Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

28-link-juice1

30 narzędzi SEO na Androida oraz iPhone

Czy do pozycjonowania wystarczy smartfon? Nie, na smartfonie łatwiej napisać powieść, niż poprowadzić kampanię SEO. Nie znaczy to jednak, że smartfonowe aplikacje nie mają pracownikom branży SEM nic do zaproponowania. Pozyskiwanie konwertującego ruchu z wyszukiwarek jest procesem bardzo złożonym, polegającym na ciągłym podpatrywaniu konkurencji, porównywaniu się z nią i podejmowaniu różnorakich wysiłków, by ją zdystansować. Będący zawsze pod ręką smartfon jest doskonałym narzędziem do regularnego sprawdzania wskaźników i poczynań konkurencji, dając tym samym więcej czasu na przemyślenie strategii reakcji. Oto 30 aplikacji SEO/PPC na Androida oraz iPhone.


Co mogą zrobić dla Ciebie smartfonowe aplikacje SEO/PPC?

  • sprawdzić pozycję wybranego URL-a dla zadanych fraz kluczowych,
  • przeprowadzić prosty audyt SEO wskazanego URL-a,
  • sprawdzić podstawowe wskaźniki SEO (backlinki, liczba zaindeksowanych podstron, wskaźnik PageRank, ranking Alexy i Compete),
  • agregować newsy i porady z branży SEO (najczęściej niemiecko lub anglojęzyczne),
  • wykonać keyword research (zaproponować i ocenić słowa kluczowe),
  • sprawdzić jakie słowa kluczowe znajdują się na zadanym URL-u (ekstrakcja słów),
  • dać dostęp do danych analitycznych z Google Analytics.

Na potrzeby tego tekstu przetestowaliśmy 24 aplikacji na Androida, zebraliśmy też 6 ciekawych, zbierających dobre recenzje aplikacji na iPhone. Krótko omówimy każdą po kolei, przydzielając każdej oceny w skali 1-3, gdzie:

  • (1/3) to aplikacja niedziałająca lub z innych powodów bezwartościowa,
  • (2/3) to aplikacja poprawna, ale nieoferująca niczego szczególnego,
  • (3/3) to aplikacja warta sprawdzenia,
  • (3+/3) to aplikacja szczególnie rekomendowana przez nas.

Aplikacje na Androida

Szczególnie w odniesieniu do aplikacji na Androida sprawdza się stereotyp, że Android Market to prawdziwy śmietnik, stąd sporo aplikacji oceniliśmy na (1/3). Robimy to, byście nie marnowali czasu na ich sprawdzanie. Aplikacje, których cen nie wymieniamy, są darmowe. Testowaliśmy na Motoroli Milestone z systemem Android 2.2.1 Froyo. Kliknięcie zrzutu ekranowego spowoduje otwarcie pełnego rozmiaru w nowym oknie.

PageRank (1/3)
pagerank
Prosta aplikacja do sprawdzania backlinków i PageRanku. U nas nie działała.

SECocpit (1/3)
secockpit
Wymaga zakładania konta, proponuje słowa kluczowe, następnie filtruje je i sortuje, pomagając dobrać właściwe. Aplikacja jest darmowa, ale żeby z niej korzystać trzeba mieć wykupioną usługę SECockpit

SEO – Keyword Checker (1/3)
seokeyword checker
Bardzo prosta aplikacja ekstrahująca frazy kluczowe z zadanego URL-a. Frazy sortowane są według liczby słów składowych. Aplikacja nie radzi sobie z polskimi znakami, przez co jej przydatność w polskich warunkach jest bardzo ograniczona.

SEO Tips and Tricks (1/3)
seo tips and tricks blog
Aplikacja to za dużo powiedziane, przekierowuje tylko do poświęconego pozycjonowaniu anglojęzycznego bloga autora; blog nie ma nawet skórki mobilnej, przez co lektura jest mocno utrudniona,

SEO Buddy (2/3)
seobuddy
Nieźle wykonana aplikacja, której podajemy URL, a która zwraca nam jego PageRank, ranking Alexy, liczbę zaindeksowanych podstron (wg 3 wyszukiwarek: Google, Yahoo i Binga), liczbę linków przychodzących (wg tych samych wyszukiwarek), ocenę SiteAdvisora i wiek domeny.

SEO Diver (1/3)
seo diver
Będąca elementem płatnego ekosystemu darmowa aplikacja sprawdzająca zasięg zadanej witryny w wyszukiwarkach i jej widoczność. Nie sprawdzaliśmy definicji tych wskaźników, ale aplikacja bada je w odniesieniu tylko do jednego z wybranych rynków; na liście nie ma Polski.

SEO Post (1/3)
seopost
Agreguje newsy ze świata SEO, przede wszystkim w języku niemieckim.

SEO Automatic (w telefonie zgłasza się jako SEO Review Lite) (3/3)
seoautomatic
Ciekawa aplikacja do robienia prostych audytów. Zadany URL jest oceniany pod kątem TITLE, DESCRIPTION, tagów H1 i H2, pliku robots.txt, mapy witryny, kanonikalizacji, altów dla obrazków i kilku czynników związanych z szybkością wczytywania dokumentu. Tam gdzie aplikacja nie potrafi sama ocenić poprawności cech witryny, przytacza nam je opatrzone ujętymi w punkty dobrymi praktykami (np. cytuje nasz TITLE, pod spodem wyświetlając w punktach, jaki TITLE powinien być).

SEO SERP Tracker (3/3)
serptracker
Prosta aplikacja do sprawdzania pozycji zadanych URL-i dla określonych dla każdego z nich słów kluczowych. Kuriozalnie przetłumaczona na polski (prawdopodobnie przez automat) z kuriozalną zakładką ustawień, umożliwiającą wybór między sprawdzaniem pozycji w Google.com i w Google.com. Samo istnienie zakładki wskazuje jednak, że twórca planuje wprowadzić możliwość sprawdzania pozycji także w innych domenach Google, niż com.

SEO Tip Guide (1/3)
seotips guide
Aplikacyjka losująca „SEO poradę dnia”. Jej jedyna funkcja to przycisk „następna porada”.

SEO Tips by Brick Marketing (1/3)
seotipsbrick
Agregator porad i newsów z branży SEO. Nieduże możliwości konfiguracji skazują nas czytanie praktycznie z jednego źródła.

SEO Tools Morticella (1/3)
morticella
Multinarzędzie SEO, byłoby ciekawe, gdyby działało. Tymczasem poza sprawdzarką pozycji i prostym generatorem metatagów i ekstraktorem metatagów, pozostałe funkcje w naszych testach nie działały (były to sprawdzarka linków przychodzących, zaindeksowanych podstron, PageRanku). Aplikacja wyświetla dużo reklam, a część narzędzi przekierowuje po wyniki do strony producenta (gdzie tych wyników często nie ma).

SEO-tool (1/3)
simple seo tool
Sprawdza PageRank, linki przychodzące, obecność w DMOZ i wiek domeny. U nas poprawnie działało tylko sprawdzanie tych dwóch ostatnich wskaźników. Niedobrze działa obsługa poziomej orientacji ekranu.

SeoRankPro (1/3)
seo rank pro
Narzędzie do sprawdzania pozycji. Nam zawsze pokazywało, że pozycja nie została znaleziona.

SiteRank Lite(2/3)
siterank lite
Aplikacja zwracająca dla podanego URL-u wskaźnik PageRank i ranking Alexy. Działa :-).

WebRankSEO (3/3)
webrank
W ładnej oprawie graficznej wyświetla podstawowe wskaźniki dla podanego URL, takie jak PageRank, ranking Alexy, ranking Compete, liczbę zaindeksowanych podstron wg Google i Binga a także liczbę linków przychodzących wg Google, Binga i Alexy. Zakładka „Setting” pozwala zrezygnować ze sprawdzania wybranych wskaźników. Można także zapisywać często sprawdzane witryny.

Analytix (3+/3)
analytix
Świetnie wykonana, wszechstronna aplikacja kliencka dla systemu Google Analytics. Daje dostęp do bodaj wszystkich typowych statystyk, które w desktopowym interfejsie Google Analytics znajdują się w odległości nie większej niż 2 kliknięcia od strony głównej. Oto szersza, polskojęzyczna recenzja aplikacji Analytix. Kosztuje 6,73 PLN.

Analytics Widget (2/3)
analytics widget
Jak nazwa wskazuje, jest to widżet, a nie aplikacja. Dla każdej witryny, którą mamy na danym koncie Google Analytics można wygenerować po dwa widżety – jeden pokaże dzienną liczbę wizyt, drugi – odsłon.

mAnalytics (3/3)
manalytics
Poprawnie wykonana, prosta aplikacja wyciągająca najważniejsze dane z Google Analytics.

Pocket SEO Reference Free (2/3)
seo pocket
Aplikacja zawierająca listy witryn, z których możemy pozyskiwać linki. Witryny ułożone są w kategorie: serwisy bookmarkingowe, serwisy z informacjami prasowymi, fora, serwisy z artykułami, katalogi. W każdej z kategorii witryny ułożone są według PageRanku. Witryny dające linki no follow są stosownie oznaczone. Wszystkie witryny są anglojęzyczne!

SERP Trak (1/3)
serp trak
Narzędzie przeznaczone do sprawdzania PageRanku, pozycji i linków przychodzących. Niezależnie od podanych wartości, zamiast wyświetlać wyniki aplikacja prosiła nas o „wprowadzenie poprawnych danych”.

SEO – SiteRank Pro (3/3)
siterank pro
Nieźle wykonana aplikacja sprawdzająca wskaźniki podanych URL-i. Sprawdza PageRank, ranking Alexy, liczbę zaindeksowanych podstron według Google i Binga, liczbę linków przychodzących, wyciąga też najciekawsze dane z kodu źródłowego. Funkcje i wykonanie może ciekawe, ale w chwili pisania tego tekstu aplikacja kosztuje 26,38 PLN.

SEO Glossary (2/3)
seoglossary
Słownik pojęć SEO. Anglojęzyczny, bogaty w nieźle zdefiniowane pojęcia, pogrupowane w kilka kategorii. W tej chwili kosztuje 3,35 PLN.

SEMTab SEO Pro (3/3)
semtab
Aplikacja potrafi sprawdzić PageRank, backlinki (w Google, Bingu i Aleksie), ranking Alexy, liczbę tweetów zawierających linka, liczbę udostępnień i lajków na Facebooku, liczbę Facebookowych komentarzy zawierających linka, liczbę zakładek w Delicious. Aplikacja płatna, w tej chwili kosztuje 6,72 PLN.

Naciekawsze aplikacje na iPhone

Domain Tracker
25 domainer
Pozwala sprawdzić PageRank danej witryny, przyjrzeć się historii fluktuacji PageRanku danej domeny i zapisać domeny do szybkiego sprawdzania. Kosztuje 0,99 USD.

SEO Search Ranking
26 seo rankings
Aplikacja pozwala śledzić nieograniczoną liczbę domen i słów kluczowych. Wprowadzasz URL, następnie przypisujesz do niego słowa kluczowe, a aplikacja wyświetla pozycje. Kosztuje 2,99 USD.

Analytics App
27 analytics app
Aplikacja kliencka dla systemu analitycznego Google Analytics. Pozwala śledzić wszystkie najważniejsze statystyki dla różnych domen. Kosztuje 6,99 USD.

LinkJuice
28 link juice
Jedna z nielicznych aplikacji mobilnych potrafiących zaciągać dane z tak wartościowych narzędzi jak Open Site Explorer, Majestic SEO czy SEM Rush. Przedstawia dane dotyczące backlinków, anchor tekstów, wskaźnika authority na poziomie domeny i podstrony, liczby zaindeksowanych URL-i na poziomie domen i subdomen. Kosztuje 1,99 USD.

SpyderMate
29 spyder mate
Podaje domain authority zaciągany z SEOmozu, ranking Alexy, backlinki z Majestic SEO, wiek domeny, czas wygaśnięcia domeny i inne wskaźniki. Jedyna w stawce darmowa aplikacja na iPhone.

SEO Pro
30 seo pro
Aplikacja pokazuje PageRank, ranking Alexy i Compete, monitoruje codzienne zmiany w rankingach, pokazuje meta tagi, liczbę linków przychodzących i zaindeksowanych podstron. Kosztuje 0,99 USD.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tomasz Chrobak

      Ohohoh… dużo tego jest. Nawet nie wiedziałem, że na Androida jest tyle aplikacji. Trzeba będzie w najbliższym czasie coś przetestować u siebie. Widać, że Android się ciągle rozwija i ilość oraz jakość aplikacji jest coraz lepsza. :)
      Pozdrawiam.

    • Krzysztof Trynkiewicz z WydajnyKomputer.pl

      Dzieki za obszerny test :)
      Wyszlo w sumie, ze na Androida nic ciekawego nie ma (moze z wyjatkiem tego Analytixa). Liczylem, ze bedzie jakas aplikacja, ktora sprawdza pozycje strony dla slowa kluczowego i rysuje wykres zmian, ale widze, ze jakos nikomu sie nie chce tego zrobic na komorki. Szkoda.

    • Seotarget

      Polecam rowniez Piwik dla osób z androidem. Mimo wszystko sporo osób z tego korzysta.

    • PTroka z Fizyki

      Co jak co ale z tych na androida to rzeczywiście większość to same śmieci.
      Na iOS’a już trochę lepiej, ale niewiele, ogólnie fajnie by było zaprgramować własną aplikację, która spełniłaby oczekiwania w pełni.

    • Dobra robota, zaoszczędzone kilka godzin na testowanie.

    • Incentive

      Telefon nie nadaje się do powaznej pracy. Nic nie zastapi normalnego komputera.

    • homoklikus

      Jak bym miał za pomocą telefonu zajmować się pozycjonowaniem, to prędzej bym zwariował, niż cokolwiek wypozycjonował ;)

    • Telefon może i nie, ale tablet moim zdaniem w SEO może być bardzo użyteczny.

      Powiedzmy że idziemy do klienta/pracodawcy. Co lepiej wziąć ze sobą, tablet, czy nieporęcznego lapka? Co lepsze jak chcesz coś mu pokazać, obracanie laptopa w kółko czy po prosto podanie tabletu do rąk? :)

    • Do tej pory nie przyszło mi do głowy, żeby używać jakichkolwiek narzędzi SEO na telefonie. Z tego, co widzę czas zacząć. Co prawda wiele z tych aplikacji wymaga dopracowania, ale i tak można bardzo skorzystać. W dodatku mobilnie.

    • Początki tych narzędzi wiec nic ciekawego.Odbiorców na to brakuje. Wraz ze wzrostem wykorzystania tabletoidów to źródło ruchu zacznie być bardziej dostrzegane i doceniane więc będą odbiorcy na płatne dobre softy.

    • Ja jednak nie używam żadnych narzędzi SEO z poziomu telefonu. Nie mogę się przekonać do tego, niczego mniejszego od laptopa nie uznaje ;)

    • Paweł Zinkiewicz

      Dzięki, na pewno przetestuje kilka apek na moim eee transformerze :)
      Do większości komentujących – Android to nie tylko telefony :)

    • Telefon to jedno, ale tablet ? W sumie dlaczego nie :). Kilka z tych narzędzi to świetne rozwiązanie dla tych, którzy nie potrafią rozstać się z pozycjonowaniem na krok.

    • Aleksandra Małecka

      Smartfon faktycznie mało praktyczny do takich celów, ale popularność tabletów rośnie.
      Nawet nie wiedziałam, że tyle programów SEO powstało już na Androida, niektóre wyglądają interesująco. Zapowiada się długie testowanie i któraś na pewno zagości na moim tablecie na dłużej:)

    • Warto by było dodać ganalytics na androida , świetna aplikacja która pokazuje więcej niż ta orginalna z g.Właściwin prawie wszystko co na PC mamy :)
      No i Seo Serp App nasza polska i bezkonkurencyjna chyba na rynku.
      Wystarczą te dwie i mamy baze analiz na smartfonie :)

    • e-sklepy

      Ja polecam SEO ranking oraz SEO SERP monitor – ten drugi chyba jest lepszy i darmowy :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *