Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
reklama-zarobki

Jak zmiana liczby reklam wpływa na zarobki ze strony?

Zastanawiasz się ile zarabiają strony-gazetki reklamowe? Czy w czasach kiedy każdy ma AdBlocka bannery mają jakikolwiek sens? Konkretne liczby dotyczące zarobków z reklam jakie znajdziesz w tym teście sprawią, że będziesz szukać swojej szczęki na podłodze, a strony portali już nigdy nie będą takie same.

Jednak na początek – dla rozluźnienia – kilka zrzutów ekranu. Zagadka polega na znalezieniu treści na przedstawionych stronach.

Zagadka#1: znajdź treść

Rys. 1. Na początek coś łatwego

Zagadka#2: znajdź treść

Rys. 2. Dodatkowa zagadka: znajdź reklamy zakryte przez inne reklamy

Zagadka#3: znajdź treść

Rys. 3. Wydaje Ci się, że to mistrzowie w zakrywaniu treści?

Zagadka#4: znajdź treść

Rys. 4. Zaraz, Zaraz. Kto powiedział, że treść ma być za darmo?

To nie są MFA. To strony należące do Agory i Presspubliki. Czy Ty, przeciwniku spamu robionego pod AdSense, masz jeszcze jakieś pytania?

A gdyby tak zawalić stronę reklamami?

Dostałem ostatnio do wykonania ciekawy test: wstawmy na stronę tyle reklam, ile się da i zobaczmy co się stanie. Mogę opublikować bardzo dokładne wyniki z testu: właściciel witryny nie ma nic przeciwko, a reklamy to nie AdSense (regulamin Google zabrania podawania CTR-u i innych wskaźników z wyjątkiem sumy zarobków z określonego czasu). Oczywiście nie podam adresu strony, ale nie jest on do niczego potrzebny.

Na początku na stronie znajdowały się trzy jednostki reklamowe, dwie pionowe w menu i jedna kwadratowa między pierwszym a drugim artykułem na stronie głównej lub za pierwszym akapitem na stronie z artykułem. CTR strony całkiem niezły, 10,08%.

Układ strony przed i po teście. Wersja A: 3 jednostki reklamowe, Wersja B: 5 jednostek.

Układ strony przed i po teście.

Jeśli szablon w wersji B wydaje Ci się jedną wielką masakrą, polecam wrócić do początku artykułu i jeszcze raz zapoznać się ze stronami portali. Na tej stronie naprawdę nie widać tego, że w części którą widzi przeciętny użytkownik bez przewijania jest aż 5 jednostek reklamowych.

Ile możesz zarobić na wyświetlaniu reklam?

Co dało dodanie dwóch kolejnych jednostek? CTR podniósł się z 10,08% do 12,27%, co oznacza, że w reklamy klika o 21% więcej osób (123 zamiast 101 z każdego tysiąca odwiedzających).

Efekt – jak na wstawienie dwóch jednostek – wydaje się żałośnie słaby. Tylko jeden punkt procentowy na każdą jednostkę?!

Ciekawiej robi się, kiedy wezmiemy pod uwagę RPM, czyli przychód z tysiąca odsłon. Tak naprawdę to on jest ważniejszy niż CTR, bo przecież nie zależy Ci na liczbie kliknięć, ale na zysku który te kliknięcia przynoszą. Jeśli chcesz kosmicznego CTR-u, to po prostu naklikaj sobie w reklamę. Może i twój CTR przekroczy 100%, ale prawdopodobnie twoja strona wyleci z systemu.

Okazało się, że po dodaniu dwóch nowych reklam RPM trzech starych jednostek spadł z początkowych 149,03 PLN do 126,85 PLN. Jednak łączny RPM pięciu jednostek wyniósł aż 283,47 złotego. Przychód z każdego tysiąca odsłon podwoił się!

Jakie jeszcze parametry zmieniły się po zrobieniu ze strony gazetki reklamowej?

Jak to możliwe? Otóż okazało się, że osoby przechodzące ze strony w wersji B znacznie częściej dokonują zakupu na reklamowanej stronie, prawdopodobnie myśląc, że w ogóle nie wychodzą z serwisu w którym umieszczone są reklamy (strona docelowa jest w podobnej kolorystyce, ale znacząco się różni).

Wskazuje na to również nieznaczny spadek liczby odsłon dokonywanej przez jednego użytkownika – z 2,23 do 2,09 (o 6,3%). Portale radzą sobie ze spadkiem wprowadzając galerie na milion podstron.

Obok RPM-u należałoby więc policzyć jeszcze przychód z tysiąca odwiedzających (nie z tysiąca odsłon). On również znacząco wzrósł, z początkowego 332,34 PLN do 592,38 PLN. Czyli na stronie zawalonej reklamami przeciętny odwiedzający daje o 78,25% większych przychód niż przed zmianami.

Czy można dodawać reklamy na stronie w nieskończoność?

Na koniec ciekawostka. Jako że przy wykonywaniu testów mierzę wszystko co da się zmierzyć, znalazłem jeszcze jeden parametr. Jest to liczba pikseli na których wyświetlane są reklamy. Wzrosła o 85%, a przychód o 78,25%. Przychód rośnie wolniej niż liczba pikseli zajętych przez reklamy. Płynie z tego wniosek, że dodawanie reklam w nieskończoność nie sprawi, że będziesz zarabiać nieskończenie więcej ;).

Obydwie wersje były testowane w dwutygodniowych testach, liczba odsłon wersji A wynosiła 1884, wersji B 1959. Reklamowana witryna nie zmieniła się. Właściciel witryny wyraził zgodę na publikację danych z zastrzeżeniem, że nie zostaną podane informacje charakteryzujące witrynę.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marcin Kosedowski

Marcin Kosedowski jest od kilku lat aktywnie związany z mediami. Aktualnie zajmuje się głównie zarządzaniem siecią witryn, a jednym z najważniejszych zajęć jest optymalizacja AdSense pozwalająca znacząco zwiększyć przychody ze stron o silnie stargetowanym ruchu. Google+



    • Fajny test. Ciekawi mnie tylko czy to by się opłacało na dłuższą metę, np. rok czasu. Czy użytkownicy nie ociekną od takiej strony?

    • Sławek

      dokładnie, szkoda że badanie nie było prowadzone dłużej

    • Jeśli ruch jest z Google to nie ma co się martwić o utratę użytkowników.

    • Zastanawia mnie ten bardzo wysoki CTR. Strona ma zapewne dużo odsłon tygodniowo. Wiele osób klika… Wygląda jakby wchodzący byli nastawienie na zakupy, a nie tylko na czytanie…:) Ciekawe czy takie same efekty dałoby badanie na stronie innego typu.

    • Od razu kojarzy się to z tym toplayerem o subskrypcji, który nagminnie zasłania treść na Sprawnym Marketingu…

    • Sebastian Jakubiec

      Krótkofalowo może i daje efekty, jednak czy aby na pewno to dobre posunięcie na serwis z perspektywą? A jak na nk coraz więcej upychano reklam, to w perspektywie „gęstość użytkowników” się dosyć rozrzedziła ;)

    • Może to były przypadkowe kliknięcia :) Reklam było tak dużo, ludzie przez przypadek klikali bo były wszędzie i CTR rósł :)

    • Za dużo reklam sprawi, że może będą pojawiać się nowi użytkownicy, ale nie licz na powracających ;)

    • Historia

      Ciekawy tekst, postaram się wprowadzić zmiany u siebie :)

    • Tomasz Frontczak

      „prawdopodobnie myśląc, że w ogóle nie wychodzą z serwisu w którym umieszczone są reklamy”

      Kluczowe zdanie jak dla mnie. Można przełożyć też na inne przypadki.

    • U mnie już widać efekty… Chyba że to tylko chwilowe zawahania… TESTUJĘ DALEJ!! :) Dzięki Marcin ;)

    • Dominik

      Bardzo ciekawy artykuł… Cały czas pracuję nad optymalizacją reklam AdSense na swoich MFA jednak w ciąż daleko mi do zadowalających efektów… Teraz czas na testy tego co zostało tu opisane przez Marcina :)

    • niezle kto by pomyślał , choć faktycznie to przy ruchu z googla ok ale nie dla stałych bywalców szybko uciekną

    • Dominik

      moi przywykli już do reklam tak że nic ich nie rusza :D

    • Świetny, praktyczny artykuł. Już dość mam tych pseudo znawców od reklam i tym bardziej doceniam jeśli ktoś wie co pisze i się na tym zna :) Postaram się zastosować te wskazówki w praktyce.

    • Mateusz

      Wydaje mi się, że lepiej wstawiać na strony niestandardowe reklamy: Różne wielkości, kształty. No i rotować miejscami w których się wyświetlają. Np 3 dni reklama wyświetla się w wpisie po lewej stronie a 3 dni po prawej. W ten sposób użytkownik powracający nie pomija w sposób automatyczny naszych reklam

    • Biorąc pod uwagę ostatnie Googlowe aktualizacje – strony ze zbyt dużą ilością reklam dostają po nosie w wynikach wyszukiwania… a jak wystraszymy stałych bywalców, a z organika stracimy ruch to co dalej ? szkoda, że test nie był prowadzony dłużej ;)

    • kajka

      zapomniałam jeszcze dodać, że firma Coco Repubic ma rewelacyjne i konkurencyjne ceny:)

    • Agnieszka Borkowska

      Chyba się skusze skorzystać z oferty którejś z firm bo mój blog posiada kilka tysięcy odwiedzin dziennie a klikalność jest znikoma… Może warto zainwestować :)

    • Oliwia Duda

      Mój znajomy zaoferował mi że poprawi reklamy na mojej stronie… Podobno to jego nowe hobby było… Kilka zmian, w sumie niewielkich, a zyski o 25% wyższe już w pierwszym tygodniu :)

    • Ciekawy i interesujący test, postaram się to u siebie sprawdzić i zobaczę jakie będą efekty.

    • Jako użytkownik nie powróciłbym na stronę B.
      Swoją drogą jakieś czerwony szajs mi się tu wyświetlił i zasłonił to, co pisałem. Tu też więcej nie zawitam.
      Polskiej mentalności internetowej żołnierskie NIE

    • hehe dokladnie, szajsz jakis sie wrzuca czerwony i na oddatek artykul jest zbyt ogolnie napisany… a jezeli chodzi o ilosc reklam to mozna umiesc do 8 na jednej stronie

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *