Artur Jabłoński

7 wartych uwagi narzędzi social media i pomysły na ich wykorzystanie

Tworzenie artykułu o narzędziach social media to jednocześnie wdzięczne i niewdzięczne zajęcie. Wdzięczne, bo jest ich naprawdę dużo i faktycznie da się polecić wiele takich, które mogą usprawnić bądź ułatwić konkretne aspekty codziennej pracy moderatora mediów społecznościowych.

Ich liczba to jednak także przekleństwo. Wystarczy wpisać w Google „social media tools”, by zanurzyć się w morzu niemal nieskończonych możliwości. Samych artykułów podobnych do tego jest tyle, że właściwie przechodzi ochota na ich przeglądanie. A co dopiero na sprawdzanie przygotowanych list!

Pomyślałem więc, że ten artykuł będzie inny. Wybieram w nim po pierwsze narzędzia mniej znane (a moim zdaniem niesamowicie pomocne i przydatne), a po drugie dzielę się od razu pomysłami na scenariusze ich wykorzystania. Zaczynajmy więc!

1 Gravit

Podstawową potrzebą samowystarczalnego social media managera jest możliwość tworzenia grafik. Wszyscy znają Canvę (kto raz zobaczy jej szablony, zacznie je rozpoznawać na co piątym fanpage’u). Jest też kilka „zamienników”, jak na przyklad Snappa, czy zbliżony możliwościami Fotor.

Ja polecam jednak Gravita. Z dwóch powodów. Po pierwsze: ma własną wersję Canvy – daje Ci to więc kolejną porcję szablonów, by odróżnić się od konkurencji korzystającej z bardziej znanych narzędzi. Przede wszystkim jednak Gravit to… darmowy Photoshop w przeglądarce! Od prac na warstwach po tworzenie grafik wektorowych – to wszystko zrobisz bezpośrednio w jego panelu. Wystarczy spojrzeć na screeny na landing page’u – dość powiedzieć, że menu programu pozwala domniemywać, co było źródłem inspiracji.

narzędzia dla social media managera
Źródło: https://www.designer.io/en

Jeżeli więc chcesz poszaleć i pouczyć się jednocześnie bardziej zaawansowanych trików graficznych, a z dowolnych powodów nie chcesz Photoshopa, Gravit będzie dla Ciebie idealnym wyborem.

2 Snip.ly

Snip.ly to narzędzie, które pozwala publikować banery o przygotowanej przez Ciebie treści na cudzych stronach internetowych. Tak, dobrze przeczytałeś. Cudzych.

Oczywiście nie oznacza to, że każdy, kto na tę stronę wejdzie, będzie taki baner widział. Tak dobrze jeszcze nie ma! By go zobaczyć, będzie musiał kliknąć w przygotowany przez Ciebie link – wygenerowany właśnie przez wtyczkę snip.ly.

Po co to właściwie robić? Cóż, na pewno zdarza Ci się publikować linki do źródeł zewnętrznych – w końcu do tego sprowadza się kuratela treści. Szkoda, żeby te wszystkie osoby bezpowrotnie znikały z Twojego fanpage’a!

narzędzia social media

Za pomocą snip.ly możesz dodatkowo zachęcić je do przejścia do Ciebie – np. na powiązany tematycznie artykuł. Dzięki narzędziu możesz również przedstawić swoje aktualne promocje w nienachalny sposób – na profilu pojawiła się przydatna treść, a w rogu artykułu widać ofertę. To kolejny sposób na urozmaicenie treści na Twoich profilach.

3 PowerPoint/ Keynote

To nie żart. Najciemniej jest pod latarnią. Niezależnie od tego, z którego systemu operacyjnego korzystasz (a co za tym idzie – jakiego narzędzia do tworzenia prezentacji prawdopodobnie też), możesz wyciągnąć z niego dużo więcej

Kiedy na szkoleniach tłumaczę, czym jest Canva, zazwyczaj posługuję się porównaniem, że to taki PowerPoint, tylko do projektowania graficznego. Ale kto powiedział, że sam PowerPoint taki nie jest?

PORADA

PowerPoint i Keynote mają opcję eksportu slajdów do szeregu formatów. Wśród nich są na przykład gify czy pliki wideo. Możesz w tym celu korzystać z dedykowanych rozwiązań, jak np. Adobe Spark czy Gifmaker.me. Wolna wola. Natomiast to samo i do tego szybciej uzyskasz z pomocą PowerPointa.

Gif? Proszę bardzo. Zapętlone wideo z muzyką, oparte na pokazie slajdów? Nie ma problemu. Explainer wideo w modnym stylu, czyli napisy wchodzące na ekran jeden po drugim? Trochę rzeźbienia w slajdach, ale da się zrobić. Ba, nawet prosty montaż klipów filmowych również możesz przeprowadzić z poziomu PowerPointa. Zachęcam Cię do eksperymentów tego typu!

4 Zapier

Zapier to jedno z moich ulubionych narzędzi social media, ponieważ pozwala łączyć ze sobą inne narzędzia. Tylko tyle i aż tyle. Nie wszystkie systemy są tak zbudowane, że można je ze sobą w prosty sposób zintegrować. Czasami potrzebna jest pomoc pośrednika – Zapier jest właśnie takim pośrednikiem.

Dla social media managera będzie szczególnie przydatny w kontekście płatnych kampanii reklamowych na Facebooku. Osobiście wykorzystuję go, by błyskawicznie przekazywać leady pozyskane dzięki celowi reklamowemu „Pozyskiwanie kontaktów” do CRM klienta, jego systemu marketing automation czy systemu e-mail marketingowego.

Normalnie musiałbym to robić ręcznie albo korzystać z drogich, przeznaczonych do tego rozwiązań. Zapier pozwala ogarnąć to i wiele innych rzeczy jednocześnie. W przypadku leadów to szczególnie ważne – im szybciej skontaktujemy się z potencjalnym klientem, tym większa szansa na to, że skorzysta z naszych usług. Albo na to, że w ogóle będzie pamiętał, że się do nas zgłaszał!

5 Lumen5

Publikujesz na swojej stronie sporo linków? Na pewno denerwuje Cię forma, w jakiej są one prezentowane. Niewiele można zrobić, by ją uatrakcyjnić… a może jednak coś można?

Na samym Facebooku – niewiele. Natomiast dzięki aplikacjom takim jak Lumen5 zamienisz zwykły odnośnik do swojej strony w wideo. System sam wybiera fragmenty tekstu i dobiera do nich klipy. Możesz również zarządzać tym samodzielnie, czy nawet wgrać własne zasoby. Całość świetnie się prezentuje i ładnie przekierowuje na Twoją stronę internetową. Daj programowi szansę. Szybko zaczniesz zauważać, jak wiele podmiotów już z niego korzysta w mediach społecznościowych!

6 Sotrender

Chyba najbardziej znane narzędzie na mojej liście. Używa je wiele agencji reklamowych, by analizować i porównywać profile społecznościowe. Ja wspominam o nim przede wszystkim z uwagi na arcyciekawą zakładkę „Propozycje”.

System analizuje Twój kanał i wykrywa:

  • drobne błędy, które łatwo przeoczyć, np. nieodpowiednie wymiary zdjęć (a o to łatwo);
  • najpopularniejsze typy treści i ich formaty;
  • dni i godziny, kiedy fani są najbardziej aktywni, a Twoje treści cieszą się największym uznaniem.

To odpowiedzi na powtarzające się pytania, na które przeważnie i tak odpowiedź brzmi: to zależy. Tutaj natomiast mamy to podane na tacy!

PORADA

Pamiętaj, że system zanalizuje jedynie sytuację wyjściową. Jeżeli więc co czwartek publikujesz memy, to nie zdziw się, że prawdopodobnie czwartek będzie królował wśród sugestii systemu jako najlepszy dzień na publikację.

7 Typeform

Dowiedz się czegoś więcej o swoich odbiorcach! Możesz to zrobić, przeprowadzając ankietę. Najsprawniej przygotujesz ją właśnie w przeznaczonym do tego narzędziu – Typeform. Jednocześnie będzie ona atrakcyjniejsza wizualnie niż analogiczna, ale przygotowana w Google Forms.

typeform

To jednak nie koniec możliwości Typeforma. W płatnej wersji pozwala on również podpiąć kody remarketingowe. Daje Ci to więc ciekawe możliwości. Z jednej strony możesz zbudować grupę remarketingową z odbiorców danej ankiety, niezależnie od kanału. Z drugiej – możesz wykorzystać Typeform np. do tworzenia quizów, samych w sobie ciekawych i angażujących, a przy okazji docierać potem ponownie do osób, które je wypełnią!

Podsumowanie

Narzędzia social media to temat rzeka – jest ich mnóstwo. Grunt to wiedzieć, czego tak naprawdę potrzebujemy, a co byłoby tylko zbędnym „bajerem” i generatorem niepotrzebnych kliknięć. Mam nadzieję, że zaprezentowane przeze mnie przykłady użycia tych kilku narzędzi będą dla Ciebie inspirujące.

Tylko do 21 maja trwa przedsprzedaż naszego najnowszego kursu online – Twoja firma w Internecie.

twoja firma w internecie

Potrzebujesz więcej inspiracji, aby wybrać najlepsze narzędzie dla siebie, które ułatwi Twoją codzienną pracę? Zobacz zestawienie 107 przydatnych narzędzi marketingowych!

czytaj także

Co i jak testować w kampaniach reklamowych na Facebooku?

Artur Jabłoński

O autorze

Artur Jabłoński

Prowadzi szkolenia, doradza i realizuje kampanie dla firm i instytucji różnego typu - od korporacji przez MŚP po instytucje kultury czy urzędy. Pr...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Brawo Artur, jak zawsze ciekawe i wartościowe tresci!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz