W lutym Google wprowadził ważne zmiany w dopasowaniach słów kluczowych w Google Ads, które w tym roku mają pojawić się również w Polsce. Warto przygotować się na nie już teraz. O co dokładnie chodzi? Dopasowanie z modyfikatorem (+) będzie włączone do dopasowania do wyrażenia. Oznacza to spore zmiany w prowadzeniu kampanii Google Ads.
Cofnijmy się trochę w czasie, aby zrozumieć wagę tych zmian. Kiedyś mogliśmy wyróżnić trzy typy dopasowań (specjalnie pominę wykluczenia, aby nie wprowadzać zamieszania):
- dopasowanie przybliżone – gdy słowo podane na Twoim koncie nie ma żadnych „znaczków”. Przykład dopasowania: jedzenie dla kotów. Twoja reklama wyświetlała się, gdy użytkownik wpisał podobną odmianę słowa kluczowego, liczbę mnogą, uwzględniano też błędy.
- dopasowanie do wyrażenia – gdy słowo podane na Twoim koncie wpisane jest ze znakiem “. Przykład dopasowania: “jedzenie dla kotów”. Twoja reklama wyświetlała się, gdy użytkownik wpisał swoje zapytanie z zachowaniem kolejności Twojej frazy, natomiast mógł dodać coś z przodu albo z tyłu. Dla przykładu: jedzenie dla kotów alergików, najlepsze jedzenie dla kotów.
- dopasowanie ścisłe – gdy słowo podane na Twoim koncie wpisane jest znakiem [ ]. Przykład dopasowania: [jedzenie dla kotów]. Twoja reklama wyświetlała się, gdy użytkownik wpisał dokładnie frazę podaną w nawiasie kwadratowym.
Następnie Google wprowadził zmianę – pojawiły się frazy w dopasowaniu przybliżonym z modyfikatorem, czyli z +. Dzięki temu mogliśmy uwzględniać więcej zapytań z wyszukiwań użytkowników, jednocześnie nie uwzględniając tak ogólnych zapytań, jak to ma miejsce w dopasowaniu przybliżonym.
Kolejna zmiana, jaką później wprowadził Google, dotyczyła dopasowań do wyrażenia oraz ścisłego. Chodziło o zbliżone odmiany oraz liczbę pojedynczą przez słowa kluczowe w tych typach dopasowań zaczęły łapać uwzględniać zupełnie nowe słowa. Dotychczas dopasowania działały następująco:
Efekt naszych działań na koncie wyglądał w ten sposób:
Po najnowszych zmianach dopasowanie przybliżone z modyfikatorem będzie włączone w dopasowanie do wyrażenia.
Co oznaczają dla nas zmiany w typie dopasowań słów kluczowych Google Ads?
Będziemy mieli coraz mniejszą kontrolę nad tym, po jakich słowach nasze reklamy wyświetlane są przez system. Jednak są też pozytywne strony. Dzięki zmianie w typie dopasowań możesz poznać nowe zapytania użytkowników, po których Twoja reklama może skonwertować.
Praca na nowych typach dopasowań będzie wymagała poświęcenia większej ilości czasu na wykluczenia. Nie chcesz przecież wyświetlać reklamy na niewłaściwe słowa kluczowe i tracić niepotrzebnie budżet. W tym wypadku polecam stosować „listy wykluczających słów kluczowych”, które pomogą w pracy na dużej ilości wykluczeń.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na oficjalnej stronie supportu Google.
A jeśli chcesz zgłębić więcej tajemnic z zakresu Google Ads, weź udział w szkoleniach, które Łukasz Chwiszczuk poprowadzi już 22-23 czerwca stacjonarnie i online! ❤️
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 8–10 kwietnia 2025 roku.
Zapoznaj się także z ofertą organizowanych przez nas szkoleń z zakresu marketingu.