Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

automatyzacja_flickr_Patrick M_CC BY-NC-SA 2.0

Prosta i skuteczna automatyzacja email marketingu w 4 krokach

W ostatnich latach dużo miejsca w prasie branżowej poświęca się zagadnieniu marketing automation. To temat-rzeka, o którym można by pisać książki, a do jego skutecznego stosowania w firmie potrzebne jest duże doświadczenie, duża wiedza oraz – niestety – duże budżety. Na szczęście automatyzować można także w prostszy, również skuteczny sposób. Pokażę Ci, jak to zrobić.

Zgodnie z obietnicą zawartą w tytule artykułu, przedstawię Ci tę metodę w 4 krokach. Nie obiecuję, że zautomatyzujesz swój email marketing w ciągu godziny czy dwóch (będziesz na to potrzebować trochę więcej czasu), ale będzie warto, obiecuję. A zatem…

Krok pierwszy

Przeanalizuj bazę zakupową pod kątem zainteresowań swoich klientów

Nie wiem, z jakiego systemu do zarządzania bazą klientów korzystasz, ale zakładam, że zbierasz gdzieś informacje o tym, co i kiedy Twoi klienci kupują, ile płacą… Wyciągnij tę bazę, gdziekolwiek ją trzymasz (platforma sklepowa, wewnętrzny/zewnętrzny CRM), i przeanalizuj ją, starając się wyłonić występujące w niej wzorce zakupowe oraz związane z nimi profile klientów. W sklepie sportowym mogą to być ulubione dyscypliny (piłka nożna, bieganie, pływanie), a w sklepie z odzieżą – kupowane rozmiary ubrań czy ulubione style (codzienny, elegancki, sportowy). Oznacz w Excelu poszczególnych klientów („piłkarz, biegacz, pływak” czy „casual, elegant, sportowiec”).

Krok drugi

Opracuj persony i wprowadź segmenty w systemie do email marketingu

Po przeprowadzeniu czynności opisanej w kroku pierwszym powinieneś być w stanie podzielić swoich klientów na kilka do kilkunastu (raczej nie kilkadziesiąt) person, czyli archetypów wynikających z zainteresowań i zachowań zakupowych (wspomniany „piłkarz”, „biegacz” czy „pływak”). Zgodnie z tym podziałem przygotuj w swoim systemie do email marketingu (czy będzie to FreshMail, czy jakikolwiek inny, powinieneś mieć taką możliwość) stosowne segmenty, a następnie przypisz do nich klientów. Jeśli postępowałeś zgodnie z moją instrukcją, dopisałeś w bazie klientów odpowiednie oznaczenia person i teraz przeniesienie ich do utworzonej w systemie struktury segmentów powinno zająć Ci dosłownie chwilę (system rozpozna poszczególne persony po informacji przechowywanej w kolumnie z dopisanymi przez Ciebie oznaczeniami).

 Krok trzeci

Przygotuj szablon newslettera z kodem odpowiedzialnym za content dynamiczny

Content dynamiczny to ta część newslettera, która będzie dostosowywać się do odbiorców i wyświetlać różne informacje, zależnie od tego, do kogo trafi (czy będzie to piłkarz, biegacz, czy może pływak). Do przygotowania jej będziesz potrzebował wykorzystać kod oparty o warunki („if” – „then”). Jeśli nie poradzisz sobie z tym, zleć to swojemu programiście czy działowi/agencji IT – oni zrobią to bez najmniejszego problemu. Więcej informacji o treściach dynamicznych we FreshMailu znajdziesz tutaj. W każdym razie Twoim celem jest to, aby newsletter po trafieniu na przykład do wspomnianego „piłkarza”, wyświetlał treść interesującą do niego, a nie treść przeznaczoną dla „pływaka”; „pływakowi” za to wyświetlał informację przydatną dla niego, a nie tę skierowaną do „piłkarza” (czy innych person) itd.

Krok czwarty

Zaprojektuj treści skierowane do poszczególnych person

Najłatwiej będzie Ci je przygotować w formie graficznej (mogą to być na przykład banery na całą szerokość newslettera). Dlaczego? Ponieważ wówczas wystarczy, że w szablonie newslettera umieścisz odnośniki do grafik umieszczonych na serwerze i później nie będziesz musiał przy każdej wysyłce zmieniać ręcznie w edytorze każdej z nich, tylko kilkoma kliknięciami podmienisz je na serwerze po przygotowaniu ich przez grafika. Nic prostszego. Oczywiście content dynamiczny może być wysyłany także w formie tekstowej, choć wtedy, rzecz jasna, będziesz musiał wprowadzać tekst skierowany do każdego z segmentów (person) ręcznie, co też oczywiście nie powinno być problematyczne.

Nawet jeśli po przeczytaniu powyższego artykułu czujesz się trochę zagubiony, gwarantuję Ci, że po ponownym jego prześledzeniu  (na spokojnie) i zapoznaniu się z informacjami zawartymi tutaj, zaczniesz rozumieć temat na tyle, aby przystąpić do jego wdrażania. A gwarantuję Ci, że warto to zrobić, jeśli chcesz, aby Twój newsletter był jeszcze bardziej wartościowy i jeszcze lepiej sprzedawał.

A jeżeli chcesz poznać więcej ciekawostek i sztuczek z dziedziny email marketingu, to zapraszamy Cię na konferencję Mail My Day, która odbędzie się w dniach 19-20 maja w Warszawie. To największe tego typu wydarzenie w Europie Wschodniej, na którym będziesz mógł posłuchać praktyków z dziedziny e-biznesu oraz email marketingu. Nie może Cię tam nie być :-)

 

paweł sala Polecamy także skolenie E-mail Marketing Automation – prowadzenie: Paweł Sala (FreshMail)

E-mail marketing to nie zestaw złotych rad, a sprytna, całkowicie policzalna i jedna z najbardziej skutecznych form reklamy online.

Na szkoleniu dowiesz się jeszcze więcej o automatyzacji e-mailingów oraz o tym, jak to wdrożyć w praktyce.

Termin: 17.06.2015 r., Warszawa

Więcej informacji oraz rejestracja


 Share sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Artur Dąbrowski

Strategy Manager, FreshMail

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *