Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Rakietowy wzrost reklamy w wyszukiwarkach! 480 mln PLN na SEM do końca roku?

Wydatki na reklamę internetową rosną w Polsce bardzo szybko, ale nawet na tle tego świetnego tempa, wzrosty reklamy w wyszukiwarkach robią piorunujące wrażenie. Cokwartalny raport IAB AdEx wskazuje, że wydatki na reklamę internetową wzrosły w 3. kwartale 2010 roku o 24% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. 24% to bardzo dużo, ale w tym samym czasie reklama w wyszukiwarkach wzrosła o 48%! W optymistycznym wariancie wydatki na SEM sięgną do końca tego roku okolic pół miliarda złotych!


Teraz to samo na wykresach.

Wydatki na reklamę internetową w ujęciu kwartał-do-kwartału wzrosły w 3Q 2010 o 24%:

wzrost reklamy acinternetowej q3 2010

Tymczasem analogiczny wzrost wydatków na SEM wyniósł 48%:

wzrost wydatkow na poszczegolne rodzaje reklamy internetowej

Jak widać po prawej stronie powyższego wykresu, SEM jest też jedynym działem reklamy internetowej, który oparł się tradycyjnemu spadkowi wydatków na reklamę w trzecim kwartale roku. Krótko mówiąc, wzrosty wydatków na reklamę w wyszukiwarkach w olbrzymim stopniu pociągnął dynamikę całej reklamy internetowej.

Pociągnął nie tylko ze względu na swój duży wzrost, ale także na fakt, że stanowi już 30% całego rynku reklamy w wyszukiwarkach. Tradycyjna kolejność: bannery -> wyszukiwarki -> ogłoszenia -> e-mail cały czas obowiązuje, ale wyszukiwarki bardzo szybko nadrabiają straty do reklamy display. Jeśli w 2. kwartale tego roku na bannery wydawano w Polsce 48% wszystkich wydatków na reklamę w internecie, a na wyszukiwarki 27% (21 punktów procentowych różnicy), to w 3. kwartale wyszukiwarki nadrobiły aż 6 punktów procentowych! (bannery mają 44%, wyszukiwarki 30%):

kanaly podstawowe

Oznacza to, że przez pierwsze 3 kwartały tego roku wydano w Polsce na reklamę w wyszukiwarkach kwotę sięgającą 328 milionów złotych. Jeśli przyjrzeć się dotychczasowym trendom, można ostrożnie szacować, że w kończącym się właśnie – tradycyjnie zdecydowanie najlepszym w roku – 4. kwartale wartość ta powiększy się jeszcze o ok. 150 mln złotych, sięgając w skali całego roku wartości ok. 480 mln złotych.

Czy to dużo? Mniej więcej tyle Lotnicze Pogotowie Ratownicze wydało niedawno na 23 helikoptery ratownicze + symulator lotu. Kwota ta nie wydaje się może kosmiczna, warto jednak pamiętać o metodologii badania IAB AdEx. Przeprowadzająca je firma audytorska PwC zapytała o wydatki na reklamę internetową „wiodące firmy internetowe” (dokładnie było ich 29). Na stosunkowo rozdrobnionym rynku, jakim jest rynek polski, mnogość małych i średnich firm nieujętych w badaniu może stanowić bardzo istotną różnicę. Nie w pełni jasną kwestią pozostaje, czy kwoty te obejmują też usługi SEO, czy tylko PPC. IAB wypowiada się w tej sprawie następująco:

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Zlecanie usługi SEO trudno nazwać „zakupem powierzchni reklamowej”. Natomiast analogiczne badanie zlecane przez IAB dla rynku amerykańskiego (także tam wykonawcą badania jest firma audytorska PwC) w kategorii „search” zawiera nie tylko PPC i SEO, ale nawet reklamę kontekstową! Wysłaliśmy stosowne pytanie do IAB Polska – artykuł zostanie zaktualizowany, kiedy tylko nadejdzie odpowiedź.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


      • Maciej_Janas

        Autorzy badania tego nie wyjaśniają (przynajmniej mnie nie udało mi się dotrzeć do definicji), ale raczej nie ma tu żadnej filozofii: ogłoszenia drobne. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ogłoszenia to tylko "używaną lodówkę gdańsk, cena do uzg.", ale w rzeczywistości jest to podstawowa forma reklamy dla tak dużych branż jak nieruchomości, turystyka czy motoryzacja (komisy). Z obsługi tych budżetów żyje w Polsce sporo podmiotów, z QXL (otomoto, otodom, otowakacje itd.) i Gratką na czele.

    • Na pewno można było się tego spodziewać, myślę, że ta tendencja będzie się utrzymywać.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *