Dlaczego warto zainwestować w AdWords Mobile? – 4 powody

Poniższy tekst zdobył I nagrodę w V edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów. Autorowi serdecznie gratulujemy, a wszystkich studentów serdecznie zachęcamy do wzięcia udziału w szóstej edycji programu.

Smartfony sprzedają się bardzo dobrze i pomimo częściowego nasycenia rynku, ciągle jest na nie popyt. Z roku na roku, czas użytkowania telefonów nowej generacji wzrasta, a komputerów maleje. Te pierwsze towarzyszą nam od przebudzenia po sen, z uwzględnieniem przerw czy czasu w podróży (korki, komunikacja w drodze dom-praca). Te drugie powoli spychane są do roli wysokiej klasy narzędzi biurowych oraz gamingowych, będącymi centrum rozrywki i relaksu. Głównym czynnikiem, którym się kierujemy jest wygoda.

adwords_mobile

 

1. Smartfony i mobile w naszym życiu

Smartfony zyskują dzięki ich praktycznemu wykorzystaniu. Dają możliwość nie tylko skorzystania z licznych aplikacji, ale przede wszystkim są szybkim źródłem informacji na temat cen czy opinii. Za ich pomocą korzystamy z porównywarek. Ciągły dostęp do Internetu gwarantujący świadome poruszanie się pomiędzy jakością i ceną produktów, bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe. Towarzyszy mu tzw. efekt ROPO, gdzie ponad 50% akcji związanych z przeglądaniem ofert, kończy się zakupem w punkcie stacjonarnym (gdzie dopasowujemy rozmiar i sprawdzamy rzeczywisty wygląd produktu).

Ciągłe posiadanie telefonu „pod ręką” sprawia, że nie lubimy tracić czasu. Coraz częściej można spotkać się z reklamami w mediach towarzyszących (np. TV) zachęcających do sprawdzenia oferty online. Bezpośrednia zachęta „wejdź i zobacz” daje miarodajny skok użytkowników na stronie usługodawców. Wyrazistym przykładem jest spot ANSWER.com.

Coraz większą rolę w społeczeństwie odgrywają Milenialsi. Smartfony są integralną częścią życia Pokolenia Y. Nie rozstają się z nimi i wykorzystują je do wielu aktywności (pracy, zabawy, komunikacji czy zarządzania dniem). Właśnie wśród nich najlepiej widać jak urządzenia mobilne wypierają inne media. Ta grupa przez najbliższe 30 lat będzie głównym odbiorcą działań marketingowych i do nich trzeba dostosować kreacje reklamowe. Już teraz 75% z nich poświęca tyle samo czasu przed urządzeniem mobilnym, ile przed komputerem, a 41% z tego czasu to wyszukiwanie informacji.

Rynek Mobile wypiera inne media, a dzięki ciągłemu dostępowi do Internetu, znajduje się w ciągłym rozroście. Dla sprzedawców istotne jest, jak charakteryzuje się jego demografia. Obecnie 86% użytkowników smartofnów to osoby poniżej 35. roku życia. Co ciekawe, wśród nich za 55% zapytań odpowiadają młode mamy, dla których jest to najwygodniejsza forma sprawdzania sieci.

Wzrost korzystania z Internetu i mobile przyczynił się do wygenerowania potrzeby natychmiastowej realizacji intencji zakupowych. Wykorzystanie aplikacji, sprzedaży online i porównywania ofert wpłynął na oczekiwania klientów – 55% kupujących chciałoby uzyskać usługę szybko (w ciągu godziny), a 83% oczekuje realizacji najpóźniej tego samego dnia.

Aby zrozumieć klientów mobilnych, warto przyjąć ich perspektywę i zadać sobie kilka pytań:

  • Kto jest moim klientem?
  • Jak może się ze mną skontaktować?
  • Czy moja działalność ma charakter lokalny?
  • Kiedy najczęściej korzystam z urządzenia mobilnego?
  • Po co chcę wejść mobile?
  • Czy mogę znaleźć co chcę?
  • Czy strona szybko się ładuje?
  • Czy strona jest przystosowana pod mobile?
  • Czy strona jest łatwa w obsłudze?
  • Czy łatwo na niej sfinalizować transakcję?

2. Google Mobilnie

Google AdWords jest jednym z rozwiązań, dzięki którym możemy rozreklamować się wśród potencjalnych klientów. Struktura reklamy jest na tyle rozbudowana, że daje nam spore możliwości prezentacji i dostosowania wyświetleń do najbardziej prawdopodobnych odbiorców. Jakie mamy pole manewru w reklamowaniu się z Google?

Smartfony w Polsce odpowiadają za 61% zapytań online (w USA to blisko 50%). Nastolatki dużo chętniej korzystają z urządzeń mobilnych niż stacjonarnych, a to oni są i będą największymi odbiorcami reklamy w najbliższym czasie.
Skierowanie reklamy na kanał mobilny daje także większe szanse powodzenia, ze względu na znikomy obecnie stopień wykorzystania narzędzi typu AdBlock na smartfonach. Podczas przygotowania reklamy mobilnej, warto rozważyć wykorzystanie krótkich spotów z YouTube (55%-60% wyświetleń tego serwisu jest generowana na smartfonach, 48% osób chętniej wchodzi na reklamowaną stronę, jeśli ma możliwość zobaczenia spotu video).

mobile

Google bardzo dobrze rozumie rynek mobilny i ciągle analizuje jego trendy, starając się wyprzedzić jego potrzeby. Nic dziwnego, skoro w ciągu ostatniego roku konwersja na smartfonach wzrosła o 400% (4% wszystkich zakupów online odbywa się poprzez urządzenia mobilne). Obecnie Google oferuje kilka wariantów reklamy mobilnej:

  • reklama w wyszukiwarce
  • reklama w aplikacjach
  • reklama w Google Play
  • reklama w poczcie Gmail
  • reklama w serwisie YouTube

Budowanie reklam wspierają tzw. Micro-Momenty Google. Badania amerykańskiego giganta wykazały, że ludzie korzystający ze smartfonów, kierują się czterema potrzebami, które stanowią do 65% ruchu w Internecie:

  1. know – poszukiwanie informacji
  2. go – poszukiwanie drogi
  3. do – wspomagające działanie
  4. buy – realizacje zakupów

3. Reklama AdWords Mobile

Wraz z rozwojem Internetu mówiliśmy sporo o globalnej wiosce. Im bardziej postępuje smartfonizacja, tym bardziej wracamy do wioski lokalnej. Nasze zapytania z telefonu powiązane są z sytuacjami dla nas bezpośrednimi, oczekujemy odpowiedzi tu i teraz – sprawdzamy pogodę, godziny otwarcia czy dojazd. 30% pytań to lokalizacja, w obszarze do 8 km, co jest szczególnie istotną perspektywą dla małych i średnich firm o zasięgu lokalnym. Zadaniem marketera jest przekonanie lokalnego biznesu do reklamy mobilnej, z korzyścią dla wszystkich – klienta, firmy oraz marketera. Reklama mobilna to kwestia odpowiedniego dopasowania reklamy. Zapytanie w wyszukiwarce jest problemem, które potrzebuje rozwiązania. AdWords Mobile daje taką możliwość.

W reklamie mobilnej AdWords najważniejszy jest nagłówek. Musi być on maksymalnie rozszerzony, tak by przykuł uwagę klienta. Warto wypełnić wszystkie możliwe rozszerzenia (lokalizację, kontakt, linki do podstron czy zdjęcia oferty/produktu). Dobrze wykorzystać także całe dostępne miejsce na opis. Nagłówek przyciąga odbiorcę, pozostałe funkcje sprawiają, że reklama obejmuje praktycznie cały wyświetlacz smartfona i odsyła do przydatnych funkcji, zwiększając tym samym szansę na kliknięcie do strony.

Im mniejszy biznes, tym większe znaczenie lokalne, dlatego warto ustawić lokalizację i przeanalizować dobór słów kluczowych, w taki sposób by główne zapytania dotyczyły dojazdu, godzin otwarcia, jak/gdzie kupić dany produkt. Wspomóc może nas geolokalizacja. W końcu szukając mechanika, będziemy szukać najbliższego punktu naszego położenia.

mobile

4. Perspektywa 2017-2020

Rynek mobile i reklamodawcy mają przed sobą ciekawą perspektywę. Już w 2017 roku pojawi się reklama na mapach Google, która będzie podstawą nowych działań marketingowych i wyszukiwania w kanale mobilnych. AdWords dla urządzeń mobilnych ma posiadać udoskonalone rozszerzenia reklamy dotyczące połączeń – click to call i wysyłania wiadomości.

Google do 2020 roku chce całkowicie spopularyzować wykonywanie połączeń przez Internet z pominięciem operatorów telefonicznych (które zaczyna nabierać na popularności w Niemczech czy krajach skandynawskich), które zapewne będą wiązać się bogatą ofertą reklamowanych produktów (skąd, dokąd dzwonimy, do jakich usługodawców, itd.).

Aplikacje i urządzenia mobilne będą musiały także uwzględniać złożone, rozbudowane komendy i słowa kluczowe. Wydłuży to efekt tzw. długiego ogona. Wszystko przez urządzenie i asystentów głosowych w telefonach, do których zwracamy się pełnymi zdaniami, a nie frazami jak w czasie wpisywania w wyszukiwarkę (smartwatche, Pixel – telefon od Google, czy Siri w iOS).

Chcesz sprawdzić jak Twoje działania mobilne przystają do potrzeb klientów? Oto kilka przydatnych narzędzi:


 Share

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Grzegorz Wiosna-Zieliński

Otrzymał wyróżnienie w II i III edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów . Pasjonat nowinek technologicznych, social media i fan cięższego brzmienia. Copywriter, trend researcher i freelancer. Na co dzień nadzoruje działania online marketingowe dla HeavyRock.eu. Pisał dla PromoTraffic i Instytutu Medialnego. Po godzinach wspiera Festiwal Polikultura. Ponadto publikuje dla na autorskich blogach – Adsoholik oraz Rifferion. Laureat V edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com dla studentów


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *