Google AdWords dla polskiej branży finansowej. Nawet 9 zł za kliknięcie

Dzisiejsza Gazeta Wyborcza donosi o kosztach kliknięć ponoszonych w programie Google AdWords przez polskie firmy z sektora finansowego. Nie podając źródła, Anna Popiołek z Wyborczej pisze, że w zeszłym roku firmy z sektora finansowego wydały w AdWords 110 milionów złotych, co jest piątą częścią wszystkich wydatków na AdWords w Polsce. 110 milionów to kwota o 10 milionów wyższa, niż w roku 2010, a słowa kluczowe z obszaru finansów należą do najdroższych.

Przykładowo, jedno kliknięcie dla frazy [tanie OC] kosztuje blisko 9 zł, natomiast fraza [ubezpiecznie OC] kosztuje ok. 6,5 zł. Jak mówi zapytany przez dziennikarkę “przedstawiciel jednej z polskich agencji reklamowych”, współczynnik konwersji wynosi w tej branży ok. 1%, a więc sprzedanie jednej polisy kosztuje około 600-800 złotych.

Dla firm ubezpieczeniowych są to najwyraźniej kwoty całkiem do przyjęcia. Jak powiedziała dziennikarce Katarzyna Borek z Medicover, linki sponsorowane to “jeden z najbardziej efektywnych i mierzalnych kanałów marketingowych, który ma istotny wpływ na zdobywanie nowych klientów. Zapewnia dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej z komunikatem, który możemy na bieżąco dopasowywać do potrzeb”.

Natomiast Bohdan Białorucki z Avivy dodaje: “Jeśli oferta ubezpieczyciela nie znajdzie się w polu widzenia internauty po wpisaniu odpowiedniego hasła w wyszukiwarce, to w ogóle nie zostanie wzięta przez niego pod uwagę przy wyborze polisy”. Nie jestem pewien, czy rzeczywiście właściciele aut są aż tak uzależnieni od wyszukiwarek. Ale z pewnością to korzystne dla branży, że takie opinie pojawiają się w mainstreamowej prasie.

Ile polskie firmy ubezpieczeniowe wydają na kampanie PPC? Agencja Zieltraffic szacuje – jak podaje dziennikarka – że są to kwoty rzędu 200-300 tys. rocznie, natomiast pełne wykorzystanie potencjału wyszukiwarek wymagałoby w tej branży inwestycji rzędu 200 tys. złotych miesięcznie.

Koszty kliknięć w branży bankowej także są bardzo wysokie. Koszt kliknięcia dla frazy [kredyt hipoteczny] to ok. 7,80 zł, natomiast frazy [konto osobiste] i [lokata] kosztują ok. 7,70 zł.

Dla porównania, stawki amerykańskie. Kliknięcie na frazę [karty kredytowe na pokrycie toksycznego długu] kosztuje ok. 19 dolarów, [ponowna spłata hipoteki] to 8 dolarów, a najdroższa fraza to [ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców] która kosztuje 43 dolary od kliknięcia.

koszty klikniec w amerykanskich adwords

Warto tutaj przypomnieć, że wedle raportu finansowego, jaki Google przedstawił tydzień temu za ostatni kwartał 2011 roku, koszt kliknięcia spadł o 8% w stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku, a tak ujmowana dynamika przyrostu kliknięć wyniosła +34%.

Pełny tekst Anny Popiołek na portalu Wyborcza.biz: Google zbija kokosy na ubezpieczycielach. 43 dolary za kliknięcie!

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Marcin Kowalik

      W Wyborczej jest błąd. Oczywiście powinno być “200 – 300 tysięcy zł miesięcznie” a nie rocznie.

      Pozdrawiam serdecznie

    • Marcin Kowalik

      Przeczytałem jeszcze raz. Jest w porządku :)

    • Marcin Kosedowski

      @KI: zgadza się mniej więcej z tym, co obiecuje Google, czyli 58%. Inna sprawa, że to co podaje artykuł, to wcale nie są najwyższe stawki z branży finansowej.

    • Damian Kowalczyk

      Prawda jest taka że przychody #Google w 2011 to 37,9 mld $.

      96% tej kwoty pochodzi z #AdWords’ów.

      4 mld $ zostawiły w kieszeni Google firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej.

      Walka na słowa kluczowe w branży finansowej na rodzimym rynku AdWords’ów jeszcze nie rozgorzała na dobre…

    • Silver Apartments

      Czy walka nie rozgorzała?

      W finansach wygrywają banki (ubezpieczyciele), które mają silne zaplecze i duże sejfy. Nie ma co oczekiwać wyższych stawek, jeśli ubezpieczenia są takie tanie. Europejczycy płacą więcej za polisy komunikacyjne. W USA także.

      Ciekawiej jest w branży turystycznej (hotelowej). Tu płatność za klika na poziomie 5 zł w zimowym sezonie nie jest niczym dziwnym. Ceny noclegów są bardziej zbliżone do cen europejskich – więc w tej grupie wzrostów raczej nie będzie. Jednak już dziś noclegi składają się na te 37,9 mld $.

    • Aga Oneai.pl

      Jeśli komuś zależy na szybkim zaistnieniu w wyszukiwarce, AdWords jest jak najbardziej trafnym posunięciem. Nie można generalizować, bo koszty są uzależnione od frazy. Każdy rodzaj promocji ma swoje plusy i minusy.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *