Rafał Kowalewski

Zrobił bannery w 5 minut – poprawił CTR kampanii. Graficy są przerażeni.

Jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na skuteczność kampanii reklamowej, jest czas jej emisji. Choć pomysłowość reklamodawcy i umiejętność kreowania potrzeb może nakłonić użytkownika do zakupu nart w maju, znacznie prościej będzie to uczynić w okresie przed feriami zimowymi, a nawet – w perspektywie korzystnej prognozy pogody – w miesiącach zimowych. Reklamodawcy chcący szybko zareagować na zmieniające się trendy, wykorzystać w reklamie aktualne tematy, czy wreszcie – zmienić nieskuteczne formaty, muszą zatem pamiętać o copywritingu, który będzie na czasie. To samo dotyczy zresztą banerów reklamowych w kampanii AdWords.

Mierzenie skuteczności reklam graficznych

Niedawno na naszym Facebooku opublikowaliśmy wpis, w którym udostępniliśmy artykuł ekipy Wordstream na temat 5 pomijanych funkcji programu AdWords. Wśród nich jest Narzędzie Tworzenia Reklam Graficznych, tzw. Display Ad Builder. Autor tekstu zauważył, że „mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że w sieci reklamowej 67.5% wyświetlanych reklam to reklamy …tekstowe”.

Warto zdać sobie z tego sprawę, zwłaszcza, że zwykle reklamy tekstowe w sieci reklamowej mają niższy CTR niż reklamy graficzne.

Skorzystaliśmy zatem z porad „wujka Google” i zamówiliśmy u grafika reklamy graficzne. Biorąc pod uwagę konieczność zapłaty grafikowi za każdą kreację, takie posunięcie ma swoje minusy.

  • Musimy utworzyć więcej formatów, jeśli chcemy przetestować call to action lub grafikę
  • Musimy utworzyć reklamy na tyle ogólne, żeby pasowały do każdej sytuacji, albo zamawiamy banery do każdej kampanii, mnożąc koszty
  • Jeśli reklamy klikają się słabo, musimy zamówić kolejny zestaw banerów lub rezygnujemy z kampanii graficznej na rzecz tekstowej

Jak poznać słabe reklamy graficzne?

Czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy analizie skuteczności reklam graficznych, jest względny CTR. Wartość ta pozwala określić atrakcyjność naszych reklam w stosunku do reklam konkurujących z naszymi na tych samych miejscach docelowych. Względny CTR wiele powie nam o naszych reklamach, ale także o tym, czy dokonaliśmy odpowiedniego wyboru grupy docelowej.

Względny CTR pokazuje skuteczność reklam w odniesieniu do innych reklam w tych samych miejscach w sieci reklamowej Google, co pozwala zobaczyć i lepiej ocenić skuteczność Waszych kampanii w sieci reklamowej na tle wyników kampanii innych reklamodawców. Przykładowo, jeśli CTR reklamy w sieci reklamowej wynosi 0,04%, a inne reklamy w tym samym miejscu mają CTR na poziomie 0,02%, względny CTR wynosi (0,04)/(0,02) = 2x. (http://adwords-pl.blogspot.com/2011/06/nowe-funkcje-poprawiajace-skutecznosc-w.html)

Jak poprawić wynik względnego CTR reklam?

Co zrobić, gdy względy CTR szybuje w dół? Gdy odpowiednio zaplanowana, kierowana na wybraną grupę oraz spójna graficznie kampania bannerowa klika się słabo, a co za tym idzie – klika się drogo? Można zmienić koncepcję kampanii. Sprzedawać’ w banerach interesującą treść. Zmienić ich wygląd.

Aby to zrobić, wystarczy mniej niż 5 minut.

Kilka powodów, dla których warto uruchomić wbudowane narzędzie AdWords do tworzenia reklam graficznych.

  • Koszt – jedynym kosztem jest Twój czas
  • DIY – to Ty wiesz najlepiej, jakich reklam potrzebujesz
  • Czas – Nawet najszybszy grafik nie musi być do naszej dyspozycji przez 24 godziny na dobę. Może się to dać we znaki, zwłaszcza gdy chcemy wypromować aktualną, interesującą treść.
  • Testy – Reklamy AdWords należy testować. Dzięki szybkiej i taniej produkcji banerów w wielu rozmiarach, możemy się wiele dowiedzieć o preferencjach swoich użytkowników.

Pozostaje pytanie: jak to zrobić?

Jak przygotować samodzielnie bannery w Google AdWords?

1. Dodaj reklamy graficzne do kampanii kierowanej na sieć reklamową (GDN)

2. Skorzystaj z kreatora tworzenia reklamy

3. Efekt skanowania witryny nie zawsze jest zadowalający, jednak narzędzie sugeruje zdjęcie ze strony oraz kolorystykę powiązaną z jej treścią. Dzięki temu reklamy przygotowane w narzędziu AdWords mają znamiona odpowiedniego dopasowania treści reklamowej do treści landing page.

4. Projekt można przygotować na podstawie uproszczonego szablonu. Można zmienić sugerowany tekst, zdjęcie, czcionkę, call to action

5. Nieodpowiednio wykadrowane zdjęcia można przesunąć (opcja „Aktualizuj obraz” >  „Przytnij”)

6. Warto testować różne formaty i projekty reklam

7. W ostatnim kroku można odrzucić formaty, które kompletnie nie pasują do naszego projektu.

Case study – reklamy artykułów ze strony SprawnyMarketing.pl

Promocja contentu z mazgazynu internetowego w sieci reklamowej opiera się na szybkiej reakcji reklamodawcy na pojawiające się artykuły. Jeśli przygotowaliśmy treść, która może szczególnie zainteresować odbiorców naszej witryny, pomocne mogą się okazać reklamy emitowane w sieci reklamowej AdWords. Oczywiście, zawsze warto przygotować reklamy tekstowe, ponieważ nie wszystkie witryny i lokalizacje umożliwiają wyświetlanie banerów sieci reklamowej. Z drugiej strony jednak reklamy graficzne w sieci reklamowej mają statystycznie wyższy CTR niż reklamy tekstowe. Nic dziwnego, skoro możemy oddziaływać na odbiorcę za pomocą tekstu i grafiki.

Oczywiście, banery utworzone „w paincie” można z łatwością odróżnić od tych wykonanych profesjonalnie. Różnicę widzą użytkownicy, a odczuwają ją reklamodawcy, którzy odnotowują niski CTR, co skutkuje wyższą ceną za kliknięcie. Każdy reklamodawca musi pamiętać o tym, że zajmując miejsce w sieci reklamowej albo musimy zrewanżować się Google wysokim CTR (wówczas płacimy niewiele), albo – jeśli okupujemy to miejsce, emitując kiepską reklamę, która rzadko się klika – to zgodnie z interpretacją Google nasza reklama nie odpowiada użytkownikom,  jej treść nie jest użyteczna i musimy za to rzadkie kliknięcie więcej zapłacić.

Wystarczy jednak jako takie pojęcie na temat kompozycji, kilka testów i bez Photoshopa będziemy w stanie sami utworzyć zestaw skutecznych reklam.

Tak zwany „projekt automatyczny” idealnie sprawdza się przy promocji artykułów z serwisu SprawnyMarketing.pl.

czytaj także

Jak działają rozszerzenia objaśnień w Google Ads?

Rafał Kowalewski

O autorze

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista rekla...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Dawid Dutkiewicz

    Nie żebym był jakiś guru AdWordsa, zwłaszcza sieci reklamowej, ale mam obserwacje że jednak częściej ludzie klikają w reklamy tekstowe. Pewnie, mógłbym to zwalić na słabą kreację, z tym że korzystam tylko z AdWordsowego generatora :)

    Czyżby ślepota banerowa jednak dawała się we znaki?

  3. Zgadzam się z Dawidem, ludzie po prostu mają już dosyć banerów i po prostu pomijają je wzrokiem. Ja przynajmniej tak robię :)

  4. Myślę, że dobre bannery, kierowane na odpowiednią grupę docelową mogą działać lepiej niż reklama tekstowa w sieci reklamowej.

  5. Konrad Hudaś

    super sprawa, dzięki za informację na pewno przydadzą się w nowych kampaniach, mam nadzieję żę wyniki będą lepsze

  6. Moim zdaniem graficy nie są od projektowania reklam. Kierują się innym tokiem myślenia :)

  7. Daniel B. Drożdż

    Można w sieci znaleźć opinię, że BRZYDKIE bannery lepiej działają (wyższy CTR). OK, ale co z brandingiem? Jak świadczą o marce nadawcy takie bannery? Mówię o celowo brzydkich. Te spod AdW są brzydkie defaultowo;)
    PSD to teraz 50zł/m-c. Mimo wszystko zostaję przy nim.

  8. @Daniel Efekt brandingowy powinien się liczyć jako zasięg, ilość unikalnych wyświetleń, a nie wyższy CTR i wówczas paradoksalnie niższy CTR może być czymś dobrym dla reklamodawcy :) Wszystko zależy od naszego celu.

  9. Katarzyna Granops

    Witam serdecznie, nie zamieszczamy na stronie banerów reklamowych ani reklam tekstowych. Możliwości dotyczące współpracy znajdziecie Państwo tu: https://sprawnymarketing.pl/kontakt/ Pozdrawiamy!

  10. Anna Michalska

    Dzien dobry,
    szukam osoby która zrobi mi reklamę graficzną adwords dla pracowni projektowej. Reklama ma dotyczyć domków jednorodzinnych. Mam oczywiście swoje wizualizacje domków.

    Czy możecie mnie Państwo z kimś takim skontaktować ?

  11. Tytuł artykułu przekozak :D

  12. Tylko co w przypadku adblocka? :) używa go bardzo dużo ludzi i bardzo wiele przez to się traci, bo reklamy się nie wyświetlają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz