Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
Market analysis

Sprawny Inbound Marketing w Twojej firmie

Wiedza to nie wszystko, równie ważna jest umiejętność zastosowania jej w praktyce. Wiele osób posiada już sporo informacji o podstawowych założeniach Inbound Marketingu, jednak ich skutecznie wykorzystanie w pracy nadal pozostaje dla nas prawdziwym wyzwaniem. Równocześnie często zapominamy, jakie są fundamenty Inbound Marketingu, co z kolei przekreśla nasze szanse na osiągnięcie pełni korzyści płynących z tej formy promocji. Jak zatem sprawnie stosować techniki Inbound Marketingu?

Właściciele firm niecierpliwią się, gdy ich działania marketingowe nie spełniają oczekiwań w takiej skali i tak szybko, jakby sobie tego życzyli. Gdy poniesione nakłady finansowe nie przynoszą wzrostu sprzedaży, często doszukują się przyczyn problemu w produkcie lub nieudolnym działaniu pracowników. Często pomijają wtedy w swoim myśleniu klienta – odbiorcę reklamy. A to błąd. Inbound Marketing jest bowiem działaniem długofalowym i ma na celu budowanie więzi klienta z naszą marką.

Od czego należy zacząć?

Myśląc przede wszystkim o kliencie, musimy zastanowić się, w jaki sposób ma się on dowiedzieć o naszym istnieniu. Wielokrotnie nie jesteśmy świadomi faktu, że strona naszej firmy spadła na dalsze pozycje wyników wyszukiwania, co utrudnia klientowi trafienie do nas. Stąd też musimy pamiętać, by regularnie kontrolować ekspozycję naszej firmy w Internecie i optymalizować działania pozycjonujące. W przeciwnym wypadku nasza domena może znaleźć się na dalszych pozycjach wyników wyszukiwania (SERP). Co więcej, raz utracona pozycja może być później trudna do odzyskania.

Drugą kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest aktualizowanie samej strony internetowej. Dominuje przekonanie, że poprawa pozycji w wyszukiwarce wystarczy aby wygenerować większą sprzedaż. Często jednak zapominamy o udoskonalaniu samej strony – oczywiście, liczy się liczba przekierowań, jednak aspekt estetyczny strony nie może schodzić na drugi plan. Obecnie linki pozycjonujące tracą na znaczeniu, natomiast algorytm wyszukiwarek uwzględnia zarówno responsywność i szybkość ładowania, jak też sposób zaprojektowania i łatwość nawigacji. Wszystkie te czynniki budują naszą wiarygodność, a to właśnie od niej zależy wzrost sprzedaży, czyli to, na czym najbardziej nam zależy.

Nieatrakcyjna strona internetowa odrzuci wielu potencjalnych klientów, którzy odwiedzając ją mogą zniechęcić się jej brzydkim wyglądem czy nieintuicyjną obsługą. Taki klient zamknie szybko stronę i nie będzie chciał jej przeglądać, a w rezultacie – nic na niej nie kupi. Zjawisko to określa się jako współczynnik odrzuceń (bounce rate). W analizach Inbound Marketingu nazywa się tak procent odwiedzających, którzy weszli na stronę, ale szybko ją zamknęli, bo uznali ją za nieinteresującą. Docelowo dąży się do obniżania tego współczynnika poprzez zwiększanie atrakcyjności strony oraz zaangażowanie odbiorcy.

Aby zminimalizować współczynnik odrzuceń, specjalista Inbound Marketingu w danej firmie musi stale wzmacniać swoje kompetencje z zakresu marketingu internetowego i nowoczesnych technologii, takich jak aplikacje mobilne, kanały Social Media, programy graficzne. Co więcej, aby optymalizować swoją stronę internetową powinien też korzystać z aparatu cyfrowego czy tworzyć treści w formie video, a także poszerzyć wiedzę z zakresu kreacji, autoprezentacji, pitchowania oraz budowania relacji z klientami i pracownikami.

O czym jeszcze należy pomyśleć?

Za 5 lat Google wprowadzi nowy sposób wyszukiwania interesujących nas treści. Będzie on oparty na mechanizmie Hummingbird, czyli innowacyjnym przeszukiwaniu sieci, którym będziemy sterować własnym głosem. W zamyśle twórców ma być to „bardziej ludzkie rozwiązanie”, dlatego też przewiduje się, że Google Hummingbird będzie dosłownie udzielał odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Dlaczego to tak istotne? Ponieważ obecna zmiana algorytmu sugeruje, że Google coraz wyżej ceni odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. To oznacza, że już dziś powinniśmy podjąć pierwsze starania, dodając na naszej stronie internetowej jak najwięcej pytań, jakie mogą zadać nasi klienci.

Jak wprowadzić Inbound Marketing do firmy?

Wielokrotnie spotykam się z tym pytaniem. W moim przekonaniu Inbound Marketing nie jest usługą, z której można skorzystać na zasadach outsourcingu. Firma z zewnątrz może nam wyłącznie pomóc naszkicować strategię czy przeszkolić zespół do wykonywania określonych działań marketingowych, ale sam Inbound Marketing powinny prowadzić osoby blisko związane z firmą.

Wyobraźmy sobie tradycyjny sklep z odzieżą. Mamy do wyboru wiele marek, ale wybieramy te, których produkt najlepiej spełnia nasze oczekiwania oraz odzwierciedla nasze preferencje. Dużą rolę odgrywa też profesjonalna obsługa, korzystna relacja ceny do jakości, czy wpisywanie się w bieżące trendy (np. ekologia, slow life). Liczy się więc nie tylko produkt, ale też całe doświadczenie związane z daną marką i procesem zakupu. Należy pamiętać, że na sukces biznesu internetowego przyczyniają się te same czynniki, które decydują o powodzeniu firm i usług tradycyjnych. Dobry produkt to za mało – także samo doświadczenie musi być dla klienta przyjemne, ponieważ to właśnie ono wpływa na naszą ocenę marki. W przypadku dużej ilości klientów, firmie zewnętrznej będzie trudno zrozumieć pełnię filozofii naszej marki i prowadzić takie działania komunikacyjne, które będą odbierane przez klientów jako szczere, wiarygodne i zgodne z wizerunkiem marki.

Na samym początku należy przeanalizować długofalową strategię firmy i ocenić na ile jesteśmy w stanie ją zrealizować. Zanim firma przystąpi do prac, należy zacząć od dokładnego researchu i zbadania możliwości danej branży. Dokładne badanie otoczenia firmy jest wstępem do wdrożenia rozwiązań Inbound Marketingu. Istnieje wiele źródeł internetowych, które pomogą nam taką analizę wykonać. Alternatywnie to zadanie można zlecić firmie zewnętrznej, która specjalizuje się w audytach marketingowych. Wielokrotnie zdarzało się, że firma nie była świadoma swojej pozycji/opinii, natomiast efektem audytu było odkrycie jej niewykorzystanego potencjału.

Ukierunkowanie marketingu firmy w stronę Inbound Marketingu jest przyszłościowe, co często podkreśla w swojej komunikacji firma Google wskazując, na czym będzie opierała swoje algorytmy. Miejmy świadomość, że realizacja kolejnych elementów strategii kreuje efekt synergii, co docelowo daje szansę na globalizację firmy oraz szybsze skalowanie biznesu.

Sprawny Inbound Marketing – dowiedz się więcej jeszcze w listopadzie

Nie czekaj biernie na kolejne aktualizacje algorytmu. Już dziś możesz przygotować się na zmiany, które dotkną wszystkich właścicieli stron. Masz pytania do autorki? Dorotę Zys, Karolinę Piwiec oraz Tomasza Górskiego spotkasz na szkoleniu Inbound i Content Marketing już 27 listopada w Warszawie.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Dorota Zys

Doradza, jak efektywnie tworzyć i zarządzać kampaniami reklamowymi wykorzystując Inbound Marketing. Prowadzi szkolenia z tego zakresu rozpowszechniając wiedzę na temat Inbound Marketingu w Polsce. Tematyka konsultacji oraz szkoleń obejmuje: usability, content marketing, optymalizację konwersji, web design.



    • Jeszcze bym dodał, że wypadało by się znać na branży, którą się reklamuje. Żargon branż technicznych jest nie do zrozumienia dla przeciętnego i nie przeciętnego specjalistę ds. marketingu z różnego typu agencji. Stąd wychodzą bzdury w ich tekstach. Z drugie strony, jak życie pokazuje, nie trzeba mieć wiedzy o produkcie aby go sprzedać. Wystarczy mieć talent do sprzedaży.

    • Bardzo ciekawy artykuł poruszający istotną kwestię jaką pełni w tym momencie optymalizacja strony oraz dbałość o treści oraz sprawy techniczne strony www. Nie zgodzę się jednak z tym, że firmy outsourcingowe nie będą nadawać się do pomocy w Inbound Marketingu.

    • Sorry, ale strasznie ogólnikowy artykuł, bez konkretów, dałoby się streścić w podpunktach.

    • Bo to jest tylko zajawka i zaproszenie na płatne warsztaty

    • No właśnie – w kwestii budowania więzi klienta z marką. Myślę, że takie działanie jak najbardziej wspiera projekt Trusted Trader (https://trustedtrader.pl/). Słyszeliście o nim? W skrócie rzecz ujmując, polega on na uwiarygadnianiu naszej marki i kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy poprzez udzielane nam przez naszych klientów rekomendacje. Ciekawe narzędzie opierające się na schemacie win-win (wygrany-wygrany). Każdy korzysta na tym. My – bo „wyrabiana” jest nam dobra opinia. Klienci – bo mają szansę na jakieś bonusy i gratyfikacje od firmy w ramach podziękowań za przychylne opinie. Nie wiem, czy fachowcy mogliby zaliczyć ten projekt do Inbound Marketingu, ale według mnie, jak najbardziej pasuje on do tego pojęcia. Taka wizytówka od klienta – święta rzecz. No bo kto może powiedzieć o nas więcej, jak nie zadowolony klient, który przyciągnie do nas kolejnych? ;)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *