Redakcja

Czy Twój sklep jest gotowy na Black Friday? 10 rzeczy, które musisz sprawdzić

Posiadasz sklep internetowy i przygotowujesz się już na Black Friday? Zanim uruchomisz promocje, sprawdź czy Twój hosting to wytrzyma. Jeżeli masz zbyt słaby serwer, przepalisz budżet i nie osiągniesz zamierzonych efektów.

Wyobraź sobie, że miesiącami przygotowujesz skrupulatnie akcję promocyjną dla swojego sklepu. Wybierasz produkty, przygotowujesz landingi i specjalną ofertę. Twoje profile w mediach społecznościowych są już uzbrojone w gotowe kampanie, które uruchomisz w czwartek o północy. Wybija godzina zero, kampania rusza pełną parą we wszystkich kanałach, do sklepu zaczynają spływać pierwsze zamówienia, po chwili jest ich coraz więcej i więcej. Sukces?

Black Friday czy czarny scenariusz?

Black Friday zapowiada się wyśmienicie, więc poranek zaczynasz od radosnego zaparzenia kawy, aż tu nagle… błąd 500 na głównej stronie sklepu. Najpierw myślisz, że to przejściowe, problem z Internetem albo odświeżenie sklepu załatwi sprawę. Po chwili jednak uświadamiasz sobie, że to coś poważniejszego i całe zadowolenie jest wypychane przez czarne chmury, które zbierają się nad Tobą.

Zaczynasz otrzymywać maile z powiadomieniami o porzuconych koszykach i wiadomości od zirytowanych klientów, którzy nie mogą zrealizować zamówienia. Co gorsza – są też tacy, którzy zapłacili i nie dostali żadnego potwierdzenia, gdyż nie byli w stanie powrócić do strony po procesie płatności. Do gry wchodzą więc nerwy, stres i nadszarpnięta opinia solidnego sprzedawcy. Z każdą minutą tracisz potencjalnych klientów, którzy odbijają się od Twojego sklepu.

Jestem pewien, że nie chcesz, by tak wyglądał Twój poranek w Black Friday. Jak uniknąć takiego scenariusza? Przede wszystkim, koniecznie zadbaj o serwer. 

Jakie obciążenie wytrzyma Twój serwer? Hosting, a akcje promocyjne

To pytanie trzeba zadać sobie jeszcze przed planowaniem dowolnej akcji sprzedażowej. Hosting ma ogromny wpływ na to, jaki ruch Twój sklep będzie w stanie obsłużyć. Trzeba pamiętać, że o ile sklep na co dzień może działać bez problemu na słabszym serwerze, o tyle w trakcie akcji promocyjnych i okresów zwiększonej sprzedaży może dostać zadyszki lub całkowicie się “wyłożyć”. Po prostu im większa liczba odwiedzin, tym większe obciążenie. Zbyt duża liczba wyświetleń sprawi, że strona przestanie działać.

Planując akcje sprzedażowe, zwłaszcza tak wielkie, jak przygotowania do Black Friday, trzeba mieć pewność, że strona będzie w stanie obsłużyć wszystkie zapytania. Dlatego zainwestuj w dobry hosting. Nawiąż współpracę z takim hostingodawcą, który oferuje wsparcie w trakcie trwania akcji promocyjnych. Takie podejście praktykuje firma LH.pl. Mimo, że Black Friday wygląda tam jak otwarcie nowojorskiej giełdy, to każdy klient, który zgłasza akcję sprzedażową, ma zapewnione dodatkowe wsparcie administratorów. LH.pl gwarantuje w ten sposób zapewnienie ciągłego działania sklepu dzięki monitoringowi obciążenia serwera i w razie potrzeby – szybkiemu reagowaniu na nagłe wzrosty wejść i transakcji.

Jakość serwera wpływa na konwersję w Twoim sklepie

Jakość sklepu, jego wygląd i asortyment to jeszcze nie wszystko. Istotny jest czas ładowania się strony w przeglądarce. Wpływ na to ma nie tylko optymalizacja samego sklepu internetowego, ale również hosting. Co więcej, szybkość ładowania wpływa również na pozycję w wynikach wyszukiwania w Google.

Każda dodatkowa chwila opóźnienia zwiększa ryzyko, że potencjalny klient zrazi się do naszego sklepu, straci zaufanie, zrezygnuje z dokonania płatności online i wycofa do innego wyniku wyszukiwania z Google. Innymi słowy, pójdzie do konkurencji. Utrata nawet jednej czy dwóch sekund może spowodować kilkunastoprocentowy spadek sprzedaży na stronie. 

jaki hosting wybrać

Źródło: Google/SOASTA Research, 2017

Udowodniły to też statystyki Google’a, przytoczone powyżej – pokazują one, jak z wydłużeniem ładowania się strony zwiększa się tzw. bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń (ktoś wszedł na stronę, a następnie od razu się z niej wycofał). 

TTFB, czyli sprawdź, ile tracisz czasu już na starcie

TTFB (ang. Time To First Byte) to parametr, który pokazuje, ile czasu musi upłynąć od próby wejścia na stronę do momentu aż serwer zareaguje i zacznie ładować stronę. Im krótszy ten czas, tym lepiej. Możesz więc mieć świetnie zoptymalizowaną stronę internetową, ale jeśli Twój serwer wolno odpowiada na żądania (ma wysoką wartość TTFB), to strona i tak będzie wolno się ładować.

Wyobraź sobie taką sytuację, że masz piękne, nowe mieszkanie, które zostało zaprojektowane zgodnie z aktualnymi trendami. Zapraszasz znajomych na parapetówkę i liczysz na to, że usłyszysz parę miłych słów odnośnie pracy, którą włożyłeś/-aś w wykończenie swojego nowego gniazdka. I tak by było, gdyby nie fakt, że Twoje mieszkanie jest na ostatnim piętrze kilkunastopiętrowego bloku, w którym nie ma windy, więc goście musieli wspiąć się do Ciebie po schodach i już dawno stracili dobre humory. Tak samo działa to w przypadku TTFB i naszego hostingu. Aktualny ranking hostingów pod kątem wartości TTFB możesz sprawdzić w teście CHIP.pl.

Czy Twój sklep jest gotowy na Black Friday?

Nadal jesteś ze mną? To świetnie! Oznacza to, że zależy Ci na tym, aby mądrze prowadzić swój sklep oraz odpowiedzialnie przeprowadzać kampanie reklamowe i akcje promocyjne. 

Aby Ci w tym pomóc, przygotowałem listę 10 pytań, które powinieneś zadać sobie przed Black Friday lub inną akcją promocyjną.

1. Czy Twój sklep ładuje się szybko?

Przed rozpoczęciem promocji warto zadbać o optymalizację strony i wybór szybkiego hostingu, by zagwarantować szybki czas ładowania sklepu oraz niską wartość TTFB. Sprawdź to np. w tym miejscu: https://gtmetrix.com

2. Czy Twoje landingi są zoptymalizowane?

Landing page powinny skupiać się tylko na konwersji i przedstawieniu promocji. Możesz stworzyć z nich strony statyczne lub ładować je z innego serwera, aby zredukować obciążenie

3. Czy posiadasz certyfikat SSL?

SSL szyfruje połączenie między klientem a sklepem, zapewnia bezpieczeństwo przepływu danych i zwiększa zaufanie klientów (ikona kłódki lub informacja, że strona jest bezpieczna w pasku adresu).

4. Czy Twój serwer jest wyposażony w dyski SSD?

Dyski SSD znacząco zwiększają szybkość odczytu danych z serwera oraz wykonywanie operacji na plikach niż starsze dyski HDD. Wybierz hosting z dyskami SSD, najlepiej w oparciu o standard NVMe.

5. Czy używasz najnowszej wersji PHP na serwerze?

Wersja PHP wpływa na szybkość działania strony i wykonywania wszystkich skryptów. Staraj się opierać swój sklep o najnowszą wersję (aktualnie 7.3) – możesz ją zmienić w ustawieniach hostingu.

6. Czy Twój sklep korzysta z cache (pamięci podręcznej)?

Pamięć podręczna redukuje obciążenie serwera, wykorzystując do ładowania strony wstępnie załadowane i przygotowane elementy.

7. Czy masz statystyki z poprzednich akcji promocyjnych?

To nie pierwsza kampania promocyjna w Twojej karierze? Przejrzyj statystyki poprzednich kampanii, sprawdź, jak zwiększył się wtedy ruch na stronie i przedyskutuj to z hostingodawcą.

8. Czy masz pewność stabilności serwera?

Warto korzystać z serwerów u hostingodawcy, który potrafi rzetelnie ocenić możliwości oferowanej usługi w kontekście przygotowywania akcji zwiększających ruch na stronie.

9. Czy Twój serwer ma zapas mocy? (jeśli korzystasz z serwera dedykowanego)

Dopytaj o zużycie zasobów takich jak RAM, CPU i prędkość dysku zanim wystartujesz z promocją. Warto zwiększyć zasoby jeszcze przed uruchomieniem kampanii. Case study głosowania na Twórcę Roku w ramach Gali Twórców pokazuje, jak zużywane są zasoby serwera wraz z wzrastającym ruchem na stronie.

10. Czy masz wsparcie hostingodawcy, pozwalające uzyskać szybką pomoc w trakcie akcji promocyjnej?

Mimo dobrego przygotowania, zawsze może pójść coś nie tak. Warto postawić na hosting w firmie, która oferuje szybką pomoc w przypadku problemów. 

Jeśli większość odpowiedzi na te pytania brzmi TAK, to świetnie! Twój sklep jest gotowy na uruchomienie promocji. W przeciwnym wypadku rozważ przeniesienie swojego sklepu na lepszy hosting. Współpraca z odpowiedzialnym hostingodawcą pomoże Ci to nie tylko w trakcie akcji promocyjnych, ale też w ogólnym rozwoju swojego biznesu. Specjaliści z LH.pl na pewno doradzą Ci, jak to zrobić – my również korzystamy z usług tej firmy do utrzymywania naszych stron internetowych i wiemy, że możemy zawsze liczyć na pomoc profesjonalistów. 

czytaj także

Nowość od OpenAI, którą musisz znać! ChatGPT 4o with canvas

Redakcja

O autorze

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu intern...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Jacek Wieczorek

    Polecam sprawdzenie szybkości wszystkich podstron. Nie tylko głównej. Przy dobrze ustawionym cache powinno być stabilnie.

  3. @Jacek, słusznie zauważone. Zwłaszcza, jeżeli ktoś wykorzystuje page buildery na podstronach, np. do generowania landingów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz