Anna Orzechowska

Jak zostać copywriterem?

W Twojej głowie wykiełkowała myśl: „a może by tak zostać copywriterem?”. To taki punkt startowy w Twojej potencjalnej karierze copywritera. Punkt dojścia to moment, w którym masz na koncie przynajmniej kilkanaście pierwszych tekstów na zlecenie z zewnątrz, które przyniosły Ci dochód. Jak wygląda ścieżka (a może raczej droga) pomiędzy tymi punktami? Podpowiem Ci, jak zostać copywriterem z prawdziwego zdarzenia. Dowiesz się zatem, jakie wykształcenie powinieneś mieć, jak wyszlifować warsztat i zdobyć doświadczenie, co zawrzeć w portfolio, jak zbudować swoją ofertę i jakie stawki ustalić za swoją pracę.  

Copywriter – praca (teoretycznie) dla każdego

Droga, o której piszę na początku, na pewno nie jest prosta, ale nie chodzi mi tu bynajmniej o to, że copywriterem jest tak trudno zostać. Mam na myśli bardziej to, że droga ta nie przebiega w linii prostej – schematy mogą być różne, z pominięciem pewnych etapów lub z wieloma odgałęzieniami. Jeśli miałabym to przedstawić graficznie, droga do zostania copywriterem miałaby bardziej postać wielokierunkowego grafu niż osi czasu z następującymi po sobie etapami. Postaram się zatem przedstawić jedną z możliwych dróg, która może zaprowadzić Cię do celu, wskazując przy tym na ewentualne alternatywy. Przy okazji miła informacja dla Ciebie: bez względu na to, jaką ostatecznie postać przyjmie Twoja droga, pierwszy etap masz za sobą. To etap uświadomienia sobie, że copywriting to prawdopodobnie coś dla Ciebie. Brawo!

Czy zaproponowana tu ścieżka będzie tą najprostszą? Czy tą, którą adepci copywritingu obierają najczęściej? Chciałabym móc powiedzieć, że najskuteczniejszą, ale samo „wypełnienie schematu” nie wystarczy. Aby zostać dobrym copywriterem pozyskującym satysfakcjonujące zlecenia za satysfakcjonujące pieniądze, musisz obrać dobrą drogę, ale i odpowiednio zaangażować się w przygotowanie do pracy. Nie żeby to było kolejne odkrycie Ameryki, przecież niemal w każdej dziedzinie życia narzędzie jest jedynie bezdusznym narzędziem, dopóki człowiek nie weźmie go do rąk i nie wprawi w ruch swoją inicjatywą, pomysłowością, ciężką pracą. 🙂 Niemniej, wolę uprzedzić. Dwóch różnych copywriterów, obierając tę samą drogę, może na końcu reprezentować inne standardy i prowadzić swoją karierę z różnym powodzeniem. 

Ok, do brzegu. Praca copywritera nie jest dla absolutnie każdego. Na pewno nie jest dla Ciebie, jeśli:

  • pisanie zawsze szło Ci jak po grudzie,
  • tak szczerze, to nie lubisz pisać, 
  • najlepiej odnajdujesz się w zadaniach do bólu powtarzalnych, schematycznych,
  • wymyślanie nowych rozwiązań i wykazywanie inicjatywy to coś, co Cię męczy.

Opowiedziałeś przynajmniej raz twierdząco? Pewnie szkoda czasu na dalszą lekturę. Zakładam jednak, że nie utożsamiasz się z powyższymi stwierdzeniami. Ktoś, kto nie lubi pisać, nie wpadłby na pomysł o rozpoczęciu kariery copywritera!

Copywriter – co to za zawód?

Zanim ustalimy, jak zacząć pracę jako copywriter, najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, na czym ta praca w ogóle polega. 

Copywriting jest pisaniem na potrzeby reklamy i marketingu. W zależności od tego, czy mówimy o copywritingu pojmowanym tradycyjnie, czy jego odmianie, jaką jest copywriting SEO, inne będą kanały dystrybucji jego wytworów. W sposób podstawowy możemy go podzielić na copywriting online oraz offline, choć współcześnie oba te obszary silnie się przenikają. Zatrudniony w firmie copywriter może zajmować się tworzeniem treści wyłącznie do kanałów online bądź odpowiadać za treści marketingowe całościowo, także za slogany i treści reklam np. telewizyjnych. Wiele zależy od wielkości firmy i charakteru jej działalności. Trudno, by e-commerce zatrudniał copywritera do tworzenia treści bez związku z SEO.

Czym zajmuje się copywriter? Na to pytanie można odpowiedzieć na różne sposoby.

  1. Pisze teksty na bloga firmowego, treści sponsorowane, publikacje gościnne na zewnętrznych portalach\/blogach, posty do social mediów, niekiedy przygotowuje też treści reklam w internecie.
  2. Pisze treści będące wizytówką i wyróżnikiem firmy. W takim rozumieniu copywriter zajmuje się realizacją w praktyce założeń strategicznych komunikacji marki.
  3. Pisze treści potrzebne firmie do tego, by osiągać zysk. Jednym z głównych celów jego pracy jest przyciągnięcie nowych klientów i kontrahentów i zwiększenie sprzedaży. Cele te realizuje zwykle w sposób niebezpośredni, czyli np. poprzez dostarczanie treści poradnikowych, edukacyjnych, rozrywkowych pod szyldem marki.

Więcej o samym copywritingu, jak i o zadaniach copywritera przeczytasz w moich artykułach na blogu MaxROY.agency: Copywriting – co to takiego? oraz Copywiriter i copywriter SEO: który z nich jest potrzebny w Twojej firmie?

Co trzeba zrobić, żeby zacząć pracę z pisaniem tekstów? Jak zostać copywriterem? Przejdźmy do poszczególnych kroków i etapów, które powinieneś przejść, żeby zostać copywriterem z krwi i kości. Pamiętaj, to jedna z proponowanych dróg!

Copywriter – jak zacząć? Krok 1: wykształcenie

Na start paradoks! Nie musisz kończyć kierunkowych studiów, żeby zostać copywriterem. Pisząc o kierunkowych studiach, mam na myśli np. polonistykę, dziennikarstwo czy marketing. Jeśli więc zakładałeś, że pierwszym koniecznym do poczynienia krokiem będzie zapisanie się na podyplomówkę na wydziale filologii polskiej, hold your horses. Są inne metody nauki, ale o tym więcej za chwilę. 

Jeśli jesteś już po studiach, oczywiście możesz kształcić się dodatkowo pod kątem kariery copywritera, ale absolutnie nie musisz. Mało tego – możesz wykorzystać wykształcenie, które zdobyłeś jeszcze przed planami związanymi z copywritingiem. Jesteś po ochronie środowiska? Możesz zatem wyspecjalizować się jako copywriter-ekspert od tematów ekologii, planowania przestrzennego czy problemów związanych z klimatem. Studiowałeś anglistykę? Swój biegły angielski możesz wykorzystać w pracy jako copywriter anglojęzyczny. Jest też naprawdę wielu copywriterów po studiach na politechnice. Takie studia czynią ich perełkami na copywriterskim rynku – oni nie boją się trudnych (czyli technicznych) tematów. 😉 Oczywiście pod warunkiem, że w parze ze specjalistyczną wiedzą idzie u nich lekkość pióra! 

Jeszcze jednak uwaga: w żadnym razie nie twierdzę, że do tego, by zostać copywriterem, potrzebne są jakiekolwiek studia. Nie trzeba kończyć uczelni wyższej, żeby być np. krawcem. A wiedza osoby wykonującej ten zawód jest niezwykle cenna przy pracy dla klientów z branży modowej. Mało tego – jako krawiec możesz też po prostu umieć fajnie pisać i odnajdować się w wielu tematach, niekoniecznie związanych z wyuczonym zawodem.

Copywriting – jak zacząć? Krok 2: zdobycie warsztatu

Skoro nie kierunkowe wykształcenie, to co? Na pewno szereg cech charakteru, a do tego pewne umiejętności, które można w sobie wykształcić. Cechy charakteru mają tę wadę, że są nam dane odgórnie – nie możesz na zawołanie stać się uporządkowanym, jeśli od urodzenia lepiej odnajdujesz się w tzw. twórczym chaosie. Jeśli brakuje Ci pewnych cech osobowościowych predysponujących do zawodu copywritera, zawsze możesz podciągnąć się pracą nad umiejętnościami. Te związane z pisaniem to naczelny przykład. Nie musisz ćwiczyć warsztatu na studiach polonistycznych, ale w jakiś inny, poboczny sposób już tak – np. pisząc do studenckiego pisma działającego na Twojej uczelni. Tak, akademie rolnicze też prowadzą swoje wydawnictwa. 

W porządku, ale jakie są te najbardziej pożądane cechy u kandydata na copywritera? 

  • Nie chcę, ale muszę zacząć od kreatywności. Cóż, choć samo słowo ma lekkie znamiona wytrychu, jednak trzeba mu oddać to, że jest ważną cechą u dobrego copywritera. Kreatywność można tu też określić jako jasność umysłu i umiejętność nieszablonowego myślenia.
  • Następne w kolejce są szerokie zainteresowania. Oczywiście można z myślą o rozwoju kariery z dnia na dzień zacząć interesować się szeregiem nowych dziedzin (wówczas byłoby to ćwiczenie umiejętności), jednak to ten, u którego zaciekawienie światem jest naturalne i niewymuszone, zazwyczaj lepiej radzi sobie z pisaniem na zróżnicowane i specjalistyczne tematy.
  • Ważna jest także umiejętność gromadzenia informacji i ich przetwarzania
  • Z powyższym łączy się umiejętność logicznego myślenia i wnioskowania
  • Całość spina łatwość dzielenia się wiedzą. Jest to już cecha z pogranicza, czyli coś, co moim zdaniem da się ćwiczyć.

Bez względu na to, czy i które z powyższych cech posiadasz, powinieneś ćwiczyć warsztat. Jedna z najgorszych możliwych odpowiedzi na pytanie, jak zacząć pracę jako copywriter, brzmi: po prostu zacznij oferować swoje usługi, z marszu, bez zastanowienia. Potem jakoś to pójdzie.

Otóż nie, nie pójdzie. Albo inaczej: można tak zacząć, tylko jak długo utrzymasz się na rynku pracy?

Copywriting to nie ściemnianie, ale konkretna praca na bazie realnych umiejętności. Gdzieś kiedyś musisz wyrobić warsztat.

Uwaga! Nie twierdzę, że jest to równoznaczne ze zdobyciem doświadczenia. Zwykle tak jest, że warsztat szlifuje się, realizując pierwsze zlecenia, czyli zdobywając pierwsze doświadczenia. Jednak równie dobrze możesz ćwiczyć się na zupełnie innych polach:

1 Pisząc „do szuflady”

Bierzesz na warsztat przykładowe strony internetowe i zakładasz, że to Twoi klienci. Jak mogłoby wyglądać zlecenie na serię artykułów blogowych albo paczkę opisów kategorii produktowych? Zmierz się z tym, napisz te teksty tak, jak potrafisz. Problemy, które napotkasz, będą idealną motywacją, by poszperać w internecie, branżowej prasie i w książkach w poszukiwaniu rozwiązania. W ten sposób nauczysz się więcej, niż gdybyś przeczytał książki o copywrtingu bez kontekstu, odniesienia do konkretnych, pisanych przez Ciebie tekstów.

2 Wyszukując w internecie teksty takie, jakie sam chciałbyś pisać i oceniając je krytycznym okiem

Jak napisałbyś je lepiej? Popraw w nich błędy, przeredaguj zdania, by brzmiały inaczej, a zachowały sens, poćwicz stosowanie strony czynnej w miejsce biernej… Więcej pomysłów na ćwiczenia znajdziesz w sieci.

3 Bardzo dużo czytając

Tak, wszyscy na tę poradę patrzą z lekkim pobłażaniem (bo co to za szlifowanie warsztatu, gdy się czyta zamiast pisać), ale zapewniam, że to absolutny must have wśród działań rozwijających umiejętności copywritera. Czytaj najlepiej wszystko, co wpadnie Ci w ręce, od literatury pięknej, po teksty użytkowe. Jako copywriter będziesz przecież pisać zróżnicowane treści, czasem wymagające nieco polotu, czasem do bólu techniczne. Jeśli chodzi o powieści, sięgnij po prozę Hemingwaya, którego w copywriterskim środowisku uznaje się na wzór pisania rzeczowym i przejrzystym językiem.

Praca jako copywriter – krok 3: udział w szkoleniu

Wszystkie powyższe metody możesz stosować w celu nauki pisania. A co, jeśli umiesz pisać lub uczysz się tego na własną rękę, ale nie masz wiedzy technicznej, np. z zakresu SEO? Możesz próbować łapać pierwsze zlecenia bez tego, niektóre firmy są skłonne nauczyć współpracowników potrzebnego warsztatu. Jednak zdecydowanie łatwiej jest wtedy, gdy zgłaszasz się do zlecenia jako osoba już przygotowana warsztatowo. Zleceniodawca tylko przekazuje Ci wytyczne, a Ty działasz. Jak nauczyć się copywritingu od strony technicznej?

Możesz zapisać się na szkolenie. Tych jest naprawdę mnóstwo – zarówno kursów e-mailowych czy w formie e-booków, jak i kilkugodzinnych kursów wideo do odbycia online lub stacjonarnie. Najbardziej zaawansowane są te prowadzone na żywo przez szkoleniowca. Składają się na nie część teoretyczna i warsztatowa, zdobywasz na nich wiedzę i od razu ją ćwiczysz. Ich ogromną przewagą nad innymi kursami jest to, że możesz na nich porozmawiać ze specjalistą, zadać nurtujące Cię pytania i poprosić o dodatkowe wyjaśnienia. 

Poziom zaawansowania szkoleń jest różny. Jeśli jesteś osobą bardzo początkującą, możesz zacząć od tego, co dostępne jest bezpłatnie – czytania branżowych blogów, forów dyskusyjnych, słuchania podcastów, a nawet uczestnictwa w darmowych mini szkoleniach, które różne podmioty związane z branżą udostępniają w ramach własnej promocji. Takie źródła wiedzy pozwolą Ci zrozumieć absolutne podstawy pracy copywritera.

Bywa i tak, że wiele źródeł wywołuje poczucie rozdźwięku. Różni specjaliści przedstawiają różne wytyczne co do tego, jak należy pisać, jakie techniki językowe stosować, w jaką długość tekstów celować, ilu fraz kluczowych używać. Czy Twoim zadaniem jest wynotowywać wszystkie zalecenia, wyciągać z nich statystyki i przyjmować za prawdę to, co wśród Twoich wirtualnych nauczycieli powtarza się najczęściej? Na szczęście są prostsze i pewniejsze metody. Ulga, prawda?

Jeśli nie chcesz się rozdrabniać, od razu postaw na profesjonalne, kompleksowe szkolenie. Przykładem takiego szkolenia może być Copywrting SEO od podstaw. Zarabiaj na pisaniu, które w październiku 2021 poprowadzę po raz pierwszy razem z Dominiką Gracz-Moskwą. Dzięki udziale w nim zyskasz sprawdzoną, uporządkowaną wiedzę wraz z kluczowymi dla Ciebie podstawami.

Czy opłaca Ci się w to inwestować już na samym starcie? Tak, jeśli cenisz swój czas. Tak, jeśli chcesz od razu nauczyć się konkretów, które pozwolą Ci w krótkim czasie podjąć się profesjonalnie pierwszych zleceń. A może masz już za sobą próby nauki pewnych umiejętności na własną rękę i jesteś tym zmęczony? Często jest tak np. z nauką języka – dla wielu osób dopiero dodatek motywacji z zewnątrz sprawia, że potrafią wytrwać w nauce długoterminowo („opłaciłem kurs, mam ustalony harmonogram spotkań z lektorem, muszę się więc zaangażować”). Inwestycja w kurs może sprawić, że szybciej i z większym impetem wkroczysz w copywriterski świat, dzięki czemu koszty szkolenia szybko Ci się zwrócą i zaczniesz prawdziwie zarabiać na pisaniu.

Praca copywriter – krok 4: przygotowanie oferty i cennika

Ten krok dotyczy osób, które planują pracę jako freelancer. Taka ścieżka kariery oznacza pisanie tekstów na zlecenie dla różnych podmiotów. Twoi potencjalni klienci – ci, których sam wyszukasz, a także ci, którzy wyszukają Ciebie – będą zainteresowani nie tylko tym, co i jak piszesz (a więc Twoim portfolio, o którym więcej w kolejnej części), ale też za ile. Naiwnością byłoby sądzenie, że cena nie jest jednym z kluczowych kryteriów podczas wyboru copywritera. Wiadomo, każdy, kto traktuje swój biznes poważnie, chce, żeby zrobione było dobrze, ale i możliwie tanio.

Cennik – opublikowany np. na Twojej stronie internetowej, choć częściej wysyłany indywidualnie na prośbę zainteresowanej współpracą osoby – pozwala na wstępną selekcję zleceń. Zleceniodawca, któremu nie spodobają się Twoje ceny, od razu może zacząć szukać gdzie indziej. Ty też czerpiesz korzyści z tego, że masz ustalony cennik usług. Wyszukując oferty, które mają podane zakresy wynagrodzenia, możesz łatwo odsiać te, które są poniżej Twoim minimum. Bez cennika, zwłaszcza na początku przygody z copywritingiem, każda oferta jest kusząca i może Ci się wydawać, że nie powinieneś odrzucać żadnej z nich. „Ważne, że ktokolwiek chce mi cokolwiek zapłacić” to częsta, ale szkodliwa myśl u początkujących copywriterów-freelancerów.

Z drugiej strony absolutnie nie namawiam do przeceniania siebie na starcie. „Wyceń swoje usługi tak, żeby było nie za mało, ale i nie za dużo” – taka rada to żadna rada, dlatego po raz kolejny odsyłam Cię na blog MaxROY.agency. Tym razem do artykułu Dominiki Gracz-Moskwy Ile zarabia copywriter?, gdzie znajdziesz konkretniejsze wskazówki. 

Jak stworzyć cennik na potrzeby pracy copywritera?

Sposobów (jak zwykle) jest kilka.

1. Przyjmując wybraną jednostkę rozliczeniową:

  • 1000 znaków ze spacjami (zzs),
  • 1000 znaków bez spacji (zbs),
  • rozliczenie za godzinę pracy,
  • rozliczenie za zlecenie.

Najpowszechniej stosowane jest rozliczenie za tysiąc zzs, bo jest najbardziej miarodajne. Najtrudniej jest wyceniać pracę per projekt. Ustalenie cennika w taki sposób jest praktycznie niemożliwe bez kontekstu, więc jeśli klient preferuje taką formę, copywriter zwykle dokonuje wyceny indywidualnej. 

2. Dokonując podziału na rodzaje tworzonego contentu. 

Rzadko który copywriter pisze wyłącznie jeden rodzaj tekstów, a przecież każdy z nich to trochę inna specyfika, poziom trudności itp. Więcej pracy i zaangażowania potrzeba do napisania artykułu na bloga niż opisu kategorii.

PRO TIP: profesjonalny copywriter dokonuje podziałów cenowych także w obrębie jednego rodzaju tekstów. Np. artykuły blogowe wycenia trójstopniowo:

  1. proste, niewymagające researchu teksty – najtańsze,
  2. średnio trudne, wymagające niedużego researchu – średnia cena,
  3. trudne artykuły na specjalistyczne tematy, wymagające pogłębionego researchu – najwyższa cena.

Dzięki zastosowaniu w ofercie podziału ze względu na rodzaj treści masz szansę otrzymywać zdecydowanie bardziej adekwatne wynagrodzenie swojej pracy. Pomyśl sam: czy tysiąc znaków ze spacjami artykułu eksperckiego będzie kosztowało Cię tyle samo pracy, co ta sama liczba znaków opisu produktu?

PORADA

Nie podawaj sztywnych stawek. Zastosuj widełki, np. „25-45 zł” albo wykorzystaj zapis „od 50 zł”.

Jak przygotować ofertę?

Tak naprawdę to przed chwilą otrzymałeś odpowiedź na to pytanie. W ofercie powinieneś rozpisać wszystkie rodzaje usług, jakich jesteś w stanie się podjąć. Najlepiej, jeśli do każdej dodasz kilka słów rozwinięcia.

Przykład: 

Usługa – Korekta

Opis – Korekta językowa i stylistyczna tekstu wraz z optymalizacją tekstu pod SEO.

Czy podawać ceny w ofercie?

Jeśli Twoja oferta ma charakter „otwarty”, czyli podajesz widełki cenowe lub minimalną cenę za zlecenie, nie powinieneś bać się upubliczniania swoich stawek. To wyraz Twojej pewności siebie i świadomości własnej wartości. Poza tym, jak już wspominałam, jawność cen pozwala odsiać klientów, z którymi i tak nie nawiązałbyś współpracy. Oszczędność czasu i energii dla obu stron!

Copywriter-freelancer – jak zacząć zarabiać? Krok 5: przygotowanie portfolio

Z tematem cennika i oferty ściśle wiąże się przygotowanie portfolio. Oferta z cennikiem to tylko Twoja obietnica dla klienta, natomiast portfolio jest potwierdzeniem, że to, co przedstawiasz w swojej obietnicy, to prawda. Jako copywriter nie możesz funkcjonować bez portfolio – jeśli nie udostępnisz go samodzielnie, to prędzej czy później i tak zostaniesz o nie poproszony. 

Jak przygotować portfolio? Początkujący w zawodzie nie ma lekko, bo trudno zdobywa się zlecenia, gdy nie ma się tekstów na potwierdzenie swoich umiejętności. Oto, co możesz w takiej sytuacji wstawić do swojego portfolio:

  • Pisane „do szuflady” teksty, na których szlifowałeś warsztat. Oczywiście te, które są coś warte i sądzisz, że Ci się udały. 
  • Różne poboczne teksty, które pisałeś w przeszłości: artykuły do gazet, magazynów, ulotek, broszur (np. materiałów promocyjnych, które przygotowywałeś w ramach działalności na studiach czy jakiejś organizacji non-profit). Szkolne wypracowania czy wyimki z pracy licencjackiej się nie nadają.
  • Jeśli nie masz zupełnie nic, po prostu napisz parę różnych tekstów od podstaw, specjalnie z myślą o portfolio. Stwórz takie treści, które jak najszerzej ukażą Twoje umiejętności i pola zainteresowania.  

A jeśli masz już na koncie jakieś współprace i teksty swojego autorstwa? Czy możesz je wstawić do portfolio? Wszystko zależy od tego, na jakie warunki umawiałeś się ze zleceniodawcą w umowie. 

Jako autorowi przysługują Ci majątkowe i osobiste prawa autorskie. Prawa majątkowe można sprzedać, dlatego też Twój klient ma prawo do wykorzystywania komercyjnie stworzonego przez Ciebie contentu. Prawa osobiste są natomiast niezbywalne, więc zawsze i wszędzie to Ty jesteś autorem swoich tekstów.

Teoretycznie więc zawsze możesz pokazywać swoje teksty innym i się pod nimi podpisywać. W praktyce jednak zleceniodawcy najczęściej zastrzegają sobie w umowie z copywriterem, by ten nie korzystał ze swoich praw osobistych. Jeśli więc chcesz mieć prawo do wykorzystywania tekstów w portfolio, już na etapie dogadywania z klientem warunków współpracy ustal kwestię zapisu o wykonywaniu bądź nie praw osobistych. 

Jak zarabiać na pisaniu? Krok 6: wybór specjalizacji

Nie chodzi o to, byś już na starcie zawężał się do określonej tematyki. Musiałbyś to zrobić intuicyjnie, a o wiele lepszym doradcą jest doświadczenie. Wielu początkującym copywriterom się wydaje, że skoro prywatnie interesują się literaturą i sztuką, to w tych tematach najlepiej sprawdzą się zawodowo. Niekoniecznie. 

Daj sobie czas na spróbowanie chleba z niejednego pieca. Podejmuj się różnorodnych zleceń, by sprawdzić, w jakim rodzaju contentu odnajdujesz się najlepiej i na jakie tematy masz szansę pisać najbardziej profesjonalnie. Czasem wybór specjalizacji następuje samoczynnie – np. realizujesz duże zlecenie w danym temacie, a następnie łatwiej pozyskujesz kolejne, bo mogłeś już pochwalić się zleceniodawcy, że masz doświadczenie w danym obszarze. 

Możesz też wykorzystać swoje wykształcenie. Jesteś dietetykiem, który postanowił przebranżowić się na copywritera? Super, dla potencjalnego klienta jesteś o wiele większym autorytetem niż „copywriter od wszystkiego”. Wystarczy, że jeszcze potwierdzisz swoje umiejętności związane z warsztatem pisarskim.

Praca dla copywritera – krok 7: pozyskiwanie klientów

To, czy pozyskanie klientów znajdzie się na Twojej ścieżce kariery właśnie w tym miejscu, w dużej mierze zależy od tego, czy będziesz pracować w dziale marketingu jednej firmy lub w agencji marketingowej, czy postawisz na freelance. Np. w agencji to Twój pracodawca zajmuje się pozyskiwaniem klientów, a Ty otrzymujesz zadania związane z ich obsługą. Jeśli zwiążesz się z jedną firmą, to właśnie to jest moment pozyskania klienta. Jako freelancer będziesz pozyskiwał kolejnych klientów stale.  

Czasem sytuacja wygląda jeszcze inaczej. Zarówno na etacie, jak i w charakterze wolnego strzelca można pracować dla wielu klientów, jak i tylko dla jednego, czyli na wyłączność. Czy na etapie przygotowania do zawodu musisz podjąć decyzję na tym obszarze? Na szczęście nie, mimo, że początki pracy copywritera to wypisz wymaluj praca na wielu różnych frontach. W końcu musisz najpierw zdobyć doświadczenie i zbudować portfolio, a najoptymalniej jest to zrobić właśnie poprzez chwytanie za różne zlecenia, zarówno pod względem rodzajów tekstów, jak i tematów. Dzięki temu, że sprawdzisz się nie tylko w treściach blogowych, ale też np. hasłach reklamowych, specjalistycznych artykułach eksperckich oraz lżejszych lifestylowych formach, łatwiej znajdziesz swoją specjalizację. Wybór specjalizacji nie jest obowiązkowy, ale dobry copywriter powinien ją mieć. 

Teraz ważna uwaga: specjalizowanie się w wybranych tematach nie jest równoznaczne z tym, że musisz znaleźć pracę w jednej, konkretnej firmie. Możesz być freelancerem, poszukując zleceń we właściwych dla siebie zagadnieniach i rodzajach treści.

Przykład: specjalizujesz się w zagadnieniach branży farmaceutycznej. Możliwe ścieżki Twojej kariery:

  • zatrudniasz się w dziale marketingu konkretnej firmy, np. apteki internetowej;
  • nawiązujesz długoterminowe współprace z kilkoma podmiotami (B2B); 
  • działasz jako freelancer, łapiąc jednorazowe zlecenia na teksty z interesujących Cię tematyk (seria artykułów na bloga o suplementach diety, raport o stanie zdrowia Polaków, paczka opisów do katalogu produktowego na stronę producenta półproduktów farmaceutycznych).   

Gdzie szukać klientów i zleceń?

Uwaga, zaskoczenie: sposobów na to jest wiele! 😉 Jeśli masz przygotowany cennik, ofertę i portfolio, możesz ogłaszać się np. na:

  • portalach/platformach contentowych i copywriterskich, np. useme.eu, goodcontent.pl,
  • grupach dla copywriterów np. na Facebooku,
  • portalach ogłoszeniowych, np. olx.pl, oferia.pl.

Możesz też działać w sposób pośredni, np. profesjonalnie uzupełniając swój profil na LinkedIn. W taki sposób otwierasz się też na to, by zleceniodawcy sami wychodzili do Ciebie z zapytaniem o współpracę. Najlepiej jest to zrobić na etapie, gdy masz konkretne atuty, którymi możesz się pochwalić. Ciekawe współprace, publikacje, odbyte kursy. Jeśli możesz już uzupełnić w swoim profilu takie informacje, to możesz też śmiało w polu „obecne stanowisko” wpisać „copywriter”. 😉

To by było na tyle. W tym momencie będziesz już miał za sobą mnóstwo pracy, ale to, co najlepsze, dopiero przed Tobą!

A kiedy postawisz już pierwsze kroki, pora na doskonalenie swoich umiejętności! Zobacz następujące poradniki, które Ci w tym pomogą:

  1. 7 nawyków, które ułatwią Ci tworzenie angażujących treści
  2. 8 wskazówek, jak napisać dobry artykuł do internetu
  3. Jak stworzyć content idealny? 12 porad i zasad dobrej treści
  4. 11 błędów, które nagminnie popełniają copywriterzy
szkolenie copywriting

czytaj także

Analiza fraz kluczowych z darmowymi narzędziami. Jak to robić? 8 dos i don’ts

Anna Orzechowska

O autorze

Anna Orzechowska

Content marketing specialist w MaxROY.agency. Z content marketingiem związana od 7 lat. Zaczynała od redagowania portalu o zdrowiu i zdrowym stylu ...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz