Błażej Starosta

Jak wybrać hosting pod PrestaShop?

Przymierzasz się do założenia sklepu internetowego i Twój wybór padł na PrestaShop. Potrzebujesz jednak serwera i nie wiesz, jaki wybrać. Jak wybrać hosting pod PrestaShop? O czym pamiętać przeglądając oferty hostingu i na co zwrócić uwagę?

A więc chcesz założyć sklep internetowy i wiesz już, że będzie to PrestaShop. To solidny fundament, ale od momentu podjęcia decyzji o założeniu sklepu do jego faktycznego wdrożenia jest dość długa druga. Zanim wdrożysz sklep i wszystkie potrzebne funkcje, musisz wybrać odpowiedni hosting. Wielu początkujących właścicieli sklepu niestety ignoruje ten aspekt i stawia na pierwsze z brzegu rozwiązanie. To błąd. Hosting pod PrestaShop ma duże znaczenie i warto wiedzieć, jak go wybrać.

Wybór hostingu dla każdej strony internetowej jest ważny, ale nabiera jeszcze większego znaczenia w przypadku sklepów internetowych – zarówno pod kątem czysto technicznym (kompatybilność, wydajność), jak i pod kątem marketingowym oraz sprzedażowym (wpływ na konwersję, pozycję w Google, zachowanie odwiedzających). 

Wiem, co czujesz. Chcesz, żeby wszystko się udało, sklep działał szybko, ale być może przeraża Cię, że nie masz wystarczająco dużo doświadczenia, aby wybrać odpowiedni hosting pod Prestashop. Nie martw się, to nie jest takie trudne. Wystarczy pamiętać o kilku rzeczach.

Dlaczego hosting pod PrestaShop ma znaczenie?

Hosting to fundament, na którym stoi sklep internetowy. Jeśli ten fundament jest słaby, to Twój sklep będzie działać wolno i niestabilnie, a przecież nie o to chodzi.

Przede wszystkim, hosting wpływa na wydajność PrestaShop. Owszem, za szybkość działania sklepu odpowiada w dużej mierze jego optymalizacja, wybór odpowiednich modułów (i w umiarkowanej ilości), szablon sklepu i tak dalej. To wszystko rzeczy, za które odpowiada webmaster, a nie hosting. To jednak to nie wszystko. Hosting i jego infrastruktura również mają bardzo duże znaczenie i potrafią przyspieszyć (lub spowolnić) witrynę nawet o kilka sekund.

Szybkość działania Twojego sklepu powinna być dla Ciebie priorytetowa, gdyż każda dodatkowa sekunda ładowania zmniejsza konwersję i pozycję w Google.

Kolejna ważna rzecz to stabilność hostingu i dostępność usługi. Na słabszym hostingu Twój sklep może działać dobrze, gdy przeglądają go dwie lub trzy osoby. Co się jednak stanie, gdy stworzysz promocję, która przyciągnie kilkudziesięciu klientów w tym samym czasie? Przeciążysz serwer i otrzymasz błąd 500 na stronie (zamiast sklepu wyświetli się biała strona z komunikatem „Błąd 500 – Wewnętrzny błąd serwera”). Nie dość, że stracisz w ten sposób klientów, to jeszcze zmarnujesz budżet wydany na kampanię reklamową.

Słabszy hosting to również częstsze przerwy w działaniu strony, co jest wręcz niedopuszczalne.

Im lepszy hosting, tym więcej klientów w tym samym czasie może dokonywać zakupów bez wpływu na działanie witryny.

Wybór typu serwera – współdzielony, VPS czy Cloud?

Pierwsza sprawa to typ serwera. W ofercie hostingodawców znajdziesz:

  • hosting współdzielony,
  • serwery VPS,
  • serwery Cloud,
  • a także serwery dedykowane.

Hosting współdzielony będzie najlepszym rozwiązaniem, gdy dopiero zakładasz swój sklep internetowy bądź posiadasz już mały lub średni sklep, który generuje umiarkowany, stabilny ruch. Taki hosting jest już zoptymalizowany pod popularne CMS (np. WordPress i PrestaShop) i nie wymaga żadnej dodatkowej konfiguracji. To rozwiązanie tanie, a jednocześnie bardzo skuteczne. Możesz zakupić szybki hosting pod PrestaShop już za 60 zł.

Jeśli jednak posiadasz już sklep internetowy, który odnotowuje bardzo duży ruch (lub organizujesz duże promocje, które przyciągają dziesiątki lub setki klientów w tym samym czasie), to wtedy warto przyjrzeć się rozwiązaniom bardziej zaawansowanym. Serwery VPS pozwolą zarezerwować większy kawałek maszyny serwerowej dla swojego sklepu, z kolei serwery dedykowane to rozwiązanie dla osób, które chcą całą maszynę tylko dla siebie.

Jeśli potrzebujesz nieco więcej elastyczności, a jednocześnie nie posiadasz zaawansowanej wiedzy na temat zarządzania serwerami, dobrym rozwiązaniem będzie serwer typu Cloud. Pozwoli on elastycznie modyfikować przydzielone zasoby  (np. zwiększać je na czas promocji typu Black Friday, po czym wracać do mniejszej konfiguracji w standardowym okresie). Co więcej, o ile serwerami VPS oraz dedykowanymi często należy zarządzać samodzielnie, o tyle w przypadku serwerów Cloud otrzymujesz pakiet zarządzania, w ramach którego hostingodawca zaoferuje konfigurację techniczną całego środowiska oraz wsparcie przy planowaniu akcji wymagających zwiększenia zasobów. 

Hosting pod PrestaShop musi być wydajny, bo szybkość MA znaczenie

To jeden z najważniejszych elementów przy faktycznym wyborze hostingu. Z pewnością warto zwrócić uwagę na rodzaj wykorzystywanych dysków. Hosting pod PrestaShop powinien oferować szybkie dyski SSD, najlepiej NVMe. Unikaj hostingów z tradycyjnymi dyskami talerzowymi HDD. Te pierwsze są znacznie wydajniejsze, dzięki czemu operacje na plikach (odczyt/zapis) są wykonywane o wiele szybciej. To podobnie jak z dyskiem w komputerze – przesiadka z dysku HDD na SSD usprawni działanie całego systemu i wszystkich aplikacji. Podobnie jest z dyskiem na serwerze.

PORADA

Postaw na nowoczesne procesory serwerowe. Informacje o infrastrukturze serwerowej zazwyczaj można znaleźć na stronie hostingodawcy lub skontaktować się telefonicznie i uzyskać te informacje.

Zbadaj także aktualność oprogramowania, np. dostępne wersje PHP. Dobry hosting powinien mieć w zanadrzu najnowszą wersję PHP, a także możliwość jej zmiany w razie potrzeby na nieco starszą wersję.

Hosting wpływa na szybkość działania sklepu internetowego. Jest to niezwykle istotne, gdyż szybki sklep to nie tylko większy komfort przeglądania produktów – każda sekunda ładowania sklepu przekłada się na:

  • współczynnik odrzuceń – użytkownicy przechodzący z Google nie lubią czekać, więc gdy strona otwiera się zbyt długo uciekają z niej, często zanim jeszcze się załaduje;
  • liczbę konwersji – użytkownicy chętniej kupują w sklepach, które działają szybko, gdyż wzbudza to większe zaufanie i poczucie profesjonalizmu;
  • pozycję w wyszukiwarkach internetowych – szybkość działania strony jest czynnikiem rankingowym w Google.

Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze łatwo jest ocenić, czy dany hosting będzie odpowiedni. Dlatego jeśli nie masz pewności, to wybierz taki, który oferuje bezpłatny okres testowy bez zobowiązań.

Wychodzisz i nigdy nie wracasz – stabilność hostingu

Sklep nie może sobie pozwolić na przerwy w działaniu lub okresy, w których działa wolniej. Spowoduje to niezadowolenie klientów i spadek konwersji. Wyobraź sobie, że próbujesz robić zakupy w sklepie, który działa wolno. Każda próba wyświetlenia produktu powoduje tylko, że rośnie frustracja wynikająca z oczekiwania na otwarcie strony.

Otwierasz kolejny produkt, a tam zamiast sklepu wyświetla się błąd 500 i dochodzi do chwilowej przerwy w działaniu sklepu. Co robisz? To oczywiste. Wychodzisz i nigdy nie wracasz.

Oczywiście, nie ma cudów – nawet najlepszy hosting może na swojej drodze napotkać problemy, które będą wymagały interwencji administratorów i będą wiązać się z chwilowym brakiem dostępu. Należy jednak pamiętać, że dobry hosting charakteryzuje się tym, że takie problemy występują niezwykle rzadko, a jeśli się pojawią, to są błyskawicznie rozwiązywane przez administratorów, którzy pracują przez 24h na dobę.

Możesz zminimalizować ryzyko takich sytuacji, wybierając hosting, który wykorzystuje nowoczesne maszyny serwerowe. Im nowsze procesory, tym więcej operacji i zapytań sklep będzie mógł wykonywać bez przeciążania serwera. Sprawdzenie tego nie zawsze jest jednak takie proste, więc oprócz przejrzenia specyfikacji technicznej usługi warto także zapoznać się z opiniami klientów, którzy korzystają z tego hostingu.

Zapoznaj się z opiniami klientów

Nie ma nic lepszego niż opinia innych użytkowników, takich jak Ty, którzy korzystają z usług danego hostingodawcy. Jedna krótka opinia jest warta tysiąca słów umieszczonych na stronie usługodawcy. Przede wszystkim jasno Ci pokaże, czy dany hosting jest szybki i stabilny – to najczęstsze cechy, na które zwracają uwagę użytkownicy, więc wszelkie problemy na tej płaszczyźnie od razu przekładają się na opinie.

PORADA

Sprawdź profile społecznościowe danego usługodawcy, a także profil firmy w Google. Zapoznaj się z opiniami, przeczytaj zarówno te przychylne, jak i mniej optymistyczne. Na ich podstawie możesz wywnioskować, jakiego rodzaju usługi można się spodziewać po danym hostingodawcy

Sprawdź dostępne wersje PHP

Wybór wersji PHP ma wpływ na wydajność strony, a także na kompatybilność z daną wersją oprogramowania (np. WordPress, PrestaShop, Joomla). Owszem, wybierając hosting zwróć uwagę na dostępność najnowszej wersji PHP, bo to pozytywny sygnał informujący o tym, że hostingodawca udostępnia najnowsze wersje oprogramowania na serwerze.

Sprawdź jednak również, które ze starszych wersji PHP możesz wybrać, bo ich użycie może być konieczne. Wynika to z tego, że konkretne wersje PrestaShop są kompatybilne z konkretnymi wersjami PHP.

Kompatybilność PrestaShop z konkretną wersją PHP możesz sprawdzić na oficjalnej stronie. Na dzień pisania tego artykułu najnowsza stabilna wersja PrestaShop to 1.7.6.8, która jest kompatybilna maksymalnie z PHP 7.2. Jednocześnie najnowsza stabilna wersja PHP, która jest publicznie dostępna, to już 7.4, czyli dwie wersje wyżej. Wsparcie dla PHP 7.3 pojawi się dopiero w PrestaShop 1.7.7 (która jest obecnie w fazie testów beta), natomiast PHP 7.4 wspierane będzie dopiero od PrestaShop 1.7.8.

Hostingodawcy umożliwiają zmianę wersji PHP na starszą lub nowszą, jednak warto zweryfikować, czy ta wersja, której potrzebujesz dla swojego PrestaShop, jest dostępna u danego usługodawcy. Przykładowo, w LH.pl możesz wybrać PHP 7.1, 7.2, 7.3 lub 7.4.

Certyfikat SSL to must-have i możesz go mieć za darmo!

Sklep musi być zabezpieczony certyfikatem SSL, czyli „posiadać kłódkę”, którą widać w pasku adresu przeglądarki internetowej. Jest to niezwykle istotne w przypadku sklepów internetowych, które przetwarzają dane klientów, a także oferują płatności internetowe. Wpływa to pozytywnie na pozycjonowanie strony, wzbudza większe zaufanie klientów, a także oferuje szyfrowanie danych przesyłanych między przeglądarką a serwerem.

SSL można wygenerować za darmo w oparciu o certyfikat Let’s Encrypt. Jedyne wymaganie to wsparcie dla tego typu certyfikatów przez hostingodawcę. Pozwala to zaoszczędzić nawet do 100-150 zł rocznie.

Wsparcie ma znaczenie

Jeśli jesteś początkującym właścicielem sklepu internetowego, to przyda Ci się wsparcie i pomocną dłoń. Oczywiście, hostingodawca nie rozwiąże za Ciebie problemów związanych z wyglądem czy treścią strony, ale warto postawić na taki hosting, który oferuje pomoc w przypadku poważniejszych problemów. 

Nie każdy właściciel sklepu na PrestaShop musi być chodzącą encyklopedią i znać rozwiązanie każdego problemu. Wsparcie ze strony hostingu powinno stanowić pierwszą linię pomocy i zasugerować rozwiązania problemu. A w przypadku, gdy problem jest natury serwerowej, rozwiązać ten problem od ręki. Postaw na hosting, w ramach którego możesz łatwo skontaktować się z pracownikami, i to na wiele sposobów (np. infolinia, czat na żywo, media społecznościowe, e-mail).

Podsumowanie

Jak widzisz, wybierając hosting pod PrestaShop należy mieć na uwadze wiele rzeczy. To nie tylko takie oczywiste aspekty jak przestrzeń dyskowa, którą możesz łatwo oszacować na bazie rozmiaru PrestaShop czy własnych potrzeb. 

Hosting wpływa przede wszystkim na wydajność sklepu internetowego, co przekłada się bezpośrednio na ilość zakupów, zadowolenie klienta i Twoją pozycję w Google. Jest fundamentem, na bazie którego Twój sklep funkcjonuje, więc decyzję o wyborze serwera warto podjąć odpowiedzialnie, zapoznając się z różnymi ofertami i kierując opiniami klientów. 

Nie zapominaj także o tym, że masz możliwość testowania usług hostingowych za darmo. Możesz przetestować hosting zoptymalizowany pod PrestaShop w LH.pl przez 14 dni bez zobowiązań.

Artykuł powstał przy współpracy z LH.pl.

A jeśli stoisz przed wyborem hostingu pod WordPressa, koniecznie zapoznaj się z artykułem Błażeja Starosty na ten temat!

czytaj także

Kreuj, zachwycaj, konwertuj — naucz się tworzyć strony www!

Błażej Starosta

O autorze

Błażej Starosta

Specjalista ds. Systemów Wewnętrznych. W LH.pl dba o rozwój aplikacji – od strony www, przez panel klienta, aż po bloga czy platformę kursową....

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Domyślam się, iż artykuł jako sponsorowany ma być kierowany do szerszego grona odbiorców, jednak uważam, iż został potraktowany zbyt po macoszemu.
    Zabrakło mi tutaj informacji o chociażby limitach, narzucanych przez niektóre hostingi. O wzięciu pod uwagę wykorzystania serwera opartego o LiteSpeed, które też będą miały istotny wpływ na szybkość wczytywania strony (dla PrestaShop LiteSpeed jest 1000x szybszy od Nginx). O tym, jakimi parametrami cechuje się dany serwer (nie każdy hostingodawca o tym informuje), o wykorzystywanej wersji HTTP 1.1/2/3.
    O wykorzystywaniu „lepszych” baz danych opartych o Redis lub Memcached.
    Szybkość DNS, unikalny/dedykowany adres IP serwera. Tego wszystkiego mi tutaj zabrakło :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz