Julia Rybska

Konto firmowe na Instagramie – jak je prowadzić?

Zaczynając jako portal, na który jedynie wrzuca się swoje zdjęcia oraz ogląda Insta Story znajomych, Instagram rósł w siłę, aż w końcu stał się jednym z najlepszych narzędzi promocji marki w internecie. W październiku 2018 r. z Instagrama w samej Polsce korzystało 6,5 mln użytkowników, a w tym momencie jest to już prawie 12 mln. Owy rozwój dał zupełnie nowe możliwości, by zaistnieć w sieci i stać się rozpoznawalnym. Chęć stawania się influencerem jest na ten moment tak duża, że firmy również znalazły dla siebie miejsce na Instagramie. W końcu warto pamiętać, że w społeczeństwie wzrasta popularność komunikacji obrazami i coraz więcej ludzi – ze względu na masę treści – woli przetwarzać wyłącznie zdjęcia i grafiki. To zdecydowanie sprzyja pojawianiu się marek właśnie na Instagramie.

Ale jak prowadzić Instagrama firmowego, aby przyniosło to oczekiwane efekty? Dowiesz się tego na przykładzie sklepu internetowego Jawo, który sprzedaje zdrową żywność bezpośrednio od producenta oraz tworzy własną markę past i kremów orzechowych (PanOrzech)! Pokażemy Ci, jakie korzyści możesz dzięki temu osiągnąć. Poniższe wyniki powstały bez użycia płatnych reklam (Instagram Ads).

Jak wygląda proces przygotowawczy konta firmowego na Instagramie?

Jak każde działanie marketingowe, również to na Instagramie musi zostać dokładnie ustalone.

1 Ustalenie celu i grup docelowych

Zaczynamy od dokładnej analizy i określenia celu głównego, pośredniego oraz grup docelowych, do których chcemy trafić. W przypadku konta Jawo głównym celem był wzrost liczby klientów sklepu internetowego, celem pośrednim zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie, zaś w grupie docelowej znalazły się kobiety w wieku 25–34 lat, zainteresowane zdrową żywnością i zdrowym trybem życia oraz sposobem przygotowywania dań i wypieków.

2 Wyróżniki marki

Kolejnym krokiem jest sformułowanie, czym wyróżnia się nasza działalność i w jaki sposób. W przypadku Jawo była to własna marka past orzechowych PanOrzech, samodzielna produkcja części sprzedawanych produktów, naturalny skład oraz atrakcyjne promocje i często wprowadzane nowości.

3 Określenie stylu przekazu

Trzecim krokiem jest określenie wspólnego przekazu oraz stylu. Tutaj warto zbudować autentyczny wizerunek marki poprzez spójne grafiki zawierające logo oraz kolory firmy, a także zadbać, by przekaz treści nie zmieniał się i był dopasowany do grupy docelowej.

4 Harmonogram publikacji

Ostatni krok na etapie przygotowawczym to utworzenie niezbędnego harmonogramu publikacji. By firmowe konto na Instagramie mogło się szybko rozwijać, niezbędna jest konsekwentna publikacja. Minimum jakie zastosowaliśmy w Jawo to dwa posty tygodniowo, zwykle dodawane co trzy dni. Oprócz wyznaczenia dat trzeba pamiętać o dokładnym określeniu, jaki post będzie wtedy publikowany. Na profilu Jawo zdecydowaliśmy na zdjęcia produktowe (których wykonanie również realizujemy), zdjęcia ambasadorek z produktami oraz mające największy zasięg przepisy tworzone z użyciem produktów sklepowych. Ważne są również relacje, które pojawiają się minimum trzy razy w tygodniu. Informujemy w nich o nowościach i promocjach, a także angażujemy obserwujących poprzez tworzenie quizów, ankiet oraz rozdań, aby wywołać u nich pozytywne interakcje.

O czym należy pamiętać podczas procesu wykonawczego?

Etapem drugim jest działanie i równoczesne sprawdzanie efektów. Dodajemy pierwsze posty zgodnie z naszym harmonogramem. Co należy tutaj wziąć pod uwagę?

1 Wybór hashtagów

Musimy pamiętać o użyciu odpowiednich hashtagów, które wybieramy na podstawie wcześniejszej analizy — najlepiej zrobić to podczas planowania harmonogramu. Na szczęście nie jest to trudne — wystarczy wybrać od 7 do 10 słów, które najbardziej kojarzą nam się z naszym biznesem. Można też dodać miejsce działalności lub kraj, jednak najlepiej skupić się na hashtagach, które nie przekraczają 500 tys. użyć. Złamanie tej zasady spowoduje zgubienie się naszego zdjęcia w natłoku milionów innych.

PORADA

Należy pozostać czujnym i obserwować zachowania na Instagramie, by w razie potrzeby zaktualizować nieprzynoszące zasięgów hashtagi. Pomogą Ci w tym statystyki Instagrama, które wyświetlają dokładną liczbę wejść na posta z hashtagów. Jeśli ta ciągle jest drastycznie mała, pomyśl nad konkretną zmianą. Nigdy też nie używaj dokładnie tych samych hashtagów pod każdym zdjęciem – algorytm szybko się „nudzi”. 😉

Na Jawo używamy głównie tych hashtagów, które są związane ze zdrowym żywieniem oraz przepisami kulinarnymi, ponieważ taka jest tematyka sklepu. Gdybyśmy użyli innych, popularnych, ale niezwiązanych z tematyką konta, przestalibyśmy być wiarygodni i na pewno nie zyskalibyśmy nowych obserwujących.

2 Analiza statystyk dodanych postów

Kolejnym niezwykle ważnym krokiem jest analiza statystyk dodanych postów. Dzięki niej możesz poznać wiek i płeć obserwujących, a także dowiedzieć się, w które dni i godziny Twoi obserwujący są najbardziej aktywni – to pomoże Ci zaktualizować harmonogram publikowania postów w kolejnym miesiącu.

Dzięki statystykom zobaczysz również liczbę kont, do których udało Ci się dotrzeć. Możesz porównać ją z poprzednimi miesiącami i zreflektować się, czy strategia, którą obrałeś, zmierza w dobrym kierunku. Jeśli nie, należy zmienić dni i godziny, w których publikujesz posty i obserwować, co się wydarzy.

statystyki instagram
Statystyki – Instagram

3 Współpraca z influencerami

Trzecim krokiem są współprace z influencerami – osobami, które dzięki swojemu zaangażowaniu w social mediach i zebraniu dużej liczby obserwujących mogą wpływać na decyzje swoich odbiorców. Rodzajów współpracy jest wiele – w przypadku Jawo najczęściej przy mniejszych kontach (czyli poniżej 5 tys. obserwujących) korzystamy z barteru, czyli bezgotówkowej wymiany towarów i usług. W skrócie polega to na przesłaniu naszego produktu do influencera, który po wypróbowaniu może polecić go na swoim koncie, oznaczając nasz sklep oraz profil. Sprawdź, jak znaleźć influencera, aby współpraca była owocna!

4 Analiza i obserwacja podobnych kont

Pamiętaj też o analizie i obserwacji kont (również tych obcojęzycznych), zajmujących się podobną tematyką. Nowe trendy pojawiają się niezwykle szybko i warto być z nimi na bieżąco. Dodatkowo obserwując i angażując się na innych profilach o podobnej tematyce, zwiększysz swoje zasięgi i staniesz się zauważalny.

Najlepiej komentować zdjęcia i zapraszać do odwiedzenia naszego konta poprzez kreatywne zainteresowanie czytelnika. Pozytywnie działają również udostępnienia, ponieważ dzięki temu jest szansa, że większy twórca udostępni nasze udostępnienie, a dzięki temu zainteresuje swoich obserwujących odwiedzeniem naszego profilu.

Jak prowadzić Instagram firmowy? Checklista

  1. Przenalizuj i określ cel główny, pośredni oraz grupę docelową konta firmowego na Instagramie.
  2. Działaj i regularnie sprawdzaj efekty i statystyki na Instagramie.
  3. Przemyśl podjęcie współpracy z influencerami.

Konto firmowe na Instagramie – analiza i statystyki

Przejęliśmy konto marki Jawo we wrześniu 2021 roku. Profil obserwowało wtedy trochę ponad 3 tys. osób. Instagram firmowy miał też bardzo niskie zasięgi postów. Obecnie po rocznej współpracy liczba obserwujących wrosła do 4,7 tys. Już w pierwszym miesiącu współpracy udało nam się dotrzeć do 8 tys. kont, co stanowiło 176% wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca. W kolejnych miesiącach liczba ta się utrzymywała, posty docierały więc do dwa razy większej liczby kont niż wskazywała na to liczba obserwujących.

instagram jak sprawdzić statystyki

Od listopada do lutego zasięg postów utrzymywał się na poziomie ponad 13 tys. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszyły się posty dotyczące przepisów. To również dzięki nim konto firmowe na Instagramie zyskało wzrost kliknięć w witrynę sklepu. Liczba followersów sumarycznie wzrosła o prawie tysiąc realnych obserwujących. Oprócz powyższych danych możemy mówić również o wzroście interakcji z obserwującymi poprzez polubienia i komentarze, a także częstsze reakcje na Insta Story.

Dzięki influencerom, którzy w ramach współpracy przekazywali specjalne kody rabatowe na produkty, wzrosła sprzedaż większej liczby produktów i o większej wartości. Kontynuowanie współpracy zostało zaproponowane tylko tym, którzy wywiązali się z niej poprawnie oraz ich obserwujący wykorzystali konkretną liczbę kodów. Zwiększona liczba obserwujących przyczyniła się również do wzrostu złożonych zamówień w dni darmowej dostawy czy okazjonalnych promocji, które z powodzeniem reklamowane były na Insta Story w postaci grafik, zabawnych animacji, a quizów czy zagadek (związanych z tematyką profilu) dla obserwujących.

quiz na instagramie
Quiz na Instagramie

Ciekawym pomysłem, który pomoże Ci zwiększyć zaangażowanie, jest też karuzela na Instagramie.

Zwiększenie aktywności na social mediach zapewniło firmie Jawo większą rozpoznawalność w sieci (coraz więcej influencerek zgłaszało się do podjęcia współpracy z marką), więcej obserwujących i polecających firmę konsumentów (więcej oznaczeń produktów Jawo na Stories), a co za tym idzie – wzrost sprzedaży produktów. Można zatem stwierdzić, że konto firmowe na Instagramie stało się zadowalającą reklamą dla sklepu internetowego ze zdrową żywnością, dzięki której zyski poszły w górę.

instagram zasięgi

Warto zaznaczyć, że koszty prowadzenia Instagrama, współpracy z influencerami czy nawet płatnej promocji są najczęściej nieporównywalnie niższe niż zapewnienie reklamy w TV, na stronach internetowych czy w gazetach. Korzyści natomiast są zdecydowanie większe, bo to właśnie w social mediach spędzamy sporą część naszego wolnego czasu.

Instagram firmowy – podsumowanie

Warto założyć konto firmowe na Instagramie i wykorzystać zasięgi tej platformy, bo zapewne Twoja konkurencja już to robi. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie Instagrama firmowego i czujesz, że nie będziesz w stanie nadążać za wszystkimi aktualizacjami oraz trendami, pamiętaj, że to social media manager jest najlepszą osobą, która poprowadzi konto. Jest na bieżąco z trendami oraz zna sposoby, dzięki którym Twój profil zdobędzie zadowalające zasięgi. To co, kiedy zaczynamy? 😉

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Jawo.

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak prowadzić profil na Instagramie, aby był spójny z marką i angażował potencjalnych klientów? Weź udział w szkoleniu Instagram Marketing! ❤️

O autorze

Julia Rybska

Starsza specjalistka ds. kreacji contentu oraz social media managerka w agencji marketingowej Setugo. Studentka digital mediów: analityka sieci oraz ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Agnieszka

    A co teraz z JAWO? Ostatni post został opublikowany 28 października. Ten profil już dalej się nie rozwija?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz