Ewa Dudek

Link afiliacyjny – co to jest, jak działa i gdzie go wykorzystać? Poradnik

Współpraca reklamodawcy z wydawcą w ramach marketingu afiliacyjnego polega na polecaniu przez wydawcę produktów z oferty reklamodawcy przy pomocy linków afiliacyjnych. Wydawcy promują produkty wśród określonej grupy odbiorców, którzy często są ich oddanymi obserwatorami. Dzięki temu reklamodawca dociera ze swoją ofertą do coraz większego grona nowych osób i zwiększa sprzedaż. W zamian dzieli się z wydawcą prowizją od zakupów, do których dochodzi z polecenia wydawcy.

Zastanawiasz się, co to jest link afiliacyjny? Już tłumaczę. 😊 Link afiliacyjny jest najprostszym narzędziem afiliacyjnym.

Link afiliacyjny to unikalny adres URL do dowolnej strony internetowej reklamodawcy. Po przetworzeniu w systemie afiliacyjnym staje się linkiem afiliacyjnym z zaszyfrowanym unikalnym ID (identyfikatorem) wydawcy. Można go podpiąć pod dowolną grafikę, zdjęcie, logo, tekst lub opublikować jako adres URL.

Dzięki linkom afiliacyjnym system śledzenia zlicza:

  • ruch kierowany ze stron wydawców do serwisów reklamodawców,
  • każdą sprzedaż lub inną akcję, która zostaje dokonana po przejściu na stronę reklamodawcy.

Jak działa link afiliacyjny?

Każde kliknięcie w link afiliacyjny przez użytkownika internetu zostanie zliczone przez afiliacyjny system śledzący (trackujacy). Następnie jeśli po przejściu z tego linku na stronę reklamodawcy użytkownik dokona zakupu (lub innej akcji), system śledzący również odnotuje tę transakcję i przypisze wydawcy odpowiednią prowizję.

jak działa link afiliacyjny

We współpracy afiliacyjnej, w której reklamodawcy płacą wydawcom wyłącznie za dostarczenie określonych akcji, duże znaczenie ma fakt, że do transakcji nie musi dojść bezpośrednio po przejściu na stronę reklamodawcy, aby wydawca otrzymał swoje wynagrodzenie. Efektywnościowe modele rozliczania gwarantują wydawcy określony czas żywotności plików cookies, czyli czas, przez jaki transakcja jest naliczana na konto wydawcy, od momentu kliknięcia w link afiliacyjny. Żywotność plików cookies w programach afiliacyjnych wynosi zazwyczaj 30 dni. Oznacza to, że wydawca otrzyma wynagrodzenie za każdą transakcję, której użytkownik dokona w serwisie reklamodawcy w ciągu 30 dni od momentu kliknięcia w link afiliacyjny.

PRZYKŁAD:

Użytkownik kliknął w link afiliacyjny zamieszczony na stronie wydawcy, ale nie dokonał zakupu po przejściu do sklepu. Jeśli jednak wróci do sklepu w ciągu 30 dni i dokona transakcji, to wydawcy zostanie przypisana prowizja od tego zakupu. Co ważne, użytkownik nie musi wrócić do sklepu klikając w link afiliacyjny. Niezależnie od tego, czy wejdzie do sklepu bezpośrednio, czy z przekierowania z innego źródła, afiliacyjny system śledzący przypisze prowizję wydawcy.

Jak wygenerować link afiliacyjny?

Sieci afiliacyjne umożliwiają wydawcom samodzielne generowanie linków afiliacyjnych do dowolnych stron internetowych. Jak wygenerować link afiliacyjny krok po kroku? Należy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej jako wydawca i dołączyć do programu partnerskiego reklamodawcy, którego produkty chce się polecać. Następnie wystarczy skopiować z wyszukiwarki internetowej link do wybranej strony, wkleić go do odpowiedniego generatora, a system automatycznie przetworzy go na link afiliacyjny.

generator linków afiliacyjnych
Zobacz, jak wygenerować link afiliacyjny w jednej z sieci afiliacyjnych

Jak promować linki afiliacyjne i gdzie je wykorzystać?

Największą zaletą linków afiliacyjnych jest to, że wydawcy mogą je wykorzystywać w zasadzie wszędzie:

  • na blogach, vlogach,
  • na kanałach YouTube,
  • na Facebooku, Pintereście, Instagramie,
  • w mailingach,
  • w serwisach rabatowych,
  • w porównywarkach cenowych,
  • na serwisach tematycznych i opiniotwórczych.

Bardzo istotny jest fakt, że wydawcy nie muszą posiadać specjalistycznych portali, serwisów czy popularnych kanałów społecznościowych, żeby móc polecać produkty przy pomocy linków afiliacyjnych. Mogą korzystać również z przesyłania linków znajomym w mailu lub poprzez dowolny komunikator typu WhatsApp, Messenger czy nawet poprzez SMS.

PORADA

W związku z nowelizacją ustawy UOKiK o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do dobrych praktyk należy zamieszczanie informacji o współpracy z marką oraz możliwości otrzymania korzyści majątkowej w wyniku polecania produktów przy pomocy linków afiliacyjnych.

1 Link afiliacyjny na blogu lub w serwisie tematycznym

Złota zasada afiliacji polega na polecaniu produktów, które się zna i używa lub co do których ma się przekonanie, że są warte polecenia. Wydawca, który przetestował produkt osobiście, ma dużo większą szansę na przekonanie swojej grupy odbiorców do zakupu. W tym celu link afiliacyjny można wpleść np. w treść pełnej, rzetelnej recenzji na temat polecanego produktu.

jak promować link afiliacyjny
Recenzja książek dla dzieci na blogu mamacarla.pl

W recenzjach na blogu podaje się szczegółowe informacje na temat wszystkiego, co potencjalny klient powinien wiedzieć o produkcie. Od jego nazwy, marki i producenta, przez informacje o najważniejszych zaletach, a także wadach, do ceny i miejsca w sieci, gdzie można produkt kupić. Wskazanie innych osób, które odniosły sukces dzięki poleconemu produktowi lub po prostu są zadowolone z jego użytkowania, dodatkowo wzmacnia przekaz.

Oprócz recenzji produktów linki afiliacyjne można zamieszczać w samouczkach dotyczących użytkowania polecanych produktów. Takie tutoriale to format podobny do recenzji, ale jego treść jest mocno skoncentrowana na wskazówkach dotyczących prawidłowego korzystania z produktu.

W podobny sposób wydawca może polecać na swojej stronie ulubione narzędzia lub produkty, których używa na co dzień w swojej pracy. Faktyczne ich użytkowanie stanowi mocny argument za tym, żeby czytelnicy również skorzystali z tych produktów.

Pomysły na prezenty z różnych okazji i dla każdego. Co zabrać na wyprawę w góry? Książki do nauki języka hiszpańskiego lub polecenia najlepszych pozycji do przeczytania. To tylko przykłady tematów, które można poruszyć na blogu, a w których bardzo łatwo można przedstawić czytelnikom polecane produkty i umieścić linki afiliacyjne.

2 Link afiliacyjny na YouTube

Format wideo to potężne narzędzie marketingowe, szczególnie dla afiliantów. Według statystyk z portalu Hubspot użytkownicy YouTube z trzykrotnie większym prawdopodobieństwem obejrzą samouczek czy recenzję produktu w formie wideo na YouTube, niż przeczytają instrukcję.

Pokolenie Z, milenialsi i pokolenie X oceniają YouTube jako platformę, na której podejmują decyzje zakupowe (źródło: Social Video Trends: Marketer Insights for 2020). Aż 52% przedstawicieli pokolenia X i 41% przedstawicieli pokolenia Boomers stwierdziło, że filmy wideo były dla nich najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji o zakupie online.

Najłatwiejszym sposobem korzystania z linków afiliacyjnych na YouTube jest umieszczenie ich w opisie filmu. YouTuberzy często używają w swoich filmach takich zwrotów jak Kliknij linki w poniższym opisie, żeby skierować uwagę widzów właśnie w to miejsce, gdzie znajdują się linki afiliacyjne.

Link afiliacyjny na YouTube
Link afiliacyjny odsyłający do księgarni online na kanale Zaksiążkowane

Można też skorzystać z adnotacji YouTube, czyli przezroczystych pól, które pojawiają się we wcześniej wybranych momentach i miejscach w filmie na YouTube, często z wezwaniem do działania. Każde pole zawiera hiperłącze, oferując idealne miejsce do umieszczenia linków afiliacyjnych.

3 Link afiliacyjny na Facebooku i Instagramie

Promowanie linków afiliacyjnych na platformach społecznościowych jest równie popularnym działaniem wśród afiliantów. Wydawcy mogą rozpowszechniać linki afiliacyjne za pośrednictwem swojego osobistego profilu lub strony firmowej na Facebooku. Linki można wkleić bezpośrednio w treści posta, w opisie grafiki, ale także w opisie filmu czy w prywatnej wiadomości. Tworzenie posta z linkiem afiliacyjnym wygląda niemal identycznie co tworzenie wpisu na bloga w tym samym celu.

PORADA

Dużym ułatwieniem w polecaniu produktów reklamodawcy jest posiadanie własnego fanpage’a, wokół którego skupia się swoją społeczność. Zaangażowana grupa odbiorców chętniej skorzysta z linku afiliacyjnego z polecenia osoby, którą obserwuje.

Link afiliacyjny można udostępniać również na różnych grupach tematycznych, których społeczność jest zorientowana na konkretną tematykę. Na przykład w grupie Urządzamy kuchnię – porady i inspiracje można polecać meble kuchenne i przybory kuchenne. Społeczność grup podróżniczych może skorzystać z poleconych ofert wycieczek czy tanich lotów. Wystarczy więc odpowiednio dopasować polecany produkt do grupy docelowej, żeby wygenerować sprzedaż.

Nie wszystkie grupy wyrażają zgodę na działania promocyjne tego typu i zdarza się, że moderatorzy takie posty automatycznie odrzucają. Dlatego przed umieszczeniem linku afiliacyjnego, warto zaznajomić się z regulaminem grupy lub skontaktować się z osobą zarządzającą.

link afiliacyjny na facebooku
Link afiliacyjny na Facebooku

Generowanie ruchu afiliacyjnego z Instagrama jest również możliwe. Link afiliacyjny można obecnie umieścić nie tylko w opisie profilu użytkownika, czyli bio, ale także w Insta Stories. Do niedawna opcja ta była dostępna tylko dla profili z liczbą followersów powyżej 10 tysięcy. Obecnie może skorzystać z niej każdy, a to dzięki link stickers.

Instagram Stories Link Sticker
Instagram Stories Link Sticker

Instagram Stories Link Sticker umożliwia instagramowym nano- i mikroinfluencerom zarabiać na linkach afiliacyjnych. Wystarczy wprowadzić dowolny adres URL, który może być linkiem afiliacyjnym, z którym ma być powiązana naklejka. Następnie dotknąć, aby zobaczyć, jak będzie wyglądał link podczas otwierania. Każdy, kto widzi relację, może kliknąć w naklejkę i wtedy zostanie przekierowany na stronę produktu w serwisie reklamodawcy.

4 Link afiliacyjny w mailingu

Okazuje się, że klienci bardzo często (7 na 10 klientów) korzystają z kuponów lub promocji, które otrzymują za pomocą wiadomości e-mail.

Umieszczenie linku afiliacyjnego w mailu to równie proste działanie, co we wcześniejszych przykładach. Ogólnoświatowa agencja reklamowa BrandLoom podaje, że 21% sprzedaży odnotowuje się w ciągu 2 dni po wysłaniu mailingu, a 32% w ciągu 2 tygodni. Wystarczy wkleić pobrany link w wybranym miejscu wiadomości i czekać.

Oczekiwanie na efekty wymaga więc cierpliwości i dotyczy to nie tylko sprzedaży przy pomocy bazy mailingowej, ale także w przypadku działań afiliacyjnych w social mediach, na YouTube, blogu czy innych serwisach tematycznych. Na pierwsze sprzedaże trzeba trochę poczekać, za to raz zamieszczony link afiliacyjny może przynosić zyski przez miesiące, a nawet lata.

5 Link afiliacyjny w serwisach rabatowych

Na stronach serwisów rabatowych użytkownik może znaleźć kody rabatowe, kupony promocyjne oraz zniżki do sklepów internetowych. Serwisy te są bardzo popularną grupą wydawców w marketingu afiliacyjnym ze względu na wysoki współczynnik konwersji. Dlaczego? Ponieważ jeśli użytkownik trafi na serwis rabatowy, to zazwyczaj jest już niemal zdecydowany na zakup, tylko szuka w sieci lepszej okazji.

Jak to działa? Kod rabatowy to ciąg znaków, który wpisuje się w odpowiednim polu (najczęściej: Podaj kod rabatowy) na poziomie koszyka zakupowego. Serwisy rabatowe, po otrzymaniu kodu od reklamodawcy, umieszczają go na swojej stronie razem z linkiem afiliacyjnym. Jeśli użytkownik przejdzie z tego linku na stronę sklepu internetowego i wykorzysta kod rabatowy, serwis zarabia prowizję.

Kody występują w różnych formach:

  • kwotowe, np. – 50 zł na zakupy za min. 150 zł;
  • procentowe, np. – 20% na cały asortyment w sklepie;
  • kod na gratis, np. 1+1: kup jeden żel pod prysznic, a drugi dostaniesz gratis;
  • kod na darmową dostawę.

CIEKAWOSTKA:

Po raz pierwszy kuponu rabatowego użyła firma Coca-Cola w 1887 r. w celach promocyjnych. Kupon na darmową butelkę Coca-Coli był rozprowadzany za pomocą poczty i czasopism. Liczba rozdanych darmowych napojów była ogromna, a Coca-Cola z mało znaczącego toniku przekształciła się w dominujący na rynku napój.

6 Link afiliacyjny w porównywarkach cenowych

Porównywarki cenowe to obecnie jedne z najlepiej konwertujących kanałów polskiego e-commerce. Można je nazwać agregatorami ofert, gdzie użytkownik ma możliwość znalezienia poszukiwanego produktu lub usługi oferowanych w wielu sklepach internetowych. Serwisy umożliwiają porównanie ceny i wybór produktu, który spełnia potrzeby użytkownika. Strony porównujące ceny nie sprzedają produktów, ale udostępniają linki afiliacyjne przekierowujące użytkownika do sklepu internetowego, w którym może uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat produktu oraz dokonać zakupu.

Liderem porównywarek cenowych na polskim rynku jest Ceneo.pl. Serwis współpracuje już z 26 tysiącami sklepów, a na ich stronie znajduje się ponad 15 milionów ofert produktów.

Porównywarki cenowe cechuje wysoka konwersja, ponieważ podobnie jak w przypadku serwisów rabatowych, na stronę trafiają osoby zdecydowane na zakup, które tylko poszukują jeszcze najlepszej oferty w sieci.

Podsumowanie

Link afiliacyjny jest dla reklamodawców i wydawców narzędziem w zasadzie niezbędnym. Umożliwia śledzenie ruchu i transakcji, dzięki czemu reklamodawca wie, komu należy się prowizja. Z perspektywy wydawcy link afiliacyjny to prosty sposób na zarabianie. A jak zarabiać na linkach afiliacyjnych? Wystarczy wygenerować link i umieścić go w swoich treściach na dowolnej powierzchni online. Bez tego narzędzia marketing afiliacyjny właściwie nie mógłby funkcjonować, dlatego tak ważne jest zrozumienie działania linków afiliacyjnych i czerpanie z nich korzyści.

Artykuł powstał przy współpracy z webePartners.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu afiliacyjnego? 🤔 Zapoznaj się z tymi artykułami:

  1. Jak działa sieć afiliacyjna?
  2. Na czym polega marketing afiliacyjny?

czytaj także

Jak zbudować efektywną sieć wydawców w marketingu afiliacyjnym?

Ewa Dudek

O autorze

Ewa Dudek

W 2009 roku stworzyła webePartners.pl – jedną z pierwszych w Polsce sieci afiliacyjnych, która swoje rozwiązania dedykuje rynkowi e-commerce. Od...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Jeszcze tylko by się przydała informacja, które sieci odfiltrowują nadpisywanie cookiesów partnerów pozyskujących klientów przez serwisy rabatowe (przejmujące klientów już zdecydowanych na zakup na etapie koszyków – tym samym szkodząc i sklepowi i tym partnerom, którzy klientów faktycznie pozyskali).

  3. Aleksandra

    Interesuje mnie promowanie linków w serwisach rabatowych, jednakże z tego co mi wiadomo nie wszystkie serwisy akceptują rabaty z linków afiliacyjnych. Czy mogę wiedzieć na których stronach mogę rozpowszechniać swoje linki?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz