Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Facebook starzeje się razem z użytkownikami

Dwa tygodnie temu ukazały się wyniki przeprowadzonego przez Piper Jaffray & Co. badania “Taking Stock with Teens“, którego celem jest obserwacja trendów występujących wśród nastoletnich konsumentów. Wyniki badania ukazują się co pół roku.

Zgodnie z wynikami ankiety, zmianie uległy m.in. gusta młodzieży odnośnie mediów społecznościowych, które jeszcze jakiś czas temu kojarzone były głównie z kulturą nastolatków. W badaniu dotyczącym preferencji młodzieży odnośnie serwisów społecznościowych, Facebook ustąpił miejsca Twitterowi.

Reklamodawco! Szukasz klientów 30+? Znajdziesz ich na Facebooku!

Co istotne, w ciągu pół roku od poprzedniego badania, Facebook nie dość, że utracił miano “najważniejszego serwisu społecznościowego” wśród nastolatków, to jeszcze stracił w tej konkurencji aż 10 punktów procentowych (łącznie aż 19 w ciągu roku) – uzyskując w październiku 2013 roku poziom zaledwie 23%. Lider, serwis Twitter, jest najważniejszy dla 26% nastolatków.

Le roi Facebook est mort, vive le roi

Bynajmniej nie oznacza to wzrostu zainteresowania popularnym mikroblogiem. Twitter po prostu stracił mniej – zaledwie 4 punkty procentowe w ciągu pół roku. W takim razie, jaki serwis “wygrał” nastolatków w tym półroczu? To Instagram zabiera Facebookowi młodzież. Zuck nie ma powodu do zmartwień, ponieważ Instagram, który zyskał w ciągu pół roku prawie 100% (z poziomu 12% do 23%), jest własnością jego spółki.

W czołówce są też inne popularne serwisy, ale mają znacznie mniejsze udziały: Tumblr 4%, Google+ 3% (bravo, Mountain View), Pinterest 1%. Sporą grupą jest kategoria “inne”, która występuje w 17% wskazań.

Facebook medium dla dojrzałych

Systematycznie rośnie średnia wieku na Facebooku. W 2010 roku wynosiła 38 lat, a w 2012 już 41 lat. Jak wiadomo, starsi adaptują się do nowych warunków trudniej niż nastolatkowie. Gdy już jednak “starzy” pojawią się na ziemi zajętej przez nastolatków, ci uciekają z niej gdzie pieprz rośnie. Wyobrażacie sobie, co by było, gdyby na Przystanek Woodstock zaczęli jeździć rodzice? Z pewnością wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych wśród czterdziesto+ latków – czytaj, rodziców oraz upowszechnieniem sprzętu mobilnego, młodzi szybko zmieniają preferencje, przerzucając się na strony dedykowane urządzeniom mobilnym.

Trend zarysował się wyraźnie już pół roku temu. Wśród powodów spadku zainteresowania młodych ludzi Facebookiem, wymienia się “wszechobecne reklamy”, wzrost zainteresowania rodziców aktywnością dzieci na Facebooku, zalewanie spamem – także przez znajomych, obawy o prywatność. Facebook przestał już być zabawny i nie jest „cool”.

Co innego w przypadku dojrzałego użytkownika. Choć Facebook wciąż jest synonimem młodości, stał się miejscem, w którym prywatne spotyka się z merkantylnym, a obecność coraz większej liczby marek sprawia, że jest znakomitym miejscem do łowienia dojrzałego użytkownika.

25-34 lat to nie młodzież, prawda?

Od wielu lat mówi się o postępie kultury obrazkowej w sieci, w edukacji. Nic dziwnego, że coraz więcej młodych użytkowników zyskują właśnie serwisy, w których główną treścią są obrazki. Kultura słowa raczej nie ma przyszłości w sieci.

Daremny trud!

Instagram także sukcesywnie wprowadza w strumieniu zdjęć reklamy wyglądające jak zwykłe zdjęcia. Mimo szczerej niechęci młodych ludzi wobec reklam i spamu, młodzi mogą jedynie pomarzyć o ucieczce przed reklamami. Tak wpływowej grupy konsumenckiej nikt nie zechce wypuścić z rąk.

Źródło: RightMixMarketing, Piper Jaffray, BusinessInsider, SocialMediaToday, własne

Facebook jeszcze nie stracił świeżości w Polsce. ✍ Zdobądź garść wiedzy z social media na szkoleniu Facebook Marketing i Facebook Ads 29 listopada w Warszawie!

sprawnymarketing

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • “Kultura słowa raczej nie ma przyszłości w sieci.” – A gdzie jest w związku z tym w zestawieniu YouTube?

    • Gdzie YouTube? Jak widać, młodzi użytkownicy internetu nie uważają YouTube za portal społecznościowy.

    • Nie chce mi się robić dokładnych wyliczeń, ale na tym ostatnim wykresie jest pokazane, że 35-44 lat to 12% FB. Natomiast 88% użytkowników ma poniżej 34 lat. Jak z tego może wyjść średnia 41 lat?

    • Basia z Wilna

      “Choć Facebook wciąż jest synonimem młodości, stał się miejscem, w którym prywatne spotyka się z merkantylnym” ciekawe zdanie, nauczyłam się nowego słowa :)

    • Andrzej C

      Myślicie, że z FB zrobi się kiedyś coś na kształt współczesnej NK – czyli portalu dla ludzi w wieku 50+ ?

    • Student Ekonomii

      Andrzej C, myślę że aż takiej bezpośredniej analogii nie zaobserwujemy. Myślę że raczej będzie portalem dla ludzi 25+. Tylko młodzież ucieknie, bo nie będzie chciała by staruszkowie podglądali zdjęcia z ich imprez.

    • Fajna ta grafika :). Jestem ciekawa, czy era FB się kiedyś skończy, czy po prostu będzie on ewoluował… :).

    • FacebookInfiltrator

      Use this as a quick reference, but then do your own research, and
      dig down deeper for the inner workings. Content may be displayed for informative, educational, persuasive and entertainment reasons.
      I studied internet marketing for two yours on my own with no luck, I made my first dollar at Wealthy Affiliate University.

    • abmstudio

      Pogłoski o jego śmierci okazały się mocno przesadzone.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *