Rakietowy wzrost reklamy w wyszukiwarkach! 480 mln PLN na SEM do końca roku?

Wydatki na reklamę internetową rosną w Polsce bardzo szybko, ale nawet na tle tego świetnego tempa, wzrosty reklamy w wyszukiwarkach robią piorunujące wrażenie. Cokwartalny raport IAB AdEx wskazuje, że wydatki na reklamę internetową wzrosły w 3. kwartale 2010 roku o 24% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. 24% to bardzo dużo, ale w tym samym czasie reklama w wyszukiwarkach wzrosła o 48%! W optymistycznym wariancie wydatki na SEM sięgną do końca tego roku okolic pół miliarda złotych!


Teraz to samo na wykresach.

Wydatki na reklamę internetową w ujęciu kwartał-do-kwartału wzrosły w 3Q 2010 o 24%:

wzrost reklamy acinternetowej q3 2010

Tymczasem analogiczny wzrost wydatków na SEM wyniósł 48%:

wzrost wydatkow na poszczegolne rodzaje reklamy internetowej

Jak widać po prawej stronie powyższego wykresu, SEM jest też jedynym działem reklamy internetowej, który oparł się tradycyjnemu spadkowi wydatków na reklamę w trzecim kwartale roku. Krótko mówiąc, wzrosty wydatków na reklamę w wyszukiwarkach w olbrzymim stopniu pociągnął dynamikę całej reklamy internetowej.

Pociągnął nie tylko ze względu na swój duży wzrost, ale także na fakt, że stanowi już 30% całego rynku reklamy w wyszukiwarkach. Tradycyjna kolejność: bannery -> wyszukiwarki -> ogłoszenia -> e-mail cały czas obowiązuje, ale wyszukiwarki bardzo szybko nadrabiają straty do reklamy display. Jeśli w 2. kwartale tego roku na bannery wydawano w Polsce 48% wszystkich wydatków na reklamę w internecie, a na wyszukiwarki 27% (21 punktów procentowych różnicy), to w 3. kwartale wyszukiwarki nadrobiły aż 6 punktów procentowych! (bannery mają 44%, wyszukiwarki 30%):

kanaly podstawowe

Oznacza to, że przez pierwsze 3 kwartały tego roku wydano w Polsce na reklamę w wyszukiwarkach kwotę sięgającą 328 milionów złotych. Jeśli przyjrzeć się dotychczasowym trendom, można ostrożnie szacować, że w kończącym się właśnie – tradycyjnie zdecydowanie najlepszym w roku – 4. kwartale wartość ta powiększy się jeszcze o ok. 150 mln złotych, sięgając w skali całego roku wartości ok. 480 mln złotych.

Czy to dużo? Mniej więcej tyle Lotnicze Pogotowie Ratownicze wydało niedawno na 23 helikoptery ratownicze + symulator lotu. Kwota ta nie wydaje się może kosmiczna, warto jednak pamiętać o metodologii badania IAB AdEx. Przeprowadzająca je firma audytorska PwC zapytała o wydatki na reklamę internetową “wiodące firmy internetowe” (dokładnie było ich 29). Na stosunkowo rozdrobnionym rynku, jakim jest rynek polski, mnogość małych i średnich firm nieujętych w badaniu może stanowić bardzo istotną różnicę. Nie w pełni jasną kwestią pozostaje, czy kwoty te obejmują też usługi SEO, czy tylko PPC. IAB wypowiada się w tej sprawie następująco:

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Zlecanie usługi SEO trudno nazwać “zakupem powierzchni reklamowej”. Natomiast analogiczne badanie zlecane przez IAB dla rynku amerykańskiego (także tam wykonawcą badania jest firma audytorska PwC) w kategorii “search” zawiera nie tylko PPC i SEO, ale nawet reklamę kontekstową! Wysłaliśmy stosowne pytanie do IAB Polska – artykuł zostanie zaktualizowany, kiedy tylko nadejdzie odpowiedź.

Avatar

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


      • Avatar
        Maciej_Janas

        Autorzy badania tego nie wyjaśniają (przynajmniej mnie nie udało mi się dotrzeć do definicji), ale raczej nie ma tu żadnej filozofii: ogłoszenia drobne. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ogłoszenia to tylko "używaną lodówkę gdańsk, cena do uzg.", ale w rzeczywistości jest to podstawowa forma reklamy dla tak dużych branż jak nieruchomości, turystyka czy motoryzacja (komisy). Z obsługi tych budżetów żyje w Polsce sporo podmiotów, z QXL (otomoto, otodom, otowakacje itd.) i Gratką na czele.

    • Avatar

      Na pewno można było się tego spodziewać, myślę, że ta tendencja będzie się utrzymywać.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *