Słyszałeś o tym, że copywriting potrzebny jest właściwie każdej firmie? Być może tak i m.in. właśnie dlatego zdecydowałeś się podjąć współpracę z copywriterem. Wiesz, gdzie szukać, ale nie wiesz, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze? Zastanawiasz się, jak wybrać copywritera, który będzie dobry w tym, co robi? Poniżej znajdziesz aż jedenaście solidnych rad, dzięki którym podejmiesz decyzję bardziej świadomie i zyskasz szansę na pozyskanie dobrego współpracownika na lata. Zapowiada się sporo niezwykle opłacalnej pracy!
Mamy dla Ciebie dwie wiadomości: dobrą i złą. Copywritera wcale nie jest trudno znaleźć. Naprawdę wiele osób oferuje dziś usługi copywriterskie. Jak się domyślasz, to ta dobra wiadomość. Czy jest się z czego cieszyć? I tak, i nie. Copywritera może i nietrudno pozyskać, ale znalezienie dobrego copywritera to już zupełnie inna sprawa.
Rozchodzi się tu nie tylko o to, że rynek pełen jest copywriterów oferujących średniej jakości usługi, ale też o Twoje umiejętności:
- określenia własnych wymagań,
- ustalenia kryteriów, jakie współpracownik musi spełniać,
- doboru copywritera do charakteru Twojego biznesu.
O co chodzi? Firmy są różne, więc potrzebują różnych usług. Dla jednych ważne są mailingi, dla innych rozbudowana komunikacja o znamionach storytellingu. Każda ma inną grupę docelową i strategię marketingową.
Jak wybrać copywritera? Aby odnaleźć odpowiednią osobę, Ty sam również musisz odrobić zadanie domowe, rozpisując możliwie szczegółowo, jakich tekstów potrzebujesz, dla jakich person, jaki jest wymagany dla nich ton wypowiedzi, z jakimi wartościami utożsamia się Twoja marka itp. Zebrana wiedza pomoże Ci wyszukać copywritera, który dobrze zrozumie Twój biznes, a jego teksty będą spójne z całą komunikacją marki.
Co natomiast powinien umieć copywriter? Co sprawdzić u kandydatów na to stanowisko i w jaki sposób? Czy copywriter musi być doskonały pod każdym względem? Jak powinien wyglądać stosunek ceny do jakości copywriterskich usług? I czy zawsze potrzebujesz zewnętrznego copywritera? To najważniejsze pytania, na które odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu. Oto jedenaście naszych rad, które pomogą Ci podjąć najlepszą decyzję.
1. Zapoznaj się z portfolio kandydata
Nie wszyscy copywriterzy mają swoje portfolio, a mimo to dostają kolejne zlecenia i zarabiają. Jednak jak ambitne są to zlecenia? Za jak wysokie pieniądze? Czy pozwalają na utrzymanie się wyłącznie z copywritingu? Bez portfolio działają najczęściej początkujący lub osoby traktujące copywriting jako pracę dorywczą. Czy chcesz współpracować z kimś, kto na Twoich zleceniach w dużej mierze będzie się dopiero uczył? Czy chcesz copywritera, który nie odda serca Twojemu projektowi, bo oddaje je swojemu głównemu zawodowemu zajęciu? Absolutnie nie musisz odpowiadać na te pytania przecząco. Wszystko zależy od tego, jak wygląda Twoje zapotrzebowanie.
Twoja firma może być w takim miejscu rozwoju, że bardziej opłaci Ci się podjąć tańszą współpracę i podszkolić sobie copywritera. Może być też tak, że projekt nie jest specjalnie wymagający (np. kreatywnie, koncepcyjnie) i Twoje główne wymagania wobec copywritera to odpowiedni poziom techniczny i tempo pracy (bo np. do zrobienia jest dużo w krótkim czasie). W takiej sytuacji portfolio pełne tekstów ukazujących pisarski kunszt nie będzie dla Ciebie najważniejsze.
Może być oczywiście i tak, że po prostu chcesz mieć w załodze dobrego copywritera. Nieważne, że czasem będziesz miał dla niego mniej wymagające zadania. W każdym zleceniu ma prezentować najwyższą jakość. Wtedy portfolio to must have u rozważanych kandydatów.
Pod jakim kątem analizować portfolio?
- Czy znajdują się w nim teksty z interesującej Cię tematyki (uwaga: czasem copywriter ma tak bogate doświadczenie, że nie może zmieścić wszystkiego do portfolio; jeśli nie znajdujesz u niego pożądanych tekstów, ale inne próbki wywołują u Ciebie podziw, dopytaj, może jednak ma na koncie realizacje z „Twojej” tematyki)?
- Jakiego rodzaju teksty zawiera (skoro szukasz np. SEO copywritera, a z portfolio wyłania się obraz copywritera kreatywnego, kandydat może nie mieć oczekiwanego przygotowania technicznego dla Twoich zleceń)?
- Czy styl, język i ogólne wrażenie, jakie robią na Tobie teksty, odpowiadają Twoim zdaniem poruszanej tematyce i klientom, dla których zostały zrealizowane? Jasne, nie masz wglądu w to, jakie były wytyczne dla każdego zlecenia, jednak pewne rzeczy da się wyłapać intuicyjnie. Fundacja wspierająca bezdomne zwierzęta może pozwolić sobie na lżejszy ton wypowiedzi, ale raczej nie będzie ironicznie czy prześmiewczo pisać o problemach schronisk.
Uwaga! Czasem nawet bardzo dobry copywriter z bogatym doświadczeniem może nie mieć portfolio! Dlaczego? Bo jego renoma niesie się wśród ludzi i kolejne zlecenia wpadają mu z polecenia. Jednak zwykle nie są to copywriterzy, którzy zajmują się wyłącznie freelancem. Jako specjaliści zatrudnieni na stałe w różnych firmach mogą pozwolić sobie na dodatkowe zlecenia, wręcz przebierając wśród nich i podejmując się np. tylko tych najbardziej rozwojowych, ciekawych.
Może być też tak, że copywriter nie może stworzyć portfolio, bo… nie pozwalają mu na to umowy z klientami. Umowy o zachowaniu poufności często skutecznie blokują możliwość wykorzystywania tekstów w portfolio. Taki problem najczęściej spotyka początkujących – doświadczeni copywriterzy dbają o to, by w podpisywanych umowach znalazł się zapis o możliwości chwalenia się współpracą w portfolio.
2. Sprawdź cennik usług
Jak wiadomo, cena zawsze gra rolę. Pytanie tylko, jak dużą. Każdy lubi od razu wiedzieć, ile coś kosztuje, dlatego cennik to ważny punkt podczas rozeznania. Jak go sprawdzić?
- Po pierwsze: sprawdź, czy copywriter w ogóle ma cennik.
- Po drugie: czy ceny są zdywersyfikowane w zależności od rodzaju tekstu, jego poziomu trudności, tematyki. To dobrze, jeśli copywriter nie pisze opisów kategorii produktowych dla sklepu internetowego za tyle samo, co artykuły eksperckie.
- Po trzecie, czy ceny nie są zbyt niskie.
- Po czwarte, czy copywriter uwzględnia także opcję indywidualnej wyceny.
Nie patrz natomiast na cennik pod kątem tego, czy ceny usług mieszczą się „w ramach Twojego wyobrażenia”. Pamiętaj, rozważamy wybór DOBREGO copywritera; może się okazać, że taki znajduje się poza założonym przez Ciebie budżetem. To, czy zrewidujesz plan finansowy, czy zaczniesz szukać wśród copywriterów o mniejszym doświadczeniu, to już temat na osobne rozważania.
Najtrudniejszy do oceny jest punkt trzeci. Żeby wiedzieć, w którym momencie cena staje się zbyt niska, by mogła świadczyć o odpowiedniej jakości tekstów, trzeba znać średnie ceny usług copywriterskich na rynku w danym czasie. Czasy stawek na poziomie 2–3 zł za 1000 zzs powoli mijają. Można przyjąć, że za przeciętny, niewymagający specjalnego researchu artykuł blogowy trzeba zapłacić min. 20 zł/tys. zzs. Im bardziej wymagający tekst, tym stawka będzie wyższa (kilkadziesiąt zł/tys. zzs), a jeśli copywriter jest dodatkowo bardziej doświadczony, wprawiony i pewny swojej wartości, za eksperckie artykuły może zażądać nawet 100 zł/tys. zzs. I czasem naprawdę opłaca się zapłacić aż tyle. Jednakże wysoka stawka nie zawsze jest gwarantem wysokiej jakości.
Ostatni punkt: dlaczego dobry copywriter wycenia też zlecenia indywidualnie? Zapis na ten temat w cenniku wskazuje, że specjalista nie postrzega swojej pracy wyłącznie zadaniowo (przez pryzmat liczby tekstów do napisania), ale też potrafi podejść do niej bardziej projektowo. Wie, jak wycenić 1000 zzs, na które nie będzie składał się wyłącznie prosty research, ale też dużo pracy koncepcyjnej. Potrafi też wskazać stawkę za całą współpracę przy danym projekcie, zwłaszcza jeśli jego specyfika nie pozwala na proste rozliczanie się za znaki ze spacjami. Sprawdzenie cennika pod tym kątem jest dla Ciebie szczególnie ważne, jeśli szukasz copywritera do rozbudowanego projektu czy do contentowej obsługi Twojej firmy na wielu obszarach.
3. Sprawdź social media kandydata (LinkedIn na pierwszy ogień)
To punkt ważny szczególnie dla firm, które poszukują copywritera-freelancera do współpracy zdalnej. Skoro copywriting jest dla Twojego kandydata głównym zajęciem i źródłem dochodu, w sieci powinien przedstawiać się właśnie jako copywriter. W końcu od tego, jak napisze o sobie w mediach społecznościowych, jakimi publikacjami czy klientami się pochwali, w dużej mierze zależy to, czy znajdzie klientów, o jakich mu chodzi.
Ok, copywriter może mieć też stronę internetową czy portfolio opublikowane na zewnętrznej platformie i to one będą budowały jego autorytet. Jednak umówmy się: kto w dzisiejszych czasach nie kieruje się najpierw do mediów społecznościowych?
Z drugiej strony nie traktuj obecności w social mediach jako ostatecznej wyroczni. Z doświadczenia wiemy, że wspaniale prowadzony profil na LinkedInie czy Facebooku może być tylko barwną otoczką, wewnątrz której kryje się co najwyżej przeciętny copywriter. Na szczęście częściej zdarzała nam się sytuacja odwrotna – niepozorny na podstawie social mediów kandydat okazywał się solidnym partnerem do współpracy. Kilka takich osób mamy obecnie na pokładzie.
4. Zapytaj o referencje
Nie każdy copywriter może się pochwalić referencjami – właściwie zdarza się to rzadziej niż częściej – ale jest to zawsze miły dodatek. Zazwyczaj opinie poprzednich klientów copywriter umieszcza na swojej stronie, jeśli takową posiada. Jednak te prowadzą zazwyczaj jedynie freelancerzy na „pełen etat”, którzy dbają nie tylko o napływ nowych zleceń, ale także o budowanie swojej marki osobistej.
PORADA
Takich opinii warto szukać także na profilu copywritera na LinkedInie, tym bardziej, że dodawane są one tam bezpośrednio przez inne osoby.
Mimo wszystko o referencje nigdy nie zaszkodzi zapytać. Jeśli copywriter nie dysponuje referencjami, po prostu zapytaj, dla kogo wcześniej pracował i co w ogólnym zarysie dla niego robił. Jeśli projekt jest dla Ciebie niezwykle ważny, możesz spróbować skontaktować się z poprzednim zleceniodawcą copywritera.
5. Nawiąż kontakt i obserwuj, jak się wam ze sobą rozmawia
Jakie cechy copywriter zdradza w korespondencji? Style komunikacji najłatwiej jest zaobserwować na podstawie maili, które otrzymujesz od kandydatów w odpowiedzi na Twoje ogłoszenie (np. na grupie na Facebooku). W zależności od tego, na jaką tematykę i rodzaj tekstów zgłaszasz zapotrzebowanie, możesz otrzymać od kilku do kilkudziesięciu odpowiedzi. Niektóre będą na dwa zdania, inne – rozbudowane i przyjemne w odbiorze.
Pierwsza wiadomość to dopiero początek. Przed Wami wymiana wielu maili i dogadywanie szczegółów. Zwróć uwagę, jak wyglądają różne etapy komunikacji. Jeśli masz wrażenie, że „czujesz” tę osobę po drugiej stronie, to dobry znak.
Na co zwracać uwagę w mailu od copywritera?
- Czy skontaktował się w preferowany i wskazany w ogłoszeniu przez Ciebie sposób (wiadomość na kanałach social media, mail).
- Czy odpowiedział na wszystkie Twoje pytania zadane w ofercie/czy podał wszystkie szczegóły, o które pytałeś. Jeśli coś pominął (np. swoją stawkę), musisz poświęcić dodatkowy czas na prośby o doprecyzowanie. Może to świadczyć także o tym, że copywriter przeczytał Twoje ogłoszenie bez należytego zrozumienia bądź celowo pomija pewne informacje.
- Czy i jak się przedstawia. Zdarza się, że copywriter zaczyna wiadomość od słów „wprawdzie nie mam żadnego doświadczenia w tej branży…”, ale za chwilę podaje garść argumentów, które sprawiają, że warto rozważyć jego kandydaturę. Po tych początkowych słowach może jednak nie paść żadna obietnica, nic, co stanowiłoby dla Ciebie wartość. Brak doświadczenia, wykształcenia, nawet zainteresowania osobiste pokrywają się raczej średnio. Świetnie, że copywriter przyznaje się do braku doświadczenia (gdzieś musi je nabyć), ale to nie będzie dobry copywriter, którego szukasz. Czy możesz pozwolić sobie na zakup kota w worku?
- Czy treść maila jest atrakcyjna w odbiorze. Nie, wcale nie hołdujemy temu, by w mailach wznosić się na językowe wyżyny i pisać go trzynastozgłoskowcem. Na pewno dobre wrażenie robi elegancki żart, trafne porównanie czy lekki dystans do siebie, ale przez „atrakcyjność” rozumiemy też łatwość w odbiorze i rzeczowość. Czy jesteś w stanie bezproblemowo dowiedzieć się kluczowych rzeczy z wiadomości copywritera? Plus dla niego.
6. Pozostaw przestrzeń do zadawania pytań
Nie zdradzaj wszystkich szczegółów od razu. Dawkuj informacje, jednocześnie obserwując, czy kandydat sam dopytuje o różne aspekty przyszłej pracy. Czy próbuje lepiej poznać Twoją firmę i branżę? Czy zadaje dodatkowe pytania, jeśli czegoś nie rozumie? I wreszcie najważniejsze: czy oczekuje od Ciebie wypełnionego briefu?
Mowa tu o etapie rozmów wstępnych, czyli zanim obie strony podejmą ostateczną decyzję o współpracy. Jeśli ta została już nawiązana, nie należy zostawiać copywritera bez wytycznych i briefu. Na takim etapie zwracaj po prostu uwagę, czy copywriter nie boi się pytać, gdy nie jest czegoś pewien.
7. Sprawdź, czy „umie w SEO”
Nikt nie mówi, że masz egzaminować copywritera z SEO albo że masz go zasypywać pytaniami o poszczególne terminy. Ale jeśli szukasz copywritera, który „umie w SEO”, oczywiste jest, że tej wiedzy oczekujesz.
Po prostu zapytaj – czy copywriter pisał wcześniej teksty pod SEO, czy umie naturalnie wplatać frazy do tekstu, jakie zna narzędzia i w jaki sposób z nich korzystał (nie pytaj o konkretne, możliwości jest wiele – to, że Ty na co dzień korzystasz z jednego, nie znaczy, że inni też muszą korzystać akurat z tego). Po przesłaniu do niego wytycznych SEO, zapytaj, czy są one dla niego zrozumiałe.
Nawet, jeśli copywriter zapewnił Cię, że wiedzę o SEO copywritingu ma w małym paluszku, a nie jest to prawdą, to ta wyjdzie szybko, gdy tylko wyślesz mu wytyczne. Tekst stworzony z ich nieuwzględnieniem albo nieprawidłowym wykorzystaniem będzie Twoją odpowiedzią na pytanie, czy copywriter umie pisać pod SEO.
Uwaga – jeśli Twoje wytyczne są niechlujnie przygotowane i po prostu niezrozumiałe, nie oczekuj cudów. Nie można odrzucać kandydata z powodu niezastosowania się do wytycznych, jeśli najpierw Ty sam się do nich nie przyłożyłeś.
8. Sprawdź, czy zna się na marketingu
Nie chodzi o szeroką wiedzę, ale o podstawowe pojęcie o tej rozległej dziedzinie. W końcu copywriting to działanie na polu marketingu. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ta wiedza nie jest ważna tak, jak umiejętność pisania i odnalezienia się w Twojej tematyce. Tak, ale – powtórzmy to kolejny raz – nie, kiedy szukasz naprawdę dobrego copywritera.
Bez wiedzy o marketingu copywriter może działać tylko ściśle według Twoich wytycznych i jeśli przygotujesz je słabo albo zbyt ogólnie, możesz dostać teksty niespełniające odpowiednich standardów.
Zerowa wiedza o marketingu u copywritera to więcej pracy po Twojej stronie. Musisz zawsze pilnować, by zlecenie było szczegółowo i zrozumiale opisane. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, bo jeśli długo funkcjonujesz w tej branży, różne kwestie techniczne mogą wydawać Ci się oczywistością. Łatwo wtedy o skróty myślowe i nieświadome zakładanie, że osoba po drugiej stronie myśli dokładnie tak samo.
9. Zleć mu zadanie próbne
Być może tego nie planowałeś, ale odpowiedz sobie szczerze – czy mądre jest zlecanie ważnego zadania bez sprawdzenia osoby, której chcesz je zlecić? W końcu gdy zatrudniasz nowego pracownika, najpierw oddelegowujesz mu prostsze zadania, a dopiero potem trudniejsze, które wiążą się z większą odpowiedzialnością. Taką samą zasadę warto stosować w przypadku copywriterów.
PORADA
Jak może wyglądać zadanie próbne? Jeśli do napisania masz np. 100 opisów kategorii, mogą to być 2–3 kategorie. Najważniejsze, aby zadanie próbne było jak najbardziej zbliżone do tego docelowego i by nie było zbyt obszerne. Zlecenie próbne pozwoli Ci ocenić ogólną jakość tekstów, ale także to, jak copywriter korzysta z wytycznych i czy trzyma się ustalonych terminów.
Czy za zadanie próbne należy zapłacić? Uważamy, że tak, zwłaszcza, jeśli postanowisz je wykorzystać. Zadaj sobie pytanie, czy Ty sam oferujesz pierwszy produkt każdemu klientowi całkowicie za darmo.
Co w przypadku, gdy teksty są absolutnie beznadziejne? Jeśli przed podjęciem współpracy ustaliliście, że w sytuacji, gdy tekst nie będzie odpowiadać Twoim wymaganiom i nie zostanie przez Ciebie w żaden sposób wykorzystany (w całości lub fragmencie), możesz odmówić zapłaty, to rzeczywiście nie musisz za niego płacić.
Jednak nie każdy copywriter zgodzi się na pisanie tekstu próbnego za darmo. Nie ma w tym nic dziwnego. Na takie rozwiązania zgadzają się zazwyczaj jedynie osoby początkujące, bez dużego doświadczenia, które szukają dopiero swoich pierwszych zleceń. Same zawsze gwarantujemy zapłatę za teksty próbne, nieważne, czy teksty zostaną przez nas ostatecznie wykorzystane, czy też nie. To niewielki wydatek w skali całego zlecenia, a pozwoli na sprawdzenie większej liczby potencjalnych copywriterów.
10. Zwróć uwagę na terminowość
O terminowości wspominaliśmy już w tekście nieco wcześniej, ale jest to na tyle ważna kwestia, że należy ją dodatkowo podkreślić. Tylko jak przed rozpoczęciem współpracy stwierdzić, czy copywriter będzie terminowy?
- Zwracaj uwagę, jak szybko odpisuje na Twoje maile. Nie chodzi o to, abyś otrzymywał odpowiedź po 5 minutach, ale czekanie 3–4 dni na wiadomość zwrotną w sytuacji, gdy ktoś prowadzi z Tobą rozmowę i jest świadomym, że powinien regularnie sprawdzać skrzynkę, jest swego rodzaju sygnałem ostrzegawczym.
- Czy copywriter odesłał zlecenie próbne na czas? Czy zrobił to na ostatnią chwilę, w dzień deadline’u (choć nie ma w tym nic złego, może świadczyć o tym, że ma wiele zleceń i siada do każdego kolejnego w ostatniej możliwej chwili – w sytuacji, gdy opóźni mu się inne, wcześniejsze zlecenie, wszystkie kolejne, w tym Twoje, także złapią opóźnienie), czy może teksty wysłał wcześniej.
Pamiętaj, freelancing to normalna praca, jak każda inna. Czy u swoich etatowych pracowników tolerujesz nieustanne opóźnienia? Podejrzewamy, że nie. Nie powinieneś więc także przymykać oka na przekraczanie deadline’u w przypadku copywritera.
Uwaga! Jesteśmy tylko ludźmi, a w życiu zdarzyć może się wiele niezaplanowanych sytuacji. Pojedyncze przekroczenie terminu to jeszcze nie powód, by całkowicie kogoś skreślać. Nie działaj zero-jedynkowo. Jednakże z pewnością czujesz różnicę w przypadku tych dwóch sytuacji:
- Współpracujesz z copywriterem od pół roku. Przez ten czas dał się poznać z bardzo dobrej strony. Zlecenia zawsze oddaje na czas. Jednak tym razem spóźnił się z tekstami kilka dni, nie dając wcześniej znać. Przeprasza, wspominając o osobistych zawirowaniach.
- Współpracujesz z copywriterem od niedawna. Do tej pory zdarzały mu się jedynie drobne, jedno- lub dwudniowe poślizgi. Jednak tym razem przekroczył termin niemal o tydzień. Nie odpisuje na Twoje wiadomości i nie odbiera telefonu. Po tygodniu bez słowa wyjaśnienia wysyła zlecenie.
Oczywiście nie zawsze sytuacja jest tak oczywista. Co, gdy ktoś ma tendencję do spóźnialstwa, ale cenisz sobie jakość jego tekstów? Co, gdy ktoś jest zawsze terminowy, ale wysyła czasem niedopracowane artykuły?
Decyzję musisz podjąć samodzielnie. Może warto poszukać kogoś nowego, ale nie kończyć jeszcze obecnej współpracy? A może warto szczerze zapytać, w czym tkwi problem? Jeśli to po prostu zbyt krótkie terminy, być może jesteś w stanie je nieco wydłużyć? Jeśli natomiast copywriter ma zwyczajnie tendencję do spóźnialstwa i nie przejmuje się Twoimi pytaniami o źródło problemu, poważnie rozważ, czy dalsza współpraca ma sens.
11. Na początku stosuj zasadę ograniczonego zaufania
Nie chodzi o to, że każdy chce Cię oszukać i masz się doszukiwać choćby najmniejszych potknięć w działaniach copywritera. Ale z drugiej strony pozwól się mu wykazać i zdobyć Twoje zaufanie.
Masz niezwykle ważne zlecenie z krótkim terminem? Zaproponuj je copywriterowi, z którym dłużej współpracujesz i który dotychczas Cię nie zawiódł, a nie nowej osobie, nawet, jeśli dobrze się zapowiada. A może nowy copywriter co chwilę ma nową wymówkę na kolejne opóźnienia – a Ty nie masz jak ich zweryfikować? Właśnie tego typu sytuacje mamy na myśli.
- Nie powierzaj copywriterowi, z którym dopiero zaczynasz współpracę, najważniejszych zleceń, jeśli nie musisz.
- Nie musisz wierzyć na słowo wszystkiemu, co pisze.
- Nie płać w całości „do przodu” za zamówienie, którego jeszcze nie otrzymałeś.
- Nie bój się dopytywać o swoje zamówienie, gdy deadline jest już za rogiem.
Zwracaj uwagę na terminowość, styl komunikacji czy jakość tekstów, ale nie osaczaj copywritera, nie traktuj go jak oszusta, który tylko czeka na okazję. Nikt nie lubi pracować w takiej atmosferze. Ale nie daj też wejść sobie na głowę. Podchodź do Waszej współpracy uczciwie – wymagaj, czego możesz wymagać, ale nie bądź negatywnie nastawiony.
Czego NIE musisz oczekiwać od kandydata?
Copywriter nie musi być idealny pod każdym względem. Zdziwiony? Pewnie nie, przecież jest tak z przedstawicielami każdego innego zawodu. W ramce niżej znajdziesz kilka aspektów, na których naszym zdaniem wcale nie musisz się skupiać, gdy szukasz dobrego copywritera. Tak naprawdę możesz, ale nadmiar kryteriów, które sobie przyjmiesz, mogą postawić poprzeczkę zbyt wysoko. W efekcie żaden copywriter nie będzie w stanie sprostać wymaganiom.
Czego zatem nie musi dobry copywriter?
- Nie musi znać się na Twojej branży. O tym też częściowo już mówiłyśmy. Dobry copywriter to nie specjalista od każdego tematu, ale z drugiej strony powinien mieć stosunkową lekkość w adaptowaniu się do nowych zagadnień. Dobry copywriter przygotuje się przed pisaniem, zapozna z Twoją stroną, z merytorycznymi materiałami. Jeśli chcesz mieć pewność, że zyska fachową wiedzę, sam dostarcz mu źródła. Wyślij mu brief, katalogi produktowe, prospekty reklamowe – wszystko, co pomoże mu zrozumieć temat, branżę i Twoją markę.
- Nie musi mieć wykształcenia polonistycznego. Wbrew pozorom polonista „z krwi i kości” wcale nie jest najlepszym twórcą treści marketingowych. Pisanie polonistycznych prac naukowych nie uczy zwięzłości i przejrzystych czy łatwych w odbiorze konstrukcji zdaniowych. Chyba, że copywriter jest po studiach polonistycznych ze specjalnością wydawniczą, dziennikarską czy związaną z marketingiem.
- Nie musi pisać bezbłędnie. Chodzi nam jednak o drobne potknięcia, które mogą się zdarzyć najlepszym. Rażące błędy nie wchodzą w grę, bo nie można ich tłumaczyć „ludzką omylnością”, tylko brakiem znajomości zasad ortografii i interpunkcji albo niedbalstwem. Są opinie, według których copywriter nie musi pisać poprawnie, ma pisać teksty skuteczne dla celów marketingowych. Nie zgadzamy się z tym – marketing koniec końców jest dla człowieka, a ten przecież dostrzeże błędy. I błędy te będą pryzmatem, przez który odbiorca będzie parzył na Twoją markę. O ile nie zniechęci się na tyle, by od razu zrezygnować z kontaktu z Tobą lub Twoimi treściami.
- Nie musi Cię poprawiać – nie musi zwracać Ci uwagi na nieścisłości w wytycznych, nie musi oferować Ci rad dotyczących strategii stworzenia treści czy poprawy przygotowywanych przez Ciebie wytycznych. Może to zrobić i będzie to z jego strony niezwykle miłym gestem, ale pamiętaj, że przygotowanie wytycznych jest po Twojej stronie.
- Nie musi oddawać zleceń przed terminem. Wspominałyśmy już, że wysyłanie tekstów „na styk” może świadczyć o tym, że copywriter jest mocno obciążony pracą – ale nie jest to nic złego. W końcu zlecenie zostało oddane zgodnie z ustaleniami.
Kto zamiast zewnętrznego copywritera?
Jak widzisz, trochę tego jest. Szukanie zewnętrznego copywritera może – ale nie musi – być czasochłonne i nie zawsze masz gwarancję, że ostatecznie znajdziesz odpowiednią osobę. Masz jednak alternatywy. Oto inne możliwe wyjścia.
1 Współpraca z agencją
Nie musisz martwić się o szukanie odpowiedniego copywritera – agencja zajmie się doborem najlepszego autora. Możesz jej także zlecić stworzenie wytycznych pod SEO, a sam zapewnisz jedynie brief czy wsad merytoryczny, jeśli jest to konieczne. Minusy takiego rozwiązania? Zamiast szukać copy, musisz poszukać agencji, a tutaj też nie zawsze od razu trafisz na odpowiedniego kandydata. Agencja zażyczy sobie także więcej niż freelancer, bo stawka musi pokryć również ich know-how czy prowizję.
2 Zatrudnienie w roli copywritera obecnego pracownika
Tak, to jak najbardziej możliwe! Być może wśród zatrudnionych u Ciebie osób jest ktoś, kto byłby w stanie podjąć się takiego zadania – ktoś, kto wykazuje się odpowiednią swobodą pisania. Może być to chociażby pracownik działu marketingu, jeśli taki masz. Jak jednak uzupełnić ewentualne braki wiedzowe? Najlepszym wyborem jest odpowiednie szkolenie.
Oczywiście w sieci można znaleźć wiele darmowych materiałów, które pozwalają poznać podstawy SEO copywritingu. Jednakże wiedza ta jest fragmentaryczna i czasem wymaga również weryfikacji. Lepszym rozwiązaniem będzie więc szkolenie z copywritingu. Oferuje ono całą niezbędną wiedzę w jednym miejscu i to przekazywaną przez osoby z odpowiednim doświadczeniem.
Plusy takiego rozwiązania? Szkolenie to jednorazowy koszt. W zamian masz swoje własnego copywritera, który pracuje tylko dla Ciebie i który nie ma innych zleceń. Co więcej, to osoba, która zna już Twoją firmę i ma ogromną wiedzę nie tylko na temat Twojej branży, ale także specyfiki funkcjonowania Twojego biznesu – wiedzę, której najpewniej nigdy nie będzie mieć copywriter zewnętrzny.
3 Samodzielne tworzenie tekstów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Od niedawna masz jeszcze jedną możliwość – samodzielne tworzenie treści za pomocą AI, np. ChatGPT. Jeśli myślałeś wcześniej o tym, by samemu pisać teksty dla swojego biznesu, bo masz na to czas i chcesz to zrobić możliwie tanio, to jest to pomysł wart rozważenia. Pamiętaj jednak, że bez dobrych promptów i wystarczającego obycia z czatem możesz nie uzyskać satysfakcjonujących Cię rezultatów. Co więcej, czat, przynajmniej w obecnej formie, nie udźwignie wielu zadań – może mieć problem ze specjalistycznymi tematami albo z bardziej perswazyjnymi formami przekazu.
Jeśli czujesz, że potrzebujesz kogoś z dużym doświadczeniem, kto mógłby nakierować Cię trochę w Twoich contentowych działaniach, to zastanów się jednak nad współpracą z człowiekiem. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by mniej wymagające treści tworzyć z użyciem AI. Pamiętaj jednak, że musisz wygospodarować sobie czas na tworzenie i poprawianie takich tekstów. Warto też wziąć udział w szkoleniu AI dla marketingu, gdzie dowiesz się, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w SEO, content marketingu i social mediach.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że nasz artykuł okaże się pomocny w trakcie poszukiwania tego jedynego lub tej jedynej. Traktuj nasze rady jak wskazówki i nie zapominaj o swojej biznesowej intuicji – a także o możliwych alternatywnych rozwiązaniach!
Przeczytaj też: Jak zostać copywriterem?
Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.
Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!