Nie ulega wątpliwości, że z perspektywy marketera, póki co najważniejszą częścią Facebooka są strony. Jednak niedługo ma się to zmienić. Mark Zuckerberg od jakiegoś czasu dość wyraźnie sugeruje nam wszystkim, że to właśnie grupy są przyszłością tego serwisu.
Przyszłość grup na Facebooku
W tym artykule chciałbym przybliżyć Ci wszystkie aspekty związane z grupami na Facebooku, o których każdy marketer powinien wiedzieć, zanim staną się branżowym standardem. O ile już nim nie są.
Zanim przejdę do tego, jak zoptymalizować grupę, chciałbym nakreślić ich krótką historię oraz prawdopodobną przyszłość.
O tym, że grupy zyskują coraz większą popularność, może świadczyć m.in. liczba zmian, jakie zaszły w tym obszarze w przeciągu ostatnich 12-18 miesięcy. Od tworu, który moglibyśmy określić zamkniętymi tablicami, grupy przeszły drogę do różnorodnej i rozbudowanej formy. W Stanach Zjednoczonych już testowane są grupy abonamentowe, a nowe umiejscowienia reklam są tylko kwestią czasu.
Dziś, tworząc grupę, możesz wybrać spośród 5 typów (w pewnym momencie było ich aż 16). Obecnie są to: „Ogólna”, „Kupno i sprzedaż”, „Edukacja społecznościowa”, „Gry” oraz „Oferty pracy”. Grupy posiadają także rozbudowane narzędzia do zarządzania członkami oraz własny panel statystyk.
Ponadto, większość ostatnich kampanii reklamowych Facebooka skupia się właśnie na grupach. W tym celu powstał także program Facebook Community Leadership Program (FCLP) oraz portal edukacyjny — Facebook Community.
W ramach tego pierwszego organizowane są spotkania i szkolenia oraz udzielane jest wsparcie finansowe. Na portalu zaś znajdziesz lekcje i artykuły dotyczące prowadzenia grup. Więcej na https://communities.fb.com/ oraz https://www.facebook.com/community.
Dlaczego warto mieć grupę na Facebooku?
- Precyzyjny target. Grupy charakteryzują się tym, że zbierają ludzi zgromadzonych wokół danego tematu. Dzięki temu łatwo możesz uzyskać dostęp do przeważnie zaangażowanej społeczności z Twojej grupy docelowej.
- Elitarni odbiorcy. Grupy, w przeciwieństwie do strony, pozwalają Ci selekcjonować ludzi, którzy będą mogli oglądać Twoje treści. Jeśli „selekcja” będzie wystarczająco restrykcyjna, możesz zbudować naprawdę wartościową społeczność.
- Wyższe zasięgi. Jak już napisałem wcześniej – Facebook stawia na grupy. A jeśli Facebook na coś stawia, to możesz spodziewać się tam wyższych zasięgów. Jeśli ludzie choć trochę angażują się w grupę, będą często widzieć posty z niej na swoim wallu, a w przypadku niektórych dostaną nawet powiadomienie.
Jak wykorzystać grupy na Facebooku?
Skoro już wiesz, dlaczego warto grupę posiadać, zastanówmy się, jak możesz ją wykorzystać, aby zaoferować swoim odbiorcom coś wartościowego. Poniżej przedstawię Ci kilka propozycji.
1. Grupa ogólnodyskusyjna
Jednym z typów grupy, jaką możesz założyć, jest taka, w której ludzie będą mogli po prostu wymienić się doświadczeniami z danej dziedziny, poprosić o pomoc lub ją uzyskać, podzielić się wartościowym contentem itp. Przykładem mogą być grupy sprawny.marketing: „Twoja firma w Internecie i social media” (grupa dla marketerów oraz właścicieli MŚP) lub „Nowoczesny handel i sprzedaż” (dla zainteresowanych tematyką sprzedaży tradycyjnej, e-commerce, Amazonem i innymi marketplace’ami). Może to też być np. grupa dyskusyjna o książkach, prowadzona przez lokalną księgarnię.
2. Grupa Q&A
Sesję pytań i odpowiedzi można z powodzeniem przeprowadzić nie tylko na wideo czy live’ach. Możesz założyć w tym celu specjalną grupę, w której administratorami będą eksperci z danej dziedziny, którzy będą odpowiadać na najlepsze pytania członków. Jak zapanować nad taką grupą? Wystarczy ustawić konieczność akceptowania przez administratorów każdego dodanego posta i umówić się, że gdy dana osoba akceptuje post, od razu udziela na niego odpowiedzi w komentarzu.
3. Grupa do umawiania się na wspólne granie
Ten typ znajdzie zastosowanie w świecie gier komputerowych, planszowych jak i sportu. Jeśli prowadzisz sklep związany z jedną z tych branż, to taka grupa sprawdzi się idealnie. Możesz też pomyśleć o organizacji turniejów od czasu do czasu ;)
4. Grupa uczestników wydarzenia
Wokół wydarzeń często tworzą się ciekawe społeczności. Warto je gdzieś „zatrzymać” na dłużej.
5. Grupa kursowa
Korzystając z typu grupy „edukacja społecznościowa”, możesz stworzyć serię modułów podzielonych na konkretne lekcje, które członkowie będą mogli oznaczać jako ukończone.
Jak założyć i zoptymalizować grupę w 7 krokach?
Wiesz już, jak w ciekawy sposób poprowadzić grupę. Czas, aby ją założyć lub zoptymalizować.
Po kliknięciu „Utwórz” na górnym pasku Facebooka, wybierasz „Grupa”. Wyświetli się wówczas okno dialogowe.
1. Nadaj swojej grupie odpowiednią nazwę
Jest to moment, w którym musisz nadać swojej grupie nazwę. Jest to bardzo istotne, ponieważ będzie ona miała kluczowe znaczenie podczas pozycjonowania grupy; posłuży też do przykucia ewentualnego zainteresowania użytkowników Facebooka.
Idealna nazwa nie powinna być za długa, ale pamiętaj, że przede wszystkim musi być oryginalna i w jasny, czytelny sposób powinna określać tematykę grupy. Świetnym przykładem jest grupa „Boty-Roboty, czyli reklama w Messengerze”.
2. Które ustawienia prywatności grupy wybrać?
Gdy już uporasz się z nazwą, dodaj do grupy ludzi. Niestety, nie da się w tajemnicy przed całym światem przygotować i zoptymalizować grupy na FB. Musisz wybrać i dodać przynajmniej jedną osobę w momencie jej utworzenia. Inaczej nie będzie można przejść do dalszych kroków.
W tym miejscu dochodzimy do jednego z ważniejszych ustawień — prywatności grupy. Obecnie do wyboru masz 3 opcje:
A niedługo już tylko dwie, ponieważ Facebook stwierdził, że trzeba to uprościć i zamiast grup zamkniętych i tajnych zobaczysz prywatne. Domyślnie będą one ustawione jako widoczne (czyli tak jak grupy zamknięte), ale będzie można tę opcję wyłączyć (wówczas uzyskasz odpowiednik grupy tajnej). Wszystko klarownie prezentuje poniższa grafika:
Którą opcję wybrać? Odpowiedź dla wielu może okazać się oczywista i niezaskakująca – to zależy. Grupy publiczne z jednej strony mijają się z główną zaletą tego tworu, a mianowicie z pewną prywatnością, elitarnością.
Jednym z powodów, dla których zaangażowanie na grupach jest zazwyczaj wyższe niż na stronach czy w wydarzeniach, jest fakt, że gdy ludzie wiedzą, iż nie każdy widzi to, co napiszą, mają mniejsze opory przed tym, by wyrazić swoje zdanie.
Z drugiej strony – w przypadku grupy publicznej osoba zainteresowana dołączeniem może już przy pierwszym kontakcie ocenić, czy to grupa dla niej i czy rzeczywiście chce być jej częścią.
Grupy prywatne pozwalają stworzyć pewną kurtynę, która może rozbudzić ciekawość użytkownika. Jeśli ustawisz dobry opis, zadziała tu prosty, acz skuteczny mechanizm psychologiczny zwany luką informacyjną. W skrócie polega on na tym, że ludzie najbardziej chcą wiedzieć to, o czym wiedzą, że tego nie wiedzą.
PRZYKŁAD
Grupa dla specjalistów od Pinteresta. Jeśli w opisie napiszesz, że na grupie znajdują się przykłady najlepszych kampanii reklamowych w tym serwisie, porady dot. targetowania reklam na tej platformie, inspiracje itp., to osoba zainteresowana reklamowaniem się za pośrednictwem tego kanału społecznościowego nie będzie mogła oprzeć się pokusie pozyskania tych informacji. Oczywiście w tym celu musisz pozostawić grupę jako widoczną.
Można ograniczyć widoczność grupy, aby stworzyć wokół niej otoczkę elitarnej, mitycznej, legendarnej. Marka może świetnie wykorzystać to storytellingowo, wspominając od czasu do czasu o grupie, o której wielu słyszało, ale mało kto ją widział. Jeśli poprowadzisz taką narrację w odpowiedni sposób – jednocześnie upewniając odbiorców, że wewnątrz znajduje się coś naprawdę wyjątkowego – to możesz stworzyć małą, ale wysoce zaangażowaną społeczność, której członkowie będą świetnymi ambasadorami marki.
Ustawienia prywatności grupy można swobodnie edytować, jeśli posiada ona mniej niż 5000 członków. Po przekroczeniu tej liczby można jedynie zmienić ustawienie z publicznej na prywatną. Jeśli więc Twoja grupa zyskuje na liczebności, to dobry moment, by podjąć decyzję, na jakie ustawienia prywatności definitywnie chcesz się zdecydować.
3. Spersonalizuj swoją grupę
Skoro stworzyłeś już grupę, pora uczynić ją bardziej Twoją. Możesz zacząć od wgrania zdjęcia (bądź grafiki) w tle. Powinno ono być estetyczne i przyciągające uwagę, gdyż wyświetla się innym użytkownikom w sekcji polecane grupy, a także gdy ktoś udostępni grupę na tablicy. W momencie pisania tego artykułu wymiary tła to 1,91:1, czyli rekomendowane 1640 × 856 pikseli. Znajdziesz je również tu. Teraz przejdźmy do najważniejszej sekcji, czyli „Ustawień grupy”.
Można zacząć od razu do personalizacji. Na początek należy wybrać ikonkę, która będzie wyświetlać się w niektórych miejscach na Facebooku obok nazwy Twojej grupy.
Pamiętaj, że każdy użytkownik Facebooka może dołączyć do maksymalnie 6000 grup. Ja sam nie wiem, w ilu jestem. Ty pewnie też, prawda? Dlatego każdy sposób, aby choć trochę odróżnić się od innych, jest dobry. Jedyna wizualna rzecz, którą (poza zdjęciem w tle) możesz ustawić, to kolor grupy. Do wyboru masz ich aż 15 oraz 1 wygenerowany na podstawie zdjęcia w tle. Dzięki temu możesz jeszcze bardziej uczynić grupę Twoją własną.
Efekty są widoczne jednak tylko na urządzeniach mobilnych.
Kolejnym ważnym punktem jest adres grupy. Możesz go spersonalizować, dzięki czemu link do grupy będzie czytelny i estetyczny.
Przejdźmy do stworzenia opisu. Tak jak pisałem wyżej, ma on ogromne znaczenie, szczególnie w przypadku grup prywatnych, gdzie jest jedynym źródłem wiedzy o zawartości i charakterze grupy. Zwróć uwagę na to, aby opis był nie za długi, ale by w klarowny sposób tłumaczył to, czym grupa się zajmuje, co ma na celu i co można na niej znaleźć. Nie jest to również miejsce na regulamin (od tego jest specjalna sekcja).
Gdy masz już dobry opis, możesz przejść do lokalizacji. Jest ona istotna przede wszystkim dla grup lokalnych, które dzięki temu będą częściej wyświetlać się w sekcji „Polecane” osobom z okolicy danego miejsca. Warto skorzystać także z możliwości wpisania kilku znaczników, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie Twojej grupy w obrębie serwisu.
4. Wybór rodzaju grupy
Dochodzimy do momentu, w którym zdecydujesz o typie grupy. Spokojnie – choć jest to niezmiernie istotne, można to teoretycznie zmienić w każdej chwili. Dlaczego teoretycznie? Jeśli rozwiniesz społeczność, sam fakt, że – technicznie rzecz ujmując – można zmienić rodzaj grupy, nie oznacza, że nie odwrócą się przez to członkowie grupy. Jak na początku wspomniałem, funkcjonuje 5 typów grup: „Ogólna”, „Kupno i sprzedaż”, „Gry” oraz „Edukacja społecznościowa”. Niektórzy mają jeszcze dostęp do „Ofert pracy”. Facebook planuje także wprowadzenie grup „Porad zdrowotnych” (ang. health support).
5. Połącz grupę z firmową stroną
Jeśli tworzysz grupę z myślą o promowaniu swojego biznesu i jednocześnie prowadzisz stronę, to z pewnością zainteresuje Cię opcja powiązania jednego z drugim.
Dzięki temu członkowie grupy zobaczą, do kogo ona należy i będą mogli za pomocą jednego kliknięcia przenieść się na Twoją stronę.
Ponadto, strona może być także administratorem powiązanej grupy. Dzięki temu bardziej oficjalne posty czy po prostu ważne komunikaty możesz sygnować bezpośrednio swoją marką. Jest to szczególnie przydatne, gdy działania w social mediach prowadzi jeden z pracowników, a nie szef czy właściciel, który zazwyczaj jest najbardziej rozpoznawalną postacią w firmie.
Jeśli prowadzisz już z powodzeniem grupę i myślisz o bardziej rozbudowanym promowaniu się na Facebooku, a nie masz jeszcze fanpage’a, możesz utworzyć go na jej podstawie.
6. Wprowadź element grywalizacji
Trochę niżej znajduje się sekcja, w której możesz zarządzać dostępnymi w grupie odznakami. Przyznawane są one członkom za różne aktywności, a także w celu oznaczenia np. nowych osób lub administratorów. Z moich obserwacji wynika, że sprawdzają się bardzo dobrze, ponieważ stanowią dodatkową motywację dla członków grupy do bycia aktywnym.
7. Ustal reguły
Dochodzimy do najważniejszych, z punktu widzenia administracyjnego, ustawień. Teraz zdecydujesz o tym, kto i jak może dołączyć do grupy.
Potwierdzenie członkostwa przez administratorów i moderatorów powinno być standardem. Chyba że chcesz w krótkim czasie zbudować naprawdę dużą grupę, nie zważając zbytnio na to, kto do niej dołącza (czy są to wartościowe osoby czy np. spamerzy).
Wstępne zatwierdzanie członkostwa umożliwia osobom znajdującym się w innych, powiązanych grupach natychmiastowe dołączenie do Twojej grupy bez konieczności ponownej akceptacji.
Osobom, które chcą dołączyć do grupy, możesz zadać do 3 pytań. Jest to funkcja, z której zdecydowanie warto skorzystać, ponieważ pozwoli Ci na samym starcie odsiać ludzi, których nie chcesz mieć na grupie.
Pytania mogą być jedno- i wielokrotnego wyboru, a także otwarte.
Pamiętaj, aby pytania były proste, nie wymagały za dużo myślenia i pisania! Inaczej liczba próśb o dołączenie będzie dramatycznie niska. Twoja strona nie musi być jedyną w grupie. Jeśli na to zezwolisz, inne strony też będą mogły dołączać do społeczności i zamieszczać posty, komentarze itd.
Następnie ustalasz, kto będzie mógł publikować treści oraz czy przed dodaniem będą one musiały zostać poddane moderacji. Tyczy się to zarówno normalnych postów, jak i Stories.
Super! Główne ustawienia masz za sobą. Zanim jednak zaczniesz działać na pełną skalę, warto ustanowić panujące w grupie reguły. W tym celu przejdź do sekcji „Moderacja grupy” i „Utwórz reguły”.
Facebook od razu proponuje 4 podstawowe reguły. Możesz jednak je usunąć i dodać własne. Dzięki temu każdy użytkownik będzie mógł znaleźć je wypisane czytelnie w sekcji „Informacje”. Ponadto administratorzy podczas usuwania treści z grupy, mogą zaznaczyć punkt regulaminu, który dany post złamał. Dzięki temu jego autor dostanie automatycznie informację, co zrobił źle.
Zarządzanie członkami
Grupa to ludzie, a więc kwestia zarządzania nimi jest kluczowa dla dobrego funkcjonowania grupy. Dzięki nowym narzędziom dodawanie ludzi do grupy jest prostsze niż kiedykolwiek. Na początek przejdźmy do odpowiedniej sekcji.
O ile w przypadku małych grup dodawanie nowych osób będzie łatwe i przyjemne, o tyle w przypadku dużych, szybko rosnących grup przejrzenie każdej prośby może zająć trochę czasu. Na szczęście na to też znajdzie się sposób.
Jak widzisz – nad „Prośbami o dołączenie” znajduje się pasek, który pozwala posortować je wg różnych filtrów. Możesz ustawić to wedle własnych preferencji i potrzeb specyficznej grupy. Ja najczęściej wydzielam najpierw osoby, które odpowiedziały na pytania i niedawno dołączyły do Facebooka. Następnie, już nieco mniej uważnie, przeglądam pozostałe prośby z odpowiedziami na pytania. Gdy to zrobię, wydzielam ludzi, którzy nie odpowiedzieli na pytania i klikam „odrzuć wszystkich”.
Analityka grup na Facebooku
Ostatnią ważną sekcją, którą chciałbym omówić, są „Statystyki”. Znajdziesz tu co najmniej kilka ważnych informacji, które pomogą Ci w prowadzeniu grupy. Na samym wstępie znajduje się krótkie podsumowanie, z którego widać, ile osób przybyło w ciągu ostatnich 28 dni, jak dużo zamieszczono postów, komentarzy i reakcji, a także którzy członkowie byli najaktywniejsi.
Klikając w jeden z przycisków „Więcej informacji na temat…”, możesz uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych danych z danej kategorii.
Tutaj zobaczyć możesz wykres prezentujący, jak wzrasta (lub kurczy się) Twoja grupa. Widzisz także, ile próśb o członkostwo zostało zatwierdzonych, ile odrzuconych oraz ilu członków zostało zablokowanych.
Najbardziej rozbudowane statystyki dotyczą aktywności. To tutaj zobaczysz wykresy dotyczące liczby postów, komentarzy i reakcji.
Znajdziesz tu także bardzo ważny wykres dotyczący liczby aktywnych członków oraz ich rozkład w czasie.
Facebook sam podaje Ci na tacy takie dane, jak najlepsze dni i godziny publikacji w grupie. Na tej podstawie możesz stworzyć i rewidować harmonogram publikacji.
Na deser znajdziesz ranking najlepszych postów. Możesz dzięki niemu sprawdzić, które treści mają największe wzięcie w grupie.
Promocja grupy
Tendencje jasno wskazują, że grup na Facebooku będzie coraz więcej. Ciężko znaleźć statystyki, ale w 2010 r. było ich ponad 620 mln. Dlatego sam fakt istnienia grupy nie zapewni Ci stałego dopływu nowych osób. Poniżej kilka pomysłów, jak możesz promować swoją grupę.
1. Udostępnienie
Ten sposób wydaje się aż za prosty, ale uwierz mi, że działa. Udostępnienie grupy od czasu do czasu na tablicy Twojej strony pozwoli dotrzeć przede wszystkim do fanów Twojej strony, ale nie tylko. Taki post można również promować przez Facebook Ads, dzięki czemu możesz skierować jego reklamę do dowolnej grupy docelowej.
2. Stories
Grupę z powodzeniem możesz wypromować właśnie w Stories. Szczególnie jeśli możesz dodać do niej link. Wystarczy nagrać krótki filmik albo przygotować prostą animację.
3. Mailing
Jeśli wysyłasz newslettery lub posiadasz bazę e-mailową, możesz przygotować specjalny mailing promujący grupę. Dobrym pomysłem jest też dodawanie linku do grupy na końcu każdej wiadomości. Dobrze robi to m.in. Artur Jabłoński.
4. Zaproszenia
Do grupy możesz zaprosić nie tylko swoich znajomych. Jeśli powiążesz ją ze stroną, zyskasz możliwość wysłania zaproszenia (w powiadomieniu) do fanów Twojej strony. Jednorazowo takich zaproszeń można wysłać kilkadziesiąt do losowo wybranych przez Facebooka osób i stron.
Podsumowanie
Wierzę w to, że grupy są najbliższą przyszłością Facebooka. W ostatnim czasie ich znaczenie bardzo mocno wzrosło. Widać to po kolejnych funkcjach dodawanych do tego tworu. Już teraz w Stanach Zjednoczonych testowane są grupy komercyjne, do których dostęp użytkownik uzyskuje po opłaceniu abonamentu.
Na sam koniec chciałbym Ci pogratulować, że doczytałeś do tego miejsca. Wierzę, że dzięki temu będziemy mieć na Facebooku przynajmniej jedną, dobrze prowadzoną grupę więcej.
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 15– 19 maja 2023 roku oraz organizowanych przez nas 38 szkoleń z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!
A może szukasz pracy lub pracownika? Sprawdź jobboard.sprawny.marketing – nowy portal z ofertami pracy w marketingu, e-commerce i sprzedaży!
Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.
Pomimo poprawnych ustawień, strony nie mogą dołączać do grupy, w której jestem adminem. Co mogę zrobić lub gdzie napisać, aby facebook to naprawił?
Czy można w imieniu grupy wysłać wiadomość do osób, które chcą dołączyć? Albo inaczej, żeby nie wpadła do spamu?
Czy można zamienić grupę „ogólną” na „sprzedażową” bez utraty dotychczasowych postów?
Witam, temat interesujący, merytorycznie przedstawiony. Mam pytanie dotyczące grupy sprzedażowej. Co należy zrobić, żeby dołączyć do grupy np. zlokalizowanej we Włoszech? Czy jest w ogóle taka możliwość? Pozdrawiam, Artur
Czy w postach można oznaczać grupę zamkniętą?
Bardzo pomocne instrukcje. Właśnie będę zakładać grupę fanów mojego miasta rodzinnego. Dziekuje
Hej! Super artykuł, ale mam jeszcze ważne pytanie. Czy facebook zapisuje odpowiedzi na pytania?
Mi facebook zablokował konto bo dodawałem codziennie (pomiędzy innymi) 1 ogłoszenie o tej samej treści i po informacji że to spam (na mojej własnej zamkniętej grupie) konto zostało zablokowane – odwołałem się i czekam na decyzję. Nie rozumiem, jak można blokować konto właścicielowi zamkniętej grupy za to że wystawia posty na swojej grupie???