Błażej Starosta

Backup sklepu internetowego. Dlaczego warto ubezpieczyć swoją stronę?

Prowadząc biznes musisz mieć zawsze plan B na wypadek, gdyby coś poszło nie po Twojej myśli. W przypadku sklepów internetowych jest nim kopia zapasowa całej strony i wszystkich danych. Dlaczego backup sklepu internetowego jest tak ważny i jak się za to zabrać?

Duże awarie, pożary czy zalania serwerowni uświadamiają z pewnością wielu osobom, jak istotne jest posiadanie kopii zapasowej swojej strony internetowej. W wyniku nagłej i poważnej awarii w data center stracić można mnóstwo danych, a usługi mogą przestać działać. W takich sytuacjach dane można odzyskać i przywrócić dzięki niezależnym kopiom zapasowym. Co jednak w przypadku braku backupu? Cóż, w takiej sytuacji można na zawsze pożegnać się z danymi.

Powyższe przykłady krytycznych awarii w serwerowni występują jednak rzadko i to jedynie kropla w morzu potencjalnych zagrożeń, które mogą spowodować, że Twój sklep przestanie działać i przyjmować zamówienia. Do tego worka dorzucić można bowiem także błędy w kodzie aplikacji, usterki przy aktualizacji lub… przypadkowe usunięcie danych.

Kopia zapasowa jest w takim wypadku jak wehikuł czasu – nawet jeśli utracisz wszystkie dane swojego sklepu z serwera, to dzięki backupowi możesz je w całości przywrócić i ponownie uruchomić sklep.

Kiedy przydaje się kopia zapasowa strony?

Backup sklepu internetowego jest jak ubezpieczenie domu. I podobnie jak w przypadku ubezpieczenia nieruchomości, również i tutaj jest wiele sytuacji, w których to ubezpieczenie okaże się przydatne. Istnieje bowiem wiele codziennych sytuacji, które mogą wystąpić i sprawić, że pojawi się potrzeba przywrócenia danych z backupu. Awaria serwerowni wcale nie jest jedynym takim przypadkiem. 

1 Przed aktualizacją sklepu internetowego

Sklepy internetowe są jak każde inne oprogramowanie i należy je na bieżąco aktualizować. Pamiętaj jednak, że każda aktualizacja wiąże się z mniejszym lub większym ryzykiem uszkodzenia danych. Jeżeli po aktualizacji Twój sklep przestanie całkowicie działać lub część jego funkcji ulegnie uszkodzeniu, to dzięki kopii zapasowej szybko przywrócisz uszkodzone pliki lub cały sklep.

2 Przed wprowadzaniem zmian i nowych funkcji w sklepie

Planujesz przebudowę wyglądu strony? A może chcesz wprowadzić nowe funkcje, takie jak listy życzeń, dodatkowe metody płatności czy możliwość składania zamówień przedpremierowych? W zależności od oprogramowania wdrożenie nowych funkcji może wiązać się z większym lub mniejszym ryzykiem. Przed wprowadzaniem jakichkolwiek większych zmian na stronie warto wykonać backup.

3 Przed udzieleniem dostępu do sklepu osobom trzecim

Bez względu na to, czy „na zaplecze” wprowadzasz nowego pracownika, czy też programistę lub marketingowca – stwórz kopię zapasową na wypadek, gdyby ta osoba popełniła jakiś błąd i uszkodziła funkcje sklepu.

4 W razie ataku na Twój sklep

Sklepy internetowe mogą stać się przedmiotem ataków, w wyniku których strona przestanie działać. Część z tych ataków może spowodować „tylko” tymczasową niedostępność Twojego biznesu w sieci, podczas gdy inne trwale uszkodzą sklep, co spowoduje, że pojawi się konieczność przywrócenia go do wcześniejszej wersji.

5 Przy migracji sklepu na nowy serwer

Migracja działającego sklepu ze starego serwera na nowy nie stanowi problemu. Co jednak zrobić w takiej sytuacji, jak wspomniana awaria serwerowni, w wyniku której utraciliśmy swój sklep? Możesz umieścić swój sklep u innego hostingodawcy, ale żeby to zrobić, musisz posiadać kopię zapasową, z której da się go odtworzyć w nowym środowisku wraz ze wszystkimi zamówieniami i danymi klientów.

Zagrożenia wynikające z braku kopii zapasowej sklepu

Brak kopii zapasowej strony jest chyba najgorszą rzeczą, jaka może Ci się przytrafić w trakcie awarii. Jakie konsekwencje niesie taka sytuacja? 

Twój sklep będzie niedostępny

To oczywiste: jeśli nie masz kopii zapasowej, a sklep ulegnie uszkodzeniu (niezależnie od przyczyny), stracisz możliwość sprzedaży swoich produktów. Twój sklep będzie niedostępny, przestanie się całkowicie wyświetlać i nie będzie z czego przywrócić go do żywych.

Utracisz pozycję w Google

Dłuższa przerwa w działaniu Twojego sklepu oznacza spadek pozycji w Google. Im więcej czasu minie zanim przywrócisz sklep do żywych, tym bardziej naruszy to pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Mając pod ręką świeży backup, znacznie skracasz proces przywracania sklepu.

Utrata danych sklepu

Jeśli w wyniku awarii dojdzie do uszkodzenia danych przechowywanych w bazie danych, możesz stracić wszystkie strony produktów i ich opisy, a także wszystkie dane klientów – historię ich zamówień, zarejestrowane konta, aktywne rabaty. 

Koszty, koszty i jeszcze raz koszty!

Awaria sklepu bez jednoczesnego posiadania kopii zapasowej generuje ogromne koszty. W zależności od tego, co bezpowrotnie stracisz, konieczne może być albo zbudowanie sklepu od nowa i zaczęcie wszystkiego od zera, albo współpraca z web developerem w celu naprawienia lub próby odzyskania sklepu z tego, co jeszcze zostało.

W jaki sposób wykonać backup sklepu internetowego?

Istnieje wiele metod na wykonywanie kopii zapasowych sklepu internetowego. Na potrzeby artykułu możemy je podzielić na dwa podstawowe typy – kopie zapasowe po stronie hostingu i własne kopie zapasowe.

1 Automatyczne kopie zapasowe tworzone przez hostingodawcę

Zaletą kopii zapasowych tworzonych przez hostingodawcę jest to, że nie musisz niczego konfigurować w swoim sklepie. Backupy są wykonywane automatycznie po stronie serwerowej i przechowywane w oddzielnym miejscu. W LH.pl wykonujemy kopie zapasowe codziennie, a użytkownicy mają dostęp do kopii z 14 ostatnich dni. Dywersyfikacja lokalizacji serwerów backupowych jest tu kluczowa – backup powinien być przechowywany w innej lokalizacji niż Twój sklep. Najlepiej jeżeli nie jest to także sąsiadujący budynek, ale serwerownia oddalona o kilka kilometrów i połączona szybkim łączem z lokalizacją główną.

PORADA

Jeżeli chcesz mieć dodatkowe zabezpieczenie, albo obawiasz się, że Twój operator hostingu nie wykonuje backupu zgodnie ze sztuką, warto wykorzystać kopie tworzone przez hostingodawcę i pobierać je cyklicznie, np. na dysk komputera. W ten sposób będziesz posiadać pod ręką backup uniezależniony od infrastruktury usługodawcy.

2 Własne kopie zapasowe

Kopie zapasowe możesz także wykonywać samodzielnie – ręcznie lub za pomocą odpowiedniej funkcji w swoim sklepie. W przypadku metody ręcznej sprawa jest dość prosta, aczkolwiek nieco czasochłonna. Należy bowiem zalogować się na serwer FTP i pobrać wszystkie pliki na dysk komputera, a następnie wejść do phpMyAdmin i wyeksportować całą bazę danych do pliku. W taki sposób wykonujemy osobno backup wszystkich plików sklepu oraz bazy danych zawierającej opisy produktów czy dane klientów.

Jeżeli chcesz pójść tą drogą, wykonaj następujące czynności:

  1. Zaloguj się do swojego serwera FTP i wejdź do katalogu ze stroną (dostęp FTP możesz utworzyć w panelu zarządzania hostingiem). Możesz skorzystać np. z programu FileZilla.
  2. Skopiuj i pobierz na dysk swojego komputera wszystkie pliki strony (zwróć uwagę, czy podczas kopiowania nie przerwało transferu lub jakiś plik nie został pominięty).
  3. Zaloguj się do panelu bazy danych phpMyAdmin (link do logowania znajdziesz w panelu swojego hostingu).
  4. Wejdź w bazę danych odpowiednią dla Twojej strony (wyświetlą się jej wszystkie tabele).
  5. Przejdź do zakładki Eksport.
  6. W polu Metoda eksportu zaznacz Dostosuj i upewnij się, że zaznaczone są wszystkie tabele bazy danych (podświetlenie na niebiesko).
  7. W sekcji Wyjście zaznacz pole Zapis wynik do pliku, a w polu Kompresja wybierz .gzip.
  8. Baza zostanie pobrana na dysk Twojego komputera.

Druga metoda to wdrożenie automatycznych kopii zapasowych w oprogramowaniu swojego sklepu internetowego. Jeśli korzystasz z WooCommerce, to możesz skonfigurować wtyczkę do backupów z repozytorium WordPressa, np. BackWPUp. Pozwala ona skonfigurować zadania, dzięki którym kopia zapasowa będzie wykonywana cyklicznie – np. każdego dnia w środku nocy.

Pamiętaj jednak, aby nie przechowywać utworzonych w ten sposób backupów na tym samym serwerze, co Twoja strona – pobieraj je co jakiś czas z serwera i przechowuj w innym miejscu. Możesz do tego wykorzystać dostępne i darmowe rozwiązania (takie jak Google Drive lub Dropbox) lub wykupić usługę na komercyjnych platformach typu AWS.

Podsumowanie

W tak krytycznych sytuacjach jak awaria serwerowni kopia zapasowa jest jedynym ratunkiem i pozwala przywrócić stronę do żywych – niezależnie od tego, czy zdecydujemy się pozostać u obecnego usługodawcy, czy zmigrować sklep na nowy serwer. Trzeba jednak pamiętać, że to nie jedyna sytuacja, w której może pojawić się konieczność przywrócenia czegoś z kopii zapasowej. 

Zawsze warto mieć swój własny backup sklepu internetowego, który jest przechowywany w bezpiecznym, odseparowanym miejscu. Jeśli hostingodawca wykonuje dla Ciebie automatyczne kopie zapasowe, ale obawiasz się o szczegóły techniczne ich wykonywania, to pobieraj je cyklicznie z serwera backupowego i przechowuj dodatkowo we własnym, bezpiecznym miejscu – na dysku lokalnym komputera, zabezpieczonym nośniku czy też w innej usłudze chmury. Oszczędzisz sobie tym samym nerwów, zagwarantujesz spokój i ubezpieczysz swój sklep internetowy od nieprzewidzianych sytuacji.

Artykuł powstał przy współpracy z LH.pl.

A jeśli dopiero przymierzasz się do założenia sklepu internetowego, przeczytaj artykuł Błażeja Starosty, w którym tłumaczy, jak wybrać hosting pod PrestaShop!

czytaj także

Jak wybrać hosting pod PrestaShop?

Błażej Starosta

O autorze

Błażej Starosta

Asystent ds. marketingu w LH.pl, prywatnie posiadający wieloletnie doświadczenie w tworzeniu stron WWW opartych na WordPress i PrestaShop. Stara sie...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz