Dominika Gracz-Moskwa

Jak zrobić skuteczny content plan krok po kroku – analiza, SEO, narzędzia, harmonogram, wykorzystanie AI i wiele więcej

Kto, co, kiedy, gdzie, jak i dlaczego – czy to przesłuchanie? Nie, to podstawowe pytania, na które musisz odpowiedzieć, jeśli myślisz o tworzeniu contentu. Aby nie zginąć w gąszczu artykułów, zdjęć, infografik, filmów i podcastów – i nie przepalić budżetu – musisz mieć przemyślany, skuteczny content plan. Czas więc zebrać wszystkie potrzebne dane oraz zasoby i stworzyć harmonogram treści. Pozwól, że przeprowadzę Cię przez ten proces krok po kroku.

Co to jest content plan?

Content plan to harmonogram publikacji treści zawierający kluczowe informacje o zaplanowanym contencie, jak np.:

  • ile i jakie rodzaje contentu są zaplanowane (formaty),
  • tematy/tytuły,
  • do kogo jest skierowany,
  • kto go realizuje i na kiedy.

To tylko kilka elementów takiego planu – o wszystkich piszę w dalszej części.

To, co zawiera content plan, zależy w dużej mierze od Twoich potrzeb – czy tworzysz go dla siebie, czy dla klienta, na który z kanałów, czy przy realizacji contentu pracują także inne osoby, które potrzebują jasnych informacji.

W tym tekście interesuje mnie przede wszystkim planowanie treści optymalizowanych pod SEO, mniej natomiast media społecznościowe, choć i o nich będę wspominać i wskazywać, w jaki sposób wykorzystywać tworzone treści na potrzeby sociali, nie tylko by maksymalnie wykorzystać content, ale też aby zachować spójność komunikacji.

Po co mi content plan? 

Jeśli po przeczytaniu tych pierwszych zdań stwierdzasz, że planowanie pod działania content marketingowe jest czasochłonne i złożone, to masz rację. Czy jest to jednak powód, aby z nich rezygnować?Absolutnie nie. Dlaczego?

Bo bez planu przepalisz na contencie znacznie więcej czasu i pieniędzy.

Plan treści sprawia, że Twoje działania nie są przypadkowe. Wiesz, co i dlaczego robisz. Tworząc harmonogram, uwzględniasz założenia strategii i wskazanych w niej celów. Nie uprawiasz więc sztuki dla sztuki – tylko dla zysku.

Jeśli pracujesz dla klienta, content planning jest właściwie niezbędny. Jeśli dla siebie – uwierz mi, da Ci niesamowity komfort psychiczny i pozwoli zapanować nad zadaniami.

Jeżeli w prace nad contentem zaangażowanych jest więcej osób (copywriterzy, specjaliści SEO i social media, graficy), plan contentowy jest kluczowy dla sprawnego działania całego zespołu.

Content plan a strategia content marketingu – czym się różnią i co jest pierwsze?

Strategia jest fundamentem, na którym oparte są wszystkie inne działania. Gdybym miała określić zależność poszczególnych dokumentów, wyglądałoby to tak:

OGÓLNA STRATEGIA FIRMY –> STRATEGIA CONTENT MARKETINGOWA –> CONTENT PLAN

Każdy z nich wynika bezpośrednio z poprzedniego i wpisuje się we wcześniej przyjęte założenia. Wszystkie są ze sobą spójne. Jakie są podstawowe różnice między strategią a harmonogramem treści?

Strategia jest dokumentem bardziej ogólnym niż drugi dokument. Nie znaczy to jednak, że brakuje w nim konkretów – po prostu dotyczą innych obszarów. Strategia wyznacza kierunek działań, zawiera informacje o celach i sposobach ich mierzenia (KPI). Tworzona jest na określony przedział czasowy – np. na najbliższe dwa–trzy lata.

Content plan z zawiera informacje o konkretnych działaniach i ich szczegółach – mają mieć one przełożenie na określone w strategii cele i wpisywać się w nadany przez nią kierunek. Tworzony jest na krótszy okres, np. na miesiąc, kwartał czy półrocze.

Oczywiście sama strategia nie bierze się znikąd. Gdybym miała zarysować marketingowy cykl życia, mógłby wyglądać tak:

ANALIZA (jednorazowa) –> STRATEGIA (jednorazowa) –> CONTENT PLAN (cykliczny) –> TWORZENIE TREŚCI (cykliczne) –> PUBLIKACJA TREŚCI (cykliczna) –> ANALIZA WYNIKÓW (cykliczna) –> PODSUMOWANIE WYNIKÓW WSZYSTKICH DZIAŁAŃ PO TERMINIE OKREŚLONYM W STRATEGII I OKREŚLENIE WNIOSKÓW (jednorazowo) 

Baza content planu – czego potrzebujesz?

Jak stworzyć content plan – krok pierwszy. Na początku zbierz drużynę. Co w niej znajdziesz? Personę, cele, budżet, określenie formatów i kanałów komunikacji oraz uwzględnienie kwestii optymalizacji treści istniejących i recyklingu zaplanowanych elementów.

1. Dla kogo jest content plan – klient i grupa odbiorców

Do kogo mówisz? Persona to sylwetka typowego odbiorcy/klienta. Niekoniecznie idealnego – tacy raczej nie istnieją. Dobrze opracowana persona pozwoli Ci zdiagnozować najważniejsze potrzeby i problemy odbiorców. Dzięki temu możesz dopasować pod nich swój przekaz. Bo jeśli tworzysz treści obok odbiorcy, a nie dla niego, to do kogo ostatecznie z nimi trafiasz? Oczywiście rzadko zdarza się, aby firma kierowała swój produkt wyłącznie do jednej, homogenicznej grupy, dlatego przedsiębiorstwa opracowują kilka modelowych person: 2–4.

W innym tekście przeczytasz, jak zbudować personę w strategii content marketingowej.

W przypadku content planu musisz dla każdej treści umieć wskazać, do której persony się zwracasz. Nie każdy temat zainteresuje Twoją grupę docelową, nie w każdy sposób możesz/powinieneś się z nimi komunikować.

PRZYKŁAD:

Firma z konkretnej niszy technologicznej zajmująca się sprzedażą półproduktów innym firmom niekoniecznie musi tworzyć tiktoki. Bardziej uzasadniona będzie jej obecność na LinkedInie. Ale i tam może realizować różne cele. Być może chce docierać nie tylko do potencjalnych kontrahentów, ale i pracowników, ponieważ prowadzi intensywne działania employer brandingowe. W takiej sytuacji treści skierowane do persony–pracownika będą zupełnie inne od tych skierowanych do persony–kontrahenta.

2. Określ cele contentu i KPI

Cele określone są na potrzeby strategii – jeśli strategia ma kilka celów, musisz wiedzieć, który cel ma spełniać poszczególna zaplanowana treść.

Przykładowo: jeśli jednym z Twoich celów jest zwiększenie widoczności strony na określoną grupę fraz kluczowych, tworzone treści muszą być temu podporządkowane.

Tak samo jest w przypadku KPI – czyli wskaźników efektywności. Główne, zaplanowane na lata KPI mogą zawierać się w strategii. Dla planowanych działań content marketingowych także określaj te wartości, aby wiedzieć, czy Twoje działania przeniosły się na zaplanowany skutek.

Wróćmy do wspomnianego celu – zwiększenie widoczności na pewną grupę fraz kluczowych. Główny KPI może brzmieć: „W ciągu roku strona pojawi się w top10 na grupę fraz XYZ”. W jaki sposób treści zaplanowane w Twoim content planie się w to wpisują?

3. Określ budżet na content

Jeśli tworzysz samodzielnie i dla siebie, bardziej myśl o czasie, jakim dysponujesz na planowanie, tworzenie i publikację treści.

Jeśli zaś dla klienta, niezbędny jest budżet. Content nie rośnie nie drzewie. Musisz wiedzieć, ile kosztuje stworzenie jego poszczególnych elementów. Uwzględnij nie tylko koszt napisania tekstów przez copywritera czy stworzenia grafik przez grafika, ale także czas – czas na stworzenie harmonogramu, następnie wytycznych SEO, na redakcję treści, implementację na stronę, analizę wyników.

Dlaczego to takie ważne? Przy mocno ograniczonym budżecie nie ma co myśleć o mocno rozbudowanym content planie. Mierz siły na zamiary. Stawiaj na takie formaty i rozwiązania, które przy określonych nakładach pozwolą uzyskać najlepsze wyniki.

4. Na jakie kanały przygotowujesz content plan?

Content plan w social mediach, np. na Facebooka, Instagrama czy LinkedIna, będzie wyglądał inaczej niż content plan dla strony www.

Przede wszystkim istotną kwestią w mediach społecznościowych jest termin publikacji (dzień tygodnia i pora). Także wynik takiej publikacji można ocenić o wiele szybciej (poprzez zasięg posta, liczbę reakcji i komentarzy czy działania odbiorców – rozwinięcie posta, kliknięcie w link, pobranie materiałów itp.).

W przypadku publikacji na stronę, pod SEO, sama godzina, a nawet dzień publikacji, nie mają takiego znaczenia (raczej moment w roku – np. publikacja treści pod Święta Bożego Narodzenia z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a nie dopiero w listopadzie), a analiza wyników możliwa jest później (strona musi się zaindeksować i zdobyć widoczność). 

PORADA

Tworzenie contentu warto planować tak, aby móc go wykorzystać w wielu miejscach. Social media content plan może więc zakładać przełożenie pewnych treści (np. tych najpopularniejszych) na teksty blogowe. Content marketing plan pod SEO powinien natomiast obejmować kanały dystrybucji w marketingu firmy – np. promocję wpisu w social mediach czy też za pomocą płatnych promocji.

Content jednego kanału nie powinien funkcjonować w izolacji od reszty kanałów komunikacji. Po pierwsze, przekaz każdej firmy powinien być spójny. Po drugie, niewykorzystywanie tego samego, choć odpowiednio zmodyfikowanego i dostosowanego contentu w różnych miejscach, to jego marnotrawstwo.

5. Jakie formaty content plan ma obejmować?

Tekst to dla wielu osób pierwsza myśl, gdy rozmawiamy o tworzeniu treści. Ale bardzo często okazuje się, że pierwsze pozycje w wyszukiwarce na dane frazy kluczowe zajmują filmy albo grafiki. Albo że dla danej grupy docelowej długi blogowy tekst nie jest idealną formą.

Dlatego w przypadku każdego tematu ważne jest określenie formatu. Nie musi być to tylko jeden! Dobry content plan uwzględnia wykorzystanie różnorodnych formatów na poszczególne treści. Oczywiście wtedy, kiedy nasza analiza wskazuje na to, że warto w tym kierunku pójść.

Przykład:

Pod jeden z najpopularniejszych tematów stworzony jest artykuł blogowy. Ruch organiczny jest zadowalający. Jednak analiza w wynikach wyszukiwania jasno wskazuje, że na tę frazę wyszukiwarka wysoko pokazuje także wideo i grafiki. Można więc pokusić się o rozbudowę artykułu o dodatkowe elementy – film i grafikę, co potencjalnie wróży jeszcze lepsze wyniki i zdominowanie odpowiedzi w wynikach wyszukiwania w różnych miejscach.

Co więcej, dodatkowe formaty sprawią, że odbiorca zostanie dłużej na stronie. Mogą być także wykorzystywane do recyklingu treści w na różne kanały komunikacji. Odbiorcy i klienci doceniają treści, które są nie tylko dopracowane, ale i zróżnicowane.

Jak więc podjąć decyzję? Wybór formatów powstaje w oparciu o:

  • analizę wyników (SERP) – zobacz, czy dla danych fraz kluczowych wyszukiwarka wskazuje jedynie na teksty, a może także na inne formaty? Jeśli na teksty, jakiego rodzaju (poradniki, rankingi, porównania, listy itp.)?;
  • analizę grupy docelowej (w zgodzie z personą) – jaki rodzaj treści Twoi odbiorcy konsumują najchętniej? Jak wyglądają wyniki dla poszczególnych formatów?;
  • trendy wyszukiwań – zobacz, jakie formaty są najchętniej wybierane przez konkurencję, co uzyskuje najlepsze wyniki.

6. Jaki content masz już gotowy? Optymalizacja i recykling

Dobry content plan uwzględnia nie tylko tworzenie nowych treści, ale także wykorzystywanie tych już istniejących. Dzieje się to dwutorowo:

  1. Optymalizacja pozwala na polepszanie wyników z użyciem starych treści. Powinna uwzględniać różne aspekty i tak naprawdę jest to temat na osobny artykuł. Co warto, w telegraficznym skrócie, zrobić w ramach optymalizacji? Sprawdź widoczność artykułu na słowa kluczowe i zobacz, czy udało Ci się osiągnąć zakładane efekty. Jeśli nie, co możesz poprawić? Może w tekście brakuje ważnych dla tematu informacji? Ważna jest także kwestia aktualności podawanych przez Ciebie faktów (i ich prawdziwość oczywiście!). Sprawdź, czy nie ma technicznych problemów na stronie (czy tekst jest zaindeksowany? Czy jest odpowiednio podlinkowany wewnętrznie? Czy zdjęcia i grafiki mają dobrze skonstruowane alty?).
  2. Recykling treści polega na tworzeniu nowych treści w oparciu o te istniejące. Wykorzystując content, który już masz, możesz przygotować cały szereg materiałów. Przykład: artykuł blogowy jako baza dla wpisów w social mediach (posty, kafelki na Instagrama, stories, reelsy, tiktoki itd.), jako inspiracja dla newslettera (plus dodatkowa promocja dla Twojego artykułu), jako baza pod infografikę, materiał wideo, inspiracje na podcasty i webinary – można wymieniać i wymieniać. Wartościowe treści warto wykorzystać w stu procentach! Pamiętaj jednak, aby planowanie contentu nie sprowadzało się do wylistowania wszystkich możliwości – bazując na analizie, wybierz te, które mogą przynieść najlepsze efekty. Pamiętaj też o swoim budżecie i czasie na realizację!

7. Niezbędne narzędzia do przygotowania content planu

Szczegółowy harmonogram dotyczący contentu warto sobie rozpisać. Jak to mówią, to trzeba na spokojnie usiąść.

Zanim przyjdzie czas na publikowanie i pozycjonowanie, jest czas na przygotowanie. Jak możesz stworzyć taki editorial calendar?

  1. Zwykły arkusz kalkulacyjny – pokochaj Excela lub Arkusze Google. Proste, darmowe (cóż, przynajmniej to drugie) i możesz dostosować je całkowicie pod swoje potrzeby. Minus – nie są #aesthetic, a bez znajomości bardziej zaawansowanych funkcji omija Cię wiele zabawy. Plus – działając na google’owskich dokumentach możesz pracować online z innymi.
  2. Darmowe narzędzia do planowania pracy – taki darmowy planner marketing to chociażby Trello czy Notion.
  3. Płatne narzędzia do planowania pracy – tutaj wybór jest spory. Od klasyków jak Asana czy Jira po popularne Monday i ClickUp. Przyjemny interfejs, integracje z innymi narzędziami, praca całym zespołem w jednym narzędziu i… koszt. Rozwiązania nie dla każdego.

Ale przecież obszarów pracy jest więcej. Po co sięgnąć do analizy słów kluczowych, jak przeprowadzić analizę konkurencji i jak sprawdzać statystyki dla treści? Potrzebujesz więcej:

  • narzędzi SEO,
  • narzędzi do tworzenia grafik i wideo,
  • narzędzi do wysyłki newslettera,
  • narzędzi do tworzenia, sprawdzania i optymalizowania treści,
  • narzędzi do analizowania wyników.

Żeby nie powtarzać tego, co napisali już inni, sprawdź te narzędzia content marketingu:

  1. Zestawienie 125 przydatnych narzędzi marketingowych
  2. 20 prostych i darmowych narzędzi do tworzenia ładnych treści
  3. 10 darmowych narzędzi Google, których powinien używać każdy content marketer
  4. 5 narzędzi content marketera, które pozwolą Ci sprawdzić, czy Twój copy nie robi Cię w konia

Tworzenie content planu – analiza SEO i trendów

Ok, porozmawialiśmy sobie o wszystkich highlightach content planu, o czym pamiętać, gdy tworzymy plan treści i jakie etapy czekają nas na tej content marketingowej drodze ku uporządkowanemu i przemyślanemu harmonogramowi.

Zróbmy więc listę tematów krok po kroku – od analizy słów kluczowych i SERP–ów przez zderzenie opracowania tematów z tym, co mamy na stronie i naszymi (klienta) celami aż po ustalanie takich kwestii, jak formaty, częstotliwość publikacji, timeline pracy i rozdział zadań czy w końcu potencjalne rezultaty.

1. Pomysły i tematy – analiza trendów, SEO i konkurencji

Planowanie treści zaczynamy od rozejrzenia się za tematami. Gdzie ich szukamy?

  • Narzędzia: badanie słów kluczowych warto rozpocząć tutaj, od narzędzi pozwalających na wyszukiwanie fraz kluczowych. Rozglądaj się za pytaniami i frazami z długiego ogona.
analiza fraz kluczowych
badanie fraz kluczowych
  • Lista tematów jest niepełna bez sprawdzenia konkurencji. Wykorzystaj narzędzia do analizy, np. Ahrefsa, Semrusha czy Senuto, ale także przejrzyj dane kanały pod kątem fraz, które Cię interesują. Analiza konkurencji jest ważna, jeśli wolisz uczyć się na cudzych błędach, a niekoniecznie swoich.
analiza konkurencji
  • Pamiętaj, aby sprawdzić różne kanały.
content plan
  • Pamiętaj o trendach, zwłaszcza na mediach społecznościowych. Przeglądaj najnowsze posty, obserwuj, jakie motywy, muzyka czy tematy dominują. Przeglądaj konta zagraniczne i szukaj słów kluczowych w innych wersjach językowych, aby przewidzieć, co zaraz będzie modne u nas.
sezonowość w marketingu
sprawdzanie trendów w social mediach

2. Analiza fraz – wolumen, konkurencyjność, sezonowość, określenie intencji, cele biznesowe i priorytety

Research badania słów kluczowych rozszerz o dodatkowe informacje.

  • Liczba wyszukań/lajków/wyświetleń jest ważna – im większa, tym więcej potencjalnych odbiorców. Ale najpopularniejsze tematy odznaczają się zazwyczaj najwyższą konkurencją.
  • Są takie tematy, które nie wymagają sprawdzania, kiedy następuje szczyt zainteresowania (patrz tematy świąteczne). Ale zazwyczaj sprawa jest bardziej niejednoznaczna. Zajmujesz się tworzeniem treści dla marki kosmetycznej? Szczyt sezonu dla zapytań o krem z filtrem to wcale nie lato, a maj. Bufor pozycjonowania treści na blogu + czas na zaplanowanie i przygotowanie treści to ok. 2–3 miesiące. Proponowane terminy rozpoczęcia działań? Luty/marzec!
content plan
  • Dopasuj rodzaj treści pod intencje Twojej grupy docelowej. „Krem z filtrem 50” to typowo sprzedażowa fraza (zresztą zobacz, jak wyświetlają się wyniki – między innymi w Google Ads i Product Listing Ad), więc zostaw ją dla takiej kategorii w sklepie. Ale już „krem z filtrem 50 do twarzy ranking” sugeruje materiał informacyjny. Wpis na blogu, film na YT, rolka na Insta i tiktok, a może wszystko razem?
sezonowość w marketingu
  • Strategię działania dopasuj do swoich priorytetów i celów biznesowych. Na których produktach się skupiasz? Walczyć o dotarcie do nowej grupy docelowej czy o zwiększenie lojalności obecnych klientów?

Przeczytaj także: Analiza fraz kluczowych z darmowymi narzędziami. Jak to robić? 8 dos i don’ts

3. Uważaj na zagrożenia – kanibalizacja treści

Content plan pozwala między innymi na unikanie potencjalnych pułapek typowych dla nieplanowanych treści – jak kanibalizacja.

W skrócie: kanibalizacja to sytuacja, gdy więcej niż jedna podstrona pozycjonowana jest na tę samą frazę. Oczywiście strony łapią widoczność także na te frazy, których nie planowaliśmy. Ale nie powinno być to działanie celowe. Dlaczego? Bo wtedy walczysz sam ze sobą.

O ile więc na frazę „krem” widoczne będą różne podstrony sklepu z kosmetykami (ale celowo pozycjonowana powinna być jedna wybrana), o tyle nie ma sensu tworzyć kilku tekstów blogowych o tytule „Ranking kremów do twarzy z filtrem 50”.

Jak nie zagrozić pozycji strony, która ma już dobrą widoczność? Nowe teksty planuj w kontekście treści już istniejących – musisz wiedzieć, co już masz.

Ten problem nie występuje poza SEO – możesz spokojnie planować wiele różnych publikacji na bliźniacze tematy w mediach społecznościowych. Pytanie, czy ma to sens?

4. Łączenie różnych formatów contentu – co kiedy wybrać? Analiza SERP

Kiedy contentowiec myśli, jak budować widoczność na nowe słowa kluczowe, myśli zaczynają krążyć wokół wpisu blogowego. Ale świat marketingu treści jest o wiele bogatszy.

  1. Sprawdź SERP–y. Jakie formaty widoczne są na interesującą Cię frazę?
  2. O co możesz uzupełnić format, który jest dla Ciebie kluczowy?

Jak sprawdzić, jakie formaty będą najlepsze dla swojego materiału? Możesz korzystać z narzędzi, takich jak np. Senuto.

content marketing

Narzędzie dla tej frazy wskazuje na obecność w: direct answer (odpowiedź na zapytanie wyświetlana już na poziomie strony z wynikami wyszukań), zdjęciach, podobnych pytaniach i materiałach wideo.

Możesz też zrobić klasyczny research – zwłaszcza kiedy mówimy o platformach i treściach, które umykają narzędziom SEO.

5. Timeline i osoby odpowiedzialne

Nie ma content planu bez określenia, kto za co odpowiada i do kiedy praca ma być wykonana. Zastanów się, czy do wykonania konkretnego zadania potrzebujesz czyjegoś wsparcia (grafik, copywriter), czy też wszystko bierzesz na swoje barki. Jeśli wybierasz bramkę numer jeden, dodaj zadanie dla każdej ze stron. Bierz pod uwagę realne terminy, potencjalne potrzeby, problemy i zależności między pracą poszczególnych osób.

6. Zamiast nowej treści optymalizacja starej

Co jeśli na najważniejsze dla Ciebie frazy masz już publikacje? Czy proces tworzenia ma je całkowicie pominąć? Zacznijmy od tego, czy masz audyt treści na swoich kanałach. W skrócie: czy wiesz, co działa, a co nie.

Jeśli na najgorętsze zapytania na zbliżający się okres masz już treści, to:

  1. Jeśli super sobie radzą, są świetnie widoczne i zbierają ruch, zadbaj o ich promocję. Wrzuć ja na inne kanały, dodaj linki do newslettera. Możesz także stworzyć content uzupełniający. Masz super wpis blogowy? Może warto uzupełnić go o infografikę, materiał wideo albo wykorzystać te treści do stworzenia materiał na sociale?
  2. Jeśli mogłyby być lepiej widoczne, pomyśl o optymalizacji. Jak wyglądały wytyczne do tekstu? Czy tekst jest widoczny na wcześniej przygotowaną listę słów kluczowych? Czy dodać można jakieś nagłówki? Jak wyglądają topowe materiały w tym temacie – czego Ci brakuje?

7. Ten sam content na różnych kanałach – recykling treści

Patrz – punkt pierwszy akapit wyżej. Ale jak to może wyglądać? Załóżmy, że masz dobry wpis blogowy. Wróćmy do świątecznych klimatów – tekst dotyczy tradycji bożonarodzeniowych w Polsce.

  1. Dodaj do wpisu infografikę i zadbaj o odpowiedni alt. Pozwoli Ci to wyświetlać się w wynikach Google Grafika.
  2. Stwórz serię postów na sociale – wybierz interesujące fragmenty i odsyłaj do całości na swojej stronie.
  3. Stwórz serię rolek i tiktoków w oparciu o informacje zawarte w tekście.
  4. A może ankieta na Instastories – niech Twoi odbiorcy wybiorą swoją ulubioną tradycję!

8. Plan dystrybucji treści i promocji

Planowanie contentu domknij dystrybucją i promocją. Gdzie pojawią się treści? Jak będą do siebie nawiązywać? Czy planujesz płatne promocje?

Optymalizacja pracy nad content planem – jak zaangażować AI?

Wychodzi na to, że przygotować dobry content plan nie jest łatwo – to mnóstwo czasu. Czy AI może pomóc?

1. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia tematów

Przy planowaniu contentu masz pustkę w głowie, a potrzebujesz listę tematów? AI biegnie z pomocą. 😉 O czym musisz pamiętać? Dostosuj pomysły sztucznej inteligencji do wcześniej wykonanego researchu.

AI w content marketingu

2. Analiza z wykorzystaniem AI

Pracujesz na dużej bazie danych i zastanawiasz się, jak z gąszcza fraz kluczowych wybrać te najlepsze? Poproś o pomoc AI. Wskaż, jakie aspekty ma uznać za priorytetowe.

PRZYKŁAD:

Masz bazę kilku tysięcy fraz wraz z informacjami o wolumenie wyszukań, sezonowości, konkurencyjności i długości frazy. Poproś AI o wskazanie 20 fraz ze szczytem wyszukań w danym miesiącu, o najkorzystniejszym stosunku liczby wyszukań do poziomu konkurencyjności oraz długości fraz powyżej 3 wyrazów. Uwzględnij takie kwestie, jak zignorowanie fraz z nazwami brandów.

3. Wykorzystanie AI do tworzenia contentu

Treści publikowane na stronie powinny być zawsze jak najlepszej jakości. Czy to znaczy, że pisania tekstów nie powinno zaprzęgać się AI? Jak zawsze odpowiedź brzmi – to zależy. Bo jeśli myślisz, że napisanie dobrego tekstu z chatem GPT zajmie Ci 5 minut, to się mylisz. Stworzenie i udoskonalenie promptu, rozmowy z chatem, korekta i redakcja treści – to trwa.

Owszem, AI pozwoli Ci zaoszczędzić sporo czasu – albo pieniędzy, jeśli artykuł miał napisać copywriter – ale nie jest to samograj! To nadal narzędzie, a z niego trzeba umieć korzystać i trzeba przeznaczyć na to czas. I jak zawsze w przypadku narzędzi – pamiętaj o regule ograniczonego zaufania.

Gotowy content plan – jak może wyglądać?

Jak mogą wyglądać rezultaty Twojej pracy? Twój może oczywiście wyglądać inaczej, a nawet zawierać elementy, o których tutaj nie wspomniałam, np. 1-2 kluczowe frazy dla każdego tematu. Bo pamiętaj, nadrzędnym celem content planu jest bycie przydatnym!

przykładowy content plan

Co po content planie? 

Lista tematów gotowa? Czas na dalsze przygotowania! oto przykładowy plan treści.

1. Stworzenie szczegółowych wytycznych i zlecenia dla copywritera 

Dokładne tematy, wytyczne z frazami kluczowymi, nagłówki, orientacyjna liczba znaków i inne usystematyzowane informacje (ton of voice, persona, cel tekstu itp.) – czas na stworzenie contentu na podstawie harmonogramu. Przygotuj szczegółowe informacje, ustal terminy i stawki i czas na pisanie. Ale nie tylko, bo być może w Twoim planie są tez grafiki czy materiały wideo.

2. Tworzenie treści i publikacja

Do stworzenia publikacji możesz też usiąść osobiście. A nawet jeśli nie – przecież i teksty napisane przez copywriterów trzeba sprawdzić i być może zredagować.

PORADA

Pilnuj terminów – pamiętaj, że gdy już na początkowym etapie złapiesz opóźnienie, Twój cały harmonogram może posypać się jak domek z kart.

3. Analiza wyników

Marketing treści to także mówienie „sprawdzam”. W przypadku treści tworzonych pod SEO pamiętaj, że budowanie widoczności wymaga czasu. Jeśli zaś chodzi o materiały na sociale, szybko zauważysz, jak Twoje działania przekładają się na wyniki.

Jak pomóc swojemu contentowi? Dobra strategia dystrybucji, korzystanie z różnych kanałów, optymalizacja tego, co ma w sobie potencjał, a czasem dopalanie contentu płatną reklamą albo, w przypadku samej strony, link buildingiem.

Content marketing kocha planowanie!

Bez znaczenia, czy interesuje Cię pozycjonowanie contentu w wyszukiwarkach, czy dobre wyniki w social mediach, wszystkie Twoje przyszłe działania powinien zawierać content plan. Harmonogram treści pozwoli Ci zapanować nawet nad najbardziej rozbudowanymi projektami, ale też każe Ci zastanowić się, czy na pewno wszystkie pomysły przekładają się na cele biznesowe.

czytaj także

Jak przygotować sklep do świąt w mniej niż miesiąc?

Dominika Gracz-Moskwa

O autorze

Dominika Gracz-Moskwa

Senior Content Specialist w MaxROY. Ze światem contentu związana od 10 lat. Zaczynała jako copywriter, dzisiaj zarządza działaniami contentowymi ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz