Matt Cutts: rel=canonical nie może zaszkodzić + inne porady SEO

PubCon to doroczna konferencja poświęcona marketingowi w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Jednym z prezentujących podczas tegorocznej edycji był Matt Cutts, pracownik działu Search Quality w Google. Oto najciekawsze moim zdaniem smakołyki z jego prezentacji:

  • Zgłoszenia spamu pochodzące od użytkowników dostają poczwórny priorytet w kolejce spamów do sprawdzenia,
  • google zdaje sobie sprawę z mocniejszego niż kiedyś zaspamowania wyników wyszukiwania; przyczyną jest przerzucenie zasobów z walki ze spamem do innych projektów,
  • te zasoby wracają właśnie do walki ze spamem, więc można spodziewać się poprawy w tej kwestii,
  • Google ograniczył liczbę zhackowanych witryn widocznych w wynikach wyszukiwania o 90%,
  • Już niedługo Google Webmaster Tools (Narzędzia dla Webmasterów) będą informować wydawcę o obecności spamu na jego witrynie.
  • Matt doradził pozycjonerom by zamiast rozgryzać szczegóły algorytmu próbowali przewidywać, w jakim kierunku idzie cały Google,
  • Matt zwrócił też uwagę, że linkiem klikanym z największym prawdopodobieństwem jest pierwszy link w artykule (w przeciwieństwie do linków znajdujących się niżej). Zasugerował więc, by najistotniejsze linki znajdowały się w początkowych rejonach artykułu. Prawdopodobnie była to sugestia, że Google najwyżej ceni pierwsze linki na podstronie,
  • Google nie bierze pod uwagę tagu rel=canonical kiedy mógłby zadziałać on na niekorzyść witryny; w szczególności, gdy jako kanoniczna oznaczona jest podstrona błędu 404,
  • Google kieruje się 200 czynnikami rankingowymi, ale czynniki te miewają 50 lub nawet więcej „wariacji”,
  • Trwają prace nad zwalczaniem spamu w usłudze Miejsca Google i Android Markecie,
  • Google będzie przyglądać się przyczynom dobrych pozycji witryn, których nazwa domenowa jest słowem kluczowym. Przykładowo, jeśli posiadasz witrynę www.blue-widgets.com, może być ona faworyzowana w wyszukiwaniach na frazę [blue widgets],
  • Google zamierza stworzyć system wykrywania w witrynach kupionych linków. Dzięki niemu link juice przekazywać będą tylko linki „naturalne”.

Kolejność powyższych sugestii jest przypadkowa, wynotowywałem po prostu najważniejsze rzeczy, które moim zdaniem zą interesujące, nowe lub warte odnotowania.

Muszę zastrzec, że są to moje interpretacje słów Matta, które teoretycznie mogłem zrozumieć opacznie. Najprawdopodobniej jednak zrozumiałem je poprawnie :-).

Poniżej ekran prezentacji pokazujący 9 sugestii Matta:

Matt Cutts: 9 sztuczek SEO które powinieneś znać

[źródło: Key Takeaways From Google’s Matt Cutts Talk At PubCon]

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • "Google będzie przyglądać się przyczynom dobrych pozycji witryn, których nazwa domenowa jest słowem kluczowym." Czyli mają zamiar zbadać tę sprawę w najbliższym czasie? Dobrze rozumiem?

    • seo-platforma

      "Walka ze spamem w miejscach Google" – tego nam było trzeba. Skoro wyciągają coraz mocniej informacje z Miejsc Google do "głównych" wyników wyszukiwania to też i chcą przeczyścić te wyniki. Kolejność działania może trochę nielogiczna, ale lepiej tak niż wcale :)

    • Bardzo przydatne informacje. To ciekawe ze juz kolejny raz powraca informacja o punktowaniu strony za slowo kluczowe w domenie.

    • Ciekawa po raz kolejny (chyba już nawet od kilku lat) poruszana sprawa płatnych linków. Ciekawe co sam Cezary L. o tym myśli, a właściwie to gdzie można poznać opinię specjalistów SEO na ten temat. Macie może jakiś link?

      • @cezarylech

        Co ja o tym myślę…?
        "200 czynnikami rankingowymi, ale czynniki te miewają 50 lub nawet więcej „wariacji”.
        To jest dla mnie fajna wskazówka że faktycznie Google może zmieniać moc algorytmu i ilość czynników decydujących o pozycjach stron w zależności od wersji językowej Google lub trudności/konkurencyjności/komercyjności danej frazy.

        Generalnie uważam że sporo konkretów padło.
        Kolejny moim zdaniem to:
        "Video: make one"

        Być może osadzenie pliku video w obrębie strony jest pozytywnym czynnikiem rankingowym.

    • Walka ze spamem i kupowaniem linków. Gdzieś to już słyszałem…

    • Greg instalki

      Google walczy ze spamem od niepamiętnych czasów, zaintrygował mnie punkt: "przyczy dobrych pozycji witryn, których nazwa domenowa jest słowem kluczowym" . Więc teraz google będzie karać takie domeny ?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *