Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
Trends_logo_lg

Nadeszła era long tail! Jak wykorzystać długi ogon w SEO i e-Biznesie?

Ostatnio,sporządzając jedną z kolejnych wycen, korzystałem z narzędzia Google Trends. Moją uwagę zwrócił zaskakujący spadek potencjału wyszukiwawczego ogólnych słów kluczowych związanych z branżą komputerową…

komputery monitory drukarki google trends

Myślę, że szokujący jest fakt, iż wszystkie podane w przykładzie frazy mają aktualnie potencjał mniejszy niż 4 lata temu! Podczas gdy polska sieć (ilość internautów itp…) urosła w tym czasie o dobre kilkadziesiąt procent!

Szukając dalej widzimy, że podobnie ma się sprawa także w przypadku wielu innych „popularnych” fraz… O wiele z nich najlepsi polscy pozycjonerzy toczą wieczną bitwę w wynikach wyszukiwań. Natomiast firmy płacą grube pieniądze za obecność pod wspomnianymi frazami… Czy w świetle poniższych faktów ma to dalej sens ?

fotografia-google-trends.png

aparaty-cyfrowe-google-trends.png

telefony-google-trends.png

Z czego wynika tak poważna zmiana trendu?
Czy polscy użytkownicy tak szybko ewoluują? Stają się harduser’ami?
Czy wyniki prezentowane pod ogólnymi frazami przestały ich satysfakcjonować?
Czy spada rentowność topowych fraz?
Co się dzieje z tym ruchem? Czy przenosi się on w długi ogon wyników wyszukiwań?!

Czy jest sens dalej walczyć z Ceneo o pierwsze miejsca w SERP’ach?!

Zobacz moją prezentację na temat Long Tail

21 Września tego roku miałem okazję przeprowadzić prezentację podczas II Otwartej Konferencji e-Biznesu i Inwestowania w Warszawie – OKEBI. Temat prezentacji brzmiał: Long Tail a SEO w e-Biznesie.
Jak wykorzystać długi ogon w pozycjonowaniu? Obejrzyj video.

Prezentacja

W mailach często pytaliście mnie gdzie można znaleźć pełną prezentację… Piotr Majewski umieścił ją niemal natychmiast po wykładzie na witrynie SlideShare.net: Long Tail a SEO w e-Biznesie. Poniżej oto i ona:

Video z prezentacji o długim ogonie

Dzięki uprzejmości Piotra Majewskiego dotarła do mnie także płyta DVD z nagraniem video z wykładu.

W zmontowanym materiale filmowym są jednak dwa małe błędy: do około 14 minuty na wizji mamy tylko slajdy wraz głosem wykładowcy, nie widać natomiast sali ani widowni, dalej jest już OK…

Drugim błędem mogącym powodować niepełne zrozumienie prezentacji jest brak video w slajdach z „Analizy treści witryny”. Były to dwa pliki video załączone do prezentacji konfrontujące ilość kombinacji słów kluczowych dla dwóch podstron produktowych obrazujące jak duże znaczenie ma treść.

Bezpośredni link do Video.Google.com: Long Tail a Pozycjonowanie w e-Biznesie

Wymienione linki o long tail i pozycjonowaniu

Obiecane linki do tematów poruszonych podczas prezentacji:
Centrum Google dla Webmasterów

Linki do artykułów rozszerzających temat wykładu i koncepcji długiego ogona:

Wtyczka do FireFox’a wyświetlająca główne parametry strony:

Mod_rewrite:

Na koniec chciałem podziękować Piotrowi Majewskiemu za bardzo fajną imprezę i możliwość prezentacji swojej wiedzy. Wszystkich czytelników zapraszam natomiast na kolejny, już trzeci OKEBI który odbędzie się w dniach 20-21 września przyszłego roku.


 Share sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.



    • Czepiam się głupot – to wiem. Śmieszy mnie tytuł tej prezentacji „Long Tail a SEO w e-Biznesie” jak i wielu innych, które w karkołomny sposób wpychają angielski do polskiego. Tytuł po angielsku a prezentacja po polsku :) Nie lepiej albo wszystko po polsku albo po angielsku? np. E-Biznes: ‚Długi ogon’ w pozycjonowaniu? Czepiam się głupot – to wiem.

    • Niezły wykład. Jeszce nie obejrzałem do końca, ale zamierzam:) Trochę pozmieniam swoje precle.
      Pozdrawiam

    • Carnagge

      Wykład naprawdę rewelka:) W weekend obejrzę do końca. Największa polewka przy słowach kluczowych;)

    • Cezary Lech

      Szy. dzięki za zwrócenie uwagi na wymowę słowa „anchor” jest to bowiem jeden z najczęściej popełnianych błędów przez polskich pozycjonerów – część mówi „Anczor” inni jeszcze dziwniej…

       

      Tak więc dla wyjaśnienia: Słowo „Anchor” jest słowem polskim i znajduje się w słowniku języka polskiego. Dobre wyjaśnienie tego pojęcia prezentuje Wikipedia: http://pl.wikipedia.org/wiki/Anchor

       

      Natomiast z angielskiego „Anchor” [`æNkə(r)] znaczy między innymi „kotwica” – stąd między innymi ilustracja w artykule: http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/anchor-text/

    • Cezary, gdybyś podparł się definicją ze słownika języka polskiego – jakiegokolwiek, chętnie przyznałbym Ci rację. A Ty mi z Wikipedią wyskakujesz? :]

      Słowo anchor w znaczeniu profesji Lisa jest mi znane. I pozwolę sobie na stwierdzenie, że nie ma nic wspólnego ze znanym nam anchorem z kodu HTML – nie jestem w stanie tak na szybko znaleźć skojarzenia czy podstawy słowotwórczej pomiędzy nim a anchorem Lisem. Zbieżność brzmień, nic więcej.

      Stąd Twoje słowa że ‚anchor jest polskim słowem’ w odniesieniu właśnie do naszego anchora sądzę że są grubo (bardzo grubo) na wyrost. Traktujmy je więc jako słowo angielskie i poprawnie wymawiajmy – po angielsku.

      A skoro przy wymowie jesteśmy – sądzę że specjaliście Sieci na jakiego się kreujesz, najnormalniej w świecie nie przystoi karkołomna wymowa ‚mod rewrajt’. Ani to ‚mod rewrite’ po polsku, ani poprawna angielszczyzna:

      -> http://webster.com/cgi-bin/audio.pl?rewrit01.wav=rewrite

      Wiedzę masz na pewno niemałą, bardzo mi się podobało chociażby zwrócenie uwagi na jednolite wewnętrzne linkowanie do strony głównej, które naprawdę mało kto stosuje. Słuchający Ciebie na pewno mogą wiele z prezentacji wynieść, choć i tak moim zdaniem nie była ona pozbawiona potknięć rzeczowych.

      Ale dla samego siebie popraw językową stronę jej prezencji, bo te błędy po prostu nie przystoją na poziomie który osiągnąłeś.

      Pozdrowienia.

    • Cezary Lech

      OK przyjmuję Twoją argumentację – postaram się to poprawić przy najbliższej okazji.

      Zastanawiam się jednak czy warto silić się na profesjonalną angielszczyznę podczas gdy audytorium stanowią e-Biznesmeni, właściciele sklepów itp. którzy mówiąc krótko nie są w temacie.
      Resumując na ile ta poprawność językowa ma znaczenie tylko dla nas pozycjonerów a na ile jest prawdziwą wartością dla słuchaczy.

    • Profesor Word

      Nie jestem specjalstom od seo, ale w pracuje w branży e-maketing na tyle długo aby rozumieć jak ważny jest long tail zwłaszcza w kampaniach pay-per-click. Co jest najtrudniejsz w długim ogonie to nie jego tłumaczenie ale długość i jakość słów.

    • Cezary Lech

      Znalazłem ostatnio ciekawy cytat wypowiedziany przez Matt’a Cutts’s który dobrze oddaje ideę Długiego Ogona oraz pozycjonowania szerokiego:

      …smart SEO, looking down the road, sees that it’s not just the head of the tail, it’s the long part of the tail.

      With personalization and the changes in how SEO will work, that will just push people further along that spectrum, towards looking at „it’s not just a number one result for one query”, it’s „How do we make it across a lot of queries?”

      Źródło.

    • Tomasz Górski

      Bardzo ciekawy wyklad – gratuluje osobiscie moge powiedziec ze wszystko co zostalo powiedziane jest prawda – znam to z doswiadczenia i polecam co prawda nie dowiedzialem sie nic nowego i nie liczylem na to ze czegos nowego sie z tego wykladu dowiem ale moge pogratulowac utrzymania wysokiego poziomu merytorycznego wykladu. W najblizszym czasie bede mial okazje wprowadzic long tail przy bardzo duzym projekcie wiec zobaczymy czy bedzie on generowac te magiczne 80% :)
      Pozdrawiam

    • Michał Toczyski

      Uczestniczyłem w tym wykładzie na OKEBI, bardzo mi się podobał. Mnóstwo rzetelnych informacji zebranych w całość.

    • Żeglarski czort

      Long tail w pozycjonowaniu jest niezbędny. Zdecydowania poprawia jakość pozycjonowanych słów oraz skutecznie chroni przed sandboxem za nadmiarowość danego anchora.

    • w videocascie padło pytanie o long tail i adwords…z całym szacunkiem ale zauważyłem że jeżeli w pierwszych dniach w kampanii adwords słowo kluczowe np „zmutowany byk” nie osiągnie pewnej ilości wyszukiwań i kliknięć jest zrzucane jakoby do tartaru..i nie pamiętam jak dokładnie brzmi komunikat google na to słowo..ale ja sobie tłumaczenie googla wytłumaczyłem w ten sposób – ej…ziomuś tego słowa to u was w Polsce nikt nie szuka….poproś znajomych zeby poklikali na to słowo kilka razy i zapłać za nie wiecej pieniędzy..to bedzie gites….google cie kocha….A wiec jak to jest z long tail w google?

    • Aradiusz Zielazny

      Piotr Majewski jest rewelacyjny w tym co robi. Poznałem go przy 2 edycji internetowego milionera. On naprawdę ma niezłą koncepcję biznesową. Wie jak się promować. Zawsze podkreśla, że warto organizować konferencje i w nich uczestniczyć

    • Co do Majewskiego, to prawda jest taka, że to stary wyga i jeśli chodzi o marketing to po tylu latach w tej branży wie co mówi. Co do jego koncepcji biznesowej to wiadomo, każdy ma swoją.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *