Łukasz Chwiszczuk
Łukasz Chwiszczuk

8 wskazówek, jak zaoszczędzić budżet w Google Ads

Na ostatniej konferencji I Love Marketing miałem tylko 18 minut, by przedstawić 8 wskazówek, jak zaoszczędzić budżet w Google Ads w IV kwartale. W tym artykule postaram się dokładniej opisać, jakie działania zwiększą efektywność prowadzonych przez Ciebie kampanii.

1. Kampanie inteligentne w wyszukiwarce

Dlaczego nie warto inwestować w ten rodzaj kampanii? Zacznijmy od początku. Ustawienie kampanii inteligentnej w wyszukiwarce polega na wybraniu tylko kilku elementów: cel > geolokalizacja > słowa > reklamy oraz budżet. Jest to proste, prawda? Pamiętaj jednak, że nie tworzysz tutaj grup reklam, nie masz kontroli nad dopasowaniami słów kluczowych, nie możesz też segmentować swojej oferty pod kątem działań użytkowników, którzy poszukują określonych produktów bądź usług.

Kampanię ustawiasz błyskawicznie i równie szybko tracisz nad nią kontrolę. Na obecnym etapie rekomenduję rezygnację z tego typu kampanii. Być może w niedalekiej przyszłości rozwiązania te będą działały sprawniej. Obecnie niestety przepalają budżet. Moja mała rada – jeżeli widzisz ekran taki jak poniżej, lepiej uciekaj! Przełącz się na tryb eksperta jak najszybciej. 😉

kampanie inteligentne w Google Ads

PORADA

Nie korzystaj z kampanii inteligentnych w wyszukiwarce. Od razu przełącz się na tryb eksperta.

2. Kampanie w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej

Więcej nie znaczy lepiej. W tym przypadku mowa o puszczaniu kampanii jednocześnie w wyszukiwarce i sieci reklamowej. Dlaczego nie warto działać w ten sposób? To proste. Wyszukiwarka Google oraz sieć reklamowa Google (GDN) to zupełnie inne media. Wyszukiwarka odpowiada na pytania użytkowników, natomiast sieć reklamowa dociera do osób, które przeglądają określone treści, interesują się daną tematyką.

Użytkownicy w każdym medium różnią się od siebie stopniem zaawansowania w proces zakupowy. Zwykle to wyszukiwarka będzie działać najlepiej pod kątem konwersji po ostatnim kliknięciu. Sieć reklamowa może zapoczątkować ścieżkę konwersji, ale niewiele jest przypadków, gdy to właśnie ona pojawia się na ostatnim etapie zakupu (oprócz remarketingu). Warto zatem podzielić kampanię pod względem medium, w którym będą wyświetlane Twoje reklamy, tak aby mieć kontrolę nad budżetem. Prawidłowe ustawienie kampanii w wyszukiwarce powinno wyglądać jak na obrazku poniżej:

ustawianie kampanii w wyszukiwarce

PORADA

Jedna kampania = jedno medium. Kontroluj, na jakie dokładnie medium przeznaczone są Twoje pieniądze.

3. Listy wykluczające słów kluczowych na poziomie konta

W zakładce „Narzędzia i ustawienia” znajdziesz następującą opcję:

lista wykluczających się słów kluczowych google ads

Dlaczego warto skorzystać z listy wykluczających słów kluczowych? Zanim zaczniesz ustawiać kampanie, warto dodać wykluczenia. Żeby uprościć sobie zadanie, możesz stworzyć listy wykluczających słów kluczowych i globalnie dodać je do kilku kampanii. Co powinno się na nich znaleźć? Prostym przykładem jest stworzenie listy z odmianami słowa „używane”, jeżeli Twoja firma sprzedaje jedynie nowe produkty.

Listy wykluczających słów kluczowych pomagają w administrowaniu kontem i, co najważniejsze, możesz korzystać z nich przy optymalizacji kampanii w wyszukiwarce, dodając wykluczone przez Ciebie frazy bezpośrednio do listy globalnej lub przypisanej do wybranej kampanii.

PORADA

Skorzystaj z list wykluczających. Przyśpieszy to optymalizację kampanii oraz uporządkuje frazy na Twoim koncie.

4. Twój idealny użytkownik w Google Ads

Bardzo często można skupić się tylko na słowach kluczowych w wyszukiwarce, zapominając, że jest znacznie więcej opcji do optymalizacji tego typu kampanii. Jak na tacy podane są dane, takie jak: płeć, wiek, status rodzicielski, urządzenia, lokalizacja, czas.

dane demograficzne w google ads

Sprawdzając te wymiary – tak jak jest to pokazane na obrazku powyżej – możesz dowiedzieć się, jaka grupa wiekowa najlepiej konwertuje bądź też które urządzenie sprawdza się najlepiej wśród odbiorców Twoich reklam. Uzyskane informacje możesz wykorzystać do optymalizacji prowadzonych działań, zwiększając lub zmniejszając stawki za wybrany wymiar. Dodatkowo możesz podzielić kampanie na wybrane wymiary, używając stawki 100% dla segmentów, które chciałbyś wykluczyć z danej kampanii.

PORADA

Sprawdź dodatkowe wymiary określające Twoich użytkowników w wyszukiwarce. Tutaj też jest pole do optymalizacji. 😊

5. Strategia ustalania stawek w Google Ads

Domyślna strategia ustalania stawek, którą proponuje Google, nie do końca będzie spełniać Twoje cele biznesowe. Dlaczego? Strategia ta opiera się na opcji „maksymalizuj liczbę kliknięć”, co nie do końca będzie dla Ciebie efektywne. Wygenerowanie jak największej liczby kliknięć przy jak najniższym koszcie to niekoniecznie Twój cel. W końcu liczy się sprzedaż.

Jeżeli rozpoczynasz kampanię, warto zaznaczyć opcję „CPC ustawiane samodzielnie”, aby mieć pełną kontrolę nad tym, jakie są stawki za poszczególne słowa kluczowe. Miejsce, w którym możesz przestawić strategię, zaznaczone zostało na obrazku poniżej:

ustalanie stawek w google ads

PORADA

Sprawdź, jaka strategia ustalania stawek jest ustawiona w Twojej kampanii. Duża liczba kliknięć nie zawsze będzie oznaczała konwersje.

6. Listy remarketingowe w wyszukiwarce (RLSA)

W wyszukiwarce możesz również modyfikować stawki dla określonych list remarketingowych na Twoim koncie. Domyślna lista, którą proponuje Google, to „wszyscy użytkownicy”. Aby działania miały sens i nie przepalały Twojego budżetu, warto pójść o krok dalej i posegmentować dane dokładniej, niż proponuje to Google.

Dobrym sposobem jest podział list remarketingowych w zależności od procesu zakupowego na Twojej stronie. Proponowane przeze mnie listy to:

  1. kategorie – użytkownicy, którzy byli w określonych kategoriach Twojej witryny,
  2. produkty/usługi – użytkownicy przeglądający Twoje produkty bądź usługi,
  3. koszyk/cennik – użytkownicy dodający produkty do koszyka bądź sprawdzający Twoje ceny,
  4. zamówienie/kontakt – użytkownicy, którzy byli bardzo blisko złożenia zamówienia lub sprawdzali Twoje informacje kontaktowe.

Po stworzeniu list remarketingowych dostosowanych do Twojego procesu zakupowego, będziesz mógł modyfikować stawki w zależności od zachowania użytkowników na poszczególnych listach.

PORADA

Pamiętaj o segmentacji użytkowników pod względem lejka zakupowego. W ten sposób będziesz mógł dostosować stawki pod kątem konkretnych odbiorców.

7. Dane o odbiorcach w wyszukiwarce

Dostępne są już dane o odbiorcach w wyszukiwarce – dodatkowa opcja, którą warto wykorzystać przy optymalizacji. Jak to działa? Dodajesz określony wymiar do odbiorców, do których kierujesz kampanie w wyszukiwarce. Możesz skorzystać z takich wymiarów jak: zatrudnienie, rodzice dzieci w określonym wieku, osoby zainteresowane kupnem samochodu określonej marki. Opcji jest naprawdę sporo i jest to kolejny sposób na ulepszenie kampanii w wyszukiwarce.

Warto tutaj pamiętać o domyślnym ustawieniu proponowanym przez Google, czyli „obserwacji”. Dzięki niej możesz modyfikować stawki w zależności od zainteresowań odbiorców. Jeżeli okaże się, że odbiorcy bardzo fajnie konwertują w Twojej kampanii, możesz przestawić opcję na „kierowanie”. Wtedy kampania kierowana jest tylko do osób wpisujących określone słowa kluczowe oraz znajdujących się w danej kategorii zainteresowań. Warto z tego skorzystać Opcje, o których mowa powyżej, dostępne są tutaj:

dane o odbiorcach google ads

PORADA

Wypróbuj kierowanie do określonych odbiorców w wyszukiwarce. Może to przynieść nawet pięciokrotny wzrost współczynnika konwersji.

8. Ustawienia opcji reklamy tekstowej mają znaczenie

Większość kampanii uruchomiona jest z domyślnym ustawieniem rotacji reklam: „Optymalizuj, wybieraj najskuteczniejsze reklamy”. Oznacza to, że Google Ads będzie wybierał reklamy, które generują najwięcej kliknięć lub konwersji. Jeżeli strategia ustalania stawek ustawiona jest na generowanie kliknięć, to najczęściej Google będzie wyświetlał reklamy generujące dużo kliknięć, a niekoniecznie konwersji.

PORADA

Warto zweryfikować, czy reklamy, które generują najwięcej kliknięć, mają najwyższy CTR i rzeczywiście charakteryzują się najwyższym współczynnikiem konwersji.

Jeżeli okaże się, że reklamy mają wysoki CTR, ale niski współczynnik konwersji, warto przetestować działanie tej opcji:

reklamy testowe

Zaznaczając ustawienie jak na obrazku powyżej, wszystkie Twoje reklamy będą wyświetlane naprzemiennie i będziesz mógł sprawdzić, czy po zmianie opcji współczynnik konwersji pozostanie stały przy reklamach, które nie miały wysokiego CTR.

Przedstawione sposoby nie zajmą Ci dużo czasu przy optymalizacji, a na pewno mogą znacznie wpłynąć na perfromance kampanii. 😉

A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kampanii w Google Ads, zapisz się na szkolenie Łukasza Chwiszczuka – do wyboru aż dwa poziomy zaawansowania!

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing & Business oraz organizowanych przez nas 31 szkoleń z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *