Trendy w social mediach

Facebook dopiero się zaczyna! Trendy w social mediach

Facebook to już nie serwis społecznościowy zamierza on konkurować nie tylko z całym internetem, ale w ogóle ze wszystkimi mediami. Podczas Agency Day w Dublinie, organizowanym dla europejskich agencji socialmediowych, sporo mówiono m.in. o automatyzacji i AI na Messengerze, wideomarketingu, mobile, VR i AR. Teraz powinniśmy postawić na wideo content oraz mobile, które zdominują media społecznościowe i nie tylko. Do 2020 roku 75% contentu będzie stanowiło wideo.

Na zdjęciu: Roksana Wąż (Community Manager) i Rahim Blak (CEO) z agencji social media click community podczas Agency Day w głównej europejskiej siedzibie Facebooka w Dublinie.

Facebook, wzorując się na Google, chce wzmocnić współpracę z agencjami socialmediowymi poprzez edukację i bezpośrednią współpracę z najlepszymi agencjami. To duży postęp Facebooka i dobra perspektywa dla agencji. Agency Day 2017 to doskonała okazja, aby dowiedzieć się, w jakim kierunku zmierza Facebook, posłuchać o nowościach, jakie serwis społecznościowy przygotowuje dla użytkowników i reklamodawców, a także dowiedzieć się o planach i nowościach, jakie oferuje.

Video first – postaw na content wideo

Rodzaj publikowanych formatów w social mediach ma ogromne znaczenie. Przewidujemy, że 2018 rok będzie należał do wideo.

Ze względu na algorytmy mediów społecznościowych jest to zdecydowanie najbardziej wartościowy z formatów. Wzbudza największe zainteresowanie wśród odbiorców i sprawia, że klikalność w post wzrasta. Szczególnie użytkownicy Facebooka lubią dzielić się treściami wideo, udostępniając je. To świetna okazja do zwiększenia zasięgów organicznych. Czy testowaliście już transmisję na żywo na Facebooku lub Instagramie? Warto zaangażować odbiorców w czasie rzeczywistym i wejść z nimi w interakcję.

Coraz popularniejszy staje się konkretny rodzaj wideo, czyli tzw. content efemeryczny, gdzie treść dostępna jest tylko przez chwilę i wymaga od odbiorcy większej atencji. Nietrudno zauważyć, że ulotne treści generują zaangażowanie. Znikające zdjęcia i filmy, które znajdziemy na Snapchacie, Instagramie, Facebooku, a nawet na Messengerze (Messenger Day), to szansa na tworzenie specyficznego rodzaju zaangażowania. Jak to wykorzystać? Warto zaangażować swoich odbiorców np. poprzez prośbę o udzielenie odpowiedzi na ankietę w Instagram Stories.

Nie zapominajcie również o animacjach, których znaczenie w mediach społecznościowych rośnie. Warto urozmaicić statyczny content i nawet za pomocą aplikacji stworzyć ruchomy obraz, który z pewnością bardziej przykuje uwagę Twoich odbiorców.

Dodatkowym elementem, który na pewno urozmaici profil, będzie transmisja na żywo. Warto w ten sposób zdać relację z ważnego wydarzenia czy otwarcia nowego sklepu. Przykładem może być transmisja na żywo marki Huawei, która to relacjonowała premierę nowych urządzeń.

transmisja Huawei Mobile

Na zdjęciu screen z transmisji na żywo prowadzonej na fanpage’u Huawei Mobile. Facebook najbardziej ceni ten format, możemy dzięki niemu dotrzeć do większej liczby odbiorców za pomocą zasięgu organicznego.

social media huawei

Na zdjęciu content wideo opublikowane na fanpage’u Huawei Mobile. Marka na swoim fanpage’u stawia na ten rodzaj treści – podąża za trendami w social mediach, a to przekłada się na zaangażowanie na profilu i wzrost zasięgów organicznych

Postaw na mobile i optymalizuj pod nie treści

Kto w dzisiejszych czasach nie korzysta ze smartfona? Pamiętaj, aby Twoja strona internetowa była przystosowana do urządzeń mobilnych. Nie można o tym zapomnieć także w social mediach. Coraz więcej osób korzysta z internetu w wersji mobilnej. Z dostępnych danych wynika, że mobilni użytkownicy stanowią aż 46%. Ważne, by treści optymalizować także pod nich.

Projekty cover photo powinny być responsywne. Facebook będzie dawał większe zasięgi postom, które nie tylko są dostosowane do urządzeń mobilnych, ale także publikowane z urządzeń mobilnych. Będzie również faworyzował treści RTM, czyli wrzucane w czasie rzeczywistym, poprzez odczyt metadanych z rolki aparatu! To wszystko wpisuje się w strategię rozwoju Facebooka, który mobile stawia na najwyższym priorytecie rozwoju i daje darmowy zasięg działaniom,
które wpisują się w jego politykę rozwoju. Czy wiecie, że post wrzucony z urządzenia mobilnego może mieć 8-krotnie większy zasięg niż ten opublikowany z komputera?

Wpływ na zasięg organiczny mają:

  • świeżość posta (im nowszy, tym lepszy),
  • story bumping (czyli jakość, a nie tylko nowość),
  • wydarzenia z życia i ogłoszenia,
  • real time marketing (tu i teraz),
  • czas postowania.

organiczne zasięgi na Facebooku

Personalizuj swoje treści

Stwórz kilka person, które są Twoimi klientami, i kieruj do nich swoje treści. Młodzi konsumenci znani są z niechęci do tradycyjnych przekazów reklamowych. Zarówno millenialsi, jak i generacja Z chcą contentu, który będzie dla nich coś znaczył. W 2018 roku ważnym trendem będzie więc personalizacja treści.

Jak stworzyć personę?

  • Określ jej wiek, płeć, miejsce zamieszkania.
  • Zdefiniuj, czym się zajmuje (branża, stanowisko).
  • Jak wygląda jej dzień?
  • Czego potrzebuje?

Nie zapomnij o chatbocie!

Social media stanowią w tej chwili najbardziej popularne narzędzie interakcji z klientami. W 2018 tradycyjne prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku będzie coraz częściej zintegrowane z biznesowym wykorzystaniem chatbotów, które będą w stanie odpowiedzieć na podstawowe pytania klientów/fanów 24/7. Dzięki nim możesz budować trwałe relacje z użytkownikami, a ekspresowa reakcja sprawia, że poczuje się on ważny. Spójrzcie na chatboty Adidasa oraz Milionerów TVN-u. Robią wrażenie, prawda?

chatbot wykorzystywany prze adidasa

Na zdjęciu chatbot wykorzystywany przez markę Adidas.

chatbot milionerów

Postaw na Instagrama i zacznij sprzedawać!

Instagram to nie tylko świetne miejsce do dzielenia się kreatywnymi treściami, ale również platforma, która pomaga efektywnie zwiększać sprzedaż. Z ostatnich badań Iconsquere wynika, że ponad 78% internautów podejmuje decyzje o zakupie pod wpływem kanałów socialmediowych marek. Odbiorcy chętniej konsumują content audiowizualny, dlatego mówi się, że zaangażowanie na Instagramie jest nawet 10-krotnie większe niż na Facebooku.

Udostępniając atrakcyjny wizualny content, wywołujemy u odbiorcy zaangażowanie i sprawiamy, że chętniej odwiedza naszą witrynę sklepową. Dlatego warto chwalić się swoimi produktami, dzielić się swoimi działaniami za pośrednictwem krótkich filmów i traktować instagramowy feed jak witrynę sklepową.

Coraz więcej marek – takich jak Inglot US, Local Heroes czy Eastend – zaczyna traktować poważnie temat instagramowej sprzedaży. Sklep Local Heroes dzięki postom na Instagramie może poszczycić się o 20% większym ruchem mobilnym i o 24% większą klikalnością w e-maile.
Sklep zwiększył sprzedaż dzięki zaangażowaniu do kampanii promocyjnej Chiary Ferragni – jednej z najpopularniejszych światowych blogerek.

Local Heores

Przykład grafii z blogerką Chiarą Ferragni na profilu Local Heroes

Inspirujące grafiki i nietuzinkowe zdjęcia spotkają się z ogromnym zainteresowaniem wśród obserwujących, jednak brak możliwości linkowania postów sprawia, że muszą oni opuścić serwis i samodzielnie odnaleźć produkt na stronie sprzedawcy.

Instagram chce uczynić proces sprzedaży bardziej wygodnym, dlatego już jakiś czas temu zapowiedział tagowanie produktów w postach tak samo, jak to się dzieje na Facebooku. Obecnie w Stanach Zjednoczonych testuje się nową funkcję, która pozwoli na kupowanie produktów bezpośrednio z poziomu aplikacji. W testach bierze już udział 20 firm, w tym m.in. Levi’s, Vans czy Forever21. Na czym ma polegać nowość? Po naciśnięciu przycisku „Kliknij tutaj, by zobaczyć produkt” użytkownik zobaczy nazwy produktów przedstawionych na danej fotografii oraz ich ceny. Po dodatkowym kliknięciu pojawi się więcej szczegółów oraz opcja „Kup teraz”, która przekieruje nas na stronę sprzedawcy.

Podsumowanie

„Polubienia strony” i zbieranie fanów przestają być celem samym w sobie. Dlaczego? Facebook przekonuje, że najważniejsze jest budowanie świadomości marki. Optymalizuje on reklamy na polubienia do ludzi, którzy często lajkują fanpage’e, co często ma zerowy związek z ich przyszłym zaangażowaniem na stronie. Targetowanie zwiększa prawdopodobieństwo trafienia na właściwe osoby, jednak najbardziej wartościowi fani to ludzie, którzy lajkują dany fanpage z własnej woli po zobaczeniu dobrego contentu. Na takich fanów stawiaj. Facebook przekonuje nas do wykorzystywania celu: Konwersje, Zasięg oraz Brand Awareness. Co to dla nas oznacza? Wchodzimy w zupełnie inny wymiar mediów społecznościowych, w których nieważne są lajki, ale świadomość marki oraz konwersje. Czy wiecie, że agencje wykorzystują jedynie 5% potencjału reklamowego Facebooka? Czas to zmienić!

instagram forever21

Możliwości Instagrama na przykładzie marki Forever21

 

Aplikacje, które musisz mieć w 2018!

  1. Adobe Photoshop Express – narzędzie do edycji zdjęć, dzięki któremu masz dostęp do ponad 60 profesjonalnych wyglądów i zaawansowanych opcji korekt, takich jak usuwanie szumów i redukcja mgły. Po zakończeniu pracy masz możliwość udostępnienia swoich dzieł bezpośrednio na Instagramie, Facebooku, Twitterze, w aplikacji WhatsApp lub innej ulubionej sieci społecznościowej!
  2. Videoshop – dzięki tej aplikacji będziesz mieć możliwość dodawania muzyki czy efektów dźwiękowych, przycinania wideo oraz tworzenia kreatywnych efektów typu slow motion.
  3. Boomerang – jeśli jeszcze nie masz tej aplikacji, to koniecznie szybko ją zainstaluj! Dzięki niej zamienisz zwykłe chwile w miłe niespodzianki. Z jej pomocą możesz na przykład tworzyć minifilmiki, które przewijają się tam i z powrotem (a to tylko jedna z wielu opcji).
  4. Legend – jeśli chcesz, żeby Twoje zdjęcia wyróżniały się w tłumie, koniecznie sprawdź tę aplikację. Dzięki niej zdjęcia zamienią się w krótkie animacje, które świetnie odnajdą się na Instagramie.

 


 Share

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Rahim Blak

Założyciel, CEO click community – agencji social media zatrudniającej ponad 80 social media specjalistów oraz CMO i współzałożyciel systemu edrone – pierwszego eCRM dla e-commerce. Koncentruje się na marketingu społecznościowym z naciskiem na social employer branding i social CRM. Zajmuje się także tworzeniem startupów w modelu SAAS. Prelegent i szkoleniowiec, zajmuje najwyższe pozycje w rankingach konferencji i warsztatów. Absolwent wydziału malarstwa ASP w Krakowie i MBA w Łodzi, prowadzi zajęcia z marketingu na MBA w Łodzi, z social media na AGH w Krakowie, ze sprzedaży na WSEI w Krakowie i Social Employer Brandingu na Akademii Leona Koźmińskiego . Ekstrawertyczny przedsiębiorca i aktywny Networker. Uwielbia dzielić się wiedzą, czemu daje wyraz w swoich filmach i wykładach z serii #ZrozumiećBiznes. Wierzy, że tworzenie Startupów jest sztuką.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *