto (GMV) na Tmall osiągnął wartość 38 mld dolarów w ciągu 24 godzin, co stanowi wzrost o 26% w ujęciu rok do roku.
Chiński festiwal bije również wyniki osiągane w Stanach Zjednoczonych: GMV podczas Dnia Singla 2019 był prawie 5 razy większy niż podczas Cyber Monday 2018 w USA i ponad 6 razy większy niż podczas Black Friday 2018.
4. Czy WeChat zaczyna umożliwiać transmisję na żywo?
WeChat uruchomił funkcję „live streaming” dla kont oficjalnych. Zespół Tencent Live Streaming nadal ją testuje, a zaproszonych do korzystania z niej zostało tylko kilku wybranych KOL (kluczowych liderów opinii). Program Tencent Livestream Mini będzie wysyłał powiadomienie o trwającej transmisji do użytkowników, którzy się zarejestrowali.
Transmisja na żywo Tencent jest zintegrowana z platformami sklepowymi WeChat, takimi jak WeStock i See. Oficjalny interfejs API nie został jeszcze wydany. Według wiarygodnych źródeł, WeChat uruchomi później oficjalną wtyczkę Live Streaming.
5. WeChat usprawnia system reklamowy, aby konkurować z TikTokiem
WeChat ma ostatnio problemy ze sprzedażą reklam. Chociaż Tencent ogłosił, że zwiększył liczbę reklam sprzedawanych na platformie, tempo wzrostu spadło z 25% w ujęciu rok do roku do 16% od I do II kwartału 2019 r.
Jakie są przyczyny tego spadku? Wpływ na to mają warunki makroekonomiczne, ale również intensywna konkurencja ze strony Douyin, Toutiao i innych aplikacji społecznościowych. WeChat nie planuje jednak stać w miejscu – platforma ogłosiła kilka ulepszeń swojego systemu reklamowego w ciągu ostatnich kilku tygodni.
6. Bardziej złożona nawigacja w reklamach pełnoekranowych
Reklamy pełnoekranowe obejmują cały ekran i są wyświetlane użytkownikom podczas przejść w miniprogramie (np. podczas jego otwierania, po utracie lub ukończeniu poziomu w minigrze). Do tej pory zawierały one tylko wideo i wezwanie do działania. Teraz jednak użytkownicy mogą przeglądać różne karty w reklamie, aby dowiedzieć się więcej o prezentowanym produkcie lub usłudze.
7. Miniprogram reklamowy WeChat
Nie jest żadną tajemnicą, że reklama odchodzi od tradycyjnych artykułów i zmierza w kierunku treści wideo. Dlatego też konieczne było, aby Tencent zawarł format reklamy wideo w swoich miniprogramach.
Reklamy na tym kanale istnieją w dwóch różnych formatach:
- reklamy w treści – wyświetlane na środku strony „miniprogramu”,
- reklamy wyświetlane przed obejrzeniem filmu; mogą trwać od 6 do 15 sekund.
To od twórcy miniprogramu zależy, czy i gdzie będą wyświetlane reklamy.
8. Nowe informacje społecznościowe w reklamach banerowych
Pomimo wzrostu liczby reklam wideo, Tencent nie zaniedbuje reklam banerowych. Pierwsze ulepszenie wprowadzone w reklamach banerowych ma na celu dalsze wykorzystanie funkcji społecznościowych WeChat. Widząc reklamę, użytkownicy mogą zobaczyć, ilu ich znajomych już obserwuje oficjalne konto reklamującej się firmy.
Kolejne ulepszenie wprowadzono w przypadku reklam opartych na lokalizacji. Reklamy te mogą być kierowane do użytkowników w bardzo precyzyjnych lokalizacjach geograficznych, nawet w odległości do kilku bloków mieszkalnych. Po aktualizacji systemu reklamowego adres lokalizacji może być wyświetlany bezpośrednio w reklamie.
9. WeChat usprawnia narzędzie analityczne dzięki funkcji „mapy ciepła”
WeChat dodał funkcję „Mapy ciepła” do narzędzia analitycznego. Wskazuje ona, jak daleko i jak dokładnie użytkownicy przeczytali artykuły na WeChat. Funkcja ta pozwala sprzedawcom wyjść poza kliknięcia i ponowne udostępnianie.
„Mapa ciepła” przydaje się również do identyfikowania interesujących artykułów w sektorach takich jak B2B, w których współczynnik udostępniania jest niski. Użytkownicy B2B mogą przeczytać artykuł do końca, ale nie chcą go udostępniać w swoich momentach WeChat.
10. Analiza najlepszych obserwujących
WeChat dodał także usługę Analytics do narzędzi oficjalnych kont WeChat dla najlepszych obserwujących. Są to użytkownicy, którzy mają zaznaczone dane konto oficjalne jako jedno z 12 najczęściej czytanych kont oficjalnych w górnej części listy subskrybowanych kont.
Nowy system analityczny umożliwia wyświetlanie informacji demograficznych najlepszych obserwujących, w tym ich liczby, płci, wieku, miasta i systemu operacyjnego, z którego korzystają.
Nowości na rynku azjatyckim za okres kwiecień–czerwiec 2019
1. WeChat ogłosił wydanie nowego API
Rozwiązanie zostało już wdrożone przez firmy, takie jak amerykańska marka produktów do pielęgnacji skóry Kiehl’s (część grupy L’Oréal), a obecnie jest systematycznie udostępniana wszystkim użytkownikom korporacyjnym.
Nowe API WeChata Logistics umożliwia programistom tworzenie zamówień logistycznych u głównych chińskich dostawców. Kupcy mogą:
- utworzyć nowe zamówienie wysyłkowe u swojego dostawcy logistycznego za pomocą interfejsu API WeChata,
- śledzić zamówienie w czasie rzeczywistym za pomocą interfejsu API WeChata lub narzędzia PC dostarczonego przez WeChata,
Użytkownicy końcowi mają łatwy dostęp do informacji o wysyłce za pośrednictwem WeChata.
Użytkownicy otrzymują powiadomienia z folderu „Powiadomienie o usługach” informującego ich o stanie dostawy.
Jak dotąd nowe API jest połączone z dziewięcioma dostawcami usług logistycznych.
2. Ponad 40% Chińczyków wciąż nie ma dostępu do internetu!
Trudno sobie to wyobrazić, ale 40,4% Chińczyków wciąż nie ma dostępu do internetu. To jedna z najważniejszych informacji pochodzących z raportu „The 2019 China Internet Trend Report” przygotowanego przez firmę Penguin Intelligence. W opracowanych badaniach znalazły się informacje dotyczące m.in. popularności danych platform e-commerce i social media pod kątem wykształcenia i wieku użytkowników.
Według raportu w latach 2017-2018 wzrosła o 27,6% liczba użytkowników internetu poniżej 10 roku życia. Duży wzrost (o 44,6%) zanotowali także internauci-seniorzy. Wśród starszej części populacji Chin mało popularny jest jednak internet mobilny. Używa go zaledwie 16% osób powyżej 60 roku życia.
3. Wzrost liczby użytkowników WeChat i QQ
WeChat utrzymał stały wzrost liczby swoich użytkowników, osiągając 1,097 mld użytkowników przy 11% tempie wzrostu. Aplikacja zaczyna jednak nasycać swój rynek.
Kolejną interesującą informacją jest wzrost aktywnych użytkowników aplikacji QQ mierzonej w cyklu miesięcznym (QQ Monthly Active Users). Ich liczba wynosi obecnie 807 mln MAU.
Powodem tego niewielkiego wzrostu był powrót zainteresowania QQ wśród młodszych użytkowników. Wzrost ten był napędzany przez zaimplementowanie nowych funkcjonalności, takich jak filtry, naklejki i innych rozrywkowych dodatków popularnych wśród nastolatków.
Nowości na rynku azjatyckim za okres styczeń–marzec 2019
1. Popularność livestream w Chinach i rozwój Momo
Momo, jedna z najpopularniejszych mobilnych aplikacji społecznościowych w Chinach, osiągnęła 91,3 mln użytkowników. Szybki wzrost użytkowników spowodowany jest rozwojem platformy, która oferuje treści wideo. Popularność usług związanych z publikacją krótkich filmów osiągnęła kolejny etap, a przychody z usług livestream odnotowano na rekordowym poziomie. Usługi livestream osiągnęły przychody w wysokości 259,4 mln dolarów w drugim kwartale 2017 r. Szybki wzrost przychodów z transmisji wideo na żywo był w dużej mierze zasługą zwiększenia się liczby użytkowników korzystających z kwartalnych płatności, która wyniosła 4,1 mln w drugim kwartale 2017 r., a także – w mniejszym stopniu – wzrostem średnich przychodów na użytkownika rozliczającego się poprzez płatności kwartalne. Zainteresowanie transmisjami live za pomocą aplikacji społecznościowych w Chinach sięga zenitu. Rynek usług typu wideo livestream wart był ponad 3 miliardy dolarów w 2016 roku, zwiększając się o 180% w ujęciu rok do roku. Szacuje się, że branża transmisji na żywo osiągnie w tym roku 5 miliardów dolarów zysku. W Chinach istnieje około 150 platform internetowych, które umożliwiają transmisję wideo live.
2. 84,3% Chińczyków korzysta z WeChat Moments
Liczba osób w Chinach korzystających z serwisów społecznościowych i witryn lub aplikacji komunikacyjnych nieznacznie wzrosła w pierwszej połowie 2017 r. 84,3% użytkowników internetu używało WeChat Moments, a 65,8% – QZone. Penetracja Weibo na rynku internetowym nadal rosła (wzrost o 1,6 punktu procentowego do poziomu 38,7%). Z wertykalnych sieci społecznościowych, takich jak Douban (witryna łącząca ludzi o tych samych zainteresowaniach i hobby), korzystało 8,6% użytkowników w Chinach.
3. Sri Lanka i Kambodża z zakładką Explore w widoku Facebooka
Facebook rozpoczął na Sri Lance i w Kambodży testy nowego sposobu funkcjonowania widoku aktualności. Treści publikowane przez strony od kilku tygodni wyświetlane są w nowej zakładce „Explore”. Według opublikowanych statystyk niektóre strony od tego momentu odnotowały nawet czterokrotnie niższy zasięg organiczny publikowanych postów. Oprócz dwóch azjatyckich rynków zmiany testowane są na Słowacji, w Serbii, Boliwii oraz Gwatemali.
4. Popularność korporacyjnych mediów społecznościowych w Chinach
Ding Ding, aplikacja mobilna i desktopowa dla firm stworzona przez firmę Alibaba, zyskuje na popularności w Chinach. Dzięki mechanizmom opartym na GPS-ie i innym ciekawym funkcjonalnościom firmy mogą teraz monitorować miejsce pobytu swoich pracowników. Do tej pory Ding Ding (znany również jako DingTalk) był dostępny tylko w języku chińskim. Po wypuszczeniu na rynek aktualizacji do wersji 3.5.3 aplikacja stała się dostępna także w języku angielskim w chińskich sklepach z aplikacjami oraz na Google Play i Apple Store. Firmy w Chinach coraz chętniej korzystają z możliwości tego narzędzia. Aplikacja została pobrana 50,5 mln razy w sklepie Huawei, 27 mln razy w sklepie z aplikacjami Tencent, ponad 20 mln razy w sklepie z aplikacjami Oppo, 12 mln razy w sklepie z aplikacjami Baidu i 8,5 mln razy w 360 Mobile Assistant app store.
Nowości na rynku azjatyckim za okres październik–grudzień 2018
1. Czy Google powróci do Chin?
Minęło osiem lat, odkąd Google został zamknięty w Chinach ze względu na odmowę spełnienia rządowych żądań dotyczących filtrowania wyników wyszukiwania. W ostatnim czasie w mediach pojawiły się informacje, jakoby gigant z Mountain View zainwestował w chińskie firmy. Ujawniono przy okazji, że Google pracuje nad kreatywną strategią ponownego wejścia na chiński rynek. Ważnym elementem tej strategii są inwestycje w chińskie firmy technologiczne. 18 czerwca br. Google ogłosiło inwestycję wartą 550 milionów dolarów w JD.com (wiodąca chińska platforma e-commerce). Z kolei Bloomberg już w 2017 roku informował o skupieniu wysiłków inwestycyjnych Google’a na rozwiązaniach dotyczących sztucznej inteligencji (AI) rozwijanej w Państwie Środka.
2. Chińscy internauci postrzegają system oceny obywateli pozytywnie
Czy system oceny obywateli przez specjalny algorytm w Chinach to tylko antyutopijny scenariusz prosto z planu produkcji serialu Black Mirror? Okazuje się, że chińscy użytkownicy social mediów postrzegają to nieco inaczej. W prowadzonych dyskusjach (także anonimowych) skupiają się raczej na zaletach tego rozwiązania niż potencjalnych zagrożeniach. Według popularnych głosów wspomniany system promuje „harmonijne społeczeństwo”. Internauci prostują część powielanych, nieprawdziwych informacji o systemie. Jedną z najczęstszych pomyłek rozpowszechnianych w zagranicznych mediach jest sugerowanie, że istnieje tylko jeden państwowy system punktowy. W rzeczywistości funkcjonują dwa niezależne www.yellowtale.com 28 #MagazynSprawny.pl algorytmy – całkowicie komercyjny (jak na przykład Sezam stworzony przez firmę Alibaba) oraz prototyp rządowego projektu, który ma zostać wdrożony w całych Chinach do 2020 roku.
3. Nowy komunikator zdobywa ogromną popularność w Chinach
W ostatnich tygodniach na azjatyckim rynku dużo szumu zrobiła nowa aplikacja – Statystyki aplikacji są imponujące. Bullet Messenger przez 3 dni zajmował pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych darmowych aplikacji społecznościowych w Apple Store, a zaledwie po 11 dniach osiągnął 5 milionów zarejestrowanych użytkowników. Dla porównania aplikacji WeChat dotarcie do 1 miliona zarejestrowanych użytkowników zajęło aż 5 miesięcy. QuickAs, właściciel aplikacji, otrzymał prawie 22 miliony dolarów od Chengwei Capital i Gaorong Capital już 7 dni po uruchomieniu, a wycena osiągnęła blisko 88 milionów dolarów. Podstawową cechą Bullet Messengera jest to, że aplikacja ułatwia użytkownikom automatyczne przekształcanie wiadomości głosowej w wiadomość tekstową. Bullet Messenger ułatwia również zarządzanie wieloma rozmowami w tym samym czasie. Zamiast otwierać każde okno czatu, możesz bezpośrednio odpowiedzieć na wiadomość tekstową lub wiadomość głosową z głównego interfejsu czatu. Łatwiejsze w porównaniu do głównego konkurenta, czyli aplikacji WeChat, jest również zarządzanie grupami. Do tej pory twórcy Buller Messenger nie zdecydowali się jednak na umieszczenie w aplikacji możliwości udostępniania swoich zdjęć, filmów czy statusów na ogólnodostępnej osi czasu (na wzór WeChat Moments lub dobrze znanych nam Instagram Stories). W zamian za to postawiono na kanał dystrybucji treści. Aplikacja wyświetla newsy pochodzące z platformy Toutiao. Eksperci ostrożnie podchodzą do głosów o nowym liderze wśród komunikatorów w Azji. Bullet Messenger ma jednak dużą szansę wskoczyć na pierwsze miejsce w wyścigu o tytuł „Chińskiego Slacka”. Wielu pracowników chwali sobie prostotę i usprawnienie komunikacji dzięki Bullet.
4. Czy Weibo wymiera?
W przeszłości Weibo było uważane za jedyną platformę społecznościową, która ma szansę utrzymać się na chińskim rynku. Dzisiaj musi mierzyć się z innymi graczami na rynku – dobrze znanym WeChat oraz nowymi kanałami społecznościowymi Toutiao i Douyin. Jednak pogłoski o powolnej śmierci Weibo można włożyć między bajki. Jak pokazują najnowsze dane opublikowane przez firmę, serwis ten od 2014 roku notuje stały wzrost przychodów (w 2017 roku wyniósł on aż 76% w porównaniu do roku poprzedniego). Co ważniejsze, Weibo w 2017 roku zwiększyło swoje przychody z reklam, co było jednym z największych problemów spółki w poprzednich latach. O ból głowy twórców Weibo mogą przyprawiać jednak dane dotyczące liczby aktywnych użytkowników w miesiącu. W porównaniu z poprzednimi latami ich liczba sukcesywnie spada. Jest to jedna z przyczyn 10% spadku ceny akcji Weibo w pierwszym kwartale 2018 roku.
Nowości na rynku azjatyckim za okres lipiec–wrzesień 2018
1. The WeChat Impact Report 2018 ujrzał światło dzienne!
WeChat, jedna z największych platform internetowych w Chinach, opublikowała raport pokazujący wpływ portalu na gospodarkę oraz społeczeństwo w Chinach.
Według badań jest to jedna z aplikacji, która w największym stopniu gromadzi i przetwarza dane swoich użytkowników. Co ciekawe, swoimi danymi dzielą się głównie użytkownicy powyżej 60 roku życia.
WeChat ma bardzo istotny udział w rynku aplikacji mobilnych w Chinach. Odpowiada aż za 34% ruchu mobilnego w tym kraju. Dla porównania, Facebook stanowi jedynie 14,1% ruchu mobilnego w Ameryce Północnej.
Konsumpcja w sektorach offline stymulowana przez interakcje w sieci WeChat w 2017 roku wzrosła o 22,2%, osiągając blisko 334 miliony RMB (ok. 53 miliony dolarów).
Ponadto w ubiegłym roku WeChat pomógł stworzyć 20,3 miliona nowych miejsc pracy. Według WeChat liczba zarejestrowanych kont usługi WeChat osiągnęła 20 milionów, a aktywne konto oficjalne osiągnęło 3,5 miliona do września 2017 roku.
2. Chińczycy korzystają średnio z 42 aplikacji mobilnych
Chiński użytkownik aplikacji mobilnych w I kwartale 2018 roku miał zainstalowane średnio 42 aplikacje. Z których korzystał najchętniej? Tik Tok (platforma z muzyką i wideo) znalazł się na szczycie rankingu najczęściej pobieranych aplikacji w sklepie iOS w Chinach w marcu bieżącego roku. Aplikacja E-commerce Pinduoduo awansowała na piątą pozycję. WeChat był liderem rankingu 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Chinach.
3. Rosnąca popularność platformy Q & A Zhihu
Jeśli czegoś nie wiesz w Chinach, to… zapytaj Zhihu! To najlepsze podsumowanie platformy typu Q&A, która niedawno po 7 latach istnienia osiągnęła zawrotną liczbę ponad 100 milionów odpowiedzi. To ulubione miejsce chińskich (i nie tylko!) content marketerów.
Według Zhihu ponad 70% użytkowników poszukuje profesjonalnej wiedzy i samodoskonalenia.
Zhihu ma również dość wiekową grupę odbiorców, jeżeli porównamy ją do innych aplikacji społecznościowych. 78,2% jej użytkowników ma 25 lat lub więcej. Zhihu jest doskonałym kanałem do marketingu B2B.
4. Nowa technologia AI pozwoli Baidu klonować głos użytkowników
Baidu, chiński odpowiednik Google’a, może teraz klonować głos za pomocą sztucznej inteligencji
Mechanizm „deep voice” uczy się dźwięków odwzorowujących tekst oraz różnych wyjątków i nietypowych, slangowych zasad, co powoduje, że wygenerowany głos jest niemal nieodróżnialny od tego, jakim się porozumiewamy.
Nowości na rynku azjatyckim za okres kwieceń–czerwiec 2018
1. Tencent przejmuje największe serwisy game live streamingu w Chinach
Tencent zainwestował łącznie 1,09 miliarda dolarów w Douyu i Huya, 2 największe serwisy umożliwiające game live streaming.
Dzięki tym inwestycjom Tencent zmierza w kierunku kontrolowania całego chińskiego rynku gier i mediów społecznościowych. Własnością chińskiego potentata są już m.in.: sklepy z aplikacjami (jak Tencent App Store czy WeGame), platformy społecznościowe (WeChat, QQ) oraz wspomniane platformy do game live streamingu.
2. 1,4% artykułów WeChat jest usuwanych wkrótce po opublikowaniu
WeChat, jeden z najpopularniejszych mediów społecznościowych w Chinach, w lutym osiągnął miliard miesięcznych aktywnych użytkowników.
W tym samym okresie firma Newrank przeprowadziła badanie, podczas której sprawdziła 10 milionów próbek artykułów opublikowanych w serwisie WeChat od 3 do 28 lutego. Stwierdzono, że 1,4% zostało usuniętych w ciągu 3 dni od ich opublikowania.
12,1% artykułów jest usuwanych przez WeChat z powodu naruszenia warunków użytkowania serwisu. Poruszanie kontrowersyjnych tematów i zachęcanie do udostępniania materiałów to główne powody, dla których administracja usuwa artykuły.
To przestroga dla marek działających w Chinach, które powinny być w pełni świadome warunków korzystania z WeChat.
3. WeChat udostępnił dane o popularności WeChat Mini-Programs
WeChat podczas corocznej konferencji zaprezentował dane podsumowujące rozwój projektu WeChat Mini-Programs, czyli subaplikacji tworzonych przez niezależnych dostawców, funkcjonujących w ekosystemie tej platformy.
Do stycznia 2018 r. programiści opublikowali 580 000 aplikacji zaliczanych do WeChat Mini-Programs. Przyciągają one 170 milionów aktywnych użytkowników dziennie, a ponad połowa ruchu użytkowników pochodzi z jednej gry Tiao Yi Tiao!
4. Indonezja i Hongkong wśród najlepszych rynków pod kątem oglądalności reklam displayowych na świecie
Chiny zostały uznane za drugi najgorszy rynek (po Rosji) w globalnym raporcie benchmarkingowym z WFA, który bada oglądalność reklam typu display i wideo.
Raport ustalił średnią oglądalność reklam displayowych i wideo dla 20 rynków na całym świecie. Badanie, które opiera się na danych zebranych od siedmiu wiodących firm, wykazało, że średni odsetek oglądalności reklam displayowych na wszystkich urządze#MagazynSprawny.pl 19
niach był najwyższy w Szwecji (52%), a najniższy w Rosji (32%).
Indonezja i Hongkong z wynikiem 51% znajdują się w pobliżu czołówki rynków dla tego typu reklamy. Dalsze miejsca zajmują Korea Południowa i Japonia (48%), Tajlandia (47%) oraz Indie i Filipiny (44%).
Pod względem reklam wideo Indonezja znalazła się daleko w tyle z 35-procentową oglądalnością. Austria przewodzi całej stawce z wynikiem 72%. Pozostałe sklasyfikowane państwa azjatyckie uplasowały się w połowie stawki: Filipiny (52%), Japonia (51%), Tajlandia (49%).
Statystyki nie zawierają danych dotyczących Facebooka ani YouTube’a.
5. Wzrost wydatków na reklamę cyfrową w regionie APAC
Zgodnie z najnowszą prognozą firmy Zenith wydatki na reklamę cyfrową mają największy wzrost w regionie Azji i Pacyfiku (APAC).
W obliczu obaw związanych z cięciami w budżetach na reklamę cyfrową agencja mediowa przewiduje, że reklamodawcy wydadzą 40,2% swoich budżetów na reklamy cyfrowe na całym świecie, a 45% w regionie APAC.
W Azji motorem napędowym wzrostu są Chiny, gdzie budżety na reklamę online mają wzrosnąć o 60%. Bezpośrednio za nimi są Tajwan i Korea Południowa, które według przewidywań mają zwiększyć wydatki o 53% i 44%.
6. Fenomen viralowej aplikacji e-commerce Pinduoduo w Chinach
Pinduoduo jest obecnie wiodącą chińską aplikacją typu e-commerce. To najszybciej rozwijająca się aplikacja w historii chińskiego internetu i świetny przykład wykorzystania potencjału viralowego w dzisiejszym świecie mediów społecznościowych.
Aplikacja robi wszystko, abyś udostępnił ją znajomym. Kiedy już to zrobisz, podsuwa Ci funkcjonalności, które umożliwiają utrzymanie odpowiedniego poziomu zaangażowania.
Podstawową funkcją aplikacji jest kupowanie grupowe: każda pozycja ma oficjalną cenę i zniżkę za zakup grupowy. Aby uzyskać zniżkę, należy znaleźć innego znajomego, który dołącza do umowy grupowej.
To jednak nie wszystko. Aplikacja oferuje szereg produktów za darmo. Trzeba tylko zdobyć wystarczającą liczbę nowych użytkowników, zainstalować aplikację i zarejestrować się za pośrednictwem swojego konta na WeChat. Jedna instalacja aplikacji zapewnia małe pudełko cukierków, za 9 instalacji natomiast przewidziany jest ponad kilogram lokalnych przysmaków na bazie orzechów!
Do innych mechanizmów wirusowych zastosowanych w Pinduoduo należą kupony krótkoterminowe, pomoc znajomych w negocjacjach ceny produktów oraz udział w loterii. Nic dziwnego, że aplikacja znalazła mnóstwo zwolenników.
7. Dominacja Facebooka w Azji Południowo-Wschodniej
Region Azji Południowo-Wschodniej przeżywa gwałtowny rozwój internetu, mediów cyfrowych i technologii mobilnych. Z ponad 370 milionami internautów w styczniu 2018 roku i dwucyfrowym wzrostem w większości segmentów i większości krajów regionu przyciąga wzrok wielu osób.
We Are Social opublikowało niedawno dane dotyczące rynku cyfrowego w Azji Południowo-Wschodniej. Pod lupę wzięto m.in. najpopularniejsze sieci społecznościowe w regionie czy też komunikatory.
Nikogo nie powinien dziwić fakt, że w krajach południowo-wschodniej Azji Facebook jest numerem jeden w kategorii mediów społecznościowych. YouTube pod względem popularności zajmuje drugie miejsce, a WhatsApp i FB Messenger mogą pochwalić się trzecim i czwartym miejscem. Oznacza to, że Facebook kontroluje 3 z 4 najlepszych platform społecznościowych w tej części świata.
Tuż za portalami i aplikacjami należącymi do Marka Zuckerberga znalazły się serwisy popularne wśród mieszkańców posługujących się biegle językiem chińskim, czyli WeChat oraz QQ.
Zaskoczeniem może być dopiero siódma pozycja zajęta przez Instagram, który bije rekordy popularności w Indonezji.
8. Kim są i jak korzystają z sieci chińscy Internauci?
Opublikowano niedawno wyniki badań dotyczących profilu chińskich użytkowników sieci. Według raportu CNNIC większość stanowią internauci poniżej 29 roku życia (52,2%). Pod względem częstotliwości korzystania z Internetu najbardziej aktywnymi użytkownikami są osoby z tzw. generacji Z (urodzeni po 1995 i po 2000 roku).
Chiński użytkownik internetu spędza średnio 67 minut dziennie czytając newsy. 14,6% z nich spędza na tej czynności ponad 2 godziny dziennie. Według danych Tencent’s Penguin Intelligence Research 29% wszystkich użytkowników sieci poświęca najwięcej czasu właśnie na przeglądanie aktualności i bieżących wiadomości.
Nowości na rynku azjatyckim za okres styczeń–marzec 2018
1. Popularność livestream w Chinach i rozwój Momo
Momo, jedna z najpopularniejszych mobilnych aplikacji społecznościowych w Chinach, osiągnęła 91,3 mln użytkowników.
Szybki wzrost użytkowników spowodowany jest rozwojem platformy, która oferuje treści wideo. Popularność usług związanych z publikacją krótkich filmów osiągnęła kolejny etap, a przychody z usług livestream odnotowano na rekordowym poziomie.
Usługi livestream osiągnęły przychody w wysokości 259,4 mln dolarów w drugim kwartale 2017 r. Szybki wzrost przychodów z transmisji wideo na żywo był w dużej mierze zasługą zwiększenia się liczby użytkowników korzystających z kwartalnych płatności, która wyniosła 4,1 mln w drugim kwartale 2017 r., a także – w mniejszym stopniu – wzrostem średnich przychodów na użytkownika rozliczającego się poprzez płatności kwartalne.
Zainteresowanie transmisjami live za pomocą aplikacji społecznościowych w Chinach sięga zenitu. Rynek usług typu wideo livestream wart był ponad 3 miliardy dolarów w 2016 roku, zwiększając się o 180% w ujęciu rok do roku. Szacuje się, że branża transmisji na żywo osiągnie w tym roku 5 miliardów dolarów zysku. W Chinach istnieje około 150 platform internetowych, które umożliwiają transmisję wideo live.
2. 84,3% Chińczyków korzysta z WeChat Moments
Liczba osób w Chinach korzystających z serwisów społecznościowych i witryn lub aplikacji komunikacyjnych nieznacznie wzrosła w pierwszej połowie 2017 r. 84,3% użytkowników internetu używało WeChat Moments, a 65,8% – QZone.
Penetracja Weibo na rynku internetowym nadal rosła (wzrost o 1,6 punktu procentowego do poziomu 38,7%). Z wertykalnych sieci społecznościowych, takich jak Douban (witryna łącząca ludzi o tych samych zainteresowaniach i hobby), korzystało 8,6% użytkowników w Chinach.
3. Sri Lanka i Kambodża z zakładką Explore w widoku Facebooka
Facebook rozpoczął na Sri Lance i w Kambodży testy nowego sposobu funkcjonowania widoku aktualności. Treści publikowane przez strony od kilku tygodni wyświetlane są w nowej zakładce „Explore”. Według opublikowanych statystyk niektóre strony od tego momentu odnotowały nawet czterokrotnie niższy zasięg organiczny publikowanych postów.
Oprócz dwóch azjatyckich rynków zmiany testowane są na Słowacji, w Serbii, Boliwii oraz Gwatemali.
4. Popularność korporacyjnych mediów społecznościowych w Chinach
Ding Ding, aplikacja mobilna i desktopowa dla firm stworzona przez firmę Alibaba, zyskuje na popularności w Chinach. Dzięki mechanizmom opartym na GPS-ie i innym ciekawym funkcjonalnościom firmy mogą teraz monitorować miejsce pobytu swoich pracowników.
Do tej pory Ding Ding (znany również jako DingTalk) był dostępny tylko w języku chińskim. Po wypuszczeniu na rynek aktualizacji do wersji 3.5.3 aplikacja stała się dostępna także w języku angielskim w chińskich sklepach z aplikacjami oraz na Google Play i Apple Store.
Firmy w Chinach coraz chętniej korzystają z możliwości tego narzędzia. Aplikacja została pobrana 50,5 mln razy w sklepie Huawei, 27 mln razy w sklepie z aplikacjami Tencent, ponad 20 mln razy w sklepie z aplikacjami Oppo, 12 mln razy w sklepie z aplikacjami Baidu i 8,5 mln razy w 360 Mobile Assistant app store.
5. Ofensywa giganta z Mountain View
Google po cichu, ale zdecydowanie próbuje zaistnieć w Chinach. Ostatnio działania giganta z Mountain View zyskały bardziej proaktywny charakter. Reklama dla aplikacji Tłumacz Google pojawiła się niedawno w news streamie WeChat Moments.
Reklama prezentowała legendarnego azjatyckiego rapera i amerykańskiego MC Jina wykorzystującego funkcję Word Lens w aplikacji, która umożliwia wizualne tłumaczenie pomiędzy językiem chińskim i angielskim.
Użytkownicy, którzy za pomocą aplikacji zrobią zdjęcie fragmentu, który zawiera tekst, otrzymają jego natychmiastowe tłumaczenie.
Funkcja Word Lens ma duży potencjał w Chinach. Kraj ten obecnie przeznacza bardzo duże środki na rozwój turystyki. Eksperci zauważają możliwości szerokiego wykorzystania tego typu narzędzi w tym sektorze.
Google będzie musiał ostro konkurować z chińskimi przedsiębiorstwami na tym polu, ponieważ Chiny są na dobrej drodze, aby stać się światowym liderem sztucznej inteligencji.
6. Huriccane nowym algorytmem Baidu
W ostatnich miesiącach wprowadzono istotne zmiany w działaniu Baidu, najpopularniejszej wyszukiwarki w Chinach. W walce z fałszywymi informacjami wprowadzono nowy algorytm o kryptonimie Hurricane (Huragan). Jego celem jest skuteczna walka ze stronami, które agregują i tworzą treści w nieetyczny sposób. Wiele witryn zaobserwowało spadki w rankingach po zastosowaniu nowego algorytmu.
Opublikowano także listę domen, które mogą zostać zakwalifikowane jako spam przez mechanizm Baidu. Znalazły się na niej domeny najwyższego poziomu (TLD) takie jak: .top, .win, .tech, .party, .pub czy .market.
Jedną z przyczyn uznania tych domen za podejrzane jest ich niska cena na rynku.
7. 902 miliony użytkowników WeChat dziennie
Zespół WeChat opublikował raport WeChat Data Report 2017, z którego wynika, że we wrześniu 2017 r. dziennie logowało się na ten serwis 902 mln użytkowników. To o 17% więcej niż rok temu.
Szczególnie interesująca jest liczba starszych użytkowników korzystających z platformy. 50 mln tzw. miesięcznie aktywnych użytkowników (monthly active users) to osoby w wieku 55-70 lat. Dowodzi to wysoce zsocjalizowanej i coraz bardziej cyfrowo połączonej sieci osób starszych w Państwie Środka. WeChat obecnie jest utożsamiany bardziej z grupą użytkowników charakteryzującą się starszą demografią (22+), podczas gdy Weibo i QQ nadal dominują pod względem zaangażowania młodszych odbiorców.
Wartymi odnotowania danymi są statystyki dotyczące wzrostu zaangażowania i częstotliwości korzystania z serwisu przez użytkowników. Zgodnie z raportem codziennie przesyłanych jest od 25 do 38 miliardów wiadomości. Dużą popularnością cieszy się funkcja wiadomości głosowych (wzrost o 26%). Rozmowy wideo i głosowe to kluczowy obszar wzrostu dla tej aplikacji.
8. Pre–video scrolling ads w WeChat
Wideo staje się coraz ważniejszą formą komunikacji w WeChat Moments.
Trend ten rozwija się od pewnego czasu przy wsparciu reklamodawców, którzy upodobali sobie reklamy oparte na WeChat Moments. Użytkownicy udostępniają również więcej treści w formacie wideo. Obliczono, że dziennie publikowanych jest 68 mln postów z wideo (wzrost o 22% r/r).
Wydaje się, że ten format jest przyszłością wysokiej jakości treści w chińskich mediach społecznościowych. WeChat uruchamia tzw. reklamy pre-video scrolling ads. To wskazuje, że popyt jest na tyle znaczący, że możliwa staje się monetyzacja przestrzeni reklamowej podwzględem liczby wyświetleń wideo itp.
Nowości na rynku azjatyckim za okres październik–grudzień 2017
1. Nowa funkcja reklamowa Baidu
Baidu, najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Chinach, wprowadziła funkcjonalność Industry Target, która pomoże reklamodawcom w pozyskiwaniu ruchu od konkurentów z branży i liderów rynku. Nowa funkcjonalność jest prosta w użyciu. Wymaga jedynie dodania strony konkurenta do kampanii. Baidu automatycznie zidentyfikuje osoby, które są zainteresowane podobną tematyką, i wyświetli im reklamę tekstową, gdy będą wyszukiwać słowa kluczowe nawiązujące do świadczonych przez Ciebie usług.
2. Problemy z nowym algorytmem Baidu
Media donoszą, że wyniki wyszukiwania newsów w Baidu są od początku sierpnia „niestabilne” i wykazują „wahania”, co powoduje duże niedogodności dla użytkowników. Portal Securities Daily zweryfikował i zgłosił tę obserwację, co skłoniło Baidu do zajęcia oficjalnego stanowiska. Baidu potwierdziło, że publikowane wiadomości są oceniane przez nowy algorytm, oparty na sztucznej inteligencji, który bada między innymi poprawność językową, gramatyczną czy nawet aktualność informacji. Wpływ na poprawne wyświetlanie wiadomości ma np. fakt dokonania korekt po publikacji.
Działania Baidu są związane z chęcią wyeliminowania zagrożenia związanego z rozpowszechnianiem fake news. Stanowią one bardzo duży problem w chińskiej sieci.
3. Nowy filtr WeChat
WeChat testuje nowy filtr pozwalający na usuwanie znajomych. Filtr ten pozwala wskazać znajomych, z którymi nie rozmawiałeś przez ostatnie 6 miesięcy, którzy nie znajdują się w tych samych grupach co ty i tych, którzy nie wchodzili z Tobą przez ostatnie pół roku w interakcje. Odkąd osobiste konto na WeChat ma ograniczenie do 5000 kontaktów, wielu użytkowników jest zainteresowanych funkcjonalnością pozwalającą w szybki sposób usunąć niepotrzebne kontakty z listy znajomych. Od samego powstania WeChat stosuje restrykcyjne zasady związane z dodawaniem znajomych. Na przykład użytkownicy nie mogą importować swoich kontaktów z innego popularnego chińskiego komunikatora QQ. Ta strategia ma pozycjonować WeChat jako aplikację do kontaktu z najbliższym gronem znajomych.
4. WeChat wprowadza nowy format reklamowy dla miniprogramów
Tencent, właściciel aplikacji WeChat, testuje nowy format reklamy banerowej, który będzie mógł być wyświetlany w treści artykułów publikowanych przez oficjalne profile WeChat. Reklamy mają też linkować do sklepów działających na podstawie miniprogramów (aplikacje wbudowane wewnątrz WeChat, które nie wymagają pobierania ani instalowania). Zastosowanie nowego formatu reklamowego będzie wymagało akceptacji influencera, do którego należy konto, i ręcznego umieszczenia reklamy w wyznaczonym miejscu artykułu. Zamiast zwykłego banera reklamowego umieszczonego na końcu artykułu od teraz oficjalne profile mogą umieszczać reklamy gdziekolwiek zechcą. Jedynym wymaganiem jest możliwość umieszczenie reklamy po lub przed fragmentem tekstu, który zawiera przynajmniej 300 znaków. Nowy format reklamowy będzie rozliczany w modelu cost-per-click (CPC). Koszt CPC ograniczono do widełek 0,5-20 chińskich juanów (równowartość 0,08-3 dolarów amerykańskich). Wydatki reklamowe powinny dziennie wynosić pomiędzy 50 a 4 miliony juanów (7,5-606 200 dolarów).
5. Spadek wyświetleń reklam mobilnych
Reklamy mobilne w regionie APAC (Strefa Azjatycko-Pacyficzna) zanotowały spadek liczby wyświetleń w drugim kwartale 2017 roku. Według raportu PubMatic Quarterly Mobile Index liczba wyświetleń reklam w aplikacjach androidowych spadła o połowę w ujęciu rocznym. Rynek w regionie Azji i Pacyfiku zanotował spadek z 12 do 10% w pierwszym kwartale 2017 roku. Dla porównania w Europie i na Bliskim Wschodzie zaobserwowano wzrost z 13 do 35%. Raport odnotował również, że liczba wyświetleń wideo w regionie APAC stanowi zaledwie 3% wyświetleń na całym świecie, podczas gdy Ameryka oraz Europa (wraz z Bliskim Wschodem) stanowiła odpowiednio 72 i 25%.
6. Rośnie zainteresowanie Facebookiem
Jak pokazują ostatnie badania, udziały platformy społecznościowej stworzonej przez Marka Zuckerberga na rynku Azji i Pacyfiku rośnie szybciej niż gdziekolwiek gdziekolwiek indziej. Większość wzrostu generowana jest w Indiach, gdzie Facebook według niektórych badań jest największą narodową platformą na świecie (zrzesza ponad 241 milionów obywateli Indii przy 240 milionach użytkowników w USA). Innym kluczowym regionem w Azji jest Indonezja. Ostatnie badania pokazują, że w tym wyspiarskim kraju jest już ponad 115 milionów użytkowników Facebooka. Co ciekawe, 97% korzysta z tego medium społecznościowego za pomocą urządzenia mobilnego. Indonezyjczycy są bardzo aktywni na Facebooku. Udostępniają treści trzy razy częściej niż wynosi światowa średnia. Częściej o 60% wchodzą także w interakcje i komentują na natrafione w sieci społecznościowej treści. Istotne z punktu widzenia biznesu jest to, że 6 na 10 Indonezyjczyków śledzi profile lokalnych firm, a 42% pozostaje w kontakcie z markami zagranicznymi.
7. Media społecznościowe w Azji Południowo-Wschodniej
W większości badanych państw (Wietnam, Filipiny, Pakistan, Indonezja, Indie, Bangladesz) 70% użytkowników przyznaje, że najczęściej korzystają z Facebooka. Kolejne miejsca w rankingu zajmuje Twitter lub Google. Wyjątkiem jest Wietnam, gdzie drugą co do popularności platformą społecznościową jest Zing, a na czwartym miejscu znalazł się Vietnamnet.
8. Zablokowanie Telegrama w Indonezji
Rząd Indonezji zablokował popularną aplikację do wymiany wiadomości Telegram. Ministerstwo IT w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych uznało ten komunikator za narzędzie, które pozwala na rozpowszechnianie radykalnych treści. Minister Rudiantara nie wyklucza, że zakaz obejmie także inne aplikacje i platformy społecznościowe. Rząd Indonezji od kilku miesięcy stara się wymusić na dostawcach mediów społecznościowych możliwość śledzenia i cenzurowania nieodpowiednich ich zdaniem treści.
9. Rynek wyszukiwarek w Chinach
Rynek wyszukiwarek internetowych w Chinach wyceniany jest na przeszło 23,57 miliardów juanów (około 3,47 miliardów dolarów amerykańskich). Bez zmian najpopularniejszą przeglądarką, z której korzysta 77,2% użytkowników, jest Baidu. Kolejne miejsca zajmują Google China (9,66%) oraz Sogou (8,69%).
10. Chiny zablokują wszystkie VPN do lutego 2018 roku
Chiński rząd chce przejąć całkowitą kontrolę nad tym, z jakich usług korzystają jego obywatele w internecie. Z tego powodu stworzono projekt Wielkiego Firewalla i dlatego systematycznie ograniczane są możliwości korzystania z zachodnich serwisów. Do tej pory te niedogodności można było obejść, stosując wirtualne sieci prywatne (Virtual Private Networks). Wydaje się, że nadchodzi jednak kres tego rozwiązania. Bloomberg poinformował, że operatorzy telekomunikacyjni China Mobile, China Unicom oraz China Telecom otrzymali nieprzekraczalny termin określony na 1 lutego 2018, by skutecznie zablokować wszystkie połączenia za pomocą VPN. Wprowadzenie tego postanowienia w życie spowoduje, że portale takie jak Facebook, Twitter czy Google nie będą dostępne w Państwie Środka. Wielu Chińczyków głośno wyraża swoje niezadowolenie związane z przyjętym kierunkiem polityki rządu.
Nowości na rynku azjatyckim za okres lipiec–wrzesień 2017
Chiny
1. 70% ruchu w chińskim Baidu pochodzi z urządzeń mobilnych
Ponad 70% ruchu w najpopularniejszej chińskiej wyszukiwarce Baidu pochodzi z urządzeń mobilnych. W związku z tym w Baidu wprowadzono algorytm do wyszukiwania mobilnego o nazwie Ice Bucket 4.5. Wprowadza on kary dla stron za brak interfejsu mobilnego.
2. Najnowsza aktualizacja algorytmu Baidu – Blue-Sky
Związana jest ze zmianami w chińskim prawie internetowym i wprowadza ograniczenie liczby sponsorowanych wyników w głównej kolumnie wyszukiwania z 10 do 5. Osoby korzystające z wyszukiwarki Baidu mogą cieszyć się mniejszą liczbą reklam i treści sponsorowanych w wynikach wyszukiwania.
3. WeChat nadal liderem mediów społecznościowych w Chinach
WeChat to społecznościowa aplikacja mobilna, popularna wśród chińskojęzycznej części mieszkańców Azji Południowo- Wschodniej. Choć jej dynamika wzrostu w Chinach spada (rosną na znaczeniu inne social media, np. Weibo), to jednak nadal cieszy się ona największą satysfakcją użytkowników. Aplikacja otrzymała ocenę 83,5 (w skali od 0 do 100) wśród wszystkich użytkowników, niezależnie od wieku, płci czy miejsca zamieszkania.
4. AMP w Baidu
Baidu stał się niedawno najważniejszym sojusznikiem Google we wprowadzaniu frameworku AMP (accelerated mobile pages). W tym celu Baidu wprowadził swój własny protokół MIP (mobile instant page), zbliżony do amerykańskiego pierwowzoru. Baidu rozważa promowanie stron korzystających z MIP w rankingu wyników wyszukiwania.
5. Konsekwencje za ,,podważanie wartości 2 socjalistycznych”
Na początku czerwca 25 popularnych kont w serwisie WeChat zostało usuniętych bez ostrzeżenia. Znalazły się wśród nich konto magazynu modowego „Harper’s Bazaar” i kilka innych profili związanych z modą, rozrywką i światem filmu. Chińskie instytucje rządowe zajmujące się monitorowaniem sieci jako powód usunięcia kont wskazują „podważanie wartości socjalistycznych”.
6. Kary w Weibo za odsyłanie do serwisów spoza Chin
Platforma mikroblogowa Weibo zablokowała możliwość udostępniania zdjęć, wideo oraz relacji na żywo z kont znajdujących się poza granicami Chin. Chociaż wydaje się, że Weibo zaczęło funkcjonować normalnie, to chińskie agencje marketingowe informują o wprowadzonej po cichu zmianie algorytmu. Według niezależnych badań i anonimowych pracowników Weibo wpisy, które wspominają o WeChat lub zawierają kody QR czy linki zewnętrzne, będą karane przez algorytm Weibo zmniejszający zasięg organiczny posta (posty z linkiem zewnętrznym zostaną ukarane 20-procentowym obcięciem zasięgu, a zduplikowana treść – 50-procentowym, te zaś, które wspominają o WeChat, zobaczy jedynie 10% użytkowników). Co najważniejsze, posty zawierające linki do witryn elektronicznych, które nie należą do Alibaby, zostaną całkowicie zablokowane. Podobne kary mogą zostać nałożone na konta publikujące treści marketingowe i sprzedażowe lub ograniczające swoją aktywność do repostowania innych treści. Weibo nie potwierdziło doniesień o wprowadzonych zmianach.
7. Nielsen nawiązał współpracę z Weibo
Firma badawcza Nielsen ogłosiła rozpoczęcie współpracy z Weibo, popularnym chińskim serwisem mikroblogowym. Efektem partnerstwa ma być ulepszenie sposobu zbierania danych na temat użytkowników oraz stworzenie rozwiązania kryjącego się pod nazwą digital brand effect (DBE). Ma ono pomóc w zrozumieniu wpływu reklam na użytkowników oraz skuteczniejszym targetowaniu w serwisie. DBE mierzy rzeczywisty wpływ i wartość reklamy cyfrowej na takie wymiary, jak rozpoznawanie marki, zainteresowania i skłonności do zakupu produktów marki. Dzięki temu reklamodawcy mogą nie tylko mierzyć wpływ działań marketingowych na interakcje użytkowników z marką, ale również zrozumieć zmiany zachodzące w opinii konsumentów pod wpływem prezentowanych reklam (na przykład: czy zwracają uwagę na reklamy, czy wykazują większą skłonność do zakupu produktów marki). Firma Nielsen wykorzystuje tagi zainteresowań użytkowników Weibo do segmentacji potencjalnych odbiorców na podstawie danych behawioralnych. Poza określaniem wieku i płci wśród widzów reklamodawcy będą mogli zobaczyć podział odbiorców ze względu na dochód czy posiadanie samochodu i dzieci w gospodarstwie domowym.
Pozostałe kraje Azji
1. Nowy mechanizm wyszukiwania w WeChat
Aplikacja WeChat stworzyła nowy mechanizm wyszukiwania. Funkcja „search”, która pojawiła się w połowie maja, umożliwia przeglądanie kont firmowych, artykułów i muzyki w poszukiwaniu interesujących informacji. Funkcja wyszukiwania w WeChat stawia na aspekt społecznościowy. Szukając informacji na temat produktów interesującej nas marki, na samym szczycie wyników wyszukiwania znajdziemy wiadomości i wzmianki osób z naszego grona znajomych. Firma Tencent, twórca aplikacji WeChat, nie ujawniła, w jaki sposób tworzone są rankingi wyników.
2. Zmiany w aplikacji Line
Najświeższe aktualizacje przyniosły interesujące zmiany w aplikacji Line (217 milionów użytkowników w Azji Południowo-Wschodniej). Użytkownicy mogą się teraz cieszyć kolorowym tłem i animacją tekstów publikowanych na osi czasu. Z kolei właściciele urządzeń z systemem iOS mają możliwość także ozdabiać przesyłane za pomocą aplikacji zdjęcia własnymi rysunkami i tworzyć kreatywne filmy w technice stop-motion. Użytkowników wykorzystujących Line do komunikacji grupowej ucieszył również fakt wprowadzenia funkcjonalności: ladder shuffle i relay. Ta pierwsza umożliwia przypisanie zadań lub zobowiązań do każdego uczestnika rozmowy (np. kto jest komu winny pieniądze za obiad lub kto będzie z kim w drużynie w czasie kolejnej gry towarzyskiej). Funkcja relay pomaga w współtworzeniu albumów tematycznych. Mogą się w nim znaleźć zdjęcia, filmy czy teksty. Relay post publikowany jest na publicznej osi czasu użytkownika jako pokaz slajdów, który jest wygodnym formatem dla wszystkich użytkowników aplikacji.
3. Profile w mediach społecznościowych firm działających na rynku w Azji Południowo-Wschodniej znalazły się na celowniku instytucji rządowych
Administracja rządowa w Tajlandii, Wietnamie i Indonezji zażądały od Facebooka, YouTube’a i innych popularnych sieci społecznościowych możliwości cenzurowania pojawiających się treści na życzenie odpowiednich służb. Rząd Wietnamu ogłosił, że YouTube zablokowało na ich wniosek 1500 z 2200 filmów przeznaczonych do ocenzurowania. Władze w Hanoi zmusiły także duże firmy międzynarodowe i lokalne, by zaprzestały działań reklamowych w sieciach należących do Google i Facebooka. Tajskie władze twierdzą, że w chwili obecnej cenzurują ponad 150 stron na Facebooku, które uznano za zagrażające bezpieczeństwu i interesom kraju.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.