W Google Ads możliwych jest wiele metod kierowania reklam, a kierowanie po słowach kluczowych i listach remarketingowych to najpopularniejsze z nich. W kampaniach graficznych czy video (ogólnie mówiąc – multimedialnych) podstawowe kierowanie jest na grupy użytkowników, czyli tak zwane segmenty odbiorców, lub kierowanie na sygnały odbiorców zawierające w sobie różne rodzaje segmentów.
Google Ads oferuje szereg standardowych segmentów odbiorców – po ich zainteresowaniach lub zamiarach zakupowych, wydarzeniach z życia czy danych demograficznych. Czasami jednak nie ma standardowych segmentów, które idealnie odpowiadają naszemu produktowi lub usłudze… Wtedy z pomocą przychodzą nam niestandardowe segmenty odbiorców.
Sygnały czy segmenty odbiorców?
W związku ze zbliżonymi nazwami elementów zacznijmy od rozróżnienia sygnałów od segmentów odbiorców.
Sygnały dotyczące odbiorców
Sygnały dotyczące odbiorców (audience signals) są wykorzystywane w takich kampaniach jak Discovery czy Performance Max.
Sygnały zawierają segmenty odbiorców:
- segmenty niestandardowe,
- standardowe segmenty odbiorców po zainteresowaniach, intencjach, wydarzeniach z życia,
- listy remarketingowe,
- segmenty po danych demograficznych,
- wykluczenia list remarketingowych.
Segmenty odbiorców
Z kolei segmenty odbiorców można dodać do „Odbiorców” w grupach reklam w kampaniach Display oraz Video.
Niektóre z metod kierowania (segmenty odbiorców) w sygnałach, takie jak standardowe segmenty po zainteresowaniach, dane demograficzne czy automatyczne listy remarketingowe, są domyślnie na każdym koncie Google Ads. Jednak niektóre z nich musimy dodać ręcznie. Są to standardowe listy remarketingowe oraz – przede wszystkim – segmenty niestandardowych odbiorców, które (jeszcze) nie tworzą się automatycznie.
Czym są niestandardowe segmenty odbiorców?
Segmenty niestandardowe odbiorców (custom audience segments) to zestawy słów kluczowych, po których algorytm Google dopasowuje użytkowników do segmentu. Segmenty te można utworzyć na cztery sposoby, ze względu na podział po:
- zainteresowaniach lub intencji (IN),
- wyszukiwanych hasłach (KW),
- odwiedzanych witrynach,
- używanych aplikacjach.
Segmenty niestandardowe odbiorców po zainteresowaniach dopasowują wprowadzone przez nas słowa kluczowe do intencji czy zainteresowań użytkownika, co determinuje algorytm Google.
Segmenty niestandardowe po wyszukiwanych hasłach tworzą listy z tych użytkowników, którzy wpisali podane przez nas frazy w wyszukiwarkę Google – wprowadzanie przez nas słowa kluczowe są w dopasowaniu przybliżonym, zatem do listy użytkowników będą dodawani także ci, którzy wpisali podobne do podanych przez nas frazy, a nie identyczne i tylko takie.
PRZYKŁAD:
Dodając w niestandardowym segmencie po wyszukiwanych hasłach frazę „google ads”, w segmencie zostaną również uwzględnieni użytkownicy, którzy wpisali starą nazwę, czyli „adwords”, polską – „reklamy google” lub nawet samo słowo „google” czy „reklamy online”.
Znajdowanie słów kluczowych do niestandardowego segmentu odbiorców
Aby utworzyć segment niestandardowy odbiorców, należy przygotować zestaw słów kluczowych. Można do tego wykorzystać Planer Słów Kluczowych (Google Keyword Planner), dostępny w panelu Google Ads lub zewnętrzne narzędzia, takie jak:
- Ahrefs,
- KeywordTool,
- AnswerThePublic,
- raport wyszukiwanych haseł z kampanii tekstowych (standardowych / dynamicznych).
W tym wpisie znajdziesz więcej narzędzi (DARMOWYCH!) do analizy fraz kluczowych. ❤️
PORADA
W wybranym narzędziu wyszukaj słowa kluczowe odpowiadające zapytaniom, które użytkownicy mogą wpisywać w Google, szukając Twojego produktu lub usługi.
Przykład:
Utwórzmy segment niestandardowy na użytkowników zainteresowanych narzędziem Google Ads, wykorzystując do tego Planer słów kluczowych Google Ads, który jest dostępny z zakładki „Narzędzia i ustawienia”.
W Planerze wybierz opcję „Poznaj nowe słowa kluczowe” i wpisz maksymalnie 10 fraz związanych z zagadnieniem, na temat którego chcesz, żeby Twoi odbiorcy wyrazili zainteresowanie lub aktywnie szukali go w wyszukiwarce i następnie kliknij „Uzyskaj efekty”.
Możesz również wykorzystać opcję „Zacznij od witryny” i wkleić stronę, na którą będą kierowane reklamy lub stronę konkurencji z podobną ofertą. Jeżeli na takiej stronie jest odpowiednio dużo treści, Planer wskaże pasujące do nich frazy. Po kliknięciu „Uzyskaj efekty” Planer wygeneruje tabelę słów kluczowych, umieszczając na górze tabeli zaproponowane przez Ciebie hasła. Czasami pokaże on wyniki dla mniejszej liczby haseł niż wpisałeś. Oznacza to, że Planer nie wykrył ruchu na te frazy we wprowadzonym kraju, języku i zakresie czasu (do zmiany na górze ekranu).
Wyniki następnie warto odfiltrować, korzystając z zakładki „Sprecyzuj słowa kluczowe” i usunąć:
- frazy, które nie pasują do naszej oferty ani do zainteresowań użytkowników, którzy mogliby chcieć skorzystać z oferty,
- nazwy brandów konkurencji i inne nazwy własne.
Po wstępnym odfiltrowaniu pobierz hasła do Arkuszy Google lub pliku .csv, klikając w ikonę pobierania w prawym górnym rogu.
Po pobraniu proponowanych słów kluczowych dostaniesz taki arkusz kalkulacyjny:
Skopiuj same słowa kluczowe i przejrzyj, czy zawierają pasujące frazy. Te, które nie pasują, usuń. Następnie dodaj listę słów kluczowych jako niestandardowy segment odbiorców.
PORADA
Dodatkową możliwością na stworzenie niestandardowych grup odbiorców po wyszukiwanych hasłach jest wyjęcie ich z raportu wyszukiwanych haseł, filtrując te frazy, które doprowadziły do konwersji. Co kilka miesięcy można odświeżać taki segment o nowe frazy, które skonwertowały, aby lista była aktualna.
Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat konwersji Google Ads!
Tworzenie niestandardowych segmentów odbiorców Google Ads
Aby dodać nowy segment niestandardowy odbiorców, wejdź w zakładkę „Zarządzanie odbiorcami” w „Narzędziach i ustawieniach”.
Następnie kliknij w zakładkę „Niestandardowi odbiorcy” i znak z plusem:
W kolejnym kroku nazwij segment – najlepiej zaczynając od oznaczenia, czy jest on:
- po intencji, najlepiej nazywając takie segmenty od znaków „IN” (od „interests / intent”);
- po wyszukiwanych hasłach, najlepiej nazywając takie segmenty „KW”, „ST” lub podobnie (od słów kluczowych / wyszukiwanych haseł).
Następnie w nazwie dodaj słowo, które określa, jaka grupa fraz jest w segmencie – np. IN-GoogleAds lub KW-GoogleAds, a później zaznacz odpowiednie ustawienie do nazwy, wklej wybrane słowa kluczowe i kliknij „Zapisz”.
Czynność wykonaj dwa razy: dla ustawienia po „zainteresowaniach / zamiarach” (IN) oraz po „szukaniu dowolnego z haseł” (KW).
PORADA
Po utworzeniu niestandardowych segmentów odbiorców możesz dodać je do „Sygnałów odbiorców” w kampaniach Performance Max czy Discovery lub jako „Odbiorców” w kampaniach Display czy Video.
Dodawanie niestandardowych segmentów odbiorców do sygnałów odbiorców
Aby dodać niestandardowy segment do Sygnałów, należy wejść w zakładkę „Odbiorcy”, która znajduje się na podstronie „Zarządzanie odbiorcami” (dostępnej z „Narzędzi i ustawień”).
Nazywając sygnał, weź pod uwagę, jakie metody kierowania są używane i jaka tematyka została wybrana. Przykładowo: grupa sygnałów jest nazwana „CA-GoogleAds” – „CA” od „Custom audience”, niestandardowego segmentu odbiorców, a „GoogleAds” od tematyki słów kluczowych wskazanych w tych segmentach:
Możesz tworzyć Sygnały odbiorców składające się tylko z niestandardowych segmentów lub wykorzystywać kilka (lub wszystkie) możliwości kierowania. Testuj różne zestawy odbiorców, obserwuj wyniki i oceniaj ich skuteczność.
PORADA
Utworzone sygnały odbiorców możesz dodać do „Grup zasobów” w kampaniach Performance Max lub do „Odbiorców” w kampaniach Discovery.
Podsumowanie
Często użytkownicy z niestandardowych segmentów są bardziej zaangażowani i lepiej konwertują niż w przypadku użytkowników ze standardowych grup odbiorców.
Czasem też stworzenie takiej grupy jest koniecznością – szczególnie w przypadku niszowych branż i zainteresowań, które trudno odszukać wśród standardowych list odbiorców dostarczanych przez Google Ads.
Jeżeli jeszcze nie korzystałeś z niestandardowych grup odbiorców, a prowadzisz multimedialne kampanie Google Ads, takie jak Display, Discovery, Video czy Performance Max, koniecznie przetestuj ten rodzaj kierowania.
Sprawdź też praktyczne poradniki:
- Słowa kluczowe Google Ads – zmiany w typie dopasowań
- 8 wskazówek, jak zaoszczędzić budżet w Google Ads
- Jak stworzyć najlepszą reklamę w Google Ads?
- 4 sposoby na udaną kampanię e-commerce w Google Ads
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak tworzyć skuteczne kampanie reklamowe, zapisz się na szkolenie z Google Ads, które poprowadzi Łukasz Chwiszczuk! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.