Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

The word Content on a cork notice board

Jak zdefiniować content marketing?

Choć pojęcie content marketingu na dobre zagościło wśród narzędzi marketera, to jednak wciąż budzi wiele wątpliwości i rodzi wiele pytań. Czym zatem jest, a czym nie jest content marketing?

Czym jest content marketing?

Content marketing to produkowanie wartościowych treści, które będą odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Treści, które będą realizować strategię komunikacji, a jednocześnie będą doskonale wpisane w insight konsumencki.

Content marketing to zatem:

  •      Dystrybucja wartościowej treści
  •      Przyciąganie uwagi
  •      Zdobywanie zaangażowania

Ważne jest podkreślenie, że content marketing nie opiera się na fabryce treści. To przede wszystkim sztuka zrozumienia i zaspokojenia potrzeb naszego klienta. W Internecie istotną rolę odgrywa więc monitoring, słuchanie społeczności, dialog z konsumentami w serwisach społecznościowych, a następnie wyciąganie wniosków i dopasowywanie komunikacji do potrzeb odbiorców.

Nie należy stawiać znaku równości między contentem a content marketingiem. To, że coś jest treścią, np. serial, nie znaczy, że jest to content marketing. Content marketing jest działaniem opartym na produkcji treści w oparciu o insight konsumencki, wyznaczone cele strategii contentowej oraz wskaźniki pomiaru tych działań. Content marketing to kolejno strategia, realizacja, dystrybucja treści i ciągłe ulepszanie działań – z takich głównych elementów składa się kompletna strategia content marketingowa. Content marketing to zatem proces, a nie działania podejmowane ad hoc.

Ile content marketingu w branded contencie?

W mediach branżowych od czasu do czasu pojawia się pytanie, jaka jest różnica między branded contentem, który na dobre zagościł w budżetach marketingowych, a nowym, młodszym bratem – content marketingiem. Czy da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie?

Branded content to część działań, które mogą być wpisane w strategię content marketingową. W dosłownym tłumaczeniu jest to „treść obrandowana”. Celem branded contentu jest komunikowanie wartości marki, natomiast nie jest to nachalne reklamowanie. Branded content obejmują np. aplikacje, magazyny custom publishingu, ale też mogą to być internetowe strony firmowe.

Czy da się zatem postawić wyraźną granicę między branded content a content marketingiem? Moim zdaniem nie. Większość narzędzi content marketingowych może być z powodzeniem stosowana w branded contencie. Subtelna różnica polega na pojawieniu się brandingu. W content marketingu nie pojawia się product placement, reklama czy nakłanianie do kupna. Content marketing edukuje, wzbudza emocje, dostarcza rozrywki, a marka wcale nie musi się w tych przekazach pojawiać, natomiast pojawia się jej osobowość. Sprzedawany jest styl życia, który marka kreuje.

Szukanie wyraźnej granicy między jednym a drugim jest moim zdaniem zbędnym teoretyzowaniem i przerostem formy nad – nomen omen – treścią. Ważne jest natomiast zrozumienie, że o branded contencie możemy powiedzieć, że jest formą reklamy, a content marketing reklamą być nie powinien.

Co nie jest content marketingiem?

Kampanią content marketingową z pewnością nazwać nie można:

  •     produktowej reklamy telewizyjnej,
  •     product placementu,
  •     kampanii reklamowej bez wartości dla użytkownika.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat content oraz inbound marketingu?

Zapraszam na moje szkolenie:):

  Barbara Stawarz banner szkolenia

 

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Barbara Stawarz

Od 10 lat związana z branżą internetową. Dziś prowadzi agencję interaktywną specjalizującą się w content marketingu - Content King i aktywnie edukuje rynek w zakresie content oraz inbound marketingu w licznych publikacjach i wystąpieniach. Współautorka książki „E-Marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy” oraz autorka książki ,,Content Marketing po polsku". Szkoleniowiec i wykładowca. Aktywna na konferencjach z zakresu marketingu internetowego. Prowadzi zajęcia z dziennikarstwa internetowego w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz z content marketingu w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Łobzowska

      Już czytałam ostatnio artykuł o tym ze content jest wszechobecny teraz w sieci, dzięki czemu dużo polonistów znalazło pracę. Także i w dziedzinie bezrobocia są plusy. :D

    • Empressia

      I bardzo dobrze. Wreszcie pozycjonowanie stron nie opiera się wyłącznie na blastach linkami tylko na wartościowej treści. Może wartość merytoryczna informacji w sieci będzie coraz lepsza? Oby.

    • Inoutprint

      A może po prostu używać ładniejszego zamiennika i nazwać to brandingiem? Słowo marketing średnio dobrze kojarzy się inwestorom ;)

    • Studio Anatta

      Empressia, czy robiona specjalnie pod marketing treść uważana przez automaty Google za wartościową jest naprawdę wartościowa, to różnie z tym bywa. Mam wrażenie, że rzadko się ta „wartościowość” pokrywa.

    • Content to przede wszystkim duuuuużo mozolnej pracy :) Ale to też ciekawe wyzwanie i prawie nieograniczone możliwości :)

    • no szczerze mówiąc, to zgadzam się chyba z Studio Anatta. z tą wartościowością treści itd. bywa naprawdę różnie, no ale oby się coś zmieniło , pozdrawiam

    • do tej pory myślałem że to wartościowy artykuł, w odpowiednim stopniu nasycony słowami kluczowymi, a tutaj jeszcze dobrze byłoby zaangażować czytelnika w jakąś akcje hmm ciężko może być

    • nie wiem, czy ktoś już tutaj pisał, ale dobrą promocją i chyba będzie to się zaliczać od content marketing są infografiki. Dobre infografiki rozchodzą się w mgnieniu oka i stanowią dobre źródło reklamy(np. ze stopki).

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *