Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
koszty-klikniec-w-amerykanskich-adwords-530x318

Google AdWords dla polskiej branży finansowej. Nawet 9 zł za kliknięcie

Dzisiejsza Gazeta Wyborcza donosi o kosztach kliknięć ponoszonych w programie Google AdWords przez polskie firmy z sektora finansowego. Nie podając źródła, Anna Popiołek z Wyborczej pisze, że w zeszłym roku firmy z sektora finansowego wydały w AdWords 110 milionów złotych, co jest piątą częścią wszystkich wydatków na AdWords w Polsce. 110 milionów to kwota o 10 milionów wyższa, niż w roku 2010, a słowa kluczowe z obszaru finansów należą do najdroższych.

Przykładowo, jedno kliknięcie dla frazy [tanie OC] kosztuje blisko 9 zł, natomiast fraza [ubezpiecznie OC] kosztuje ok. 6,5 zł. Jak mówi zapytany przez dziennikarkę „przedstawiciel jednej z polskich agencji reklamowych”, współczynnik konwersji wynosi w tej branży ok. 1%, a więc sprzedanie jednej polisy kosztuje około 600-800 złotych.

Dla firm ubezpieczeniowych są to najwyraźniej kwoty całkiem do przyjęcia. Jak powiedziała dziennikarce Katarzyna Borek z Medicover, linki sponsorowane to „jeden z najbardziej efektywnych i mierzalnych kanałów marketingowych, który ma istotny wpływ na zdobywanie nowych klientów. Zapewnia dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej z komunikatem, który możemy na bieżąco dopasowywać do potrzeb”.

Natomiast Bohdan Białorucki z Avivy dodaje: „Jeśli oferta ubezpieczyciela nie znajdzie się w polu widzenia internauty po wpisaniu odpowiedniego hasła w wyszukiwarce, to w ogóle nie zostanie wzięta przez niego pod uwagę przy wyborze polisy”. Nie jestem pewien, czy rzeczywiście właściciele aut są aż tak uzależnieni od wyszukiwarek. Ale z pewnością to korzystne dla branży, że takie opinie pojawiają się w mainstreamowej prasie.

Ile polskie firmy ubezpieczeniowe wydają na kampanie PPC? Agencja Zieltraffic szacuje – jak podaje dziennikarka – że są to kwoty rzędu 200-300 tys. rocznie, natomiast pełne wykorzystanie potencjału wyszukiwarek wymagałoby w tej branży inwestycji rzędu 200 tys. złotych miesięcznie.

Koszty kliknięć w branży bankowej także są bardzo wysokie. Koszt kliknięcia dla frazy [kredyt hipoteczny] to ok. 7,80 zł, natomiast frazy [konto osobiste] i [lokata] kosztują ok. 7,70 zł.

Dla porównania, stawki amerykańskie. Kliknięcie na frazę [karty kredytowe na pokrycie toksycznego długu] kosztuje ok. 19 dolarów, [ponowna spłata hipoteki] to 8 dolarów, a najdroższa fraza to [ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców] która kosztuje 43 dolary od kliknięcia.

koszty klikniec w amerykanskich adwords

Warto tutaj przypomnieć, że wedle raportu finansowego, jaki Google przedstawił tydzień temu za ostatni kwartał 2011 roku, koszt kliknięcia spadł o 8% w stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku, a tak ujmowana dynamika przyrostu kliknięć wyniosła +34%.

Pełny tekst Anny Popiołek na portalu Wyborcza.biz: Google zbija kokosy na ubezpieczycielach. 43 dolary za kliknięcie!

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • Marcin Kowalik

      W Wyborczej jest błąd. Oczywiście powinno być „200 – 300 tysięcy zł miesięcznie” a nie rocznie.

      Pozdrawiam serdecznie

    • Marcin Kowalik

      Przeczytałem jeszcze raz. Jest w porządku :)

    • Marcin Kosedowski

      @KI: zgadza się mniej więcej z tym, co obiecuje Google, czyli 58%. Inna sprawa, że to co podaje artykuł, to wcale nie są najwyższe stawki z branży finansowej.

    • Łukasz Rajzer

      Artykuł Pani Anny Popiołek w Gazecie Wyborczej ma kilka błędów merytorycznych.

      Tanie OC za 9 zł i koszt sprzedaży polisy za 600 zł wykończyłby polskich kierowców. Owszem tyle muszą płacić w Google firmy, które chcą być na pierwszej pozycji. Pozycja 4 i kolejne kosztują zdecydowanie mniej i można za klika zapłacić nawet 1,5 zł.
      Sam Google w swoim narzędziu mówi ile zapłacimy za „średnio” klikalną reklamę na na pierwszej stronie wyników:

      Słowo kluczowe – Przybliżony CPC
      [tanie oc] – 6,40 zł
      [ubezpieczenie oc] – 7,96 zł

      W artykule Pan Maciej zastanawia się czy właściciele aut korzystają z wyszukiwarek internetowych. W ipolisa.pl, gdzie pracuję wykonujemy już ponad 120 tyś. kalkulacji miesięcznie (tyle osób dociera do wyników porównania ofert ubezpieczeń komunikacyjnych). Jest jeszcze spora grupa osób, których irytuje szereg pytań potrzebnych do wyliczenia składki – jest ich jakieś 100 tyś (-; Dlatego z naszych szacunków wynika, że około 300 tyś. kierowców co miesiąc szuka informacji o ubezpieczeniach komunikacyjnych w internecie, choć sam Google mówi o zupełnie innych liczbach (51% polskich internautów – źródło: http://www.thinkfinance.pl/downloads/Co_liczby_mowia_o_finansach.pdf). Być może Polacy jeszcze nie wiedzą jak szukać.

      Czy zatem obecność w Google jest pożądana? Tak, bo pomimo tego że jest tam 1/4 potencjalnych Klientów ubezpieczycieli, właśnie Ci Klienci tworzą mity „o najtańszych towarzystwach ubezpieczeniowych”.

      A dlaczego kliki tanieją?
      1. Reklamy w Adwords są coraz lepszej jakości.
      2. Google coraz lepiej dopasowuje reklamy do odbiorcy w sieciach reklamowych.
      3. Firmy korzystające z kampanii PPC coraz większy nacisk kładą na ROI.
      4. Strony wynikowe w wyszukiwarce Google są coraz przychylniejsze dla reklam z systemu Adwords, co sprawia, że zwiększa się im CTR.

      Ps. Ja najwięcej za klika w branży ubezpieczeniowej w Polsce zapłaciłem 34 zł. Można tyle wydawać, ale po co?

    • Damian Kowalczyk

      Prawda jest taka że przychody #Google w 2011 to 37,9 mld $.

      96% tej kwoty pochodzi z #AdWords’ów.

      4 mld $ zostawiły w kieszeni Google firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej.

      Walka na słowa kluczowe w branży finansowej na rodzimym rynku AdWords’ów jeszcze nie rozgorzała na dobre…

    • Silver Apartments

      Czy walka nie rozgorzała?

      W finansach wygrywają banki (ubezpieczyciele), które mają silne zaplecze i duże sejfy. Nie ma co oczekiwać wyższych stawek, jeśli ubezpieczenia są takie tanie. Europejczycy płacą więcej za polisy komunikacyjne. W USA także.

      Ciekawiej jest w branży turystycznej (hotelowej). Tu płatność za klika na poziomie 5 zł w zimowym sezonie nie jest niczym dziwnym. Ceny noclegów są bardziej zbliżone do cen europejskich – więc w tej grupie wzrostów raczej nie będzie. Jednak już dziś noclegi składają się na te 37,9 mld $.

    • Aga Oneai.pl

      Jeśli komuś zależy na szybkim zaistnieniu w wyszukiwarce, AdWords jest jak najbardziej trafnym posunięciem. Nie można generalizować, bo koszty są uzależnione od frazy. Każdy rodzaj promocji ma swoje plusy i minusy.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *