Patrycja Górecka-Butora

Copywriter – gdzie go szukać i jak wybrać najlepszego?

Wiesz doskonale, jakie treści tworzyć – profesjonalne, naszpikowane merytorycznym mięsem, wzbogacone materiałami wizualnymi. Niestety, kiedy pojawia się skala, moce przerobowe działu marketingu nie wystarczają, aby jakość szła w parze z ilością. Rozwiązaniem może być wsparcie zewnętrznych copywriterów. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę drogę i jakie wyzwania czekają na Ciebie w procesie outsourcingu?

Alternatywa dla copywritera na etacie

W pracy każdego marketera pojawia się moment, gdy chętnie skorzystałby z pomocy w tworzeniu treści. Promocja dużych projektów wiąże się z wieloma publikacjami PR-owymi, a dobre praktyki wskazują, by dbać o unikalność treści. Optymalizacja strony i link building składające się na działania SEO, wiążą się z generowaniem dziesiątek opisów produktów, kategorii, contentu na landing page i na strony zewnętrzne. Pieczołowicie przygotowany kalendarz publikacji w social mediach zmusza do codziennej kreatywności w tworzeniu postów. Do tego dochodzą rozbudowane materiały content marketingowe: e-booki, artykuły eksperckie czy raporty.

Jeśli firma nie zatrudnia copywritera na etacie, łatwo może wpaść w tzw. wąskie gardło. Co więcej, problemem mogą się okazać nie tylko moce przerobowe, ale także brak świeżego spojrzenia na dany temat czy produkt.

outsourcing zalety

I tu pojawia się kilka możliwych rowiązań – zamówienie treści u zewnętrznych copywriterów-freelancerów, korzystanie z usług agencji copywriterskich lub dedykowanych platform. Przez lata przetestowałam każdą z tych opcji, zarówno zamawiając treści marketingowe dla naszej marki, jak i dla klientów obsługiwanych agencyjnie. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety, jednak śmiało mogę powiedzieć, że z zasady outsourcing niesie ze sobą kilka korzyści.

Outsourcing – zalety:

1. Zamawiasz ile chcesz, kiedy chcesz

Startujesz z dużym projektem i planujesz masowe publikacje? Uruchamiasz sklep internetowy i potrzebujesz opisów produktów? Żaden problem – nie musisz wiązać się umową o pracę z copywriterem, który za parę tygodni prawdopodobnie nie miałby zajęcia nawet na pół etatu.

2. Współpracując z wieloma autorami, możesz odnaleźć swój złoty grall

Nie ma to jak porównanie kilku osób, stylów, tekstów i wybranie tych, które wywołały w nas efekt WOW. Chociaż powiedzenie „lepsze jest wrogiem dobrego” sprawdza się w wielu dziedzinach życia, w przypadku tekstów marketingowych zawsze warto dążyć do perfekcji.

3. Płacisz tylko za wykonaną pracę

Korzystając z usług zewnętrznego copywritera, zazwyczaj wykonuje się rozliczenie za liczbę znaków lub gotowy tekst. Nie musisz wprowadzać dodatkowej kontroli, płacić za nadgodziny, a także dbać o stanowisko pracy (biurko, komputer, oprogramowanie), co w przypadku pracownika na etacie jest kosztem pracodawcy.

4. To rozwiązanie jest dla każdego

Bez względu na to, czy odpowiadasz za marketing w niewielkiej rodzinnej firmie, korporacji czy agencji interaktywnej, korzystanie z outsourcingu jest dla Ciebie dostępne. Na zatrudnienie dedykowanego copywritera już nie każdy biznes może sobie pozwolić (choćby ze względu na sezonowość i liczbę zleceń – patrz wyżej).

5. Wszystkie tematy koordynujesz zdalnie

Zewnętrzni dostawcy treści, agencja czy freelancer są doskonale przystosowani do pracy zdalnej, a to w czasach covidowych jest na wagę złota.

6. Nie jesteś zadowolony? Zrywasz współpracę

Każdy zleceniobiorca wie, że jeśli notorycznie nie będzie dotrzymywał terminów lub jego teksty będą kiepskiej jakości, klient szybko wymieni go na konkurencję.

7. Korzystając z agencji czy platformy, ograniczasz formalności do minimum

Sam proces poszukiwania odpowiednich copywriterów nie jest prosty, jednak na rynku są rozwiązania, które znacznie go upraszczają (o tym za chwilę), podobnie jak całą papierologię (podpisywanie umów, wysłanie PIT-ów, dopilnowanie kwestii związanych z przekazaniem praw autorskich majątkowych do tekstów).

8. Nie przepłacasz

Jeśli potrzebujesz prostszych, niewymagających dogłębnego researchu tekstów, możesz zlecić je np. SEO copywriterowi, oferującemu znacznie niższe stawki niż wyspecjalizowany dziennikarz. Przy okazji zadba on o to, by były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.

Zautomatyzuj to – polskie narzędzia do zamawiania treści

Jak śpiewała kiedyś Anna Jantar, najtrudniejszy pierwszy krok. Podobnie jest w przypadku outsourcingu treści. Wyszukanie odpowiednich zleceniobiorców, przegląd portfolio, komunikacja i negocjacja, dopilnowanie zlecenia są czasochłonne i każdy, kto chociaż raz rekrutował copywritera, np. na grupach branżowych na Facebooku, doskonale wie, o czym mówię.

Gdy zlecamy już treści kolejny raz, mamy stworzoną white listę copywriterów oraz opracowany proces komunikacji – wszystko idzie sprawniej. Nieco bardziej pod górkę mają przedstawiciele agencji, w których portfolio pojawiają się coraz to nowe marki z różnych branż, także niszowych. Znalezienie dla nich odpowiedniego copywritera to twardy orzech do zgryzienia.

Na szczęście do dyspozycji mamy platformy do zamawiania tekstów, które pomagają uporać się z tym żmudnym zadaniem. Niestety, zdecydowana większość gromadzi głównie zlecenia na teksty zapleczowe lub opisy do e-sklepów, które niekoniecznie zainteresują dziennikarzy wyspecjalizowanych w konkretnej dziedzinie. Tu do dyspozycji mamy takie rozwiązania jak Textbookers czy Good Content, funkcjonujące na rynku od lat. Druga z platform umożliwia zamówienie opisów produktów, kategorii i artykułów u ponad 20 tysięcy copywriterów, maksymalnie upraszczając proces zlecenia i automatyzując rozliczenia. Dużą zaletą jest szybki czas realizacji (do 6 godzin za 1 artykuł), weryfikacja artykułów przez system antyplagiatowy, a także niskie stawki za teksty.

platformy do zamawiania tekstów

Niestety, rozwiązania, z których marketerzy mogli korzystać do tej pory, nie były dostosowane do zlecania treści specjalistycznych – rozbudowanych artykułów wzbogaconych o materiały wizualne, e-booków, profesjonalnych opracowań pisanych przez ekspertów branżowych. Narzędzia automatyzowały formalności, ale nie umożliwiały precyzyjnego dopasowania autorów, przeglądania portfolio czy dostępu do autorów mających własną politykę cenową, oferujących wyższe stawki, ale idące w parze z wysoką jakością.

W tę niszę wpisał się nowy moduł Content Premium od WhitePress®, z bazą ponad 400 zweryfikowanych dziennikarzy i copywriterów, inteligentną wyszukiwarką i dobrze opisanymi wizytówkami autorów. 

platforma do zamawiania tekstów

W Content Premium można szybko i bez zbędnych formalności zlecić różne formaty treści: artykuły na bloga, zaawansowane opracowania, specjalistyczne opisy produktów, hasła reklamowe, a nawet posty do social mediów. Zaawansowana wyszukiwarka dziennikarzy i copywriterów oraz autorski scoring WhitePress® pozwalają znaleźć dziennikarzy precyzyjnie dopasowanych do zleceń. Jedną z największych zalet narzędzia jest automatyzacja znacznej części procesów.

W Content Premium nie trzeba podpisywać umów, rozliczać się oddzielnie z autorami czy pilnować kwestii związanych z przekazaniem praw autorskich. Systematycznie pojawiają się także kolejne funkcje (ostatnia to moduł urlopów dziennikarzy oraz opcja dokupowania znaków przez zleceniodawców – przydatna, gdy w pełni wartościowy merytorycznie tekst nie mieści się w wyznaczonym limicie znaków). Niedługo WhitePress® planuje również uruchomić moduł na rynkach zagranicznych, co oznacza, że będzie można zamówić treści w 12 językach u native speakerów.

Jak działa Content Premium?

Zamawiający może zlecić napisanie treści poprzez jedną z trzech ścieżek: udostępnienie propozycji zlecenia – briefu do giełdy ogłoszeń, by zainteresowani copywriterzy zgłaszali swoje oferty, z pomocą opiekuna WhitePress® lub poprzez samodzielny wybór dziennikarza i bezpośrednie zamówienie.

Zleceniodawcy poszukujący dziennikarzy do wysokiej jakości treści, docenią zwłaszcza możliwość wyszukiwania i wyboru copywriterów z użyciem wygodnego filtrowania po:

  • tematyce,
  • wykształceniu i doświadczeniu dziennikarza,
  • publikacjach w portfolio,
  • cenie.

Algorytm wyświetla w pierwszej kolejności najbardziej dopasowanych twórców, uwzględniając kilka czynników, w tym specjalizację copywritera, doświadczenie i ocenę ogólną profilu.

content premium

Samo sporządzanie zlecenia znacznie przyspieszają gotowe szablony wytycznych dla 15 rodzajów tekstów: wystarczy wybrać odpowiedni i w razie potrzeby uzupełnić go o dodatkowe informacje. W Content Premium można też dodać do wytycznych załącznik z przykładowym tekstem wzorcowym. Co ważne, panel umożliwia zlecanie serii tekstów w jednym zamówieniu, a ich napisanie można wyznaczyć na konkretny termin lub zlecić realizację cykliczną.

platforma do zamawiania treści

Zarówno podczas tworzenia, jak i po przesłaniu przez copywritera tekstu do akceptacji, strony mogą komunikować się ze sobą poprzez uwagi w formie komentarzy w widoku zlecenia, co przydaje się do wprowadzania poprawek czy wyjaśniania wątpliwości co do wytycznych. Po zakończonym zleceniu obie strony wystawiają ocenę współpracy, a marketer może dodać copywritera do listy ulubionych, ułatwiając sobie odnalezienie autora przy kolejnych zamówieniach.

7 przykazań współpracy z zewnętrznym copywriterem

Decyzja o zlecaniu copywritingu poza organizację pomoże Ci usprawnić działania, narzędzia pozwolą dokonać dobrej selekcji, ale efekt w postaci satysfakcjonującej współpracy z autorem i świetnych, merytorycznych tekstów osiągniesz dopiero dbając o dobre praktyki.  Poznaj moją listę, dzięki której (odpukać w niemalowane 😉) do tej pory udawało mi się sprawnie koordynować proces zamawiania contentu.

1 Przygotuj przejrzyste wytyczne

Nie wiesz, czego chcesz, ale chcesz tego bardzo mocno? Najpierw ustal, co to jest, a dopiero potem przejdź do kontaktu z dziennikarzem czy copywriterem.

Najlepiej opracuj krótki brief dla copywritera, w którym znajdą się:

  • tematy do opisania w tekście,
  • słowa kluczowe,
  • liczba znaków (mniej więcej),
  • przykładowe teksty,
  • dodatkowe informacje o firmie/tematyce,
  • odnośniki do raportów itd.

Zwłaszcza jeśli współpracujesz z copywriterem pierwszy raz, warto poprosić o umieszczenie elementów wizualnych, np. screenów.

2 Nie szalej z deadlinem

Potrzebujesz tekstów ASAP, najlepiej wysokiej jakości i wzbogaconych wykresami oraz wypowiedziami ekspertów? Nawet magik może mieć problem z realizacją takiego zlecenia, a co dopiero copywriter. Pamiętaj o tym przy ustaleniach z autorem.

PORADA

Jeśli oczekujesz specjalistycznego, jakościowego artykułu wymagającego głębszego researchu, o długości przykładowo 5 tys. znaków, potrzebne są co najmniej trzy dni na jego przygotowanie.

Oczywiście, da się zapewne napisać taki tekst szybciej, jednak profesjonalne podejście do merytorycznych treści wymaga pewnej higieny pracy stosowanej przez copywriterów, np. kilkugodzinnej przerwy od tekstu i powrócenia do niego w kolejnym dniu, ze świeższym spojrzeniem. Bądź wyrozumiały i ustalaj realne terminy, a to zaowocuje udaną współpracą i jakością.

3 Żongluj autorami

Znalazłeś świetnego copywritera i najchętniej to jemu oddałbyś pieczę nad wszystkimi tekstami? Nie tędy droga. Testuj też innych, choćby przy mniej wymagających zleceniach, a będziesz mieć zawsze koło ratunkowe na wypadek urlopu, choroby czy przepracowania Twojego ulubieńca.

4 Wymagaj, ale z głową

Partnerska relacja to podstawa współpracy z copywriterami i nie tylko. Zadbaj o udaną komunikację, poznaj bliżej zleceniobiorcę i poza poprawkami informuj copywritera także o tym, co podoba Ci się w napisanych przez niego treściach. Wiadomo, wszystko z głową – jeśli masz zamiar w imię dobrej relacji poprawiać lub pisać na nowo tekst za copywritera, odradzam. 😊

5 Zaufaj kompetencjom

Skoro wybrałeś tego copywritera po długiej selekcji, oznacza to, że zna się na rzeczy. Możesz dać mu się wykazać i być otwartym na propozycje tematów oraz inną wizję tekstu.

6 Nie oszczędzaj na jakości

Eksperci marketingu, SEO i storytellingu są zgodni – w 2021 roku jakość treści jest kluczowa i zapewnia przewagę nad konkurencją. Inwestując tysiące na płatną promocję, a oszczędzając na treściach, można łatwo przepalić budżet i zaprzepaścić potencjał content marketingu.

7 Wysyłasz poprawki? Zrób to raz, a porządnie

Zbierz swoje uwagi do tekstu (najlepiej korzystając z trybu śledzenia zmian i komentarzy w dokumencie tekstowym) i wyślij komplet. Dosyłanie coraz to nowych poprawek do już skorygowanego tekstu powoduje zgrzyty z copywriterami, a nawet dodatkowe koszty zlecenia.

Nadal jesteś głodny wiedzy z zakresu marketingu i copywritingu? Zajrzyj do bazy wiedzy WhitePress® i częstuj się wiedzą serwowaną przez ponad 50 autorów.

Artykuł powstał we współpracy z firmą WhitePress.

A kiedy wybierzesz już copywritera, kolejnym etapem jest weryfikacja otrzymanych tekstów. Jak zrobić to dobrze? Zapoznaj się z artykułem Marianny Krupy, która opisuje 11 błędów często popełnianych przez copywriterów.

A jeśli wolisz tworzyć treści sam, dowiedz się, jak napisać dobry artykuł do internetu. 🙂

O autorze

Patrycja Górecka-Butora

Patrycja Górecka-Butora – ekspertka influencer marketingu, buduje i realizuje strategie współpracy z twórcami i ekspertami w internecie dla mare...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz